W międzyczasie działań z przekładnią i innymi rzeczami zacząłem projektować gondolę.
Po rozmierzeniu całości okazało się ,że moja gondola wraz z kołpakiem na śmigle będzie miała długość około 210cm a jej średnica około 90cm.
Szczerze mówiąc niezła krowa wyjdzie
Zacząłem też wstępne przymiarki do prądnicy ,a raczej obliczenia wydajnościowe.
Mam do dyspozycji 2 opcje .. Jako dawcę wykorzystać wspomniany w temacie silnik ASEA 30kw 725obr trochę odchudzony wagowo.
Drugą opcją jest także pokazany w temacie silnik z fabryczną przekładnią. SEW 15kw na wyjściu wałek 187 obrotów.
Jak wiemy silnik przebudowany na prądnicę daje przybliżoną moc przy obrotach na jakie jest zaprojektowany.
Z moich obliczeń wynika , że przy 90 obrotach śmigła będę miał na wyjściu z przekładni głównej 308 obrotów.
Przy tej szybkości
Silnik ASEA może oddać moc około 12,7 kw (jego fabryczna moc oraz obroty pomniejszone 2,35 krotnie) natomiast
silnik SEW może oddać moc około 25kw (jego moc oraz obroty powiększone o około 1,7krotnie)
Oba silniki mają podobną wagę oraz gabaryty ... Asea z nowym wirnikiem około 260kg (fabrycznie 315kg) natomiast SEW około 250kg
Pierwszy silnik /pradnica ASEA będzie obracać się cały czas poniżej prędkości synchronicznej.(fabr 725obr)
Natomiast druga SEW już przy 55 obrotach śmigła przekroczy swoją prędkość synchroniczną. (fabr 1470obr)
W rzeczywistości takie przypadki napewno zdarzą się rzadko ale co się stanie jeśli ?
Silnik powyżej swojej predkości synchronicznej staje się generatorem ..... A co jeśli to generator? Pytanie do mądrzejszych
Uprzedzam pytanie o moc śmigła wycinek z Wiatraka przeliczony dla mojego śmigła.
Dane momentu i mocy wiatraka w zależności od prędkości obrotowej:
Prędkość wiatru 10.000 [m/s]
Prędkość wiatru w kole wiatrowym 6.660 [m/s] (0.666*Prędkość wiatru)
Prędkość wiatru za kołem wiatrowym 3.330 [m/s] (0.333*Prędkość wiatru)
Temperatura powietrza 15 [°C]
Ciśnienie powietrza 101325 [Pa]
Gęstość powietrza 1.226 [kg/m^3]
Liczba łopat wirnika 3
Średnica zewnętrzna 12.000 [m]
Średnica wewnętrzna 2.400 [m]
Prędkość obrotowa 87.535 [obr/min]
Wyróżnik szybkobieżności 5.500
Wybrany profil Nrel S819 Re 777000.Cxy
Prędkość obrotowa [obr/min] Wyróżnik szybkobieżności Moc [W] Moment [Nm]
88.619 5.568 25160.506 2711.204
89.703 5.636 25699.820 2735.849
90.788 5.704 26234.244 2759.393
91.872 5.772 26763.641 2781.857
W rzeczywistości takie moce występować będą rzadko jednak lepiej być na to przygotowanym.
Jeden z problemów jakie takze nie daje mi spokoju to moment startowy. Przy podwójnym przełożeniu może być dość znaczny.
Różnego typu historie....