Niekochany alternator + dodatki.

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 02.12.2012, 20:13

kisoft napisał(a):podam dużo wyższe napięcie na uzwojenie wzbudzania w okolicach 200V a może nawet 300V przez elektroniczny ogranicznik prądu , najwyżej zjaram alternator ale zobaczymy .

Przy takim napięciu to raczej na pewno go zjarasz. Jeśli chcesz sprawdzić to proponuje zrobić to inaczej:
Podepnij ok 12V na wzbudzenie, i zmierz przy jakich obrotach dostaniesz 14V na wyjściu.
1. Uzyskasz informację od jakich obrotów zacznie pracować bez przeróbek.
2. Będziesz mógł policzyć jakie napięcie byś musiał podłączyć (teoretycznie) pod wzbudzenie aby pracował na przykład przy 250obr/min
3. Nie zamienisz altka w świece dymną (szkoda go) ;)
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez kisoft » 02.12.2012, 21:30

To może akurat sprawdzić każdy wystarczy podłączyć wolltomierz pod aku w samochodzie i dodać gazu obserwując jednocześnie wolt. i obrotomierz. Parę postów wyżej SET podał charakterystykę z której wynika że ładowanie zaczyna sie na altku. po osiagnięciu 1700 obr/min ( tak na oko)
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 04.12.2012, 21:36

kisoft napisał(a):To może akurat sprawdzić każdy wystarczy podłączyć wolltomierz pod aku w samochodzie i dodać gazu obserwując jednocześnie wolt. i obrotomierz.

I tu właśnie się z tobą nie zgodzę. Powód? Brak czytania ze zrozumieniem. W sposób który Ty opisujesz zmierzysz co najwyżej napięcie ładowania akumulatora i po uwzględnieniu wpływu regulatora napięcia na nie. W moim przypadku napisałem wyraźnie:
Podłączasz pod wzbudzenie 12V (stałe i nie zmienne w czasie - dla jasności) i mierzysz odpowiedź alternatora na konkretne jego obroty. Tylko i wyłącznie w ten sposób zdejmiesz charakterystykę napięciową alternatora (i nie tylko jego ale i każdej innej prądnicy obco wzbudnej).

kisoft napisał(a): Parę postów wyżej SET podał charakterystykę z której wynika że ładowanie zaczyna sie na altku. po osiagnięciu 1700 obr/min ( tak na oko)

To zależy jeszcze od typu alternatora i warunków przy których zostały wykonane pomiary. Różne alternatory "startują" przy różnych obrotach. W dieslu będzie innaczej i benzynowym też. Poza tym, to na wykresie wcześniej podanym to charakterystyka obciążenia w zależności od obrotów a nie charakterystyka napięciowa. Przy czym nie ma żadnych informacji na temat użytych tu alternatorów. A ta wiedza się też przydaje.
Do tego po raz kolejny napiszę:
Przy pracy w samochodzie alternator musi zasilić najpierw regulator napięcia, potem dopiero swoje wzbudzenie. Nawet głupia żaróweczka wskaźnika ładowania pełni tu dużą rolę przy rozruchu alternatora (przyśpiesza rozruch dodając minimalny prąd magnesowania stojana). Wyjmiesz ją to altek wzbudzi się przy wyższych obrotach niż normalnie (musi wyprodukować dodatkowo prąd który mu zabierzesz wyjmując żarówkę). Podłączysz żarówkę od świateł drogowych to ci się wzbudzi niemal natychmiast i przy sporo niższych obrotach. Jeśli nie wierzysz to sprawdź.

..........
Ehhhhhh... kisoft Robisz wszystko, żeby mnie zmusić do zrobienia pomiarów. Ziiiiiiimno jest!!! A jedyne miejsce gdzie mogę to w spokoju zrobić nie ma ogrzewania :( :mrgreen:
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez kisoft » 05.12.2012, 1:27

Mój drogi przyjacielu DARIO naprawdę nie musisz sie katować i robić żadnych prób, alternator coś da dopiero przy 1500 obr/min ( jaki kolwiek by nie był i cokolwiek byś nie podłanczał) i to jest oczywista oczywistość.

Ta charakterystyka podana przez SETA jest najwłaściwsza jaką należało podać w tym temacie bo ona pokazuje po prostu ile można wyciągnąć mocy ( a więc napięcia przy określonym prądzie) z altka przy określonych obrotach.
Ja chciałem wykonać taki eksperyment aby podać na uzwjenie wzbudzania dużo wyższe napięcie w okolicach nawet 200v ( oczywiście przez regulator pradu i napięcia) może wtedy zaczołby coś produkować przy niższych obrotach ale to tylko dla zaspokojenia zwykłej ciekawości. Budowanie wiatraka o mocy 1kw do 2kw z altka poprzez przekładnie 1/20 dyskwalifikuje takie rozwiazanie już na starcie ze wzgledu na potężny moment siły jaki muszą posiadać łopaty aby ruszyć wirnikiem.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 05.12.2012, 18:23

kisoft napisał(a):Mój drogi przyjacielu DARIO naprawdę nie musisz sie katować i robić żadnych prób

A ja jednak się pokatuję. Dokładna charakterystyka napięciowa altka myślę że się przyda. Napewno mnie, a jeśli komuś jeszcze to tym lepiej.
Oczywiście charakterystyka zdjęta z pominięciem regulatora napięcia przy zasilaniu wzbudzenia 12V - z pewnych względów to dość istotne, ale o tym za chwilę. :)
kisoft napisał(a):alternator coś da dopiero przy 1500 obr/min ( jaki kolwiek by nie był i cokolwiek byś nie podłanczał) i to jest oczywista oczywistość.

Ważne: Alternator się wzbudzi przy tych obrotach.
Jeśli dasz mu wcześniej 12V na wzbudzenie, to będzie pracował już przy kilku obrotach na minutę. Tylko że nie wiele napięcia wyprodukuje. Po to właśnie przydaje się charakterystyka napięciowa, żeby wiedzieć od jakich obrotów wyprodukuje napięcie wystarczające do tego, żeby podtrzymał sam siebie. I na pewno nie będą to takie same obroty jak te przy których się sam wzbudzi przy pracy z regulatorem (1500obr/min).

kisoft napisał(a):Ta charakterystyka podana przez SETA jest najwłaściwsza jaką należało podać w tym temacie bo ona pokazuje po prostu ile można wyciągnąć mocy ( a więc napięcia przy określonym prądzie) z altka przy określonych obrotach.

A propo wykresu. Coś mi się nie zgadzały kształty tych charakterystyk i moc wyprodukowana przez te "alternatorki". Poszperałem w necie i już chyba wiem dla czego.
Tu jest chyba źródło tego wykresu: http://www.unipower.co.za/spec-sheets/6KW-PowerTek-vehicle-mount-generator.pdf
Problem w tym, że wykres dotyczy alternatora współpracującego z przetwornicą napięcia, dla tego jego praca zgodnie z wykresem zaczyna się dopiero przy 1700-1800obr/min. Układ jest "samozasilający" i dochodzi jeszcze to co zabiera dla siebie przetwornica.

kisoft napisał(a):Ja chciałem wykonać taki eksperyment aby podać na uzwjenie wzbudzania dużo wyższe napięcie w okolicach nawet 200v ( oczywiście przez regulator pradu i napięcia)

Nie potrzeba aż takiego napięcia. Wystarczy coś około 12V na wzbudzeniu (może być z akumulatora). Wyższe napięcie tylko zagotuje wzbudzenie. Realnie wykres napięcia w zależności od obrotów powinien być zbliżony do linii prostej zaczynającej się od "0".
Wracając do konkretów: praktycznie można by na siłę wykorzystać alternator nawet przy 200-250 obr/min. Tyle że da on (przy zasilaniu wzbudzenia 12V) przykładowo ok. 3V napięcia (tu właśnie przydała by się charakterystyka napięciowa). I pytanie co z tym zrobić? Za mało żeby alternator sam siebie podtrzymał. Myślę, że dla tego alternatory są tak niechętnie stosowane jako prądnice. Ja myślę jeszcze nad jednym rozwiązaniem, ale o tym kiedyś.... (muszę dorwać jakiś alternator "na popsucie" i coś sobie sprawdzić - sprawnego "zapasu" od swojego autka na pewno nie potraktuję młotkiem). :)
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 05.12.2012, 19:07

A tak jeszcze z innej beczki:
1. Faktycznie alternator nie nadaje się jako generator do elektrowni HAWT. Ale zastanawiam się cały czas nad VAWT. Pionowe elektrownie dają większe pole manewru (również z tymi nie lubianymi przekładniami).
2. (tu do admina propozycja) Czy ten wątek nie pasuje już w tej chwili bardziej do działu "prądnica"? Rozwinął się dość mocno i nie całkiem w kierunku własnych konstrukcji. A szkoda go "ucinać". Każde doświadczenie się w końcu przyda. :)

edit: W chwili wolnej wydzielę do oddzielnego tematu - a temat @Kwazora pozostanie tu. /WP

ok. dzięki :)
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez klistron » 09.12.2012, 0:38

Alternator jest dopasowywany nie tylko do akumulatora ale również do zakresów obrotów silnika poprzez dobrane przełożenia między wałem silnika a alternatorem. W większości przypadków alternator ma podwyższone obroty w stosunku do silnika samochodowego.
Przełożenie to zbędne straty mechaniczne na opory ułożyskowania jak i energia na wzbudzenie to również zbędna strata, nie mówiąc już o kompletnym konstrukcyjnym niedopasowaniu wolnego śmigła do dużych obrotów jakie są w samochodzie.
Drugim aspektem jest moment obrotowy śmigła i tu przedstawiam stary wzór z mechaniki przetransportowany do jednostek używanych przy śmigłach elektrowni (straty pominięto -do szybkiej oceny z dokładnością około 90% wystarczy)

M = 9549,3 * N / n (Wzór zmieniono aby moment obrotowy był w [Nm] (niutonometrach) a nie w starych [kGm] )
gdzie:

M [Nm] niezbędny moment obrotowy na śmigle
9549,3 to między innymi współczynnik przeliczania użytych różnych jednostek (przy mocy w koniach mechanicznych i momencie w dawnych [kGm] wspomniany współczynnik wynosi 716,2)
N [kW] -Możliwa do uzyskania moc z pola wiatrowego śmigła o danej średnicy i występującej w danym rejonie szybkości wiatru.
n [obr/min] -możliwe do uzyskania obroty na minutę przy badanej szybkości wiatru i przy osiąganej szybkobieżności śmigła.
Pamiętać należy że im większa szybkobieżność tym większe obroty ale i mniejszy moment obrotowy jak i rozruchowy)
Obliczony Moment obrotowy zmniejszy się tyle razy ile ma przekładnia i po wstawieniu go do przekształconego wzoru zobaczymy co możemy oczekiwać przy niezbędnych obrotach alternatora 900 do 1200 obrotów na minutę dla ładowania akumulatora 12 V, - to dopiero początek ładowania w miliamperach. Aby były dziesiątki amper, to trzeba kilka tysięcy obrotów.

Przeciętny alternator nie potrzebuje tylko napięcia wzbudzenia, ale mocy strumienia magnetycznego i to jest przy 12 V często około 3A a to się równa 36 Wat strat na starcie aby uzyskać miliampery do akumulatora 12 wlotowego.
Ostatnio edytowano 04.12.2013, 14:39 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 09.12.2012, 1:40

Hmmm...
Może zawile, ale ja TO właśnie wyżej opisałem. Oryginalny alternator (bez przeróbek) i w tradycyjnym układzie pracy na pewno nie nadaje się jako generator do HAWT. Powód? Zbyt mała średnica stojana/wirnika (dla tego wymaga wysokich obrotów). Ale napisałem również, że zastanawiam się nad wykorzystaniem go w VAWT. Ten rodzaj turbiny z racji konstrukcji jest nieco bardziej "elastyczny" i pozwala na uwzględnienie większych strat (miedzy innymi na przekładnie). Ale zaznaczam: nie oryginalny alternator i nie w oryginalnym układzie pracy, ale nieco "ulepszony". Ale to (jak już wcześniej również napisałem) muszę "temat ugryźć". Co z tego wyjdzie? Zobaczymy. Póki co - od jakiegoś czasu zdycha mi alternator w samochodzie (padła chyba jedna dioda w prostowniku pomocniczym). Mam identyczny za 50zl i wymieniłem szczotki (z tego właśnie powodu kosztował mnie aż/tylko 50zl). Jak zamienię altki to się poznęcam i zobaczę na ile da się podrasować altka (przynajmniej nie będzie mi żal tego zdjętego).
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 06.03.2013, 22:03

Dyskusja była ostra ale i dobrze po to są fora.

Co u mnie sie zniemiło:
Miernik uzyskał nową funkcję. Czyli Shunt regulator. Wyjscie jest na pojedyńczy przekaznik ( myslę o zrobieniu kaskady )
Myslę o innych funkcjach ( np. bezprzewodowy czujnik obrotów wału ) ale to odległa przyszłość ( cena samych modułów wyższa niż samego miernika)
Obrazek

Film z działania ( zamiast przekaznika sa 2 zaróweczki na test )
http://www.youtube.com/watch?v=y37VX37I ... fg&index=1
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez l.j » 06.03.2013, 22:40

Transmisja bezprzewodowa fajna rzecz. Są tanie RFM73, ale zasięg raczej mają niewystarczający do tego celu. RFM22/RFM23 już lepsze, ale dużo droższe. Poza tym trzeba wykorzystać dodatkowy procek do sterowania i zapewnić stabilne zasilanie układu na maszcie, więc bez kabla się nie obejdzie. Wniosek z tego taki, że chyba lepiej zaaplikować coś taniego i skutecznego na kabel. Sam też się nad tym zastanawiam.
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 09.03.2013, 8:57

Własnie to jest dzinwe że RFM22 2-3 razy droższa od wersji na 2.4Ghz.
Ale pewne testy juz wykonałem i zasięg 25m w Budynku nie robi im problemu... Ale nie miałem okazji zrobić w terenie otwartym.
A co do zasilania ? Ja problemu nie widzę ... ale musze jeszcze troche prób zrobić.
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez gwiazdor22 » 15.03.2013, 13:52

Ciekawe. Kiedy będziesz testował na terenie otwartym?
gwiazdor22
 
Posty: 1
Dołączył(a): 15.03.2013, 13:48

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 20.03.2013, 6:34

Akurat te moduły miałem pożyczone. Kupię swoje i będe testował juz finalna wersje sprzężoną wraz z miernikiem.
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 08.04.2013, 20:16

Dostałem meila z informacjami o ilosci wyprodukowanych kWh z palena słonecznego .
....od początku roku miernik wskazal 4 kWh, powodem był notoryczny brak słońca. Dzisiaj jest pierwszy w tym roku słoneczny dzień i panel osiąga wartości w okolicy 100 W(moc nominalna 155 W), jest więc szansa na korzystniejsze wartosci


Zobaczymy co będzie w lato...
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Poprzednia strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

cron