Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 18.05.2014, 13:12

Kolega słucha i słucha :) ale czasem nie wszystko w głowie zostaje :)
A więc tak.
Uporałem się w końcu z magnesami.. Przykleiłem je pod takim skosem jaki był na wirniku czyli mniejwięcej 1 żłobek1ząb szerokości skosu.
Po wklejeniu 2 przeciwległych biegunów zrobiłem zaczepowy test.. Jest dobrze:) Wczoraj juz było późno na zalewanie żywicą więc zeby mi nie poodskakiwały magnesy wypełniłem wszystkie łączenia "niepolecanym" klejem CX-80 AutoWeld .rzeczywiście klej reaguje na magnesy ale w moim przypadku było to zalecane gdyż klej poprostu wciągało w szczeliny.Zrobiłem to dla wzmocnienia klejeń.
Dziś całość oszlifowałem.. ranty i wystające kawałki kleju i złożyłem całość do kupy.
Oczywiście zrobiłem test :)
A więc: na luzie ------- pod obciążeniem
Obroty 64 ----5,5-7,5V ------- 4,8 - 6,6 V
Obroty 102 ----11V ------ 10 V
Obroty 133 ----14,4V ------ 13,5V
Obroty 149 ----16V ------ 15V
Obroty 200 ----22V ------ 20,5V
Obroty 250 ----27,2V ------ żarówka is dead :)
Jako obciążenia użyłem żarówkę samochodową 12V 21/4 Watt (oba włókna żarówki podłączone razem)
Do napędu użyłem zwykłej wkrętarki Bosch 18V.
Teraz już chyba można coś więcej powiedzieć :)
Ostatnio edytowano 18.05.2014, 15:05 przez Brus78, łącznie edytowano 1 raz
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 14:24

TOMEK bądźmy wyrozumiali, bo tych "niespodzianek" przy takiej konstrukcji nie brakuje. Poza tym każdy ma prawo
do własnych doświadczeń. :) Czasami kręte ścieżki zapewniają szybsze zapoznanie się z otaczającą nas rzeczywistością.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 18.05.2014, 15:03

Klistron
Tak bądźcie wyrozumiali dla świerzaków :) Wy tez kiedyś zaczynaliście tą zabawę i chyba tak od razu też wszystkiego nie wiiedzieliście:)
A propos ścieżek... teraz sam widzę jakie błędy popełniłem na poczatku przy samym klejeniu magnesów.
Wiem ,że następnym razem będzie łatwiej :)
PS.. Ja tez mam na imię Tomek ;)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 16:23

Tak w szereg połączona dwa mocno zróżnicowane włókna żarówki to znikome obciążenie bo tylko około 4W i może dlatego
nie spaliła się przy owych 20.5V. Do analizy z obciążenia to co najmniej 21 lub 45W. Niezbędne jest jeszcze ustalenie
obrotów obciążenia jak i natężenia bo oporność żarników jest zmienna.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 16:26

Wnioski z drugiego testu tylko z SEM
Było do przewidzenia że „pełny biegun” podwoi SEM z tej samej ilości zwojów i to zostało prawie w 90% uzyskane.
Teraz podłączając przykładowo grzałkę 20 Ohm do jednej fazy i zera, to przy 64 rpm przepłynie 1.77A i przy napięciu 35.5V wydzielając 63W, a przy 200rpm będzie 5.5A z napięciem 111V i odzyskamy z jednej fazy 613W.
Sprawność wyjdzie około 85%, stąd śmigło musi dodać tylko 15% więcej mocy która się wydzieli w tej fazie na ciepło.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 18.05.2014, 16:28

Ok,ok obiecuję że będę bardziej wyrozumiały. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 16:40

Nowy Tomku brawo za operatywność i wytrwałość. Twoja prądnica zapowiada się CIEKAWIE.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 18.05.2014, 16:48

W takim razie niepotrzebnie podłączyłem 2 włókna :/
Mam jeszcze tutaj żarówkę 24v i 40W .Postaram się zrobić test jutro.
Dziś przygotowuję wirnik do zalewania żywicą.chcę to dziś zalać ,żeby mozna było jutro dalej działać.
Żywicę mam epoksydową ... Mam tez talk.. czy zawsze dodajecie talk do zalewnia? jeśli tak to ile ?
Gdzieś czytałem ,że około 1/3 w stosunku do wymieszanej żywicy.

Klistron Dzięki :)
Akurat to ,że robie taką a nie inną to przypadek.. poprostu jeden gość chciał oddać gratis taki a nie inny silnik.
Ja będac za granica mam dużo wolnego czasu więc traktuje to bardziej jak pożyteczne hobby.Troche chłopaki w pracy patrzą na mnie jak na wariata :)
Niestety Norwegowie myślą ,że wszystko trzeba kupić..nie maja pojęcia ,że takie coś można zrobić..Podobnie :shock: reagowali na panel słoneczny który zrobiłem.... Mały offtop sie zrobił.. przepraszam :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 23:40

Ta 24V żarówka będzie dobra, tylko ostrożnie z obrotami aby jej nie spalić. Można też połączyć żarówki jednakowej
mocy, na przykład często dostępne sa 12V o mocy 15W lub 21W dwie lub trzy i połączyć je w szereg.
No a tymi rozterkami z kolegami nie przejmować się. Jak się coś wytrwale tworzy to w końcu dojdzie się
do efektywnego celu, co wcześniej lub później musi zyskać uznanie rozsądnych.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 19.05.2014, 5:22

Tak jest wszędzie,w mojej miejscowości też dziwili się że zrobiłem wiatrak,twierdzili że to nie zadziała. :)
A działa. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 19.05.2014, 15:37

Tak to już jest jak się robi coś poza czyms co dla innych jest normalne.. jedni mówią brawo brawo,a drudzy :shock: (wariat) :)
A propos obciążenia.. mam jeszcze tutaj drut oporowy który używam do cięcia styropianu.
Musiałbym tylko zmierzyć srednicę i poszukać jaki on ma opór .. Wydaje mi się ,że byłby najlepszy o ile znać jego dane.
Mogę np podłączyć 1 metr,50 cm. .. jak go używam do styropianu to na zasilaczu 24v /2,5A po kilku sek jest czerwony :) na długości 60cm
Co sądzicie? :)
mały apdejt ... dane drutu KANTHAL D: Średnica - 0,50mm Oporność - 6,88 Ω/m Temperatura pracy - do 1300/C.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 19.05.2014, 23:11

Jak już w miarę dokładnie uchwycona zostało SEM, to jest napięcie cewki testowej bez obciążenia przy ściśle określonych obrotach, to nie ma potrzeby szczegółowego ustalania oporności obciążenia bo ona wyniknie z pomiaru napięcia i natężenia. Jej wartość to R=V/A.
W teście obciążeniowym wystarczy podłączyć żarówki lub drut oporowy do cewki testowej poprzez amperomierz i zmierzyć amperaż w obwodzie jak i równocześnie napięcie obciążonej cewki, oraz ustalić przy jakich obrotach to nastąpiło. Wystarcza dwa lub trzy takie pomiary przy różnych obrotach.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 20.05.2014, 19:07

Dziś oszlifowałem mój zalany wirnik :) niestety dość dużą cześć żywicy oraz siatki na wirniku musiałem zeszlifowac bo było za ciasno.
Jednocześmie w kilku miejscach pojazały mi się kanty magnesów ,które będę musiał zabezpieczyć.
Do owinięcia wirnika uzyłem taśmy /siatki do łączeń płyt gipsowych o grubości 0,2mm a i tak okazała się za gruba.
Tak jak sugerowałes Klistron postarałem sie zrobić test... Niestety nie do końca bo padła mi bateria w wiertarce napędzającej.
A więc :
Wszystkie pomiary zrobiłem po mostku prostowniczym bo mój miernik mierzy ampery tylko pradu stałego.Jako obciążenie żarówka 24v 40watt.
Część pomiarów zrobiłem bez mierzenia amperów a więc:
-------------bez obciażenia------z obciażeniem
60rpm------ ------6v---------------4,4v
94rpm------------9,3v--------------7,5v
130rpm-----------12,5v------------11v
148rpm-----------14,5v-------------13v
200rpm-----------19,5v-------------17,3v
Pomiar amperów :
80rpm------0.80A
115rpm-----1A
150rpm-----1,16A
160rpm-----1,21A
180rpm-----1,32A
Utrzymanie stałych obrotów jest bardzo trudne więc pomiary moga się wahać..ja je uśredniłem.
Pomiar amperów mierzony był takze za mostkiem a miernik i zarówka podłączone były szeregowo w kolejności od plusa mostka..1 żarówka,2 miernik.
Co dziwne ampery prawie wcale nie rosły powyżej 120rpm.Nie wiem czy to normalne :/
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 20.05.2014, 22:30

Przy pomiarach cewki testowej unikam mostków prostowniczych jak OGNIA bo diody „mącą” cały obraz pomiarów. Wprowadzają dodatkowe straty o których niewiele wiemy gdyż są w funkcji napięcia o której wiemy z katalogów producenta, ale też i z natężenia zmieniającego się prądu.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 20.05.2014, 22:48

Niestety do testu cewki niezbędne są jednocześnie dwa mierniki, to znaczy amperomierz i woltomierz, oba na parametry
zmienne (AC), oraz obrotomierz.
Przy pomiarze testowym nie ma potrzeby utrzymywania jednakowych obrotów, gdyż przy obciążaniu zawsze obroty spadają i w prowadzonej analizie łatwo to uwzględnić.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 20.05.2014, 22:58

Proponuję poniżej prosty sposób obwodu testowego.
Miedzy końce cewki wpinamy woltomierz a amperomierz do jednego z końców cewki i do niego w szereg łączymy obciążenia które poprzez wyłącznik możemy połączyć z drugim końcem cewki.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 20.05.2014, 23:17

Sposób pomiaru:
Wyłącznik rozwarty -mierzymy napięcie i obroty.
Zwieramy wyłącznik , obroty i napięcie spadają, bo pojawiło się natężenie prądu. Wszystkie te trzy wartości również zapisujemy lub fotografujemy – wtedy bywa dokładniej.
Drugi taki pomiar jak wyżej przy innych obrotach, uwiarygodnia pierwszy.
Wykonanie trzeciego przy jeszcze innych obrotach, daje pełne potwierdzenie dokładności poprzednich dwóch kompletów pomiarów.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 21.05.2014, 17:37

A więc sprawa wygląda tak :)
Dziś udało mi się pożyczyć miernik a,la cęgowy więc mogłem zrobic dokładniejsze pomiary.
Wszystkie instrumenty podpiąłem jednocześnie żeby mieć obraz w danej chwili.
Volty mierzyłem zwykłym miernikiem za 15 zł ,a natężenie miernikiem od elektryka.
Po pomiarach zrobiłem jeszcze test porównawczy napięcia obu mierników.Pokazują podobnie.
Za obciążenie posłużyła wyżej wspomniana żarówka 24V /40W
Wygląda to tak:
Rpm luz---Napiecie luz---Rpm obciążenie----Napięcie obc.--Natężenie
78rpm--------- ok 8V--------------58rpm------------6V----------------0,5A
91rpm----------10,6V-------------66rpm------------7,1V--------------0,5A
124rpm---------13,2V------------105rpm----------10,7V--------------0,7A
154rpm---------17V--------------130rpm-----------13,7V-------------1,1A
180rpm---------20,4V------------165rpm-----------17,4V-------------1,3A
218rpm---------23,9V------------192rpm-----------20,0V-------------1,4A
250rpm---------27,3V------------240rpm-----------23,5V-------------1,6A
Mam nadzieję ,ze taraz już pomiary sa wystarczająco dokładne. :)

Klistron Zanim przeczytałem twój sposób na pomiary zrobiłem je starając się utrzymać takie same obroty bez oraz z obciażeniem.
Poniżej przedstawiam wynik testu "po mojemu" . Oczywiście dane sa przyblizone ,bo niełatwo jest trafić z obrotami bez i z obciażeniem.
Rpm luz i obciażenie---Napięcie luz----Napięcie obciązenie---Natężenie
65rpm----------------------7V----------------6,5V---------------------0,5A
116rpm--------------------12V---------------11,6V--------------------0,9A
150rpm--------------------16,2V-------------15V----------------------1,2A
180rpm--------------------19,8V-------------18,4V--------------------1,4A
205rpm--------------------22,4V-------------21,4V--------------------1,5A
220rpm--------------------23,9V-------------23,0V--------------------1,6A

A propos amperów.. przekręcając ręką pół obrotu za wałek podłaczony do wspomnianego wcześniej drutu oporowego długości 19cm uzyskuje napięcie około 5V i 3,7A natężenia.(oczywiście chwilowo)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.05.2014, 0:57

Przedstawione nowe pomiary potwierdzają poprzednie oceny możliwości prądnicy, ocenianej z samej SEM. Pomiary napięć SEM we wszystkich przypadkach są wzajemnie do siebie podobne, więc jest tam znikomy błąd pomiaru.
Przy obciążeniu znikome błędy występują przy obrotach 100 -130rpm. Te pomiary potwierdzają trafność dotychczasowych ocen możliwości planowanej prądnicy.
Jest znaczna odchyłka w obciążaniu szczególnie przy małych obrotach, ale to wynika prawdopodobnie z małej precyzji pomiaru małych natężeń przez miernik cęgowy.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.05.2014, 1:05

Gdy poznaliśmy co może prądnica to dopiero teraz nadszedł moment na co się decydujemy: jakie jest nam potrzebne napięcie i przy jakich obrotach, a to narzuci ilość zwojów w fazie jak i w każdej cewce. I to obecnie będzie miało bezpośredni wpływ na konieczny przekrój drutu, czyli jego ŚREDNICĘ aby zdołał się zmieścić w żłobku stojana.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości

cron