Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 07.08.2016, 0:38

Bardzo ładnie to wygląda jak na pierwszy raz :) co do diód to zależy od napięć i amperaży przy jakich prądnica ma pracować, najlepiej jednak jak podwoisz oba te parametry. Im większy prąd przepływa przez diodę tym większe są na niej straty i stosowanie diód schottkiego staje się bezsensowne. Przed zakupem najlepiej przeanalizuj jej wykresy.
Szympik188
 
Posty: 177
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 07.08.2016, 9:52

Jam stosuje bez zbędnych ceregieli mostek 3F 35A 1000V w jednej kostce z alle... Działa bez zarzutu. Do tego radiator i śmigasz.
A co do obciążenia prądnicy przy starcie, to jak masz zamiar ładować akumulatory to prądnica dopiero dostaje obciążenia gdy jej napięcie przekracza napięcie na akumulatorach i zaczyna sie ładowanie jak u mnie to dopiero przy 150obr/min, i niema żadnego problemu z obrotami. A jeśli masz zamiar grzać wode w zbiorniku to zastosuj sterownik kaskadowy. i też nie bedzie problemu ze startem.
Juriii
 
Posty: 562
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 07.08.2016, 16:05

Szympik188-dzięki za pozytywną ocena choć wiem że mogło by być lepiej ale tak jak mówisz,jak na pierwszy raz może być :) .Co do diód to chyba jutro udam się do elektronika i kupię gotowe dwa mostki prostownicze tak jak proponuje kolega Juriii(jeśli będą takiej mocy tzn 35-50A)i jakiś radiator do tego i po sprawie.Myślę że na początek wystarczą a jeśli kiedyś padną to będę wtedy się zastanawiał czym ich zastąpić.Juriii,chcę tym ładować aku pod kontrolą sterownika BRIZO 1.1 ,który jest już gotowy a dalej na wydzielony obwód ale to jeszcze wyjdzie w trakcie prac nad resztą konstrukcji.Ten sterownik zrobiłem sam wg.materiałów kolegi L.J w domowych warunkach.
Załączniki
WP_001494.jpg
Brizo 1.1
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 08.08.2016, 22:00

Zapiąłem dzisiaj mostek prostowniczy,taki w jednej kości 1000V/35A i o dziwo po podłączeniu żarówki 12V/21W zaczepy ustąpiły.Czuć wyraźny opór ale kręci się płynnie bez jakiegoś szarpania jak to było z obciążeniem jednej fazy przed mostkiem.Co do osiągów mojej prądnicy to muszę zrobić dokładniejszy test na tokarce bądź pod wiertarką ale kręcąc ręką przy około 50 obr/min daje 12 VDC.Żarówka pali się jasnym światłem.Jestem ciekaw jakie śmigło ruszy tę prądnicę i przy jakim wiaterku.Może ktoś pokusi się o jakieś obliczenia?Ja próbowałem coś policzyć ale nie bardzo mi to wyszło.
pozdrawiam
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 09.08.2016, 0:10

Ja proponowałbym ustalić jaki moment startowy posiada sama prądnica ( montując do osi jak najlżejszą dźwignie i zawiesić ciężarek i przesuwać do momentu przełamania zaczepu długość ramienia zmierzyć w metrach i pomnożyć razy ciężar w kilogramach) ustalisz wtedy ile N/m musi wygenerować śmigło żeby ruszyło prądnice przy zakładanym wietrze. Moment startowy śmigła obliczy za Ciebie program wiatrak, dla przykładu przy wietrze 3 m/s śmigło 3m Z=7 generuje 2,8N/m w przypadku śmigła zapewne doskonałego ;)
Szympik188
 
Posty: 177
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 09.08.2016, 21:53

Zrobiłem tak jak pisałeś kolego Szympik188.Na małym ,lekkim ramieniu powiesiłem 510 gram ciężarek,przesuwając po ramieniu na 8 cm przełamało zaczep.Licząc wg wzoru który podałeś 0.08m x 0.51 kg=0.0408.Zaokrąglając do 0.041 tylko nie wiem co dalej i co obliczylem.Gdybyś mógł to policzyć i podać jakieś sensowne dane dla mej prądnicy to będę wdzięczny.
pozdrawiam
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 13.08.2016, 20:29

Według ''mnie'' amatematyk ze mnie żaden :D to zaczep w Twojej prądnicy przy tych danych wynosi ok 0,4 N/m. Więc o start śmigła nie powinieneś sie zbytnio obawiać 2,5 m śmigło powinno bez problemu ruszyć przy 2 m/s.
Szympik188
 
Posty: 177
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 19.08.2016, 16:02

Dziś w końcu zrobiłem test tokarkowy.I tak bez obciążenia za mostkiem prostowniczym:
Obr/min VDC
50 10, 7V
70 15,4 V
100 22,1 V
140 30,0 V
Z obciążeniem 12V/21W po mostku :
35 4,4 V
50 7,0 V prąd -1,29 A
70 10,8 V
100 16,4 prąd -2,03 A
Proszę o jakieś komentarze co do testu gdyż to moja pierwsza prądnica i nie wiem czy do dobre osiągi-ja jestem zadowolony.Doświadczonych kolegów prosiłbym o pomoc w obliczeniach przy śmigła-może kolega kolega Waldek by coś doradził i policzył?
pozdrawiam
Załączniki
WP_001533.jpg
polakierowany stojan
WP_001520.jpg
magnesy zalane klejem 2skłdnikowym
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 14.09.2016, 9:04

Zakładając ładowanie 14.4V i prąd 1.8A UZYSKUJESZ Z TEJ PRĄDNICY 25.92 Watów. Stojan 54mm jest za krótki i przez to prądnica jest niewydajna a spadki napięcia pod obciążeniem ogromne,minimum w pralkowcach to stojan o długości 75mm w wzwyż .
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 21.09.2016, 17:36

Dzięki TOMMASZ za kilka słów prawdy ale tak sobie myślę że wiele z takich pralkowców to się i tak nie wyciąga choć ludzie różne rzeczy piszą że nawet wyciągnie 500 czy 800 wat ale nie piszą przy jakich obrotach czy wietrze.Ale niech i tak uważają i basta.Miałem taki silnik więc zrobiłem taką prądnice i koniec.Myślę że przy 200 obrotach uda się z niej wydusić około 200 wat.Tak się zastanawiam czy nie zrobić jeszcze testu przy połączeniu uzwojenia w trójkąt,choć jak podłączyłem w trójkąt to straszny opór było czuć kręcąc ręką ,dlatego zdecydowałem połączyć w gwiazdę i test jest w gwieździe.
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 21.09.2016, 21:57

Nie ma za co ;) , ogólnie można z takiego pralkowca wyciągnąć te 500W ale pakiet musi mieć minimum 75mm, odpowiednią średnicę a magnesy minimum N38 i z pewnego źródła , nie z allegro. Ale to moim zdaniem jest strata kasy,lepiej już zrobić coś konkretnego z silnika trójfazowego 1.5kW . ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 25.09.2016, 16:41

No tak,w takim przypadku jest to możliwe ale nie ma chyba takich pralkowców co by miały taki pakiet blach.Mój ma niecałe 60 mm ,magnesy kupowałem w Mag Tom niby N38 ale kto to wie co przyszło.Jeśli będę robił kolejną prądnice to z 3fazowca .Teraz przymierzam się do uruchomienia tej biduli.Właśnie dorobiłem koło na oś prądnicy,które będzie sprzężone z osią od malucha za pomocą przegubu i osadzonej w oryginalnej piaście.Całość pokazuje załączona fota.
Załączniki
WP_001569.jpg
telefunk
 
Posty: 63
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 03.10.2016, 20:51

Witam czy by ktoś mógł mi pomóc w podłączeniu prądnicy z silnika od wiatki bo nie za bardzo wiem jak to podłączyć . A więc stojan mam przewinięty drutem 1,2 mm , magnesy na wirnik naklejone , silnik skręciłem i mam wyprowadzone 3 początki i 3 końce fazy. Proszę mi wytłumaczyć jak jak mam to spoiąć . Zakupiłem dwa mostki prostownicze bo prądnica ma ładować akumulatory 12v . Z góry dziękuję !!
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 03.10.2016, 22:17

Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 04.10.2016, 19:37

Po podłączeniu brak reakcji . Wydaje mi się że zle wkleiłem magnesy . Nakleiłem 16 biegunów po 5 magnesów 12,5x12,5x6 . Silnik jest typowy od wiatki 48 złobków , 24 cewki , 8 cewek na fazę . Nie wiem czy ktoś by mi mógł wytłumaczyć jak dla dziecka jak mam to zacząć kleić . Ja to zrobiłem wklejając pierwszy rząd sprawdzałem aby magnes przyciągał się w lewo i w dół i tak 5 szt. Następny rząd wklejałem sprawdzając aby magnes wklejany przyciągał się do magnesu z pierwszego rzędu i do magnesu kolejnego w dół . Nie wiem czy ktoś mnie rozumie , ale wydawało mi się że będzie dobrze. Obrazek a to mój stojan , Obrazek Obrazek Obrazek Dodam że prądnicę robię z potrzeby aby ładować akumulatory na ranczu bo nie ma możliwości podłączenia prądu i tak wyszło .
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 04.10.2016, 19:41

SeeMen napisał(a):Po podłączeniu brak reakcji . Wydaje mi się że zle wkleiłem magnesy . Nakleiłem 16 biegunów po 5 magnesów 12,5x12,5x6 . Silnik jest typowy od wiatki 48 złobków , 24 cewki , 8 cewek na fazę . Nie wiem czy ktoś by mi mógł wytłumaczyć jak dla dziecka jak mam to zacząć kleić . Ja to zrobiłem wklejając pierwszy rząd sprawdzałem aby magnes przyciągał się w lewo i w dół i tak 5 szt. Następny rząd wklejałem sprawdzając aby magnes wklejany przyciągał się do magnesu z pierwszego rzędu i do magnesu kolejnego w dół . Nie wiem czy ktoś mnie rozumie , ale wydawało mi się że będzie dobrze. Obrazek a to mój stojan , Obrazek Obrazek Obrazek Dodam że prądnicę robię z potrzeby aby ładować akumulatory na ranczu bo nie ma możliwości podłączenia prądu i tak wyszło .

aby zmniejszyć zdjęcie na hoscie to trzeba prawy przycisk myszki i pokaż obraz
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 04.10.2016, 20:48

Na zdjęciach cewki wyglądają na spalone, ale sprawdź czy do obudowy kompletnej prądnicy będzie przyciągany metal. Jeśli nie to wyciągnij wirnik i weź magnes w rękę i sprawdzaj bieguny po kolei wzdłuż całej długości każdego bieguna,raz się odpycha :D a raz przyciąga. :D
EDIT ,według rysunku ze strzałkami jest dokładnie odwrotnie,magnesy się powinny odpychać. :idea:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 04.10.2016, 20:54

Magnesy w jednym biegunie(czyli 5 sztuk obok siebie powinny sie nawzajem odpychać), a przemienne bieguny powinny sie przyciągać.
Juriii
 
Posty: 562
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 05.10.2016, 16:34

Faktycznie na zdjęciu uzwojenie wygląda na spalone ale to jest wina aparatu w telefonie i tylko tak wygląda na zdjęciu . Stojan jest ok, a co do wklejania magnesów czy musi być jak na zdjęciu ? Obrazek
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Brus78 » 05.10.2016, 18:09

Jeśli wklejasz magnesy w jednym biegunie to one muszą się odpychać od siebie.
jeśli przy klejeniu jednego bieguna magnesy się przyciągały to pozostaje ci tylko zerwanie całosci i klejenie od nowa.
Zrób też test jak pisał kolega wyżej.
Weź magnes i jedź nim wzdłuż jednego bieguna .
Trzymając magnes stabilnie jedziesz wzdłuż bieguna i powinieneś czuć albo przyciąganie albo odpychanie.
Jeden biegun przez całą długość ma odpychać a następny na całej długości ma przyciągać twój trzymany w ręce magnes.
Jeśli czujesz pulsowanie, na zmianę odpychanie i przyciąganie to znaczy ,że magnesy masz źle wklejone.
Bez rwania się nie obejdzie.
Sprawdź i daj znać co tam wypadałeś.

"Ja to zrobiłem wklejając pierwszy rząd sprawdzałem aby magnes przyciągał się w lewo i w dół i tak 5 szt. Następny rząd wklejałem sprawdzając aby magnes wklejany przyciągał się do magnesu z pierwszego rzędu i do magnesu kolejnego w dół ."

To co napisałeś powyżej kłóci się z tym co widać na foto.
Czuję ,że czeka Cię zrywanie magnesów.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 539
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron