Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 06.12.2014, 9:35

Jak masz dane z cewki testowej to obliczyć bardzo łatwo wieczorem napiszę ci jak.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 06.12.2014, 21:27

Twoja prądnica ma 48 żłobków więc będzie 24 cewki i 8 cewek w fazie.
75 obr na min napięcie jednej cewki 0,5V x 8 cewek=4V. Po mostku prostowniczym będzie 4V x 2,4=9,6V
Jeżeli wejdzie 46 zwojów to uzyskasz z jednej cewki około 0,55 V x 8=4,4V x 2,4= 10,56 V
Ogólnie to jeden zwój produkuje około 0,0119V więc przy 55 zwojach uzyskasz z jednej cewki 0,65V analogicznie x 8 cewek w fazie 5,2V x 2,4=12,5V przy 75 obr/min jak podniesiesz obroty do 150 to uzyskasz napięcie 25V
Z twoich pomiarów wynika że chyba masz kiepski miernik 75 obr 0,5V i 150 obr 1,3v, dwa razy wyższe obr to dwa razy wyższe napięcie . Zwykłe multimetry przy niskim napięciu mają duży błąd pomiaru.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 07.12.2014, 14:13

Dziękuje za zainteresowanie tematem:) Co do miernika to posiadam dwa, jeden za 15zł czarny i drugi z castoramy za 40zł, próby robiłem na tym ,,niby lepszym'' różnica pomiarów między nimi jest o 0,1V.
Czyli licząc dla mierzonych 150dbr/min =1.3V tj. 1.3x8=10,4x2,4=25V co dawało by przy 75obr 12,5V tylko co jest teraz bardziej miarodajne?
Przed usunięciem uzwojenia prądnica po mostku przy 150obr/min dawała 110V a w jednej cewce było jak policzyłem 163 zwoje. Jeśli coś źle liczę proszę o wyrozumiałość bo nie byłem z matmy za dobry:) obliczania dotyczą obrotów 150/min
tak było 110V:8(faz)=13,75 : 2,4 = 5,73 : 163(zwoje) =0,0351V, 0,0351 x 42 = 1,47V
tak jest 1.3V : 42(zwoje) = 0,0309V
Najbardziej wiarygodne wydaje sie że 1 zwój generuje ok 0,03V
To przy 75obr 1 zwój generuje 0,03 : 2 = 0,015V x 42 = 0,63 x 8 = 5,04 x 2,4 = 12,096V
Nie wykluczam gdzieś błędu w pomiarach na pewno gdzieś jakieś wahania występują, ale nie wyglądało by to tak źle gdyby w takiej postaci to pozostawić. Proszę kolege o ewentualne poprawki bo nie wiem czy dobrze to zrozumiałem. Pozdrawiam:)
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 07.12.2014, 15:39

Nie rozebrałem zbyt wiele pralkowców ale większość jest nawijana żeby silnik miał różne obroty więc oryginalnym uzwojeniem bym się nie sugerował.Na pewno bardziej sugerowałbym się pomiarem napięcia przy 150 obr min jest bardziej wiarygodne.Spróbuj jeszcze zmierzyć napięcie przy 300 obr/min wtedy powinieneś mieć 2,6V.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 07.12.2014, 16:15

Racja jedno uzwojenie było z ciut grubszego drutu. Zrobiłem jeszcze kilka pomiarów przy 100obr/min jest 0,8V Przy 200obr/min jest 1.9V. przy 300obr/min jest 3V a przy 550obr/min jest już 6V. Nie wiem czemu jest taka rozbieżność może to wina licznika, a jest to licznik rowerowy z pomiarem częstotliwości obrotów.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 07.12.2014, 16:53

Albo licznik albo multimetr.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 08.12.2014, 12:31

Cóż pozostaje mi sie trzymać tych pomiarów jakie mam, najwyżej powiem koledze żeby dorzucił chociaż ze 3 zwoje to da przy 150obr na cewce jakieś 0,1V a na całości będzie niecałe 2V a to już coś :)
Chciałbym zapytać jeszcze o kierunek nawijania cewek, czytałem kiedyś że nawija się np. dwie w prawo a trzecią w lewo, co w ogóle to daje? bo nie znalazłem na to konkretnej odpowiedzi. Jeszcze jedno pytanie ostatnie :) jeśli mam drut 1.05 w podwójnej izolacji z tabeli wynika że można będzie prądnice obciążyć bezpiecznym prądem w wysokości 6,5A. A w rzeczywistości dla prądnic przyjmuje się do 4A na 1mm2 czyli w moim przypadku było by gdzieś do 10A. Czy to jest maksymalny prąd CIĄGŁEGO obciążenia prądnicy? dodam że pozostawiłem na wirniku wentylatorki :)
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Brus78 » 08.12.2014, 16:28

Ja przy cewce testowej obciążałem ją niejednokrotnie do 10A przy średnicy drutu 2x0,8 (czyli 1 mm2)
Cały czas monitorowałem temperaturę ,która nie przekroczyła 40 stopni w ciągu około 20 minut w warunkach domowych bez wymiany powietrza.
Moim zdaniem pic polega na tym ,żeby zapewnić chłodzenie.Jeśli jesteś w stanie na tyle schłodzić uzwojenia ,żeby była bezpieczna temperatura to i 10A może być.
Jednak z tego co mi wiadomo przyjmuje się 5-5,5A na 1 mm2
Najsłabszym ogniwem chyba sa magnesy ,które zazwyczaj wytrzymują do 80 stopni.
Jeśli się mylę proszę poprawcie mnie .
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 09.12.2014, 12:45

Skoro mówisz że przyjmuje się 5A na mm2 czyli te 10A z trzech faz wydaje się być bezpieczne, pomyśle jeszcze nad jakimiś otworami( żeby była wymiana powietrza a nie dostawała się woda) w dodatkowej obudowie prądnicy.
Czy może mi ktoś odpowiedzieć jak to jest z tymi cewkami? Zamierzam jutro dać silnik koledze do całego przewinięcia i nie wiem co mu powiedzieć
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 09.12.2014, 13:13

witam. jestem tutaj nowy wiec na wstępie witam wszystkich. posiadam silnik 48 biegunów na stojanie. chciałbym go przerobić na prądnice i mam kilka pytań. na razie chce pozostać przy oryginalnym uzwojeniu. ma być 16 biegunów, jakie magnesy(szerokość) polecacie? żeby nie dąć za szerokich albo za wąskich druga rzecz która mnie nurtuje to dlaczego przy przewijaniu jedną fazę nawija się w druga stronę. sporo o tym czytałem ale ile postów to tyle opinii i nie mogę tego zrozumieć. pozdrawiam stelf1.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 09.12.2014, 13:40

Witam. Na początek należało by podać jaki to silnik, jego parametry z tabliczki, pomierz średnice, długość stojana jak i wirnika a także szerokość zęba i żłobka. Polecam przeczytać tą stronę http://maciejrz.republika.pl/magnesnica.html tam jest wyjaśnione jaką stosować szerokość magnesu i jaki skos jest najbardziej optymalny. Pozdrawiam
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 09.12.2014, 13:55

silnik identyczny jak na pierwszej stronie. dlatego nie podawałem wszystkich danych. z moich wyliczeń wyszło mi ze optymalny magnes powinien mieć 12mm szerokości, czy ktoś może mi to potwierdzić najlepiej z praktyki. zastanawiam się czy dać jeden magnes na biegun(pochylony), czy dać po cztery magnesy na biegun(przesunięte).
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 09.12.2014, 14:15

Ja jak widzisz dałem jeden o szer 15mm głównym powodem była cena magnesu bo był "tańszy" niż kilka mniejszych, teraz żałuję. Jedyna zaletą jest łatwe klejenie. Co do klejenia to wydaje mi się lepiej kleić z kilku i dać pochylony z tego względu, że magnes skupia największą siłę w jego osi(środku) pochylony magnes pokonuje zaczep łagodnie jak gilotyna(bez przerwy) a schodkowo to sam sobie już wyobraź jak :) UPRZEDZAM że to jest tylko moja teoria i nie radze brać sobie tego do serca, lepiej poczekaj niech wypowie się ktoś z większą wiedzą praktyczną. Pozdrawiam :)
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 09.12.2014, 20:58

Popieram szympik. Ja właśnie oklejałem wirnik u 54 żłobkowca. I biegun składa sie z 2 magnesów przyklejonych w jednym żedzie ze skosem. Skos na żłobek i nabiegunnik. Praktycznie zero zaskoków. Przy cewce testowej z drutu o średnicy 1mm i 39zw przy 120obr jest 1,6V, czyli powinno być około 35V.(1,6Vx9x2,4),a wejdzie pewnie z 5 zwoi więcej, bo sie nie przykładałem...
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Brus78 » 10.12.2014, 16:48

Szympik te 10A na twoje ponad 3 mm2 to zupełnie na luzie.
5-5,5A to jest dla 1mm2.. ty u siebie masz/będziesz miał 1,05 na fazę jeśli dobrze pamiętam czyli te 10A podziel przez 3 fazy.
Wychodzi w przybliżeniu 3,333333A
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 10.12.2014, 19:46

Brus mój drut ma średnice 1,05mm a przekrój to gdzieś 0.86mm2
Juriii bardzo dobre parametry wychodzą z twojej cewki, jakiej grubości masz magnesy?
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 10.12.2014, 19:57

No dzięki.Wygląda obiecująco. Magnesy n50 5x13x25
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 13.12.2014, 0:13

N50 tłumaczy wszystko ;)
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 22.12.2014, 14:04

panowie mam pytanie. potrzebuje zrobic pradnice nisko obrotowa okolo 100-200w. co polecacie mam do dyspozycji pralkowca(szkoda mi go troche) alternator samochodowy i ewentualnie moge zrobic amerykanke. zalezy mi zeby zaczynala ladowac aku 12v przy jak najmniejszym wietrze.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 22.12.2014, 22:12

Alternator sobie odpuść, ze względów ekonomicznych lepiej zrobić pralkowca wirnik stoczyć nakleić magnesy, już wiesz przecież jakie i jak. Jeśli chcesz ładować aku 12V i uzyskać ponad 100W tj ok 10A więc trzeba przezwoić co najmniej drutem 1.1 lub jeszcze większym z tym, że trzeba pamiętać że im większy drut tym mniej zwoi w cewce i prądnica staje się coraz mniej wolnoobrotowa.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 5 gości

cron