Prądnica z silnika od pralki ARDO

Budowa prądnicy domowym sposobem

Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez SztandeR » 27.08.2008, 22:34

Witam. Czy taki silnik : http://allegro.pl/item426141737_wloski_ ... w_bcm.html od pralki można użyć do budowy prądnicy? Jeśli tak to proszę powiedzieć jakiej grubości drut oraz ile tego drutu trzeba kupić? Dołączam kilka fotek silnika. Pozdrawiam.
Załączniki
sil5.JPG
sil4.JPG
426141737.jpg
Avatar użytkownika
SztandeR
 
Posty: 120
Dołączył(a): 26.08.2008, 17:32

Re: Prądnica z silnika od pralki

Postprzez l.j » 27.08.2008, 22:59

Jak najbardziej można użyć tego silnika do przeróbki na pradnicę. Trzeba go rozkręcić i pomierzyć potrzebne parametry:
- policzyć żłobki na stojanie
- zmierzyć obwód wirnika (potrzebny do obliczenia średnicy)
- zmierzyć szerokość wirnika
- zmierzyć szerokość stojana

Tak na moje oko to ma 48 złobków w stojanie i można go przerobić na pradnicę 50Hz@375obr/min

Jeśli chcemy bezpośrednio grzać wodę, to zostawiamy istniejące uzwojenie i tylko wklejamy magnesy neodymowe na wirnik. Z jednego z uzwojeń silnika uzyskamy napięcia rzędu 230V. Drugie niestety będzie niewykorzystane...

Jeżeli prądnica ma służyć do ładowania akumulatorów (12V lub 24V) lub uzyskać więcej mocy przy 230V, to niestety musimy "zdemontować" stare uzwojenie i nawinąć nowe.

Na początek wziąlbym pod uwagę drut w podwójnej izolacji o średnicy 0,8-1,0mm lub nawet większej. Niestety przezwajając silnik na prądnicę w warunkach domowych, trzeba doświadczalnie sprawdzić jaki drut można zastosować i ile zwoi zmieści się w stojanie. Moim zdaniem trzeba najpierw zbudować wiatrak (maszt, głowica, łopaty), a dopiero później testować pradnicę. Nawijamy kilka testowych cewek drutami o różnych średnicach, montujemy pradnicę do wiatraka i mierzymy uzyskane napięcia na poszczególnych cewkach przy różnej prędkości wiatru. Dzięki temu możemy wyznaczyć optymalną średnicę drutu.

Wszystko polega na tym, żeby przy minimalnym wietrze (3-4m) uzyskać z prądnicy napięcie 12-14V, które pozwoli ładować akumulator, jednocześnie średnica drutu powinna być możliwie jak największa, a żłobki stojana maksymalnie wypełnione uzwojeniem.

Najpierw jednak rozkręciłbym silnik i stwierdził co z niego można zrobić Mając parametry wymienione na początku tego postu, będzie można dosyć szczegółowo zaplanować przeróbkę tego silnika na prądnicę synchroniczną z magnesami trwałymi...
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez leszek » 28.08.2008, 11:07

Avatar użytkownika
leszek
Administrator
 
Posty: 31
Dołączył(a): 22.12.2007, 16:57
Lokalizacja: Białystok

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez l.j » 28.08.2008, 11:39

LeszekM napisał(a):Zerknij tutaj:
http://www.elektrownie.tanio.net/silnik_pralka.html


Nie polecam wzorować się na tej stronie :!: Facet, który to napisał nie miał w ogóle pojęcia o przeróbce silnika na pradnicę i ten artykuł zamiast pomagać - wprowadza ludzi w błąd.
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez hryst » 10.12.2008, 21:21

mam na stanie dwa silniki od pralki
jeden często spotykany z 36 stojanami oraz 52.(Jutro dopiszę wymiary)
Lepszy silniczek z 52 ma jednak uszkodzenia w postaci wygiętych stojanów.
Obrazek
Czy inwestować czas w przeróbkę silnika czy zająć się 36?.
Zabieram się za wiatraczek który będzie podgrzewał garaż. Czyli instalacja wiatrak - grzałka.

Proszę o jakieś wskazówki co do konstrukcji.
hryst
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30.11.2008, 0:24

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez l.j » 10.12.2008, 22:19

Lepszy ten co ma 54 żłobki na stojanie(52 nie jest podzielne przez 3, więc pewnie mowa o 54) - prądnica będzie superwolnoobrotowa (50Hz@333obr/min). Blachy stojana można spróbować wyprostować, nie powinno być z tym problemu. Nie znam średnicy wirnika, ale powinieneś go stoczyć i wkleić na niego 54/3=18 biegunów magnetycznych (9 par biegunów N i S). Na początek zostaw oryginalne uzwojenie (powinieneś uzyskać napiecia wystarczające do zasilenia grzałki 230V), jak będzie potrzeba, to zawsze można nawinąć nowe grubszym drutem...
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez hryst » 11.12.2008, 19:09

wirnik ma 114 mm średnicy oraz 50mm szerokości.
Jakie zaleca się stosować magnesy do 50mm wirnika oraz jak je instalować.
Na zdjęciach spotkałem się z wyciętymi rowkami gdzie schowane były magnesy lub całkowicie wystawały z wirnika (wymaga frezowania)
Obrazek
hryst
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30.11.2008, 0:24

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez l.j » 11.12.2008, 20:16

Radzę zwyczajnie stoczyć wirnik o jakieś 5,6-6,0mm. Wirnik ma długość 50mm, więc proponuję zastosować magnesy N38 o wymiarach 15x15x5mm, po 3 w rzędzie na jeden biegun magnetyczny, czyli 45x15x5mm. Na obwodzie wirnika musi znaleźć się 9 par takich biegunów, na przemian N i S, czyli razem potrzeba 54 magnesy(18 biegunów magnetycznych razy 3 magnesy). Wklejając magnesy należy zastosować skos wartości jednego żłobka na stojanie (patrz poniższa fotka, niestety wirnika z 4 magnesami zamiast 3). Do wklejania magnesów najlepiej zastosować jakiś dwuskładnikowy klej do metalu, na bazie żywic. Magnesy trzeba kleić stopniowo korzystając z opasek zaciskowych, ścisków stolarskich, itp., żeby nie zmieniały położenia na wirniku, w stosunku do tego przez nas założonego.

Fotki zapożyczone z portalu http://elektroda.pl, przedstawiające przykładowy wirnik (prądnica kolegi JESIOTR1 - proponuję się z nim bezpośrednio skontaktować w sprawie przeróbki tego silnika, bo wiem, że taką przeprowadzał):

Obrazek

Obrazek


Pozdrawiam!
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez hryst » 15.12.2008, 21:30

czekając na moje neodymki zabrałem się za zbadanie tematu magnesów w dyskach twardych.
Obrazek
Jedno co mnie zaskoczyło to ich moc przyciągania.
Dwa razy sobie palce przyciąłem obudową metali z magnesami przez nagłe ich zwarcie.
Niestety dalsza zabawa (zbliżenie do kaloryfera) spowodowała ich pokruszenie...
Obrazek

Nie wiem czy można wykorzystać magnesy o takim kształcie do silnika, ale na pewno do jakiegoś magnetyzera.
Oczywiście mam juz nauczkę i radze osobom które pierwszy raz trzymają w rekach magnesy neodymowe aby ostrożnie się z nimi obchodzili. Na korzyść waszych paluszków jak i samych magnesów.
hryst
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30.11.2008, 0:24

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez l.j » 15.12.2008, 22:41

To prawda, z neodymami, szczególnie tymi większymi, trzeba się obchodzić bardzo ostrożnie, by nie stracić palców... uszkodzić same magnesy też jest bardzo łatwo.
Odnośnie zastosowania magnesów z dysków twardych, to można spróbować zrobić maleńkiego "amerykana", ale raczej tylko dla celów poznawczo-hobbystycznych ;)
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez hryst » 17.01.2009, 11:36

no i przerwa w budowie...
oddałem wirnik do toczenia i gościu go rozsypał.
Macie jakąś propozycje czym zastąpić wirnik.
Z tego co słyszałem nie wolno eksperymentować z aluminium?

Ps. Dziś do mnie wyrusza paczuszka z uszkodzonymi panelami słonecznymi. :)
hryst
 
Posty: 19
Dołączył(a): 30.11.2008, 0:24

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez LESLAW PELCZAR » 29.01.2009, 18:46

Chciałbym się podzielic odnośnie budowy wirnika do pradnicy na magnesach, robiłem to do alternatora niedawno, wykonałem to z kawałka rury stalowej, na oś silnika naprasowana tuleja o szerokości jak stary wirnik, do tej tulei przyspawane cztery pióra, średnica taka ażeby dopasować do średnicy wewnetrznej rury. Oczywiście trzeba to pospawać i przetoczyć na tokarni, tuleja moze byc szersza w której wytaczamy rowek na magnesy, czyli budujemy wirnik od nowa, w wyniku tego zyskujemy na tym, że pole magnetyczne magnesów nie zostaje rozproszone tak jak przy stoczeniu i zastosowaniu oryginalnego wirnika. Podgladnąłem to z konstrukcji wirnika jaki stosuje Chinski producent generatorow PMG.
Pozdrowienia.
LESLAW PELCZAR
 
Posty: 1
Dołączył(a): 29.01.2009, 18:33

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez andrzejs18 » 09.12.2009, 22:54

Panie l.j mówi pan by sie nie sugerowac przeróbka pana Leszek Markiewicz . Czyli wnioskujac z tego co pan powiedział wychodzi na to ze ta przerubka nie bedzie działac.
Andrzej
andrzejs18
 
Posty: 10
Dołączył(a): 16.10.2009, 9:06

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez andrzejs18 » 15.12.2009, 18:08

Witam wykonałem przeróbke silnika z pralki w którego wstawiłem magnesy N38 40x10x4 przy orginalnym uzwojeniu i działa wszystko poprawnie. Gdy podłaczyłem 3 zarówki po 60W to swieciły ładnie.W dalszych modyfikacjech chciał bym go przewinac aby móc ładowac akumulator. Jakiej srednicy drótu mam urzyc, i w jaki sposób podłaczyc 12 cewek chciałbym uzyskac z tego silnika 12-14V. Stojan posiada 36 złobków. Z góry dziekuje za odpowiec.
Andrzej
andrzejs18
 
Posty: 10
Dołączył(a): 16.10.2009, 9:06

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez SztandeR » 29.01.2014, 0:35

Witam Panowie po długieeej przerwie. Temat elektrowni wiatrowej wraca do mnie co jakiś czas jak bumerang i nie daje mi spokoju...

Po dłuższych przemyśleniach doszedłem do wniosku, że chcę mieć na początek elektrownię o mocy około 500W. Człowiek teraz starszy, słomiany zapał już minął, jakieś pieniążki też się znajdą szybciej niż wcześniej, więc czas zaczynać ;) Myślałem nad przerobieniem silnika od pralki pokazanego w pierwszym poście. Z tego co pamiętam ma on 36 żłobków.. Myślałem nad drutem 1 lub 1.1mm oraz magnesami 40x20x6 lub 8mm. Śmigło 3 płatowe o profilu lotniczym z przekładnią 2:1 lub śmigło 5cio płatowe z przekładnią 3 lub 4:1. Nie wiem co lepsze...

Rozmyślałem też nad budową amerykanki 3 łopatami, ale koszt 24 magnesów jest dosyć duży (ok.600 zł) i trochę odstrasza, lecz kwestia do głębszego przemyślenia ;)

Co sądzicie o tych założeniach? Sprawdzi się to czy nie koniecznie? Pozdrawiam.
pomyślnych wiatrów!
Avatar użytkownika
SztandeR
 
Posty: 120
Dołączył(a): 26.08.2008, 17:32

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez Bumcyś » 02.02.2014, 18:39

Witam!
Panowie, aby nie rozsypać wirnika podczas toczenia, przed toczeniem należy wywiercić w wirniku od czoła trzy otwory wiertłem 8mm i go dobrze skręcić, inaczej przy toczeniu rozsypie się czego doświadczył kolega hryst. Ja już przerabiałem silnik od pralki z 54 żłobkami do ładowania akumulatorów 24V. Bardzo fajna z niego wyszła prądnica. 9 cewek na fazę. Jedyny minus to bardzo małe żłobki. Zdołałem w niego wepchnąć na maksa 27 wojów drutu 2x0,85mm. Dlaczego 2x 0,85, dlatego, że lepiej układa się cieńszy drut w żłobkach niż gruby i zostaje mniej pustej przestrzeni w żłobku, wychodzą też mniejsze czoła cewek, które są bezużyteczne i generują tylko straty. Na wirnik nakleiłem po 9 biegunów SN 18 sztuk magnesów jak dobrze pamiętam N38 40x15x6 przy skosie 5 stopni. Prądnica praktycznie nie ma "zaczepów". Jedynym minusem są niezbyt mocne łożyska i troszkę cienka oś. Należy o tym pamiętać przy doborze łopat, aby nie były zbyt ciężkie i dobrze wyważone. Ja do tej prądnicy stosowałem trzy łopaty z PCV o długości 95 cm. Spokojnie dawały radę i startowały przy bardzo słabym wietrze. Niestety PCV to niezbyt trwały materiał na śmigła ;) .Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez Bumcyś » 02.02.2014, 18:54

A jeszcze zapomniałem kolego SztandeR, że mam na sprzedaż niedokończona amerykankę, wystarczy na tarcze nakleić 24 magnesy N38 40x18x10 i będzie gotowa. Informacje w dziale kupie, sprzedam, zamianie. Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez SztandeR » 02.02.2014, 20:26

Po przeczytaniu innych wątków, doszedłem do wniosku, że zrobię pralkowca ;) Znalazłem identyczny silnik jak kolega z Rysin, więc będzie łatwiej. Mam zamiar zastosować drut 2x0,5 mm ,żeby było łatwiej nawinąć, i magnesy 40x15x6. Wirnik wyfrezuję pod odpowiednim kątem, dzięki czemu nie będę miał problemów z ułożeniem magnesów, nałożę kleju, przycisnę i powinno być ok ;)
pomyślnych wiatrów!
Avatar użytkownika
SztandeR
 
Posty: 120
Dołączył(a): 26.08.2008, 17:32

Re: Prądnica z silnika od pralki ARDO

Postprzez l.j » 11.02.2014, 20:40

SztandeR napisał(a):PZnalazłem identyczny silnik jak kolega z Rysin, więc będzie łatwiej. Mam zamiar zastosować drut 2x0,5 mm ,żeby było łatwiej nawinąć, i magnesy 40x15x6. Wirnik wyfrezuję pod odpowiednim kątem, dzięki czemu nie będę miał problemów z ułożeniem magnesów, nałożę kleju, przycisnę i powinno być ok ;)


Lepiej znajdź silnik 48 lub 54 żłobki. Drut co najmniej 2x0,8mm.
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14


Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 4 gości

cron