Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 30.09.2010, 22:18

Witam
Chcę zrobić prądnicę wolnoobrotową z silnika od pralki polar (oczywiście pralka miała pranie zasadnicze i wirowanie):
Obrazek
Silnik ma 48 żłobków i z tego co wyczytałem, to można z niego zrobić prądnice która ma 50Hz przy 375obr/min.
Prądnice ma być głównie do eksperymentów i mam zamiar zostawić stare uzwojenie.
Tu jest więcej zdjęć silnika (przepraszam za jakość ale robione telefonem)
ObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazekObrazek
ObrazekObrazek
Teraz nasuwają się moje pytania.
Aby wkleić magnesy musiałbym stoczyć (chyba tak to się nazywa) wirnik ale nie znam nikogo kto by mógłby mi takie coś zrobić.
Może dałoby się zrobić np. szlifierką tylko wcięcia na magnesy? Tak jak to jest na tym zdjęcie:
Obrazek
Albo jak zrobić to inaczej?

Ile mam zastosować tych magnesów i czy mam je dać pod jakimś kątem?
Jakie magnesy (wymiary) mniej więcej będą najlepsze aby były w rozważnej cenie?
Myślę o takich: MPŁ 40 x 10 x 4 / N38 - magnes neodymowy i zastosowałbym 16.
No i najważniejsze pytanie: Czy jest jakieś ryzyko, że na oryginalnym uzwojeniu nie będzie produkować prądu?

Tak jak wpierw pisałem jest to moje pierwsze starcie z prądnicą więc pytanie dla was są pewnie proste.
Miałbym zamiar zasilić z tego np żarówkę czy jakąś mniejsza grzałkę.
Obroty najprawdopodobniej będą większe niż te 375obr/minutę.
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Ostatnio edytowano 08.10.2010, 17:14 przez Mariusz, łącznie edytowano 1 raz
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 04.10.2010, 23:34

silnik super!

decyzja o zostawieniu oryginalnych uzwojeń jest słuszna, bo są nawinięte maszynowo.
Dużo łatwiej i taniej jest dopasować opór obciążenia niż prawidłowo nawinąć uzwojenie.
Jeśli będziesz potrzebował innych napięć to transformatorem toroidalnym (od halogenów kuchennych)
otrzymasz jakie zechcesz.

Co do magnesów - to nie toczyłbym wirnika a tylko go naciął i wkleił magnesy.

na zdjęciu magnesy są wklejone nieprawidłowo - zbyt duże jest nachylenie, które powinno
być niewielkie (dla poprawienia kształtu generowanej sinusoidy).

Najlepiej wklejać magnesy pochylone dokładnie tak samo jak pochylone są blachy w wirniku.

policz ile masz stalowych biegunów na wirniku (aluminium to jakby "izolator" magnetyczny)
i zrób tyle magnesów wklejanych na miejsce stali (nie aluminium!), żeby pola magnesów
się nie znosiły a sumowały.

bk@lp.pl
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 05.10.2010, 15:55

bpk napisał(a):


Najlepiej wklejać magnesy pochylone dokładnie tak samo jak pochylone są blachy w wirniku.

policz ile masz stalowych biegunów na wirniku (aluminium to jakby "izolator" magnetyczny)
i zrób tyle magnesów wklejanych na miejsce stali (nie aluminium!), żeby pola magnesów
się nie znosiły a sumowały.

bk@lp.pl

A które to są te stalowe bieguny? Chodzi może o te ciemniejsze miejsca na wirniku widoczne na tym zdjęciu?
Obrazek

Bo jeśli tak to jest ich aż 55.

A może te aluminiowe to jest to zaznaczone na zdjęciu:
Obrazek
Bo jeśli tak to jest tego 8.
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 07.10.2010, 20:18

3000/8=375 obrotów na minutę przy 50Hz, zatem silnik ma nawiniętych 8 par biegunów.

8 par biegunów to 16 magnesów ułożonych tak, aby ich pola się nie znosiły, czyli naprzeciwko siebie magnesy
powinny być wklejone w jedną stronę (tak aby udawały, że są jednym długim magnesem).

czyli musisz wkleić 16 magnesów o szerokości 3 stalowych + 2 aluminiowych wypustów na wirniku.

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 08.10.2010, 17:27

bpk napisał(a):3000/8=375 obrotów na minutę przy 50Hz, zatem silnik ma nawiniętych 8 par biegunów.

8 par biegunów to 16 magnesów ułożonych tak, aby ich pola się nie znosiły, czyli naprzeciwko siebie magnesy
powinny być wklejone w jedną stronę (tak aby udawały, że są jednym długim magnesem).

czyli musisz wkleić 16 magnesów o szerokości 3 stalowych + 2 aluminiowych wypustów na wirniku.

bpk

A takie pytanie skąd się wzięło to 3000?
Czy magnesy mam wklejać tak? Bo tych stalowych jest 55 a więc ile miałbym postawiać przerwy między magnesami.
Obrazek
I nie bardzo rozumiem to:
aby ich pola się nie znosiły, czyli naprzeciwko siebie magnesy
powinny być wklejone w jedną stronę

Może jakiś prosty rysunek?
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 09.10.2010, 10:45

3000 to obroty na minutę silnika z jedną parą biegunów (50Hz w sieci * 60 sekund w minucie).

Z arytmetyki wynika, że ilość par biegunów w wirniku jest o 1 większa niż biegunów w stojanie:

55/14=3,928
55/16=3,4375
55/18=3,055
55/20=2,75

Czyli masz 18 biegunowy wirnik,czyli wklejasz nie 16 a 18 magnesów (9 par) - każdy na 3 stalowych sekcjach
- dokładnie tak,jak to narysowałeś.

niestety istnieje też ryzyko, że masz wirnik 14 biegunowy i każdy biegun zajmuje 4 stalowe sekcje.
Żeby ostatecznie rozstrzygnąć tę kwestię trzeba dokładnie obejrzeć uzwojenie i zobaczyć ile żłobków
stojana obejmuje jeden zwój uzwojenia zasadniczego (nie wirowania!).

Magnesy muszą być wklejone po obu stronach wirnika tak aby ich pola się dodawały, bo mają działać
na dwie cewki połączone szeregowo po przeciwległych stronach stojana.

pozdrawiam,

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Maciek » 12.10.2010, 19:42

Musisz wkleić 16 biegunów - 8 S i 8 N. Masz do tego silnika prądniczke tachometryczną?
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 12.10.2010, 20:34

Panie Maćku - z geometrii wirnika wynika,że ma mieć 18 biegunów a nie 16
a prędkość obrotową można zmierzyć zwykłym multimetrem - mierząc częstotliwość
przez filtr dolnoprzepustowy odcinający wyższe harmoniczne.

tutaj opis filtra:

http://std2.phys.uni.lodz.pl/pracowniae ... enie15.pdf

wzór na zależność r,c i f to f=1/2*Pi*RC

czyli dla odcięcia harmonicznych powyżej 200hz trzeba dać rezystor 1,2kohm i kondensator 630nF

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 15.10.2010, 19:11

Najprawdopodobniej w poniedziałek oddaję wirnik do toczenia i w tedy zobaczę te uzwojenia dokładnie i ile żłóbków obejmuje jedne zwój.
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 16.10.2010, 20:07

po stoczeniu wirnika będzie trudno solidnie zamontować magnesy!

magnesy neodymowe są galwanicznie pokrywane warstwą ochronną miedzi i niklu.
Jej uszkodzenie powoduje szybką korozję magnesu i utratę właściwości.
Dlatego jedyną solidną metodą montażu jest wklejenie magnesu w szczeliny wycięte w wirniku.
Każda próba przykręcenia zakończy się uszkodzeniem powłoki ochronnej i tym samym zniszczeniem
magnesu.

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Maciek » 18.10.2010, 20:32

Ja jednak przystanę przy swoim i polecam 16 biegunów do tego silnika! Można wykorzystać kilka sztuk na biegun magnesów 15x15x5 N38.

Jeśli chodzi o klejenie magnesów nie stwarza to większych problemów!

Trzeba pamiętać jedynie o kilku podstawowych zasadach:
- nie ?polerować? wirnika po przetoczeniu
- magnesy zmatowić papierem ściernym
- magnesy oraz wirnik odtłuścić
-użyć porządnych klei jednego sekundowego, a drugiego dwuskładnikowego epoksydowego
(polecam oba kleje firmy Technicqll bardzo dobrze się sprawdzają)
-dokładnie wymierzyć skos i odległość magnes-magnes aby nie robić podwójnej roboty
- jako przyrząd do niesfornych magnesów użyć np. metalowych opasek zaciskowych (skręcanych śrubką o większej średnicy)
-zamalować magnesy cienką warstwą farby (ja używam sprayu)
- przy większych konstrukcjach( w małych też można) zastosować matę oraz zalać żywica i przeszlifować lub przetoczyć. (ja tego sposobu nie stosuje i nie zdarzyło się żeby coś zerwało)

Uszkodzenie powłoki magnesu NIE dyskwalifikuje go i można go z powodzenie naklejać! Nie raz zdarzało się że magnesy miały za duży badź za mały skos i trzeba było na nowo przyklejać nie słyszałem żeby ktoś za każdym razem kupował nowy zestaw magnesów:)
Korozja czy utlenianie nie grozi z racji kleju który odcina wilgoć i powietrze.
Jedyny sposób na ?zamordowanie? magnesu to bardzo wysoka temp.

Jedyny minus klejenia magnesów to poszczypane, poklejone i bolące paluszki;)

Czy kolega bpk widział kiedyś silnik od pralki z taką prądniczką tacho? (właśnie o takim mówiłem z racji podobieństa silnika ze zdjęcia kolegi Mariusza)
1268172963_2m.jpg

Przy 520 obr/min napięcie na tacho wynosiło 2v, 350rpm 1,36V, 235rpm 0,95V -takie miałem wyniki

Oto tabelka od kolegi Jesiotr1 z innego forum ( mam nadzieje że nie bedzie zły:)
89_1286888301.jpg
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez mroczek » 19.10.2010, 15:45

Mam pytanie jak zrobić rowki do magnesów i pod jakim kątem
mroczek
 
Posty: 3
Dołączył(a): 19.10.2010, 15:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 03.11.2010, 17:04

Stanąłem przed zakupem i w końcu ile mam ich wkleić na ten wirnik (już stoczony) ?
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 03.11.2010, 19:47

aby odpowiedzieć na to pytanie trzeba poznać geometrię uzwojenia zasadniczego.

W wielkim skrócie - magnesy muszą być ułożone na wirniku tak, aby magnes N przechodził w tym samym momencie
nad jednym drutem zwoju a magnes S nad drugim.
Wtedy indukowane w obu połówkach zwoju napięcia się dodają.
W każdym innym układzie uzwojenia się wzajemnie "hamują" a
energia zamieniania jest na ciepło zamiast na elektryczność.

porozginaj trochę zwoje i spróbuj ustalić ile rowków obejmuje 1 zwój uzwojenia zasadniczego
i rozrysuj sobie jak muszą być ustawione magnesy, żeby jednocześnie magnes S i N przechodziły
nad drutami jednego zwoju.

ja stawiam, że będzie 9 par biegunów ;)

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 04.11.2010, 18:30

Nie bardzo idzie dojrzeć dokładnie ale wydaje mi się, że jeden zwój obejmuje aż połowę z wszystkich rowków (czy to normalne?)to jest jak patrzę od środka. Ale jak patrzę przez otwór na zewnątrz to tam jeden obejmuje 4 rowki.
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bpk » 04.11.2010, 19:11

silnik jest tak nawijany, że bieguny są łączone ze sobą z innymi biegunami - stąd z jednej strony zwój może obejmować 4 rowki a z drugiej połowę obwodu.
tylko jest jeden problem - przy 48 rowkach - jeśli na prawdę zwój obejmuje 4 rowki - to masz 48/4=12 biegunów uzwojenia, czyli byłby to silnik 2800/6=440 obrotów,
co jest mocno dziwne.

ustal na pewno ilość obrotów silnika (może napisana na obudowie?) i ilość rowków obejmowanych przez 1 zwój - wtedy będzie można
rozstrzygnąć odstęp między magnesami.

pozdrawiam,

bpk
bpk
 
Posty: 104
Dołączył(a): 09.06.2009, 15:23
Lokalizacja: Piaseczno, Warszawa

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez kukoczq » 07.11.2010, 22:42

Witam.
Mam podobny silnik jak kolega Mariusz i też chce wykorzystać fabryczne uzwojenie. Interesuje mnie ilość magnesów i ich rozmiary do zamontowania na wirniku.
Z tym że stojan ma 24 żłobki, średnica wewnętrzna stojana to więcej niż zewnętrzna wirnika czyli >89. Wirnik ma szerokość 25mm, posiada 30 sekcji oddzielonych aluminiowymi "wstawkami", rozmiar jednej sekcji to dł=25mm szer-10mm, szerokość aluminium niecałe 2mm. Na stojanie jest gniazdo jak na załączniku, pomierzyłem rezystancje na poszczególnych konektorach i jest następująco
1-2 91ohm 1-3 64ohm 1-4 154ohm 1-5 152ohm 2-3 30ohm 2-4 120ohm 2-5 118ohm 3-4 91ohm 4-5 180ohm
Widać że wartości się powtarzają, więc które są od uzwojenia zasadniczego a które od wirowania ?. Zakładając że podczas wirowania pobiera więcej mocy czyli większy prąd to będą to cewki o niższej rezystancji ???
I podobna sytuacja jak u Mariusza, mianowicie niedokładnie widać ile żłobków obejmuje jedna cewka. Ale nie daje głowy że jest to od pralki polar, podobno od jakiegoś Czecha.
pozdrawiam kukoczq
Załączniki
gniazdo silnik pralka.JPG
gniazdo silnik pralka.JPG (3.15 KiB) Przeglądane 31325 razy
kukoczq
 
Posty: 2
Dołączył(a): 07.11.2010, 21:34

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 08.11.2010, 14:18

o przepraszam ale nastała mała pomyłka:
(czarne to żłobki a czerwone to uzwojenie)
Obrazek
I ja policzyłem ile "rowków" obejmuje uzwojenie a nie żłobków.
A więc obejmuje 3 żłóbki czyli 16 biegunów jednak, że na stronie gdzie kupuje (magnesy.eu) minimum można kupić 17magnesów (bo minimum za 36.60 a ja kupuję w tej cenie, że min 17) więc kupuję 18 będzie na zapas.
Magnes ma szerokość 1cm więc teraz jaki ma być kąt nachylenia i ile ma być przerwy między nimi?
Nie odpowiadałem długo bo mnie nie było.
Dziękuję za pomoc.
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Mariusz » 08.11.2010, 14:23

Strona się zacięła i przez przypadek napisało się dwa razy to samo.
Ten post można usunąć!
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Maciek » 08.11.2010, 17:42

Mariusz coś nie chce się załadować zdjęcie które dodałeś.
Magnesy klej tak jak na fotkach leży karteczka.
P3100038.JPG
Bez uzwojenia
P1.JPG
Z uzwojeniem
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Następna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

cron