Amerykanka, foto z przebiegu prac

Budowa prądnicy domowym sposobem

Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 08.09.2010, 12:17

Witam.
Założyłem temat w którym chciałbym żeby każdy umieścił foto ze swoich prac związanych z budową prądnicy / wiatraka.
Poniżej przedstawam moje wypociny, to pierwsza moja konstrukcja, przy której dopiero zdobywa sie cenna wiedzę praktyczną. Stator uważam za niezbyt udany, nawinięte 180zwojów drutem fi 1,1 - założenie było: zrobić i zbaczyć o co tu chodzi. Celowo nawinięte dużo zwojów, możliwe że nada się do ładowania 48V aku. Grzania wody wiatrakiem raczej nie przewiduję. Ostateczine pomiar sprawności wiatraka będzie robiony na przyczepce samochodowej ;) przy prędkości do 35 - 40km/h. Z różymi zestawami obciążeń - przedewszystkim akumulatory (12/24/48V).
Jak widać na zdjęciach tarcze są założone na siebie trochę inaczej niż można to zauważyć w większości amerykanek, związane jest to z tym że zewnętrzna tarcza nie wisi na szpilkach , tylko opiera się o bęben pierwszej, szpilki będą tylko ją dociągać.

EDIT:
Obecnie zakupiłem drut fi 2mm - chcę nawinąć 30zw na cewkę do ładowania 12V akumulatora.
Załączniki
schemat3.JPG
3.JPG
1.JPG
Ostatnio edytowano 19.11.2010, 23:04 przez Elim, łącznie edytowano 2 razy
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 19.11.2010, 22:56

cd..
Załączniki
IMAGE_803.jpg
9.JPG
4.JPG
Ostatnio edytowano 19.11.2010, 23:12 przez Elim, łącznie edytowano 1 raz
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 19.11.2010, 22:59

cd.2.
Załączniki
IMAGE_820.jpg
IMAGE_821.jpg
IMAGE_822.jpg
Ostatnio edytowano 19.11.2010, 23:15 przez Elim, łącznie edytowano 1 raz
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 19.11.2010, 23:00

cd 3
Załączniki
IMAGE_842.jpg
IMAGE_840.jpg
IMAGE_837.jpg
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 13.01.2011, 14:14

Dołączam fotki gotowego wiatraka. Niestety nie sprawdził się na tej wysokośći, są za duże zawirowania wiatru. Wiatrak ma za zadanie ładować aku 12V o pojemnośći 680Ah. Ma do pomocy panel 100W a w lato będzie drugi panel... Chciałbym doczekać dnia kiedy to aku będzie naładowane do pełna...

Średnica śmigieł 2m. Wg sprzedawcy moc 400W - liczę że jak da te 300W z 6 płatowca to będzie git. Do tego aku przydał by się prąd conajmniej 40A... Mażenie ściętej głowy. Testów śmigła nie robiłem ale, w sobotę będziemy podnosić maszt i jak starczy czasu to weżmiemy wiatraczek na wał przy zalewie w poraju - a tam juz wiaterek dobry. W tej chwili lokalizacja wentylatorka jest około 250m od wody, przeszkodą są domy i parę drzew.

EDYTA: nowy stator nawinięty drutem 2mm, ilość zwojów 30 - 2kg drutu. grubość statora 6mm. Szczelina lekko ponad 1mm, ale jak zacznie pracować i będzie źle to da się zmniejszyć szczelinę o połowę.
Załączniki
3.JPG
1.jpg
Ostatnio edytowano 13.01.2011, 23:27 przez Elim, łącznie edytowano 2 razy
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Maciek » 13.01.2011, 15:11

Elim nie za mało masz zwoi?
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 13.01.2011, 15:25

Ładowanie zaczyna się od około 110 obrotów - mierzone w garażu. Brałem pod uwage że na każy 1V trzeba mieć 10 zwojów - przy prędkości 250obrotów...

Czyli u mnie 270zwojów 27V przy 250 obrotach. 13,5V przy 125obrotach.
Niewiem jak się zachowa ten 6 płatowiec, jak będzie za wolny to zrobi się test na 3 płatach. Ostatecznie można wymienić stator i powiedzmy dać 50zw...
Ostatnio edytowano 13.01.2011, 23:23 przez Elim, łącznie edytowano 1 raz
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Maciek » 13.01.2011, 15:43

U mnie dodałbym pare zwoi, żeby zejść troche z progiem ładowania, ale to zależy jak u kogo wieje i jakie wiatry przeważają :) A co z poprzednim statorem zadymił się? :) Myślę że śmigło da radę, ale nie zchodziłbym do trzech. Ogólnie fajnie lubię takie widoki nad budynkami :D

Swoją drogą patrząc na twój komin o "kilowaty" bym się nie martwił :lol:
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Waldemar Pachoł » 13.01.2011, 20:19

Przy tych magnesach możesz spokojnie iść w "grubość" cewek i wykonać 20-to mm.
A jak będziesz robił nowy stator to łatwiej cewki nawiniesz z drutu 2x1.2mm. :)
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 13.01.2011, 22:47

Myślałem o tym żeby zrobic jak najcieńszy stator - a tym samym poprawić sprawność prądnicy - ale niewiem w ilu procentach zwiększy się sprawność jeżeli odległość miedzy magnesami zamiast 20mm będzie 10mm.

Waldku, drutem 2mm to faktycznie ciężko się nawija - troche żałuje ze nie wziołem 2x 1,2mm ale tak patrząc to z tych śmigiełek nie będę miał tyle amperów zeby nawet pojedyńczy drut 1,6 przepalić czy zagotować stator, więc tu jest sporo zapasu...

Maćku, poprzedni stator nieudolnie nawinięty i każda cewka była lutowana, przy nowym statorze nawijałem 3 cewki z jednolitego drutu. Ten pierowtny stator nadawał się do ładowania conajmniej aku 48V przy 12 zdusiło by śmigła i nie nabrały by swojej sprawności.

No i nieśmiej się z komina, mrozy były to na szybko zrobiliśmy ogrzewanie w warsztacie, bo niektórzy pracują tam cały dzień ;). Lokalizacja tego wiatraczka jest w poraju u brata - 200km odemnie, montowaliśmu przy -15 stopniach

PS. Staram się naładować aku 12V 680Ah prostownikiem 10A ... cholera troche mi z tym zejdzie:) (dla wyjaśnienia, u brata jedna część aku u mnie druga - pierowtnie byłto aku 24V
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez bpk » 13.01.2011, 23:28

możesz zwiększyć napięcie prądnicy a tym samym zmniejszyć obroty od których zacznie ładować akumulator
poprzez zastosowanie zwykłego transformatora toroidalnego od halogenów.

bierzesz uzwojenie wtórne (to grube na 20-30A) i podłączasz prądnicę do uzwojenia 12V a na odczepie 24V dostajesz
podwójne napięcie prądnicy. Możesz też na rdzeniu nawinąć swoje kilkanaście zwoi i mieć dokładnie takie napięcie jak
Ci pasuje,

koszt żaden (3 trafa toroidalne) a nie trzeba robić kosztownych nowych statorów.

co do szczeliny - możesz mieć dowolną grubość uzwojenia i regulować szczelinę wsadzając w cewkę rdzeń o grubości
mniejszej niż cewka - tak aby nie pojawił się moment zaczepowy.
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 13.01.2011, 23:49

bpk napisał(a):możesz zwiększyć napięcie prądnicy a tym samym zmniejszyć obroty od których zacznie ładować akumulator
poprzez zastosowanie zwykłego transformatora toroidalnego od halogenów.

koszt żaden (3 trafa toroidalne) a nie trzeba robić kosztownych nowych statorów.

co do szczeliny - możesz mieć dowolną grubość uzwojenia i regulować szczelinę wsadzając w cewkę rdzeń o grubości
mniejszej niż cewka - tak aby nie pojawił się moment zaczepowy.


Uważam że koszt 3 szt trafo jest porównywalny ze zrobieniem statora - oba kosztowały mnie lekko ponad 100zł

rdzienie , myślałem o opiłkach z jakiegoś gwoździa ;) - zobaczymy po testach... ogólnie te śmigiełka są dość szybkie, ale zastosowanie rdzeni uważam jak najbardziej za trafne...
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez bpk » 14.01.2011, 12:14

proponowałem na forum, żeby ktoś zbudował stator zalewając go żywicą z opiłkami,co powinno znacznie
zwiększyć moc statora, bez zwiększania ilości miedzi ani wielkości magnesów.

opiłki miękkiej stali izolowane żywicą będą świetnym magnetowodem i poprawią znacznie odprowadzanie ciepła,
nic nie kosztują i nie wywołują momentu zaczepowego.

same zalety - warto spróbować!

b
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Waldemar Pachoł » 14.01.2011, 22:06

Również jestem za praktyką.

Elim: Wykonaj dwie cewki 10mm i 20mm i wykonaj pomiary. :) Myślę ,że z wyników będziesz zadowolony.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 17.01.2011, 10:50

Waldemar Pachoł napisał(a):Również jestem za praktyką.

Elim: Wykonaj dwie cewki 10mm i 20mm i wykonaj pomiary. :) Myślę ,że z wyników będziesz zadowolony.


Waldku - chodzi o różne grubości przy tych samych ilościach zwojów, czy o różne ilośći zwojów? Pierwotny stator miał prawie 200zwojów - i nie pozwolił by wejść na obroty śmigłom. Przerabiałem to na wiatraku, który stoi u mnie - przy podobnych wiatrach i testowane długi okres czasu -było tak:
aku 12V - max 4A
aku 24V - średnio 12A
aku 48V - średnio 12A

podsumowując, przy małym napięciu z aku śmigło było tak duszone że nie nabierało wogóle prędkośći obrotowej i nieodbierało mocy.

poniżej przedstawiam zaktualizowany schemat podłączeń - bardziej czytelny... Mam mały problem, da się zauważyć, że jak przekaźnik załączy grzałkę to amperomież od AKU spada do zera - pomimo tego że napięcie jest wystarczające do ładowania. Niemam pomysłu narazie jak to zmienić, żeby grzałka nie zabierała całego "prądu" dla siebie. Rozwiązaniem jest osobna prądnica na tym samym wale, wtedy można utrzymać napięcie dla aku na odpowienim poziomie no i aku nieprzerwalni będzie ładowane.
Załączniki
połączenie.JPG
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Waldemar Pachoł » 18.01.2011, 22:22

Musiałbym zobaczyć wykres w funkcji obroty/moc dla Twojego śmigła - wtedy odpowiedziałbym dlaczego nie wchodziło na obroty (choć odpowiedź jest oczywista).
Odnośnie cewek testowych wykonaj dwie: drut 2x1.2x 10mm i druga 20mm. Potem kilka pomiarów przy różnych prędkościach z obciążeniem - zobaczysz co bardziej się opłaca.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 18.01.2011, 22:31

Nie bardzo mogę zrozumieć do czego zmieżasz? Wyjaśnij proszę ponieważ teraz nie mam możliwości testowania, niestety trzeba poczekać do nasępnej prądnicy... a to albo będzie amerykanka tylko na grzałki - (2szt na 1 wale śmigła) lub pralkowiec, ponieważ znalazłem u siebie silnik 3kW 54żłobki - średnica wirnika 140mm
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Waldemar Pachoł » 18.01.2011, 23:59

Porównanie dwóch cewek, gdzie jedna ma dwa razy więcej zwoi ale za to jest dwa razy grubsza. Test przy np. 100 obr/minutę i znanym obciążeniu wykaże co bardziej opłaca się zastosować. A jeśli mógłbyś wykonać pomiary przy 50, 100, 150 obr/min i umieścić wyniki na forum to bylibyśmy niezmiernie wdzięczni.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Elim » 19.01.2011, 10:40

Witam. Jedyny zarejestrowany test był na cewce 200zw drutem 1mm. Magnesy od siebie 12mm cewka ~10mm. Tyle zwoii to do jakiejś grzałki lub Aku o wyższym napięciu, ostatecznie do wolniejszego śmigła...
przy około 90 obrotach żarówka na 1 cewce świeciła 1/2 swojej mocy przy około 200 obrotach się spaliła, wieczorkiem dodam film na youtube i edytuję posta.
Elim
 
Posty: 56
Dołączył(a): 08.09.2010, 10:47

Re: Amerykanka, foto z przebiegu prac

Postprzez Waldemar Pachoł » 19.01.2011, 19:08

Ale wtedy prądnica jest bardziej wolnoobrotowa i bardziej "prądotwórcza". Jeśli dla prądnicy 48V obciążeniem jest akumulator 12V to będzie on ładowany prądem 4A. Czyż nie?
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Następna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron