Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 07.11.2012, 21:37

Kisoft
Doskonale rozumiem to co chciałeś przekazać i potwierdzam, to, że śmigła z rury PCV nigdy nie osiągną takich obrotów/mocy jak swindowskie w takich samych warunkach wietrznych. Na profilu takim jakie mają śmigła z rury PCV żaden samolot nie wzniósł by się do góry. Aerodynamiki nie da się oszukać. ;)
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 07.11.2012, 21:50

Panowie, jak w totolotku... może się zdarzyć, że pomimo profilu na pcv śmigło więcej wyciągnie z prądnicy niż "firmowe" śmigło z racji dopasowania. Bez krzywych mocy to ruletka - można trafić z deszczu pod rynnę.

I znowu obrazowo. Masz ciągnik siodłowy i załadowaną naczepę... i 3 bramki a w nich 3 silniki "firmowe": od ferrari, od malucha i od ciągnika siodłowego... ale nie wiesz który jest gdzie... wybierasz i twierdzisz że jest super bo nie trzeba pchać... ale nadal nie wiesz co masz.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 22.11.2012, 23:56

Witam kolegów
Sterownik składania ogona wiatraka jest już gotowy. Jego fotka jest w dziale Sterownia. Pozostało mi tylko jego wyskalowanie i montaż do szafy sterowniczej. Budowa małej MEW dobiega małymi kroczkami do końca. Później pozostanie się tylko cieszyć z podmuchów wiatru (wszystkim Wam tego życzę) lub słońca, bo do MEW dołączyłem baterię fotowoltaiczną i darmowych kilowatów. Między innymi ideą mojej MEW jest zasilanie kotłowni, z czego już korzystam, a latem układu solarnego, który również zbudowałem sam i przetestowałem w tym roku. Sprawdził się i jestem zadowolony. Testowałem kolektor w kwietniu tego roku. W kilkanaście minut 4 litry wody podgrzał do temperatury 55 stopni. Wymiennik zrobiony z butli od gazu 110 l. W środku umieściłem wężownicę z miedzi 12 mb rurki z starej chłodziarki od mleka. Obieg wymuszony za pomocą pompki Co, całość sterowana sterownikiem. W przyszłym roku MEW i instalacja solarna będą tworzyć całość mojego źródła energii odnawialnej. Tak to wyglądało w budowie.
Zdjęcie0188.jpg
Zdjęcie0185.jpg
Zdjęcie0192.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 16:06

Witam
Wykorzystując trochę wolnego czasu wziąłem się za zmodyfikowanie mechanizmu pochylania masztu na zasadzie siłownika hydraulicznego. Do podstawy i dołu masztu zamontowałem metalowe uchwyty do siłownika, dodatkowo wzmocniłem tam maszt ceownikiem. Siłownik pochodzi od kombajnu Bizon (podnosi on heder). Całość zasilana pompą hydrauliczną od ciągnika c-330, napędzana silnikiem elektrycznym od pralki (ma trochę ciężko i muszę zrobić przełożenie na kołach pasowych), zbiornik na olej z zużytej gaśnicy 4kg, węże oryginalne. W odwodzie mam do tego pompę od wspomagania układu kierowniczego. W próbie "na sucho" siłownik zadziałał bardzo dobrze. Tak to wygląda ;)
Zdjęcie-0072.jpg

Zdjęcie-0077.jpg

Zdjęcie-0078.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 16:57

Dopracowałem też moje śmigło, które niegdyś pracowało przy mojej amerykance. Teraz będzie pracowało zamiast śmigieł z rury PCV. Śmigło z drewna sosnowego sezonowanego, o jednolitych słojach (ma tylko jednego małego sęczka), średnicy 2,5m po złożeniu w całość. Jedna łopata (część pracująca) ma długość 1,2 m. U nasady szerokość 180 mm, grubość 40mm, na końcu szerokość 60mm, grubość 12 mm.Do jego wykonania użyłem: grubościówki, piłki ręcznej do drewna, struga stolarskiego, szlifierki kątowej z tarczą do szlifowania drewna oraz uchwytu uniwersalnego do szlifowania papierem ściernym. Dane do wykonania łopaty pochodzą z jakiejś anglojęzycznej strony (były w calach). Łopaty były konserwowane podgrzanym pokostem lnianym i lakierem poliuretanowym o wysokiej odporności na czynniki zewnętrzne. Pomalowane białą farbą do drewna, która została teraz zeszlifowana w celu dopracowania niedociągnięć. Śmigła ponownie zostały zabezpieczone lakierem. Dzisiaj było prawie bezwietrznie, więc udało mi się je wstępnie wyważyć. Były ustawione bokiem do kierunku wiatru( widać było po dymie z komina), a mimo tego po wyważeniu przy niewielkim wiaterku startowały. :) Czekają na ponowne malowanie na biało, ale jest mróz i muszą poczekać. Końcówki pomalowałem na czerwono aby lepiej oddały swój kształt na fotkach. Tak wygladają ;)
Zdjęcie-0054.jpg

Zdjęcie-0057.jpg

Zdjęcie-0058.jpg

Zdjęcie-0060.jpg

Zdjęcie-0063.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 17:05

Dalsze fotki ;)
Zdjęcie-0062.jpg

Zdjęcie-0065.jpg

Zdjęcie-0064.jpg

Zdjęcie-0067.jpg

Zdjęcie-0071.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 17:10

Zdjęcie-0079.jpg

Zdjęcie-0081.jpg

Zdjęcie-0082.jpg


Mają dać moc 1kw ;)
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 09.12.2012, 17:12

Ładne śmigło,jaką moc ma Twoja prądnica?.
Edit- już widzę 1kW.Szczerze mówiąc nie przewijałem jeszcze silnika w ten sposób aby w jednym żłobku mieściły się dwa boki dwóch cewek jednej fazy,ciekaw jestem różnicy takiego sposobu,a sposobu nawijania po sześć cewek na jedną fazę.
czy są jakieś istotne różnice w osiągach,czy tylko roboty jest więcej?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 20:12

Witaj TOMMASZ
Budując tą prądnicę, założyłem, że jej obroty nominalne mają wynosić 250 obr/min. Z uwagi na fakt, że ładuję baterie akumulatorów 12V, nie chciałem, aby napięcie z prądnicy przekraczało 50V, gdyż chciałem uzyskać w miarę duży prąd (akumulatory maja łączną pojemność 400Ah) oraz częstotliwość zbliżoną do 50Hz przy obrotach nominalnych. Przy 12 cewkach na jedną fazę, 50Hz uzyskuje się właśnie przy 250 obr/min. Stąd te 12 cewek. Biorąc pod uwagę to, że silnik miał 36 żłobków, właśnie tak go nawinąłem. Prądnica sprawuje się bardzo dobrze. Czasem potrafi zaskakiwać, na woltomierzu brakuje skali, a jest do 40V ;). Średnio pracuje tak:
Zdjęcie-0031.jpg

Coś pokręciłem i nie mogę dodać więcej zdjęć :?
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 20:47

TOMMASZ napisał(a):Ładne śmigło,jaką moc ma Twoja prądnica?.
Edit- już widzę 1kW.Szczerze mówiąc nie przewijałem jeszcze silnika w ten sposób aby w jednym żłobku mieściły się dwa boki dwóch cewek jednej fazy,ciekaw jestem różnicy takiego sposobu,a sposobu nawijania po sześć cewek na jedną fazę.
czy są jakieś istotne różnice w osiągach,czy tylko roboty jest więcej?.

TOMMASZ, nie dwa boki cewek jednej fazy, tylko dwa boki cewek różnych faz!
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 09.12.2012, 20:48

No tak,chodzi o częstotliwość która jest wtedy do uzyskania przy mniejszych obrotach prądnicy.Nawijałeś jedną fazę odwrotnie?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 09.12.2012, 20:55

Bumcyś napisał(a):
TOMMASZ napisał(a):Ładne śmigło,jaką moc ma Twoja prądnica?.
Edit- już widzę 1kW.Szczerze mówiąc nie przewijałem jeszcze silnika w ten sposób aby w jednym żłobku mieściły się dwa boki dwóch cewek jednej fazy,ciekaw jestem różnicy takiego sposobu,a sposobu nawijania po sześć cewek na jedną fazę.
czy są jakieś istotne różnice w osiągach,czy tylko roboty jest więcej?.

TOMMASZ, nie dwa boki cewek jednej fazy, tylko dwa boki cewek różnych faz!

Sorki,pomyłka z mojej strony.

Edit-a jednak się nie pomyliłem,możesz umieścić jakiś rysunek sposobu nawijania twojej prądnicy?.
Załączniki
pradnica_luna kierunek nawijania.jpg
jeden bok cewki każdej fazy
Bez nazwy.jpg
dwa boki cewek tej samej fazy
Ostatnio edytowano 09.12.2012, 21:07 przez TOMMASZ, łącznie edytowano 1 raz
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 21:05

Ja nawijałem każdą cewkę oddzielnie, później to tylko kwestia łączenia cewek. Łączyłem P+P, K+K.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 09.12.2012, 21:11

Ja zawsze łączę P i K cewki a jedną fazę nawijam odwrotnie,np w lewo a pozostałe dwie w prawo.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 09.12.2012, 21:59

Ja się nie myliłem, oto mój schemat ułożenia cewek w stojanie i magnesów na wirniku; Niestety nie mogę dodać fotki, chyba przekroczyłem dzisiaj limit :? , ale wygląda to tak, jeśli chodzi o rozmieszczenie cewek w żłobkach: F1 żłobki 1-3, 4-6, 7-9 itd. F2 żłobki 3-5, 6-8, 9-11 itd. F3 żłobki 2-4, 5-7, 8-10 itd. W każdym żłobku znajdują się dwa boki różnych faz. Magnesy są rozmieszczone tak, że jak nad środkiem pierwszej cewki F1 jest magnes o biegunie S, to nad kolejna cewką tej samej fazy jest biegun N. I teraz kolejno, jeśli w sąsiedztwie w żłobkach 3 i 4 są boki cewek tej samej fazy, a nad nimi jest magnes S, to analogicznie w żłobku 6 i 7 nad kolejnymi bokami cewek tej samej fazy jest magnes N. Cewki tej samej fazy są łączone szeregowo dla podwyższenia napięcia (napięcie się dodaje). Jak będę mógł to dołączę rysunek.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 10.12.2012, 0:02

Byłbym Ci bardzo wdzięczny za rysunek,ciekawi mnie sposób nawinięcia tej prądnicy. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 10.12.2012, 0:33

Witam Bumcyś no niezły pracus z ciebie ja niestety utknołem ze swoim ( Tajfun Torpeda chyba wersja 8) z braku czasu i w tym roku już pomyślne wiatry mnie ominął.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 11.12.2012, 3:14

Tak jest nawinięta moja prądnica
Zdjęcie-0050.jpg
Dzisiaj weszło ;), a wczoraj nie chciało. F1-czerwone, F2-zielone, F3-żółte. Trochę to niezdarnie wygląda, ale sam rysowałem :lol:
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 11.12.2012, 8:00

Całkiem fajny rysunek,Dzięki.A jaki masz prąd przy napięciu ładowania 12.4V?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 14.12.2012, 20:11

Witaj TOMMASZ
Pomiar osiągów prądnicy robiłem przy użyciu wiertarki, do pomiaru obrotów zastosowałem licznik rowerowy z funkcja pomiaru RPM. Obroty były wiarygodne. Przy 60 obr/min miałem 15V po prostowniku, po obciążeniu żarówką 12V55W miałem 12V i prąd 6A. Poza tym prądnica bez problemu rozświeciła do białości żarówkę 220V/60W.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron