Wiatrak Serwy 3m wykonany przez Jana Markiewicza
Głowica wiatraka oparta jest o fragment kolumny McPhersona z Saaba.
Na zdjęciu poniżej widać kolumnę z blaszaną płytką (gr. 5mm) przykręconą z tyłu piasty.
Sama płytka wygląda tak (tu podczas wiercenia otworów):
Do płytki tej przyspawany został wspornik statora:
Piasta wraz z całą głowicą obracać się będzie na łożysku ślizgowym. Łożysko składa się z tulei z brązu wciśniętej za pomocą prasy na rurkę (ta część łożyska przyspawana będzie do masztu) oraz z rury grubościennej wytoczonej wewnątrz na wymiar zewnętrzny tulei, która na tuleję tę będzie nasadzona.
Do rury grubościennej przyspawana zostanie piasta.
Potem przyspawamy elementy, które posłużą do zamocowania ogona...
...które przyspawane wyglądają tak:
Na to miejsce umocujemy rurę ogona:
Zbliżenie końcówki rury:
Końcówka z przodu:
Druga strona końcówki:
Do rury ogona przytwierdzona zostaje sklejka:
Wracając do samej głowicy, tak wygląda ona na końcówce masztu wraz ze statorem i rotorem:
Od statora odprowadzone są 3 fazy...
...które wędrują do aluminiowej puszki z mostkami prostowniczymi:
Do puszki przytwierdzony jest radiator z aluminium:
Dwużyłowy przewód z "wyprostowanym" prądem przechodzić będzie przez łożysko i w dół masztu.
Opaska zaciskowa i dławiki w puszce mostków prostowniczych pomogą usztywnić przewód.
I to już cała głowica.