Strona 1 z 2

Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 22.01.2018, 23:20
przez Juriii
Witam kolegów. Mam teką zagwostke...
Zgłosił sie do mnie znajomy żebym przerobił mu taki silnik na prądnice. Na razie wiem że wirnik ma 96mm średnicy i około 100mm długości ma stojan. Silnik ma 36 żłobków. Ogólnie maszyna 3F 400V 1400 obr/min.
Gość chce żebym zrobił tą prądnice tak aby przy około 150obr/min dawał ponad 48V do ładowania akumulatorów i żeby była napędzana prosto ze śmigła. Tylko takie rozwiązanie to bardzo cienki drut nawojowy, a tym samym dość ograniczona moc. Rośnie też opór prądnicy stawiany śmigle wraz ze wzrostem obrotów i całość się mocno grzeje. Nie lepiej by było zrobić przekładnie 1:2, i wtedy to 48V było by przy 300obr/min? Grubszy drut, większy prąd a tym samym i moc. Na pędzać to będzie 5 łopatowe śmigło o średnicy 2,7m, więc przekładnia jak najbardziej wskazana, gdyż obroty max to pewnie około 350obr/min, ale za to moment sporawy.
Co byście zrobili Panowie?

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 23.01.2018, 10:12
przez Brus78
Ja myślę ,że podszedłbym do tego od strony śmigła.
Jeśli gość ma śmigło a jest to 5 łopatowe do zrobiłbym test na jakie faktycznie obroty mogę liczyć.
Co do momentu to racja .Mi sie też wydaje ,że jakaś przekładnia byłaby wskazana . Pamiętam ,że kolega Set miał fajną.. chyba 2,4 :1 jeśli się nie mylę.

Mam też inny pomysł . Powiedzmy ,że twój silnik jest na 400v (międzyfazowe)
Idąc tokiem rozumowania ... 230v na fazę x 2,4 da nam 550v . czyli teoretycznie twój silnik jako prądnica przy 1400obr miałby po mostku 550V.
teraz podzielmy to np na 10 .... przy 140obr twój silnik (teoretycznie ) da 55V.
Ja myślę ,że mógłbyś spróbować przerobić sam wirnik bez zmiany uzwojenia. . Zrobić test i wtedy dobrać uzwojenie. (wyjać stare policzyć ilość drutów)
to może się udać .. :)
Może nawet by się obeszło bez przewijania :)

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 23.01.2018, 14:20
przez Juriii
Może i dobry pomysł, jednakże oryginalne uzwojenie ma 0.9mm, więc prąd jaki można przepuścić przez ten drucik jest dość niski, a tym samym i moc całej prądnicy spada.
Spróbuje gościa namówić na przekładnie 1:3. Śmigło 5 łopat powinno dać rade gdyż jedna łopatka ma wymiary: długość całkowita 1140mm, szerokość na końcu 110mm, w najgrubszym miejscu 350mm, długość części roboczej 880mm.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 23.01.2018, 19:22
przez Brus78
Hmmm. Prad ładowania rzędu 12 - 13 A przy 48v to wcale nie mało. Pomysl ten mial byc jako test. Po nim bedziesz wiedzial co dalej z uzwoleniem i na co mozesz liczyc.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 23.01.2018, 20:55
przez Juriii
Spoko. A takie pytanie mam. Bo drut 0,9mm to 0,635mm2. Jaki ciągły prąd mogę puścić przez takie uzwojenie w takim zamkniętym 3F silniku?
I ogólnie, ile mogę puścić przez drut o przekroju 1mm2 w silniku 3F takim w żeliwnej obudowie.? Oczywiście wiatr będzie owiewał silnik.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 24.01.2018, 0:09
przez Brus78
Przyznam ,że trochę przesadziłem z tymi 12-13 A . Myślałem ,że piszesz o drucie 0,9mm2
Ale tak czy tak myślę ,,że spokojnie te 3 A na fazę można dać.
Na 1mm2 drutu można liczyc stale obciążenie około 5A . w przeciążeniu 8A.
Ja na mojej pradnicy przy cewce testowej 2x0,8 (czyli 1mm2) dawałem czadu do 10A i też dało radę .. test robiłem w domu w temp około 20st
Cały pic polega na chłodzeniu. Jeśli jesteś w stanie odebrać ciepło z uzwojenia to może być i stałe 10 A na mm2. Problem właśnie w tym chłodzeniu.
Między prądnicą a silnikiem mamy jeszcze ta róznicę ,że nasze prądnice zazwyczaj sa wolnoobrotowe.
Łopatki na wirniku duzo lepiej "rozdmuchują " ciepło na koronach uzwojenia przy wysokich obrotach.
300.. a 1400 obrtów wentylatora robi wielka róznicę i myslę ,ze wszyscy się ze mną zgodzą.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 27.01.2018, 18:43
przez Juriii
Czyli powiedzmy że mamy max prąd 3A na faze, czyli przy 3 fazach to w sumie będzie (9A x48V=432W) max ? Dobrze to myśle ?

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 28.01.2018, 22:18
przez Brus78
Tak .
Jeśli dasz mostek prostowniczy to wszystkie fazy będą równo obciążone .. To da ci 9A.
Moc mozesz sobie zaokrąglić do 500W.
Jeśli zrobisz przekładnię np x2 to możesz dać drut 2x grubszy o nadgonisz obrotami.
Jeśli prądnica uzyska 2 x wyższe obroty uzyskasz 2x wyższe napięcie .
Podwajając drut zwiększysz natężenie .

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 29.01.2018, 0:01
przez set
Właściwie to jak podwoisz obroty przekładnią będziesz miał 2x wyższe napięcie a żeby uzyskać takie jak miałeś wcześniej wystarczy ci o połowę mniej zwojów więc można podwoić średnicę drutu a co za tym idzie natężenie.
Jak by nie patrzeć podwojenie obrotów zawsze podwaja moc albo przez dwa razy wyższe napięcie albo natężenie.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 30.01.2018, 14:06
przez Juriii
Magnesy sie kleją...
DSC_0002 4.JPG

DSC_0003 4.JPG

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 31.01.2018, 19:04
przez Juriii
Mały upgrade, już 5 biegunów...

DSC_0007 3.JPG

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 03.02.2018, 21:06
przez Juriii
Pozostały jeszcze 2 bieguny. A tak wygląda ten wirnik 2,2kW z moim 3kW

DSC_0022.JPG

DSC_0023 1.JPG

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 04.02.2018, 10:12
przez Brus78
Próbowałeś może włożyć wirnik do stojana i sprawdzić zaczepy?
Do tego testu wystarczy jeden biegun.
Ja u siebie tak robiłem i dzięki temu zamiast rwać cały wirnik zrywałem tylko część magnesów.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 04.02.2018, 10:19
przez Juriii
Szczerze mówiąc to nie robiłem próby bo by mi nie wszedł wirnik bez toczenia w stojan. Wedle założeń powinno być wszystko ok.
Pomierzyłem wcześniej kąty blach na wirniku, i skos blach pokrywa się z tym co widziałem na YT.

IMG_6514.JPG


Dlatego przyklejam magnesy zgodnie z ułożeniem blach na wirniku.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 08.02.2018, 22:55
przez Juriii
No i magnesy ładnie przyklejone, przetoczone i wirnik w stojanie. Jestem zadowolony, bez problemu ręką obracam wirnikiem w silniku. Są wyczuwalne małe zaskoki, jak i przy pierwszym ruchu trzeba lekko użyć siły, ale to jest w pełni akceptowalne.
A tu taki mały przyrząd zrobiony na szybko do wkładania, i wyciągania stojana z silnika.

DSC_0010 5.JPG

DSC_0012 3.JPG

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 09.02.2018, 23:45
przez Juriii
I zrobiłem próbę na cewce. W oryginale było 37zw drutu o średnicy 0.9mm. Moja cewka testowa to 24zw drut o średnicy 1,1mm(to max).
I tak...
870 obr/min to 13,5V (24zw)
870 obr/min to 0,5625V (1zw)

6 cewek (870 obr/min)
6 x 13,5V x 2,45=198,45VDC

6 cewek (150 obr/min)
198,45V : 870 obr/min = 0,2281034 x 150 obr/min = 34,2VDC

I załóżmy teraz że chce uzyskać 48VDC przy 150 obr/min
150 obr/min (24zw) = 34,21551V
150 obr/min (1zw) = 1,4256462V
48VDC : 1,4256462V = 33,7zw

Czyli w oryginale było 37zw x 0,64mm2 = 23,68mm2
To 23,68mm2 : 33zw = 0,71mm2

Czyli aby przy 150 obr/min mieć na wyjściu za mostkiem prostowniczym 48V to trzeba na cewkę użyć 33zw drutu 0,71mm2(0,95mm średnicy)
Czyli max moc jaką może my odebrać z prądnicy to 48V x (2,2A x 3Fazy) = 316W (przy założeniu że max prąd to 3A/mm2)
Oczywiście jeśli prądnica będzie bardzo dobrze chłodzona to można założyć że drut wytrzyma nawet te 3A na fazę, a wtedy mamy 48V x (3A x 3Fazy) = 432W

Niech mnie ktoś poprawi z szanownych kolegów jeśli moje dywagacje są błędne. Z góry dziękuje.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 12.02.2018, 9:34
przez set
Tak na szybko przeliczyłem zwoje obroty itd to wygląda poprawnie

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 12.02.2018, 17:48
przez Juriii
Dzięki set.

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 17.02.2018, 10:18
przez Juriii
I druty już wsypane...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Re: Prądnica z silnika 2kW

PostNapisane: 17.02.2018, 16:29
przez Juriii
I stojan już gotowy...

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek

Obrazek