Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 14.04.2015, 17:22

Na wszelki wypadek zrób sobie jakąś regulację długości ogona tak z 10 cm bo to różnie bywa.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez jacekk » 23.04.2015, 23:19

Pytanko. Standardowo silnik 48 żłobków ma wirnik z 16-oma biegunami magnetycznymi i 8 cewek na fazę. Można zrobić taki stojan z szesnastoma cewkami na fazę przy takim samym wirniku jak przy 8 cewkach?
jacekk
 
Posty: 3
Dołączył(a): 21.04.2015, 13:01

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Kwazor » 24.04.2015, 6:01

boki 2chsasiedni cewek w 1 żłobku.
1 cewka w prawo 2 w lewo nawijana..
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 117
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez jacekk » 24.04.2015, 11:11

Dokładnie o to chodzi. Czemu i który sposób jest lepszy? Zauważyłem że często alternatory w samochodach są właśnie tak nawijane, a z kolei silniki przewijane na prądnice mają o połowę mniej cewek. Na logikę (chociaż z tą moją logiką bywa różnie ;) ) to wynik powinien być ten sam. Zamiast jednej dużej cewki tworzy się dwie mniejsze pracujące na przeciwnych biegunach.

Jeszcze jedna kwestia mnie nurtuje, czyli frezowanie rowków na magnesy w wirniku. Powstaje w ten sposób coś na kształt kołą zębatego z magnesami umieszczonymi bliżej osi. Ale, powstają w ten sposób też mostki magnetyczne. Próbowałem znaleźć jakieś informacje jak i czy to wpływa na działanie prądnicy ale dowiedziałem się tylko że "nic złego się nie dzieje"

Wybaczcie takie pytania, ale wolę się upewnić u praktyków niż czytać często sprzeczne ze sobą informacje od teoretyków.
jacekk
 
Posty: 3
Dołączył(a): 21.04.2015, 13:01

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Kwazor » 24.04.2015, 19:46

Ja nawijałem na 36z 12cewek.. po prostu jest wygodniej i łatwiej nawinąć w ten sposób... ( działanie dokładnie takie samo )

Co do mostków magnetycznych to się nie wypowiem ale raz zrobił mi się mostek przez stojan ( 1 fazowa prądnica ) to zaskoki były .
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 117
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 25.04.2015, 10:46

Jest dokładnie tak jak pisze kol. Kwazor,dodam tylko że podnosi się wtedy częstotliwość napięcia.Przy tych samych obrotach zamiast 50Hz otrzymamy 100Hz,i tyle.Niema to jednak żadnego znaczenia w MEW bo i tak prąd zmienny jest prostowany/zamieniany na prąd stały do ładowania aku.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Brus78 » 25.04.2015, 18:43

Tomek , a czy częstotliwość ma jakiekolwiek znaczenie w stosunku do wydajności? Zastanawiam się czemu ludzie dążą do 72 złobkowych prądnic.
(napewno zaczepy mniejsze i lepsza kultura pracy)
Wiadomo ,ze czy do ładowania czy do grzania najczęsciej prostujemy prąd bo łatwiej opanować sterownikami .
Chodzi mi jakby to nazwać "gęstość prądu" jesli prad o częstotliwości np 30hz może mieć teoretycznie słabszą wydajność niż prąd o częstotliwości np 100hz?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 539
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 26.04.2015, 1:25

Koledzy a czy ktoś w końcu sprawdził owo podwojenie częstotliwości na oscyloskopie przy "rozpołowionych cewkach nawijanych w przeciwnych kierunkach". Z mojej skromnej wiedzy wynika że częstotliwość prądnicy nie zależy od ilości cewek a jedynie od ilości par biegunów w prądnicy.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 26.04.2015, 1:31

Trafnie zauważył Kol. Brus 78 że wzrost częstotliwości może poprawiać kulturę pracy prądnicy. Większa częstotliwość to częstsze wibracje prądnicy- mniej odczuwalne ze względu na bezwładność zestawu. Jednak większa częstotliwość wprowadza wzrost oporu biernego zwiększającego straty w prądnicy, podobnie jak opór czynny w uzwojeniu. Można to wypośrodkować co się opłaca przy uzyskiwanych obrotach zastosowanego śmigła.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 26.04.2015, 10:49

Zgadzam się z Wami co do lepszej kultury pracy i sam nie wiem jak mogłem to pominąć,bo prądnica pracuje wtedy znacznie ciszej ponieważ zaskoki pod obciążeniem są mniejsze i jest ich więcej.Ogólnie zamiast terkotu słyszymy pomrukiwanie i mamy mniejsze drganie masztu.Czyli to te dwa czynniki które osiągnie się wrzucając cewki w ten sposób,co do częstotliwości to nigdy nie robiłem pomiarów oscyloskopem z prostego powodu-nigdy nie miałem dwóch identycznych prądnic nawijanych tymi dwoma sposobami,ale ta sama ilość biegunów omiatająca 36 cewek albo 72 cewki musi na chłopski rozum podnieść adekwatnie częstotliwość. ;)

Pozdrawiam.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Brus78 » 26.04.2015, 12:09

Kliston Ja bym się zgodził z Tobą co do ilości par biegunów.
Magnesów więcej i na jeden obrót prądnicy przypada 2krotnie więcej zmian "kierunku przepływu prądu"
Co do ilości cewek ... budując pradnicę 72 żłobkową w stosunku do 36 żłobkowej podwajamy zarówno ilość cewek jak i biegunów.
Oczywiście mowa o "zwykłym nawijaniu"
Podwajając liczbę cewek chyba niekoniecznie podwoimy częstotliwość chyba,że jak wyzej pisaliście będą kombinacje z kierunkiem cewek.

Ja w mojej prądnicy próbowałem podłączać jedną z faz odwrotnie( testowałem wszystkie trzy) efekt był taki jakby prądnica miała obciążona jedną fazę... Silne wibracje więc nie do konca rozumiem sensu obracania kierunku lub podłaczenia cewek
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 539
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez jannaj » 21.09.2015, 21:34

Hej kumple elektryczni jestem tu nowy. Potrzebuję pomocy. Jestem z Bydgoszczy. Zbudowałem mały wiatrak, z prądnicą amerykanką- zakupioną ze Złotoryji i kombinuję zbudowanie mocniejszej prądnicy. W związku z tym rozebrałem prądnicę czeską 16kW/400V 1500 obrotów na minutę, waga 205 kg w celu przerobienia wirnika na magnesy neodymowe. Wykonałem wirnik z rowkami o długości 29 cm, szerokości 2 cm w ilości 20 rowków na średnicy 228 mm. Wkleiłem 60 magnesów neodymowych o wymiarach 8 cm*2 cm szerokość i grubości 1 cm. Czyli jak się domyślacie wydałem duże pieniądze. Po ostrożnym zmontowaniu całej prądnicy prądnica stała się jednym wielkim magnesem, przyciąga klucze, śrubki a pole magnetyczne jest lekko wyczuwalne i o dziwo kręcąc dorobioną kolbą do osi, kręcąc ręką osiąga się malutki prąd 4-6V. Gdzie tkwi przyczyna mojego błędu? Co takiego zrobiłem źle? Magnesy, które wkleiłem w rowki są zamontowane tym samym biegunem na wirniku. W sumie jakby to powiedzieć powstały trzy rzędy magnesów w odstępie 1 cm jeden rząd od drugiego. Powtarzam moje pytanie: błąd w magnesach czy w uzwojeniu stojana? Plany moje były takie, liczyłem że uzyskam prąd 10-20A przy obrotach 5-15 obrotów na minutę. Czyli wyszłoby na to, że przy wietrze 0,5-1 m/s uzyskałbym prąd a wiatr taki jest wręcz 300 dni w roku. Jeśli ktoś ma chęć mi coś doradzić, podpowiedzieć to z góry dziękuję i proszę o szczegółowe rady, co mam poprawić. Jak na razie 3000 zł poszło z wiatrem. Liczę na Waszą pomoc:) Pozdrawiam kumpli elektrycznych- docent z wiochy :)
jannaj
 
Posty: 1
Dołączył(a): 21.09.2015, 21:11

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Szympik188 » 23.09.2015, 23:04

Witaj jannaj, od razu zaznaczam ze nie jestem tu wielkim znawcą, ale powinieneś podać coś wiecej o budowie samej prądnicy, ile stojan posiada żłobków i ile z nich obejmuje cewka. Nie podałeś jak przykłeiłeś magnesy czy zachowałeś przemienność biegunów czyli jeden S następny N itd. Może jakies zdjecia stojanu i wirnika to może wiele pomóc.
Szympik188
 
Posty: 178
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 01.10.2015, 1:15

Sytuacja jest prosta do wyjaśnienia:
1. Wspomniana wyżej w miarę szybka oryginalna prądnica przy 1500 obrotach/min ma 400V i aby osiągnąć moc 16kW musi dać natężenie prądu rządu 40 amper.
2. Przy 15 obr/min osiągnie 4 V co maksymalnie może zapewnić 1,6 ampera i uzyskać moc 6,4 wata.
3. Sadzę ze konstruktor oryginalnej prądnicy znał się bardzo dobrze na zjawiskach magnetycznych i wykorzystał je do optymalnych granic.
4. Stąd zastosowanie mocniejszych magnesów niż elektromagnetyczny strumień oryginału przy tak znikomych obrotach niewiele jest w stanie poprawić.
5. Przede wszystkim jest zbyt mała liczba zwojów dla planowanych małych obrotów.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 01.10.2015, 8:00

Z założenia nie będzie działać, przy wietrze 1m/s przy średnicy rotora 10m uzyskasz 10 obr/min i zawrotną moc 15W, tak to wygląda w teorii. Co do praktyki to te 15W nie wystarczy żeby pokonać opory wewnętrzne wiatraka więc nawet nie ruszy.
Jeżeli masz śmigło o średnicy 5 m to uzyskasz około 20 obr/mi i zawrotną moc 4 W w teorii a w praktyce wiadomo co będzie.
Zrobiłeś to wszystko na przypał i efekt nie mógł być inny. Jakbyś trochę poczytał to dowiedziałbyś się że wiatr użyteczny to minimum 3m/s poniżej jak się zakręci to tylko ozdobnie.
1: ile żłobków
2: ile biegunów magnetycznych
3: jak jest nawinięty stojan
set
 
Posty: 745
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 09.11.2015, 12:43

Tak na moje oko,jeśli ta prądnica stała się jednym wielkim magnesem to bieguny zostały wklejone identycznie,czyli wszystkie są albo N albo S a powinno być N,S,N,S.
Budowałem tego sporo,były małe i wielkie prądnice,ale nigdy nic mi się nie przyklejało do obudowy samej prądnicy.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 11.11.2015, 0:54

TOMMASZ trafnie zauważyłeś że prawidłowo wklejone magnesy naprzemiennie zamykają strumień magnetyczny wzajemnie do siebie i na zewnątrz nic prawie nie ucieka. Widać doświadczonego praktyka który najprawdopodobniej stawia trafną diagnozę, chociaż wielu z nas przyglądało się problemowi Kolegi i nie zauważyło tej dziwnej niespodzianki.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 11.11.2015, 10:23

To jest tak oczywiste że nikt nie brał tego pod uwagę.
set
 
Posty: 745
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez bobo » 11.03.2016, 21:34

witam, Panowie czytam w/w temat i mam pytanie odnośnie skosów magnesów jakie powinny one być czy dwa zęby i jeden żłobek czy możne trzy zęby i żłobek bo takie zdjęcia też widziałem?
bobo
 
Posty: 11
Dołączył(a): 09.03.2016, 19:28

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 12.03.2016, 16:08

bobo napisał(a):witam, Panowie czytam w/w temat i mam pytanie odnośnie skosów magnesów jakie powinny one być czy dwa zęby i jeden żłobek czy możne trzy zęby i żłobek bo takie zdjęcia też widziałem?

BOBO,na całym,ale to całym forum grzmi,DWA ZĘBY I JEDEN ŻŁOBEK. :roll:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Poprzednia strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron