Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 12.06.2015, 21:05

LONIC, dziękuję za tą informację, oszczędzi mi testów; w przyszłym tygodniu mój kolega co ma przewijalnię będzie miał małą fuchę ode mnie:); korzystając z okazji zapytam o BRIZO; czy ktoś wie jaki jest czas oczekiwania na ten sterownik (przy zamówieniu na tej stronie) i czy istnieje tam możliwość podłączenia wiatraka i paneli słonecznych jednocześnie? jaka jest orientacyjna cena? a może ktoś ma jakieś inne rozwiązania do sterowania takiego układu; interesuje mnie też przetwornica napięcia; dysponuję UPSami jeden 24V/500W, 12V/150w i 12V/350W na początek coś z tego wykorzystam ale przydałby się jakiś zapas mocy;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 12.06.2015, 21:32

DNE 08 jest za cienki,wszystko pójdzie w napięcie a ładowanie będzie długo trwało.Jak już mówiłem konieczna jest cewka testowa.Obroty śmigła o średnicy 2.6m mogą być dość wysokie,pod warunkiem że jest to solidne śmigło,nie z rury PCV.Kolejność prawidłowa,prądnica a potem śmigło pod tę konkretną prądnicę.
Jeśli testy Cię przerażają to myślę że 2x 0.8,ale głowy nie daję.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 12.06.2015, 21:42

nie to, że przerażają ale jestem zdania że nie wyważa się otwartych drzwi; Lonic pokazał stojan i twierdzi, że 2x0,85 będzie dobrze i jest to logiczne bo będzie można wyciągnąć większy prąd ładowania; ale będzie mniej zwojów co znów trzeba nadrobić obrotami prądnicy żeby osiągnąć potrzebne napięcie;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 12.06.2015, 21:49

LONIC napisał(a):
stojan 2.jpg
Do ładowania aku 24V ja bym uzwoił ją drutem 0,85 ile wlezie i łączył w gwiazdę i powinno być dobrze. 1,2 czy też 2x0,8 stosuje się na prądnicę do ładowania aku na 12V. Piastę zrobiłbym taką aby można było użyć 6 lub 3 śmigła a to już jest bardzo łatwe. Prądnica wyżej ma 48 żłobków i była nawijana 2x0,8 i pięknie ładuje aku 12V.

Zaraz zaraz,ja się chyba pogubiłem.Czy tam nie jest napisane 0.85 do pełna?. :idea:
Może ja to źle rozumiem?. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 12.06.2015, 22:04

tak to ja chyba nie umiem czytać ze zrozumieniem; teraz to znów nie wiem ile wejdzie w taki żłobek drutu 0,85 :) muszę to przemyśleć
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 13.06.2015, 5:50

Nie trzeba żadnych przemyśleń,wystarczy jedna cewka testowa nabita do pełna żłobka. :D
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez LONIC » 13.06.2015, 16:51

jeszcze raz. Czytaj i włącz myślenie. Fi 1,2 czyli ,dwa razy mniej więcej Fi 0,8 daje Ci prądnicę do ładowania aku 12V!!!!!!!!! Dwoma drutami równolegle robi się ponieważ wtedy wejdzie więcej miedzi w żłobek. Do ładowania aku 24V dajesz o połowę mniejsze Fi tak teoretycznie mówię mniej więcej to wyjdzie Fi 0,85. Reszta już będzie zależała od obrotów i wielkości śmigła. Jak masz kolegę który potrafi porządnie to zrobić to daj mu do poczytania na temat prądnic na tym forum i w zależności jak będzie zwoił można naciąć kilkadziesiąt krótkich drutów i wsypując w żłobek sprawdzić ile wejdzie na maxa.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 14.06.2015, 8:49

Trzeba zrobić jedną cewkę testową do pełna ile wejdzie, następnie trzeba zmierzyć napięcie przy obrotach początku ładowania czyli 3-4m/s. Z tego co zmierzysz należy policzyć ile zwojów potrzeba żeby osiągnąć napięci ładowania akumulatorów.
Przykład
Instalacja 24V prąd początku ładowania 26V
Napięcie po mostku jest podnoszone o 2,4V względem jednej fazy czyli jak jedna faza wyprodukuje 11V to trzy fazy po mostku dadzą 11x2,4=26,4V. Jeżeli prądnica ma 36 żłobków to w jednej fazie ma 6 cewek 11V:6=1,83V tyle potrzebujesz z jednej cewki.
Załóżmy że wejdzie 40 zwojów drutu 0.8 mm i uzyskasz napięcie 3,7V to jeden zwój produkuje 3,7:40= 0,0925V, 0,0925x20 zwojów =1,85V z jednej fazy więc nawijasz podwójnie 20 zwojów drutem 0,8mm.
Nawijanie równoległe dwoma lub więcej drutami daje lepsze wypełnienie żłobka i łatwiej jest nawijać niż jednym drutem o takim przekroju jak suma tych kilku mniejszych.
Bez cewki to loteria chyba że robisz prądnicę według przepisu.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 14.06.2015, 12:06

LONIC napisał(a):jeszcze raz. Czytaj i włącz myślenie. Fi 1,2 czyli ,dwa razy mniej więcej Fi 0,8 daje Ci prądnicę do ładowania aku 12V!!!!!!!!! Dwoma drutami równolegle robi się ponieważ wtedy wejdzie więcej miedzi w żłobek. Do ładowania aku 24V dajesz o połowę mniejsze Fi tak teoretycznie mówię mniej więcej to wyjdzie Fi 0,85.

LONIC,coś ty się tak uparł na ten drut 0.85 do instalacji 24V i 2x 0.8 do instalacji 12V.Czym się kierujesz?,bo moim zdanie w obu przypadkach może być nawet odwrotnie w zależności od mocy prądnicy i ilości ładowanych pakietów akumulatorów.Im większy przekrój drutu tym większa moc elektrowni,a więc dlaczego wprowadzasz w błąd kolegę Kikisa?. Dajmy na to,że mam pięć pakietów aku i każdy ma po 1200Ah,podłączam to w konfiguracji 24V i co?,no i prądnica nawinięta drutem 0.8 nie naładuje tego nawet w miesiąc bo da za mały prąd.Jeszcze gorzej będzie podczas załączenie się przetwornicy,bo wtedy od razu akumulatory zostają wyładowane nawet podczas dużych wiatrów.A to dla tego że pobór przy 1kW w instalacji 24 wyniesie - 1000/24V=41.6 Ampera ,dużo nie?.Podczas gdy twoja prądnica z uzwojeniem 0.85 da w porywach do 10 Amperór. To mówi samo za siebie bo- 10x24V to zaledwie 240Watów.

Gdzie ty to Kolego wyczytałeś?.

Jeszcze raz się powtarzam,cewka testowa i koniec.Zawsze powinno się dążyć do jak największej mocy prądnicy,nawet kosztem podniesienia obrotów śmigła,tym bardziej że jego średnica tym przypadku nie będzie większa niż 2.6m.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez LONIC » 14.06.2015, 15:52

Dobra nawijaj tak jak Tomasz radzi. Zrobisz zajebistą prądnicę na 12V a z tego co czytam tobie chodzi o 24V. Więc nawijaj tak jak forum radzi a potem powiedz co wyszło. Ja radzę 1raz drutem 0,85 i wtedy będziesz miał ładowanie 24V. Ale jak wolisz zrobić prądnicę do ładowania 12V to dawaj 2 razy 0,8 i będzie ok. Kieruję się tym że zrobiłem już takie prądnice . I robię je na co dzień i mniej więcej wiem jak to wygląda. 2x 0,8 ?????? na prądnicę 24V? obroty musiały być zajebiste.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 14.06.2015, 17:51

witam szanownych kolegów z forum; z kolegą od przewijalni ustaliłem, że zrobi cewkę testową z drutu 0,85 a drugą z drutu 1mm ale efekty testów będę mógł opisać dopiero w czwartek albo w piątek; dziękuję za zainteresowanie i pomoc; sam myślę, że lepiej by było jak by dawała większy prąd, przy wyższych obrotach ale może to się odbić na dłuższych okresach bez ładowania; nie robiłem wiatraka i nie wiem jak to się odbywa w praktyce;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 14.06.2015, 18:42

kikis napisał(a): sam myślę, że lepiej by było jak by dawała większy prąd, przy wyższych obrotach ale może to się odbić na dłuższych okresach bez ładowania; nie robiłem wiatraka i nie wiem jak to się odbywa w praktyce;


Nie prawda,bo jest coś takiego jak podwajacz napięcia i wszystko można podłączyć w sterowni tak aby działało automatycznie. ;) Jest jeszcze opcja przełączania gwiazda/trójkąt.
LONIC napisał(a): obroty musiały być zajebiste.

Dlaczego?,Lonic,może i robisz różne prądnice ale ja tam coś też zmajstrowałem i wiem że testy są najważniejsze.Nikt z nas nie wie jak wykonany został wirnik,jaka jest przerwa pomiędzy biegunem a stojanem,jakie magnesy zostały zastosowane.
LONIC napisał(a):Dobra nawijaj tak jak Tomasz radzi. Zrobisz zajebistą prądnicę na 12V a z tego co czytam tobie chodzi o 24V. Więc nawijaj tak jak forum radzi a potem powiedz co wyszło. Ja radzę 1raz drutem 0,85 i wtedy będziesz miał ładowanie 24V. Ale jak wolisz zrobić prądnicę do ładowania 12V to dawaj 2 razy 0,8 i będzie ok.

No i wreszcie,gdzie ja napisałem że to ma być koniecznie 2x0.8.Przecież to tylko przykład,ciągle naciskam na testy cewki.
Ostatnio edytowano 14.06.2015, 18:53 przez TOMMASZ, łącznie edytowano 1 raz
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 14.06.2015, 18:52

Tomasz a ty używasz jakiegoś wiatraka; na forum jest chyba jeden twojego wykonania?
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 14.06.2015, 18:56

kikis napisał(a):Tomasz a ty używasz jakiegoś wiatraka; na forum jest chyba jeden twojego wykonania?

Tak jest jeden,którego nie używam w tej chwili i tam prądnicę nawijałem drutem 1.1mm,też instalacja 24V.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 15.06.2015, 11:13

Kol. kikis gdy masz już wirnik z magnesami, to test na fabrycznym stojanie daje bardzo duże możliwości oceny osiągów i to znacznie dokładniej, niż przy pojedynczej cewce testowej.
Przy 1000 rpm uzyskałeś pod odciążeniem średnie napięcie fazowe około 140V i każda faza wydzieliła co najmniej 37Wat. Niezbędne jednak jest ustalenie ile zwojów jest w całej fazie, oraz napięcie nieobciążonej fazy przy niższych obrotach. Planowane śmigło Fi 3m rzadko będzie dochodzić do 400obr/ min, a nagminnie będzie to w granicach 100 rpm. Z tego łatwo będzie ustalić niezbędną ilość zwojów dla 24V zestawu akumulatorów, a tym samym jaka to musi być grubość drutu aby zmieściła się w żłobku.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez LONIC » 15.06.2015, 18:27

I to jest rzetelna rada. Ja mam 48 żłobków od pralki nawinięty 2x0,8 czyli to daje mniej więcej 1,1 1,2. I obserwuję tą prądnicę już dłuższy czas i do ładowania aku 12V się nadaje idealnie ponieważ już coś tam wyciąga z przeciętnych wiatrów jakie najczęściej są w Polsce. Jestem przekonany że przy szybkich śmigłach dała by radę ładować zestaw 24V ale wtedy obroty musiały by być większe. Każdemu chodzi o to aby prądnica była jak najbardziej wolnoobrotowa. Jeżeli kolega chce ładować aku 24V 200Ah to moim zdaniem jak nawinie drutem 1,1 do będzie osiągał 26V ale przy naprawdę sporych obrotach i w konsekwencji tylko przy dość silnym wietrze a to już się mija z celem. Czasem mniejsze prądy ale częstrze są dużo lepsze niż duży prąd i to tylko przez chwilkę bo akurat porządnie zawiało. Niestety ale wszyscy tu mamy rację tylko z jednym się nie zgodzę: nigdy ale to nigdy nie ma sensu bawić się w powielacze napięcia. Koszt jakiś jest a gówno dają i to mówię z czystym sumieniem bo sam na własnej skórze to przerobiłem.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 15.06.2015, 19:24

pomierzyłem napięcia przy 90obr/min to znaczy policzyłem przy 3hz na falowniku
UW-26:28; UV-26:28; WV-29:30;
przy 47 obr/min 2hz
UW-11:17; UV-11:17; WV-12:19
kolega przewijacz mówił w sobotę żebym nie wycinał uzwojeń bo on musi sam to zrobić, policzyć zwoje i wtedy mi powie ile zwojów potrzebne jest żeby dawała 26V;
ale mówił, że warto spróbować z tymi cewkami testowymi; także muszę czekać do czwartku;
też mi się wydaje, że im wolniej się będzie kręcić skutecznie ładując tym lepiej;
trochę mnie niepokoi, że napięcie skacze; ciekawe czy któregoś magnesu nie zamieniłem N z S??? im wyższe obroty to mniejsza rozbieżność potem znika całkiem;
mam z pracy taką trójfazową przetwornicę 400V/24V, 10 A jak ją podłączę to przy 37hz to gdzieś 1000 obr/min startuje; obciążyłem ją silnikiem od wycieraczek, silnikiem od wkrętarki, i żarówkami 12v35W x2 i 20W x2 na mierniku pokazało 6,8A
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 15.06.2015, 21:43

Patrząc na te nowe pomiary i obroty to nasuwa mi się kolejna sugestia, czy aby nie przetestować panujących wiatrów i śmigła na fabrycznym uzwojeniu.
Stojan zdąży się przewinąć po określeniu optymalnych obrotów zestawu.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 15.06.2015, 22:16

miałem zamiar uruchamiać wszystko w czasie urlopu; budować maszt i całą resztę; teraz nie mam czasu na te wszystkie zajęcia; myślałem, że przygotuję prądnicę na tym falowniku; wkrótce będę miał Voltomierz i amperomierz taki do ciągłego pomiaru prądu z bocznikiem; wtedy dokładnie przetestuję tą prądnicę; jak podłączyłem 60W24V obciążenia przy 90 obr/min to kręciła się ale napięcie było 0,5V
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 16.06.2015, 15:46

Te 0,5V to normalny objaw przy niedopasowaniu oporności obciążenia do oporności uzwojenia prądnicy (Gdzieś już wcześniej o tym pisałem, wznowiłem w wątku: Re: Śmigło 4,5 m Dział: Pochwal się).
Przyłączyłeś oporność poniżej 9 Om do uzwojenia prądnicy o oporze na pewno co najmniej dziesięć razy większego, stąd 10x więcej energii poszło na ciepło w uzwojenie fazy, a ty otrzymałeś znikomą część na podłączonej żarówce.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron