Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez set » 21.12.2012, 12:44

Skoro cewka obejmuje dwa nabiegunniki to ile jest biegunów i jaką powinny mieć szerokość
set
 
Posty: 739
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 21.12.2012, 19:57

Set Nabiegunniki, to inaczej zęby stojana, nie myl ich z biegunami. Cewka ma dwa boki (lub nogi jak kto woli). Prąd zostanie indukowany w cewce w chwili gdy jej nogi będą omiatane naprzemiennie przez magnesy o biegunach s i n. Dla jednej cewki muszą być dwa bieguny s i n, aby indukować prąd. Jaka powinna być szerokość cewki? To już jest uzależnione od konstrukcji prądnicy i materiałów jakie nam posłużą do jej budowy. Są różne rodzaje prądnic budowanych na bazie silników, amerykanki itp. Przy budowie prądnicy na bazie silnika elektrycznego zasadniczą rolę odgrywa stojan oraz to, w jaki sposób go chcemy nawinąć. Czy ma to być prądnica jedno, czy trój fazowa. Jeśli nie chcemy, aby w jednym żłobku były nogi cewek dwóch różnych faz, to cewka będzie szersza, bo będzie obejmowała przynajmniej trzy nabiegunniki. Wtedy będzie też przypadać mniej cewek na jedną fazę, gdyż jest to ograniczone ilością żłobków w stojanie. Szersza cewka- większe jej czoło= strata. Mniej cewek= mniej biegunów to też zmniejsza walory prądnicy. Głównym czynnikiem jakim powinno się zawsze kierować przy budowie prądnicy jest jej przeznaczenie. Przynajmniej ja tak uważam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 21.12.2012, 23:41

Uzyskane napięcie przez prądnicę np.: z 12 ma biegunami magnetycznymi, nie zależy od ilości cewek a od łącznej ilości zwojów w fazie.
Kol. Bumcyś przyznasz że ilość zwojów w Twojej prądnicy w dwunastu pół cewkach byłaby taka sama jak w sześciu pełnych cewkach dla jednej fazy, bo o tym decyduje pojemność żłobka. Twój majstersztyk z pół cewkami różnych faz w jednym żłobku, poprawił sprawność prądnicy. Mniej miedzi przy 12 pół cewkach niż przy pełnych sześciu, a tym samym mniejszy opór stąd mniejsza strata w stojanie. Myślę, że nasze wspólne objaśnienia będą lepiej zrozumiałe dla zainteresowanych.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez set » 22.12.2012, 10:19

Nie wiem czy dobrze to widzę, skoro prąd indukuje się w momencie gdy nad bokami cewki są magnesy o naprzemiennych biegunach to przy prądnicy gdzie cewka w swoim oku ma dwa zęby to biegunów magnetycznych powinno być dwa razy mniej niż niż żłobków i biegun powinien mieć szerokość dwóch zębów. (pomijam sposób nawinięcia 6 czy 12 cewek w fazie bo to już osobna historia)
Załączniki
prądnica luna węższe magnesy.JPG
set
 
Posty: 739
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 22.12.2012, 22:31

set Tak szybciutko to zrobiłem, trochę niedokładnie, ale pogląd będziesz miał. Zobacz jak są nawinięte cewki i jak są rozmieszczone bieguny.
moja pradnica przekroj.JPG
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez set » 22.12.2012, 22:52

Magnes ma być nad jednym zębem czy nad dwoma a w środku bok cewki ? jak jest najlepiej ?
Załączniki
moja pradnica przekroj.JPG
set
 
Posty: 739
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 22.12.2012, 23:44

set Najlepiej jest żeby magnesy nie wystawały poza obręb nóg cewek, gdyż wtedy dochodzi do strat (niewykorzystany strumień magnetyczny) , u mnie najlepszym rozwiązaniem było tak jak piszesz, dwa zęby i odrobina kolejnego żłobka. Gdy magnesy wkleiłem na wirnik na wprost to zaskok był dość duży, ledwo mogłem zakręcić ręką za oś, zerwałem jeden rząd magnesów i przesunąłem o 5 stopni, tak, że jeden biegun zajmuje dwa nabiegunniki (zęby) i jeden żłobek. Zaskok znikł jak ręką odjął. Za oś kręciłem ręką bez żadnego problemu. Tak zostawiłem i jest OK!
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 22.12.2012, 23:51

Kol. klistron Tak oczywiście, w pełni się z Tobą zgadzam. Mam jeszcze jeden fajny pomysł na uzwojenie prądnicy i zmniejszenie strat, ale to będzie bardziej pracochłonne i znajdzie zastosowanie w moim kolejnym projekcie ;) Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 25.12.2012, 19:16

Bumcyś napisał(a): Mam jeszcze jeden fajny pomysł na uzwojenie prądnicy i zmniejszenie strat, ale to będzie bardziej pracochłonne i znajdzie zastosowanie w moim kolejnym projekcie ;) Pozdrawiam.

Liczę że podzielisz się patentem z Kumplami,bo Kumple też się dzielą swoimi. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 26.12.2012, 16:05

Wykopałem na elektrodzie,ten typ prądnicy nie posiada strat w cewkach,jedynym miejscem gdzie mogą być straty to łączenie między jedną cewką a drugą.Ale to szczątkowe.
Tylko nigdzie na złomach nie natknąłem się na taki stator.
http://www.thebackshed.com/windmill/FPRewire.asp
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Mariusz » 26.12.2012, 20:11

TOMMASZ napisał(a):Wykopałem na elektrodzie,ten typ prądnicy nie posiada strat w cewkach,jedynym miejscem gdzie mogą być straty to łączenie między jedną cewką a drugą.Ale to szczątkowe.
Tylko nigdzie na złomach nie natknąłem się na taki stator.
http://www.thebackshed.com/windmill/FPRewire.asp


Z czego widzę stator z silnika BLDC. Chyba nie łatwo będzie znaleźć tak wielki. Trzeba szukać produktów od Fisher & Paykel bo oni stosują właśnie takie silniki.
Tu jeszcze coś ciekawego na temat tych silników i przeróbek na prądnice:
http://www.sustainability.ofm.uwa.edu.a ... 884/FP.pdf
Mariusz
 
Posty: 238
Dołączył(a): 28.03.2010, 0:31

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 28.12.2012, 21:08

TOMMASZ Witam! Jasne, że się podzielę informacjami. Najpierw sam muszę wypróbować swój pomysł. Widziałem kiedyś nawinięty w taki sposób alternator od jakiegoś japońskiego auta. Nie mogłem pojąć dlaczego tak go nawinięto, ale teraz to wiem i zamierzam uzwoić tak prądnicę. To za jakiś czas.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 19.01.2013, 21:34

Witam
Przedwczoraj troszkę powiało i nawet ładny prąd popłynął z prądniczki. Śmigła z PCV dają radę :)
Zdjęcie-0055.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 29.01.2013, 21:22

Witam kolegów
Właśnie moja MEW wzbogaciła się o UPSa APC Smart 700VA. Kosztował mnie niewiele, a satysfakcja ogromna. Dopiero po przeprowadzonych testach, uświadomiłem sobie, że to bardzo "mądre" urządzenie i doskonale nadaje się do elektrowni wiatrowych jak i słonecznych.
Zdjęcie-0072.jpg
UPS podczas pracy na bateriach
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 29.01.2013, 22:50

Witam
wszystko pracuje dobrze nawet podczas ładowania ? , oby wszystko było ok bo trochę straciłes przez tamtą przetwornicę.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 29.01.2013, 23:23

Kisoft
Jeszcze tego nie wiem jak będzie podczas ładowania, bo muszę przenieść się do garażu i zamienić sterowniki ładowania, bo przy solarze mam sterownik z możliwością ładowania 12/24, a od wiatraka tylko na 12v. Dzisiaj i tak trochę czasu poświęciłem na testy UPSa, a zauważ, że test odbył się w nowo remontowanym pomieszczeniu, a płytki nie są jeszcze fugowane. Musze dokończyć prace remontowe ;)
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 29.01.2013, 23:56

A muszę ci powiedzieć że też mam podobne plytki w swojej przyszłej sterownio-kotłowni tylko już zafugowane. Spokojnie nic nie rób na siłę , dokończ remont tak żeby nie drażnić żony.
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 30.01.2013, 19:45

kisoft napisał(a):A muszę ci powiedzieć że też mam podobne plytki w swojej przyszłej sterownio-kotłowni tylko już zafugowane. Spokojnie nic nie rób na siłę , dokończ remont tak żeby nie drażnić żony.

Kurcze nawet tutaj mówicie o glazurze,a mnie się to po nocach śni,litości Koledzy. :) ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez kisoft » 31.01.2013, 0:55

My tylko o wyposażeniu dodatkowym sterowni
kisoft
 
Posty: 208
Dołączył(a): 23.11.2011, 1:06

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 31.01.2013, 7:02

kisoft napisał(a):My tylko o wyposażeniu dodatkowym sterowni

Wiem,chodziło mi tylko o to że ja robię to zawodowo i śni mi się to po nocach. :D
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 973
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron