Głowica wiatraka Serwy 3m

Gondola elektrowni

Głowica wiatraka Serwy 3m

Postprzez Leszek Markiewicz » 04.08.2008, 20:19

Wiatrak Serwy 3m wykonany przez Jana Markiewicza

Głowica wiatraka oparta jest o fragment kolumny McPhersona z Saaba.

Na zdjęciu poniżej widać kolumnę z blaszaną płytką (gr. 5mm) przykręconą z tyłu piasty.
Obrazek

Sama płytka wygląda tak (tu podczas wiercenia otworów):
Obrazek

Do płytki tej przyspawany został wspornik statora:
Obrazek

Piasta wraz z całą głowicą obracać się będzie na łożysku ślizgowym. Łożysko składa się z tulei z brązu wciśniętej za pomocą prasy na rurkę (ta część łożyska przyspawana będzie do masztu) oraz z rury grubościennej wytoczonej wewnątrz na wymiar zewnętrzny tulei, która na tuleję tę będzie nasadzona.
Obrazek


Do rury grubościennej przyspawana zostanie piasta.
Obrazek

Potem przyspawamy elementy, które posłużą do zamocowania ogona...
Obrazek

...które przyspawane wyglądają tak:
Obrazek

Na to miejsce umocujemy rurę ogona:
Obrazek

Zbliżenie końcówki rury:
Obrazek

Końcówka z przodu:
Obrazek

Druga strona końcówki:
Obrazek

Do rury ogona przytwierdzona zostaje sklejka:
Obrazek

Wracając do samej głowicy, tak wygląda ona na końcówce masztu wraz ze statorem i rotorem:
Obrazek

Od statora odprowadzone są 3 fazy...
Obrazek

...które wędrują do aluminiowej puszki z mostkami prostowniczymi:
Obrazek

Do puszki przytwierdzony jest radiator z aluminium:
Obrazek

Dwużyłowy przewód z "wyprostowanym" prądem przechodzić będzie przez łożysko i w dół masztu.
Obrazek

Opaska zaciskowa i dławiki w puszce mostków prostowniczych pomogą usztywnić przewód.
Obrazek


I to już cała głowica.

6-lozysko_i_piasta.JPG
Łożysko i piasta

5-lozysko.JPG
Łożysko ślizgowe

4-piasta.JPG
Kolumna ucięta

3-piasta-Saab.JPG
Piasta z Saaba

3-kolumna_ze_wspornikiem.JPG
Kolumna ze wspornikiem

2-płytka.jpg
Płytka

1-kolumna.jpg
Kolumna z Saaba

do_ogona.JPG
Elementy do mocowania ogona

na_ogon.jpg
Nasada łożyska z przyspawanymi elementami

rura_ogona.jpg
Rura ogona

koncowka1.jpg
Końcówka rury

koncowka2.jpg
Końcówka z przodu

koncowka3.jpg
Końcówka z drugiej strony

ogon.jpg
Ogon

7-głowica_na_wiezy.JPG
Głowica na maszcie

7-podlaczenie_statora.JPG
Podłączenie statora

8-mostki.jpg
Mostki prostownicze

8-radiator.jpg
Radiator

9-od_dolu.jpg
Spód głowicy

10-opaski.jpg
Opaska
Avatar użytkownika
Leszek Markiewicz
Administrator
 
Posty: 31
Dołączył(a): 22.12.2007, 16:57
Lokalizacja: Białystok

Re: Głowica wiatraka Serwy 3m

Postprzez l.j » 06.08.2008, 22:15

Z jakiego modelu SAABa jest ta kolumna McPhersona? Ile amperów mają mostki prostownicze?
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Głowica wiatraka Serwy 3m

Postprzez Leszek Markiewicz » 06.08.2008, 22:42

Kolumna pochodzi z Saaba 9-5. Mostek to Semikron 50A (SKD 50/04 A3).
Avatar użytkownika
Leszek Markiewicz
Administrator
 
Posty: 31
Dołączył(a): 22.12.2007, 16:57
Lokalizacja: Białystok

Re: Głowica wiatraka Serwy 3m

Postprzez woj2005 » 08.03.2009, 12:59

Witam ja mam pytanie jaka to jest puszka w tej co sa mostki prostownicze chodzi mi o to zeby ona sie nie stopila podczas nagrzewania sie mostkow,i jak sa zamocowane te mostki w puszce , a drugie pytanie z czego zrobiony masz radiator?
woj2005
 
Posty: 14
Dołączył(a): 15.12.2008, 20:12
Lokalizacja: Pruszcz Gdański

Re: Głowica wiatraka Serwy 3m

Postprzez Jan Markiewicz » 08.03.2009, 23:35

To po prostu aluminiowa puszka z uszczelką, IP 64, o stopieniu się jej nie może być mowy, gdyż zastosowano tu mostek 50A, co w zupełności wystarcza do wiatraka o tej średnicy. Mostek jest monolitem i jest przykręcony śrubami do dna puszki uprzednio posmarowany pastą termoprzewodzącą. Radiator (sądzę, że nie jest konieczny) stanowi jednocześnie mocowanie innych elementów a w moim przypadku jest to kawałek aluminiowego ceownika.
Jan Markiewicz
 
Posty: 1
Dołączył(a): 11.01.2008, 13:42


Powrót do Głowica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Google [Bot] i 1 gość

cron