Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 02.11.2012, 22:13

Do budowy prądnicy użyłem spalonego silnika 3kW szje34a, 36 żłobków, stojan średnicy 105 mm, długości 100 mm, oryginalny wirnik średnicy 104 mm i długości 100 mm. W założeniach prądnica ma ładować baterię akumulatorów 400 Ah 12V.W silniku pierwotnie znajdowało się w każdym żłobku 35 zwojów drutu 1,15 mm. Stare uzwojenie usunąłem ( odzysk 50 PLN na złomie). Wirnik został przetoczony do średnicy 93 mm. Dodatkowo w miejscach klejenia magnesów, pilnikiem lekko spłaszczyłem powierzchnie wirnika, aby magnesy lepiej przylegały do powierzchni. Użyłem magnesów neodymowych N38 24 sztuki o wymiarach 40x18x10 (takie miałem z odzysku z amerykanki), do klejenia magnesów użyłem kleju Technicoll cyjanoakrylowego sekundowego, a do częściowego wypełnienia szczelin tej samej firmy epoksydowego 7710, magnesy kleiłem z pomocą modełka wyciętego z panela podłogowego,
Zdjęcie0168.jpg
.odległość między magnesami 3,8 mm. Pierwsze przykleiłem magnesy o biegunach S 6x2 jeden za drugim w odległości 10 mm), a następnie w ten sam sposób przykleiłem bieguny N. Magnesy przyklejone ze skosem 5?. Do uzupełnienia pozostałej części szczelin użyłem pasków maty szklanej oraz żywicy epoksydowej. Najpierw na końcach magnesów przykleiłem podwójne krążki z maty szklanej co zapobiegało wylewaniu się żywicy. Po utwardzeniu żywicy była próba wirnika. Bardzo ciasno wchodził w stojan, a siła magnesów była tak duża, że wyrywała wirnik z rąk. Szczelina na rantach magnesów była zbyt mała, więc postanowiłem zaokrąglić brzegi magnesów. Do tego celu użyłem papieru ściernego do metalu oraz klocka drewnianego. Cztery godziny szlifowania (magnesy są bardzo twarde i kruche o czym należy pamiętać), po czym dokładnie oczyściłem wirnik z opiłków. Kolejna próba, wirnik z nowym kształtem pasował jakby był z fabryki. Magnesy zabezpieczyłem cienką warstwą lakieru wodoodpornego. Szczelina między wirnikiem a stojanem 0,7 mm.Zdecydowałem, że nawinę cewki drutem 1,20 mm po 18 zwojów na cewkę. Stojan przezwoiłem stosując 12 cewek na fazę, tak, że w jednym żłobku są dwa boki cewek różnych faz. Cewki łączyłem P+P, K+K. Cewki wkładałem warstwami, pierwsza, druga, a na końcu trzecia faza (mogłem wsypać po kolei i wyszedł by ładny warkocz, a tak troszkę szpetnie to wygląda.Cewki faz w każdym żłobku oddzielone przekładkami, po połączeniu zalakierowane i całość wygrzana w piecu. Z prądnicy wyprowadzonych jest 6 przewodów do kojarzenia trójkąt gwiazda. Na razie połączyłem w gwiazdę. W miedzy czasie wyciąłem laserowo głowicę z blachy grubości 5 mm do której została przyspawana tuleja długości 75 mm z otworem średnicy 28 mm i śrubą kontrującą na wał wirnika.
Zdjęcie0179.jpg
Załączniki
Zdjęcie0178.jpg
Zdjęcie0175.jpg
Zdjęcie0176.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 02.11.2012, 22:53

Osiągi pradnicy :

60 obr/min = 15V bez obciążenia, obciążenie żarówką 12V 55W, 60 obr/min -12V/ 6A= 72W.
Po tym przyszedł czas na głowicę. Wykonałem ja z ceownika 50 mm, podstawa pod oryginalne mocowanie silnika, pod mocowanie dałem dodatkowo gumę z pasa transmisyjnego aby wygłuszyć "mruczenie" prądnicy.
Zdjęcie0203.jpg
. Mocowanie ogona z kształtownika 40 mm ścianka 3mm. U dołu wzmocnienie, aby mocowanie było stabilne. Do kształtownika przyspawane dwa zawiasy (takie od bram)fi 12mm. U góry z boku przyspawałem ogranicznik aby ogon nie odchylał sie w druga stronę (pałskownik 50mm gr. 6mm. Z góry dospawałem nakrętkę 10 aby śrubą plus kontra zabezpieczyć zawiasy przed unoszeniem sie do góry (ogon przy drganiach mógłby spaść).Ogon wykonany: mocowanie kształtownik 40mm, ramiona kształtownik 20mm, długość 1200mm, kratownica wykonana z płaskownika 10 mm, z tyły przyspawana rórka ? cala z dwiema śrubami kontrującym, tak, że sam ster jest wymienny.
Zdjęcie0206.jpg
Zdjęcie0199.jpg

Mocowanie do siłownika z płaskownika 50mm, przyspawany pod kątem, dopasowany do wysuwu siłownika.Do głowicy przykręcone są mocowania do śmigieł wykonane z kształtownika 40mm grubościennego, rozmieszczone pod kątem 120?. Do tych uchwytów akurat wchodzi rura 1',a to dlatego, że rure w środku kształtownika mogę obracać i regulować kąt natarcia łopat smigła.
Zdjęcie0207.jpg
.
Tak wygląda złożony w całośc bez obudowy.
Zdjęcie0208.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 02.11.2012, 23:03

A tak wygląda po umieszczeniu na maszcie
P8310002.JPG

Tak wygląda moja szafa sterowni

Teraz środek
Zdjęcie-0014.jpg

Wskaźniki
Zdjęcie-0011.jpg

No i pięknie ładuje moje akumulatorki. Reszte dodam później.
Pozdrawiam! ;)
Załączniki
Zdjęcie0213.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 03.11.2012, 10:41

Witam BUMCYŚ dzięki że umieściłes te zdięcia, tak jak napisałem wcześniej ,ładna, konkretna konstrukcja.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 04.11.2012, 23:54

Cześć kisoft
Dziękuje za słowa uznania. Do tej konstrukcji poświeciłem dużo czasu, od dwóch lat praktykuje z wiatrakami własnej konstrukcji. Mój pierwszy był testowy z silnka od pralki. Pradnica jednofazowa, później amerykanka (nie byłem z niej zadowolony, następna pradniczka też z silnika od pralki, ale trójfazowa, silnik 54 żłobki, 9 cewek na fazę po 2x27 zwojów drutem DNE 0,8mm (super prądnica mam ja do dziś w zapasie), a teraz z silnika 3kw, ta jest mocna i ma solidne dwurzędowe łożyska. Głowica to mój projekt i jestem zadowolony. Zamocowana jest na piaście od forda mondeo, ma również solidne łożysko wciskane na prasie. Z obu stron łożysko jest zabezpieczone pierścieniami. Wychodzę z założenia, że jeśli dany element mojej konstrukcji ma wytrzymać x, to ja robie to z zapasem 2x, bo z wiatrem nie ma żartów. Nieprzyjemnie jest zbierać kawałki wiatraka z ziemi, a jeszcze gorzej z działki sąsiada :o . Na razie mam śmigła z PCV i sprawują się świetnie. Są wzmocnione płaskownikiem praktycznie na całej długości, przetrwały już niezły huragan i jakoś nie odleciały. Startują przy bardzo małym wietrze, a ich moc w porywach przekracza 500W. Przeglądałem posty z działu śmigła z rury PCV i powiem, że ich sprawność jest znacznie wieksz niż wynika to z programu wiatrak. To jest zasługa ich profilu. Moje maja u nasady 150mm, a na końcu 75mm. Tak prezentują się na gondoli
Zdjęcie-0021.jpg

Pozdrawiam!
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 05.11.2012, 8:23

Śmiigła z pcv są na początek dobre ale jak zmienisz np. na Swindowskie to poczujesz różnice . Ja tak miałem na swoim eksperymentalnym pralkowcu ( który stoi na kiju od szczotki) na pcv chodził dobrze ale jak założyłem 2,5 metrowe swindy tak na próbę to myślałem że rozerwią pradnicę (jak szybko założyłem tak szybko zdejmowałem).
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 05.11.2012, 10:52

Kisoft: Proponuję zestawić sobie krzywe mocy prądnicy i śmigła - może się okazać że wcale nie jest lepiej.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 05.11.2012, 22:10

Witam!
Kisoft cały czas chodzimi po głowie, aby założyć konkretne smigła do tej prądnicy bo jest ona solidna. Jak z wiatraczka oświetlałem tylko dom na zewnątrz, ledami, to prądu mi nie brakowało, ale teraz jak doszła kotłownia , to czasem brakuje. Mimo tego, że mam jeszcze panel 100W dla wspomagania elektrowni. Nie wszystko zależy od wiatru, ale i też od sprawności łopat. Mój znajomy ma oryginalny wiatrak 2KW z śmigłami swindowskimi , widze jak jego się wkręcaja na obroty, a jak moje. W niedalekiej przyszłości coś z tym zrobie, ale sam wiesz jakie są ceny dobrych śmigieł :shock: .
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 05.11.2012, 22:26

Panowie, czy ktoś może napisać co to są "dobre śmigła"? Czy ktoś z Was dysponuje krzywą mocy tychże jak również swojej prądnicy?
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 05.11.2012, 22:29

Waldek Witam !
Widzę, że zerknąłeś na moją konstrukcję, co o niej sądzisz patrząc okiem fachowca z tej dziedziny?
Od siebie dodam, że cały czas ulepszam elektrownie. W sobotę podwyższyłem maszt, a dzisiaj zmodyfikowałem sterownię, bo zamontowałem panel fotowoltaiczny 100W, miałem dylemat, czy kupić śmigła, czy panel, wybrałem panel, ale w okresie jesiennozimowym nie robi on szału. Jak jest słońce, to sie spisuje, ale w pochmurne dni-kiszka. Myślę, że śmigła byłyby lepszą inwestycją.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 05.11.2012, 22:34

Tja... ze mnie taki fachowiec. :P
Ale konstrukcja pierwsza klasa. Zazdroszczę normalnie. Co do panela - różnie z tym bywa - kwestia pogody.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 05.11.2012, 22:36

Przyznam, że ja nie dysponuję krzywą mocy swojej prądnicy ani śmigieł. Jak uzyskać te dane?
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 05.11.2012, 22:47

Bardzo dziekuję
Nawet nie myślałem, że tak wysoko ocenisz dzieło samouka, który jeszcze dwa lata temu nic nie wiedział na temat energii odnawialnej i elektromechaniki. Prawie wszystkie elementy konstrukcji pochodzą ze złomowni, efekt końcowy to kwestia pomysłu i farby heh ;)
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 05.11.2012, 22:53

No widzisz - kwestia pomysłu - najważniejsza cecha dobrego konstruktora.
Krzywa prądnicy - podłączasz pod obciążenie i w miarę wzrostu obrotów zaznaczasz moce.
Krzywa śmigła - od producenta.
Potem trzeba obie krzywe zestawić. Albo wyjdzie dobrze albo kicha i trzeba ratować się przekładnią.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 06.11.2012, 0:59

Na aerodynamice śmigieł się totalnie nie wyznaję, Tak jak napisałem wcześniej do swojego pralkowca kupionego na aledrogo ( totalnie zje...na pradnica, potworny zskok ) wykonałem śmigi z pcv o średnicy 2,1 m i zaczoł się krecic a ja obserwowałem to przez pół roku . Po zakupie swindów 2,5m postanowiłem załozyć je dla próby i szok, myślałem że wiatrak odleci. Przekonałem się na własnej skórze że są lepsze ( przynajmniej od tych które ja zrobiłem). Oczywiście nie twierdzę że zawsze tak jest to dość złożone zależnosci.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 06.11.2012, 11:11

kisoft napisał(a):Po zakupie swindów 2,5m postanowiłem załozyć je dla próby i szok, myślałem że wiatrak odleci.

Czyli odpowiedź jest prosta - brak dopasowania.
By wytłumaczyć obrazowo:
Kupujesz rower (góral) i zakładasz do niego 400-tu konny silnik by poruszać się po lesie...
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez set » 06.11.2012, 11:51

Sytuacja odwrotna czyli mocna prądnica słabe śmigło była by lepsza.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 06.11.2012, 19:54

Set
Masz racje, u mnie jest tak teraz. Prądnica jest mocniejsza od moich śmigieł z tym, że nie ma mocnych "zaczepów" i śmigiełka z PCV startują bez problemu. Niestety, w miarę wzrostu obrotów i mocy prądnicy, śmigła nie dają rady i nie wkręcają się na wysokie obroty bo prądnica skutecznie je hamuje. Dlatego ważne jest, aby dopasować moc śmigieł do mocy prądnicy i nie przesadzać. Uważam, że lepiej jest jak prądnica jest nieco mocniejsza od śmigieł. W sytuacji odwrotnej przy silnym wietrze z pewnością coś odleci, coś się spali. Wiem to z autopsji. Niemniej do swojego wiatraka w niedalekiej przyszłości sprawie sobie sprawniejsze śmigła.
Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 06.11.2012, 20:50

Witam ponownie.
Dzisiaj do sterowni zamontowałem sterownik do baterii fotowoltaicznej, diody zabezpieczające z radiatorami, aby nie uszkodzić panela oraz dodatkowy stycznik R-15 do załączania obciążenia, gdyż oryginalny na sterowniku mógłby się szybko wypalić przy hybrydowym połączeniu wiatraka i baterii. Musze jeszcze dodać APZ dla pełnej automatyki zasilania oraz sterownik do "łamania" ogona, wtedy sterownia będzie ukończona.
Zdjęcie-0025.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 06.11.2012, 22:16

Witam
Oczywiście Panowie że śmigła powinny być dopasowane do prądnicy a najlepiej trochę słabsze od niej, ja na przykładzie opisanym wyżej chcialem tylko powiedzieć że tej samej długości śmigła z pcv kreciły sie tak sobie a swindowskie dużo szybciej.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Następna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 16 gości

cron