Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 06.10.2016, 16:22

W weekend zerwę i wkleję na nowo. Z tego co zrozumiałem to magnesy w każdym rzędzie pionowym (biegunie ) mają się odpychać, a w międzyrzędach przyciągać . Czy dobrze zrozumiałem ?
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 06.10.2016, 19:36

Tak jest
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 13.10.2016, 15:24

Panowie robię prądnice "pralkowca". Stojan ma 36 żłobków, złożony jest z 3 stojanów"jamnik", i ma długość 90mm. Chce do niego kupić magnesy 15x15x5 po 6szt na biegun.
Jakim go drutem nawinąć stojan?, prądnica ma ładować akumulatory 24V. Napędzać ją będzie śmigło o średnicy 3.2m, jeśli będą za niskie obroty to możliwe że będzie zastosowana przekładnia 1:2.
Co myślicie?
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Brus78 » 13.10.2016, 21:47

Jurii
Ja myśle ,że najrozsądniej byłoby pierw określić obroty smigła.Znając obroty łatwiej jest bez strzelania określić.
Wtedy przerobic wirnik i cewka testowa.
To ,że chcesz dać przekładnię nie zmieni faktu ,że nie wiesz na jakich obrotach będzie pracować prądnica :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 536
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 14.10.2016, 6:17

No zapomniałem o tym wspomnieć. Ładowanie przy około 100obr/min. Zobaczymy co da się zrobić.
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 16.10.2016, 20:56

Dobra Panowie. Magnesy zamówione, czas wyznaczyć skos.
Rozumuje tak, że ile magnesu schodzi z nabiegunnika, tyle powinno przybywać na następnym.
Stojan ma 85mm, szerokość magnesu to 15mm, i dwa zęby i żłobek to 20mm.
Czyli skos na 85mm wirnika to 5mm. Dobrze to będzie chłopaki?
IMG_5330.JPG
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 19.10.2016, 19:24

Witam udało mi się uruchomić prądnicę .Magnesy wkleiłem od nowa zgodnie z zaleceniami. Obrazek .Prądnice wydaje mi się że podłączyłem w gwiazdę jak by mógł ktoś zerknąć na rysunek i powiedzieć czy się zgadza. Obrazek .. Kręcąc bez obciążenia wyszło mi średnio na 150 obr.na minutę 17 volt .Podłączając żarówkę 55w samochodową rozżarza się do pełnego światła. https://youtu.be/rvidwp5Puuo Ogólnie dziękuję za pomoc kolegów z forum . Może komuś to się przyda ,ale magnesy kleiłem kropelką w żelu wystarczy przez 5-10sek przytrzymać i się trzyma.
Ostatnio edytowano 20.10.2016, 17:58 przez SeeMen, łącznie edytowano 1 raz
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 19.10.2016, 20:50

No jest ok. Podłączone w gwiazde. Gratuluje prądnicy. Działa bardzo dobrze.
Wracając do przedstawionego prze zemnie rysunku skosu magnesu... Takie ułożenie daje duże zaczepy i już przy jednym ułożonym biegunie ciężko obrócić wirnikiem, a co tu dopiero przy 12 biegunach.
Następnie zerwałem biegun i zmieniłem skos na żłobek i nabiegunnik, i jest bajka, praktycznie zero zaczepów.
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 20.10.2016, 9:42

Juriii: Zrób prostu test. Szpilka na sznurku i zobacz gdzie jest przyciągana. Podpowiedź: do osi magnesu. Należy więc tak dobierać skos magnesów by osie wypadały na środku żłobków. Wyższa szkoła to przesunięcie takie jak w chińczyku, czyli obwodowo ustalasz przesunięcie np: 2mm i dzielisz je przez ilość par przesuwając kolejną parę o tę wartość otrzymując prądnicę całkowicie bez zaczepów.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 20.10.2016, 19:07

No dokładnie jest jak mówisz, czyli dałem skos na żłobek i ząb i jest ok.
A czy w tym chińskim ułożeniu magnesów prądnica nie traci części mocy? Zawsze nad bokami cewek w fazie są magnesy N i S?, czy jest jakieś przesunięcie i tym samym magnes nie pokrywa boku cewki.?
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 23.10.2016, 10:48

Całkowite przesuniecie to 1-2mm więc utraty nie ma.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 25.10.2016, 22:46

Dużo sie mówi o tym sposobie na tzw. chińczyka, ale mało komu sie udaje tego dokonać. A może nikt nie chce zdrdzić szcegółów...?
Tak na serio to najbardziej prawdobodobne wydaje sie, że nasze paluszki nie mają takiej dokładności rzędu 0,1mm czy 0,01mm
Szympik188
 
Posty: 176
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 26.10.2016, 8:02

Szczelinomierz za 11zł, nożyczki :) i problem z głowy.
A poniżej tajemnica. Nie rysowałem skosu bo zakładam, że wiadomo iż dodatkowo dochodzi skos.
Rysunek.png
Rysunek.png (10.92 KiB) Przeglądane 2002 razy
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez SeeMen » 26.10.2016, 15:51

Posiadam dużą poniemiecką drewnianą stodołę jakieś 10 m wysokości na której mam zainstalować Turbinę wiatrową z pralkowcem . Z racji tego że jest ona drewniana i słabo zabezpieczona, akumulatory i całą elektrykę zamierzam wstawić do świeżo wybudowanego budynku.Odległość od nich jest jakieś 40m . Pytanie moje brzmi ,czy lepiej zejść 3 fazami do budynku z aku. Czy mostek prostowniczy wstawić przy wiatraku i przeprowadzić kablem te 40m prądem stałym?
SeeMen
 
Posty: 38
Dołączył(a): 25.08.2016, 16:24

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 29.10.2016, 17:01

Panowie zrobiłem dzisiaj test na cewce testowej. Prądnica 36 żłobków, potrójny pralkowiec. Magnesy to 12 biegunów (po 6szt 15x15x5 N38 na biegun plus skos). Szerokość stojana 85mm
Cewka testowa 32zw drutu1.3mm.(więcej nie chciało wejść)
960obr/min-15,3V
120obr/min-1,912V
100obr/min-1,593V

czyli przy 120obr/min drut 1.3mm
6 cewek x 1,912V x 2,45=28,11VDC
25VDC osiągnie przy 106obr/min

Zakładając że:
32zw drutu przy 960obr/min dawały 15,3V
1zw przy 960obr/min daje 0,4781V
32zw x 1,3mm2(1,3mm)=41.6mm2

Przy drucie 2x 1.0mm co da razem1,56mm2 powinno wejść 26zw w rowek.
26zw przy 960obr/min da 12,430V na cewke
12,430V x 6 x 2,45=182,72VDC przy 960obr/min
25VDC osiągnie przy 131obr/min

czyli nawinę ją drutem 2x1.0mm po około 26zw na cewkę.

Wirnik ma delikatne zaczepy na starcie, ale palcami jestem w stanie zakręcić prądnicą za oś.
Co sądzicie wyszło to dobrze czy słabe te osiągi?
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 01.11.2016, 18:48

Waldku, a wracając jeszcze do tej prądnicy. Zrobiłem na niej skos na 10mm. Osie bieguna znajdują się w żłobkach po jednej i drugiej stronie nabiegunnika. Jednakże są wyczuwalne spore zaczepy. Zrobiłem zły kąt, a powinno być tak: 360stopni : 36 żłobków= 10stopni(zapomniałem o tym). Czyli skos przy długości stojanu 85mm powinien mieć 15mm.
Ale załóżmy że bym poprawiał ułożenie magnesów, ale zostawił ten skos, a do tego chciałbym poprzesuwać bieguny w "chiński" sposób. To o ile byś przesunął ten magnes? mówiłeś że 2mm. A jest na to jakaś reguła? można więcej?
Czy to usunęło by zaczepy?

Tu mam fotke tej prądnicy z magnesem. Czyli na pierwszej fotce było by ułożenie pierwszego bieguna, a na drugiej fotce ułożenie ostatniego bieguna. Przesunięcie pierwszego i ostatniego bieguna względem żłobka to 3,5-4 mm. Mogło by tak być?
IMG_5360.JPG

IMG_5361.JPG
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 01.11.2016, 19:57

Raczej oś magnesu z jednej strony w osi zęba a z drugiej początek (krawędź) kolejnego zęba.

2mm to nie jest reguła ani wartość krytyczna. Możesz dać i 5mm. Moc końcowa będzie tylko deko niższa.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1204
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 01.11.2016, 20:52

Ten skos co mówisz to by było 6mm. Ja wcześniej zrobiłem próbę ze skosem na 5mm, i z naklejonym 1 biegunem było ciężko przekręcić wirnik. Tak że lipa.
Ale zwiększenie skosu do 15mm do mnie przemawia, i do tego przesunięcie po chińsku. Zobaczymy.
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 01.11.2016, 21:56

Juriii a ile u Ciebie wnosi w mm dwa zęby i żłobek? Ja u siebie próbowałem kilka jak nie kilkanaście razy wklejać jeden biegun(12cm) skos zmieniałem dosłownie o 1mm. Najlepszy efekt przyniósł skos o 2mm mniejszy niż wynosiły dwa zęby i żłobek, dosłownie zero jakichkolwiek ''zahaczeń'' w porównaniu do skosu o 1mm mniej bądź więcej. To samo było po wklejeniu czterech przeciwnych biegunów, niestety po wklejeniu całości nie było tak kolorowo da się zakręcić dwoma palcami, ale jest ciężko czuć stały opór. Doszedłem do wniosku, że tak musi być ;)
Szympik188
 
Posty: 176
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 01.11.2016, 22:27

W tym 36 żłobkowcu 2 zęby i żłobek to 17mm. Czyli dobrze obliczyłem że skos to 10 stopni, co przy 85mm stojana daje 15mm. A w tym 54 żłobkowcu też nie miałem żadnego zaczepu, tylko taki lekki opór. I ładnie chodzi na dachu. A ilu żłobkowa jest twoja?
Juriii
 
Posty: 549
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron