Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez maryushr » 26.06.2013, 13:06

Witam,

jestem nowym użytkownikiem tego forum, więc witam wszystkich :)
Szperając po sieci w poszukiwaniu informacji na temat budowy amatorskiej prądnicy z silnika z pralki trafiłem właśnie na to forum. W tej chwili w temacie wiem tylko tyle, że mam silnik z pralki wiatka. Chciałbym się zorientować, czy można przerobić go na prądnicę, która umożliwiłaby mi ładowanie akumulatora.
maryushr
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26.06.2013, 12:56

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 26.06.2013, 15:26

Z każdego się da ale z niektórych silników jest lepsza prądnica a z niektórych gorsza
Ile masz żłobków jaka jest długość pakietu stojana i średnica wirnika.
set
 
Posty: 736
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez maryushr » 26.06.2013, 18:38

Jest 48 żłobków, średnica wirnika 90mm, długość stojana 65mm.
maryushr
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26.06.2013, 12:56

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 27.06.2013, 15:31

Będzie z niego prądnica
16 biegunów na wirniku
24 cewki
8 cewek w fazie.
set
 
Posty: 736
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez maryushr » 27.06.2013, 18:16

Rozumiem, że muszę przykleić do wirnika 16 magnesów, tak?
maryushr
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26.06.2013, 12:56

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 27.06.2013, 21:24

Biegun nie musi składać się z jednego magnesu, a np z dwóch wtedy magnesów będzie 32 szt.
set
 
Posty: 736
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez maryushr » 28.06.2013, 13:19

Zastosowałbym magnesy 40/10/5 połączone z magnesami 20/10/5 tak aby magnes znajdował się na całej długości wirnika. Może być takie rozwiązanie?
maryushr
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26.06.2013, 12:56

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SiEm » 28.06.2013, 19:12

Połączenie tych magnesów jest słuszne. W jeden biegun magnetyczny.
SiEm
 
Posty: 242
Dołączył(a): 17.03.2013, 20:59

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez maryushr » 28.06.2013, 20:11

Ok, to można coś zacząć robić. Czytałem też w innych tematach o zaskokach, które mogą powstać w wyniku błędnego zamocowania magnesów. O co z tym dokładniej chodzi i jaka jest ogólna zasada przy mocowaniu magnesów?
maryushr
 
Posty: 7
Dołączył(a): 26.06.2013, 12:56

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez l.j » 28.06.2013, 21:45

w tym poście masz cały sekret - biegun magnetyczny musi pokrywać 3 nadbiegunniki stojana: link

Obrazek
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez respol » 21.07.2013, 16:29

Witam
Jestem tu nowy i kompletnie zielony. Czytam dużo wątków odnośnie wiatraków staram się jakoś tą wiedzę w głowie układać ale różnie to wychodzi. Mam w garażu sprawny silnik od wiatki 48 żłobków, stojan nawinięty orginalnym uzwojeniem długości ok 10 cm, średnicy 9cm, wirnik długości 6cm.
1. Chciałbym wiedzieć ile można uzyskać mocy z takiego wiatraka zakładając magnesy neodymowe i nie przewijając uzwojenia?
2. Jakiej grugości musiałbym zastosować magnesy?
3. Staczając wirnik stacza się go o grubość magnesów czy więcej?
4. Jakiej długości potrzebowałbym śmigła żeby osiągnąć jakieś sensowne wyniki z tego silnika? (nie myślę tu oczywiście o jakiś kW;) )
5. Na jednym ze zdjęć jest widoczna kostka z przewodami- jak to połączyć ze sobą po zainstalowaniu neodymów?
6. Czy może lepiej szukać innego silnika?
Tu kilka fotek mojego silnika:
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek
Obrazek

Sorry jeżeli pytaniami rozśmieszyłem kogoś ale po to są te fora żeby mniej poinformowani też mogli coś samemu zdziałać z pomocą innych;)
Pozdrawiam
respol
 
Posty: 3
Dołączył(a): 21.07.2013, 15:11

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 21.07.2013, 17:06

1. To zależy od prędkości obrotowej. Im wyższa tym wyższe napięcie i tym wyższy iloraz: napięcie x 3,84A czyli moc.
2. 5-6 mm
3. Więcej, musisz to sobie rozrysować: oprogramowanie *cad-opodobne.
4. Podaj oczekiwaną moc, obroty i przy jakiej prędkości wiatru - policzymy.
5. Tu należy zajrzeć do karty katalogowej.
6. Silnik do przeróbki bardzo dobry - ja by nie szukał, ale przewinął.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez respol » 21.07.2013, 19:00

Z góry dziękuje za zainteresowanie się moimi pytaniami.
ad 3 Więcej z uwagi na ? -to ze magnes prostokątny nie będzie idealnie przylegał do walca to oczywiste więc ciut więcej musi być, ale czy jest jakiś wymagany minimalny odstęp wirnika od stojanu?
ad 4 Nie mam jeszcze pomysłu co będę zasilał. Załóżmy że będzie to terma 60l z grzałką 500W- osiągalne czy nie?- czy uzyskany prąd z takiego wiatraka trzeba puścić przez jakieś urządzenia czy odrazu możnaby podłączyć do takiej grzałki lub mniejszej?
Mieszkam w okolicy tamy we Włocławku wiatr wieje u mnie cały czas, mniejszy lub większy nie mam urządzenia do jego pomiaru więc nie jestem wstanie określić prędkości wiatrów.
Jeszcze jedno pytanie które mnie nurtuje- od czego zależy czy prądnica daje 12v, 24v lub 48v? Kompletnie nie kumam tego. Od połączenia cewek? Ich ilości?
respol
 
Posty: 3
Dołączył(a): 21.07.2013, 15:11

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 21.07.2013, 22:14

3. Rys:
Bez nazwy.png
Bez nazwy.png (2.1 KiB) Przeglądane 7468 razy

4. Zrób kolektor słoneczny - będziesz miał znacznie więcej energii z takiego kolektora.
Ale jeśli miałoby być to 500W, to jak najbardziej z wiatru osiągalne. Średnica 3m. :)
od czego zależy czy prądnica daje 12v, 24v lub 48v? Kompletnie nie kumam tego.

Im więcej zwojów tym większe napięcie lub im więcej cewek tym większe napięcie lub im większe obroty tym większe napięcie.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez respol » 23.07.2013, 20:40

Dlaczego uważasz że grzałka to słaby pomysł? Zawsze myślałem że lepiej magazynować wytworzoną energię w wodzie którą użytkuje i grzeje już prądem z sieci niż w małych akumulatorach bo w sumie ile można ich pomieścić w bloku. Grzałka może to taki przykład który na szybko wymyśliłem. Jak już zrobię wiatrak to pewnie ustawie go na działce i będę testował z jakimś tymczasowym aku. Co do kolektora napewno znajdzie on miejsce w moim domku który zamierzam w przyszłym roku zacząć budować a na dzień dzisiejszy chcę zobaczyć ile z wiatraczka mogę wytworzyć i na ile mnie to wciągnie.
Mówisz że 500w osiągalne przy średnicy 3m czyli łopata trzy-śmigłowca musi mieć 1,5m a przy takim silniku który posiadam przy jakim wietrze to osiągnie?- nie wiem czy w ogóle przy wietrze rzędu 5 m/s będzie coś wytwarzać z 3m średnicy śmigłami?
respol
 
Posty: 3
Dołączył(a): 21.07.2013, 15:11

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 24.07.2013, 13:56

Dlaczego uważasz że grzałka to słaby pomysł?

Znaczy, jeśli już to jest to najlepszy pomysł bo grzałka przetworzy 100% dostarczonej mocy na ciepło, ale... jest jedno ale.
Załóżmy, że dysponujesz śmigłem o średnicy 3m które da 500W przy 10m/s, to:
10m/s - 500W
8m/s - 250W
6m/s - 125W
4m/s - 62W
ale prądnica ma liniową charakterystykę i to ona wyznacza moc...

I z drugiej strony ja dysponuję kolektorem o powierzchni blisko 4m2, moc maksymalna zestawu to 4kWh.
Od kwietnia do listopada mam mniej lub bardziej ciepłą wodę w ilości litrów 300, a ilość dni kiedy woda jest zimna jest naprawdę niewiele. To zupełnie odwrotnie niż ten co grzeje wodę wiatrem.
Zresztą są wzory - można policzyć o ile stopni podgrzeje się określoną objętość wody w ciągu godziny dysponując mocą 62W.

Mówisz że 500w osiągalne przy średnicy 3m czyli łopata trzy-śmigłowca musi mieć 1,5m a przy takim silniku który posiadam przy jakim wietrze to osiągnie?

To zależy jakim drutem nawiniesz prądnicę i jakie będą obroty prądnicy, bo prądnica ma liniową charakterystykę.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 19.03.2014, 11:38

Witam, chciałbym podłączyć do tematu. Jestem nowy na tym forum dlatego proszę o zrozumienie jeśli zrobiłem coś nie tak. Zrobiłem prądnice z takiego silnika jak w temacie. Uzwojenie zostawiłem fabryczne magnesy neodymowe 50x15x5, skos na jeden żłobek (jeśli się uda wrzucę rys poglądowy). Problem tkwi w bardzo dużym oporze na wałku, ciężko się obraca. Wyniki jakie uzyskałem bezpośrednio na dwóch pinach przy 350 obr/min (tyle ma wkrętarka na pierwszym biegu) daje 225V. Natężenia nie mogłem zmierzyć ponieważ wkrętarka nie uciągnęła. Proszę o pomoc w sprawie tych dużych zaskoków
Załączniki
prądnica2.JPG
Mam nadzieje że w miarę zrozumiały
Szympik188
 
Posty: 176
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 19.03.2014, 12:55

Jeśli zaczepy,nie zaskoki to wystarczy zmienić skos. Jeśli masz na myśli fakt że oś obraca się ciężko bez obciążenia,ale to zaczepy,bo zaskoki pod obciążeniem będą zawsze,tym mocniejsze im bardziej ją obciążysz.

Skos jak na rysunku,dwa zęby i jeden żłobek .
Załączniki
prądnica2.JPG
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 19.03.2014, 15:06

Pomieszałem pojęcia, chodzi mi właśnie o opór bez obciążenia, nie mogę ręką przekręcić osi, a prze obciążeniu jest jeszcze gorzej wiadomo. Dziwne ponieważ wzorowałem się na http://elektronika.5v.pl/w_pradnica.php i pewnie wiele ludzi pewnie tak robi i jest źle? i kolega l.j z postu powyżej, który podał rysunek? Widoczne czeka mnie odrywanie magnesów, czy są jakieś sposoby aby ich nie uszkodzić? Do klejenia stosowałem kropelki i równocześnie dwuskładnikowy coś podobnego do poxipolu, szczeliny między magnesami nie zalane. Jeszcze jedno pytanie czy magnes 50mm można jakoś przeciąć? Jeśli zwiększę skos to mi ranty będą bardziej wystawać.
Szympik188
 
Posty: 176
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 19.03.2014, 16:25

Jeśli są zaczepy to jest źle.Magnesów nie przetniesz bo są strasznie twarde i kruche za razem, ale po wklejeniu można a nawet trzeba zeszlifować same ranty papierem ściernym na deseczce,nie za dużo,tylko tyle aby nie ocierały o stojan. Odrywanie nie jest trudne jeśli szczeliny nie są zalane,wystarczy ostro zaostrzony płaski śrubokręt i delikatnie popukać małym młoteczkiem jednocześnie przyciskając magnes do wirnika,jak odpuści to uważaj aby magnes się nie oderwał całkowicie od wirnika bo jak uderzy o inny magnes to pęknie.
Ostry płaski koniec śrubokręta wkładasz pomiędzy wirnik a magnes,nie uderzaj w bok magnesu. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Następna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość