Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 03.06.2014, 17:30

Można wykorzystać trzy grzałki zespolone w jednym korpusie i mające sześć wyprowadzeń. Mamy wtedy szeroki zakres możliwych połączeń. W granicach 250 zł można znaleźć lub zamówić wiele takich grzałek.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 03.06.2014, 18:25

Brus78 napisał(a):Widziałem gdzieś też grzałki trzyfazowe ale 500 zł szt..

Na złomach są prawie za darmo.Jakie tylko chcesz ale na napięcie 230V i rozumiem że takie cię interesują.
Grzałka trójfazowa to nic innego,jak trzy grzałki jednofazowe w jednej obudowie ze wspólnym zerem.
Twoja prądnica musi być wtedy podłączona w gwiazdę.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 03.06.2014, 18:41

Napięcie VAC nieobciążonej cewki testowej razy ilość cewek w fazie to SEM VAC fazowe. Przy bezpośrednim obciążaniu SEM VAC fazy następują spadki napięć. Wiemy jakie będą one na uzwojeniu cewek w fazie, jak i na przyłączonym obciążeniu do każdej z faz. Stąd łatwo ustalić możliwą łączną moc prądnicy.
Wprowadzenie mostka to trudne do ustalania straty zależne od uzyskiwanego natężenia. Musimy się pogodzić że z mostkiem będzie mniej odzyskane o stracone ciepło na radiatorach diod. Dopiero końcowy test całej prądnicy może te straty uwidocznić.
Mnożąc SEM VAC jednej fazy przez przybliżony współczynnik 2.5 możemy ustalić SEM (VDC) z trzech faz całej prądnicy. To razem pozwala nam na ustalenie jaka łączną grubość drutu możemy uzyskać. Czy nawijać podwójnie, czy potrójnie, czy nawet zastosować cztery przewody równolegle.
Ostatnio edytowano 04.06.2014, 2:33 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 03.06.2014, 19:57

Klistron wydaje mi się ,że w moim projekcie zwiększanie średnicy drutu kosztem napiecia nie będzie dobrym wyborem.
Sam sugerowałeś ,żeby zrobić do grzania pradnicę na 220V.
Teraz już za późno żeby ewentualnie coś zmieniać. 6kg drutu 0,8 leży i czeka.Miałem kłopociki z przewozem dlatego jeszcze nic nie nawinąłem.
Jeśli uważacie ,że lepiej byłoby zrobić 3 grzałki jednofazowe to mogę pójść w tę stronę.
Co prawda zasobnik w który wpięty jest solar ma juz grzałkę 1,5kw ale pójdzie do wymiany.Nie zagladałem do niej jeszcze.
Mam jeszcze dużo czasu na decyzje i myslenie.przede mną jeszcze sporo podzespołów do zrobienia :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 03.06.2014, 22:55

Krótko i na temat bez obliczeń typy Ainsztein,pierwsze obliczenia były prawidłowe,więc po co w tym mieszasz KLISTRON?
Robimy tutaj prądnicę czy teleskop Hubblea?
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 04.06.2014, 2:27

Koledzy już wiele wiemy o prądnicach że nie warto iść na”slepo” bo może się uda. Wykorzystajmy to co już znamy i nie idźmy we wspomnianą wyżej „niewiadomą przestrzeń kosmosu”. Bądźmy świadomi że to często spotykany u nas wiatr decyduje co nam może przynieść w ciągu roku. A my MUSIMY się do niego przystosować, aby były nie przypadkowe a znaczące efekty.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 04.06.2014, 2:31

Jeżeli w żłobki prądnicy wchodzi przykładowo 6 kg drutu, to czy poczwórnie czy pojedynczo zawsze wejdzie tyle samo wagowo. Cały trafny szkopuł to ustalić co dla nas jest korzystniejsze, bo planowane grzanie wody przy śmigle Fi 5m, może być efektywne już od napięcia około 60V i w górę do 250V. Musimy ustalić jakie wiatry są dla nas korzystniejsze, które decydują o obrotach a tym samym o uzyskiwanym napięciu, przy planowanym śmigle. Dowiemy się jakie z tego uzyskamy NAJCZĘSTSZE ŚREDNIE obroty a to BEZPOŚREDNIO decyduje o rodzaju UZWOJENIA. Można mieć optymistyczne życzenia, ale to nie wystarcza na satysfakcjonujące efekty.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 05.06.2014, 3:12

Bardzo przepraszam TOMMASZ, ale ja nie miałem zamiaru „mieszać” a jedynie bezinteresownie szczerze pomóc, prosząc
jedynie o weryfikacje SEM (napięcia nieobciążonej prądnicy) przy jakichś konkretnych obrotach, bo zauważam
nieścisłości w pomiarach i ocenach.
Brus78 napisał(a):Mam akurat test pod obciążeniem przy 155 obrotach. Jedna cewka ma pod obciążeniem 5,8A - 11,6V (bez obciążenia 17V)

Wydają się on bardzo wiarygodne i sądzę że można na nich polegać, ale nie zaszkodzi się upewnić.
Jeżeli pomiary są dokładne to bardzo dużo mówią o osiągach tej prądnicy i dlatego możemy
ustalić że przy 155 obr/min ta prądnica ma 15.5Hz i wtedy BEZ OBCIĄŻENIA:
1. Osiąga napięcie fazowe 102VAC (6*17)
2. Uzyska napięcie międzyfazowe 176.5VAC (fazowe * pierwiastek z trzech)
3. Napięcie stałe za mostkiem z TRZECH FAZ o wartości 255VDC.
Do dalszych szczegółów z obciążeniem, wrócę gdy znajdę czas, bo ta duża ilość zwojów w fazie zwiększa jej opór o 2 ohmy wywołane prawdopodobnie składową bierną oporu indukcyjnego.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 05.06.2014, 13:36

O.K KLISTRON. ;)
Źle to ująłem , zbyt dosadnie i tez przepraszam.

W każdym razie prądnica wygląda obiecująco i będzie swietna. ;)
Pozdrawiam.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 05.06.2014, 16:45

Śledziłem co pisaliście i widzę ,że dogadaliscie się :) to miło.
Klistron.
Moje testy na cewce robiłem najdokładniej jak mogłem ale dysponując wiertarką nie zawsze mogę uzyskać stabilne obroty takie jakie bym chciał.
Do tego dochodziło też wskazywanie miernika napięcia ,który na wyświetlaczu w ciągu sekundy zmienia wartość kilka razy.
gołym okiem patrzac ciężko chwycić akurat obroty i napięcie.
Nakręciłem jeden filmik z testu ale jakoś nie mogę ogarnąć Yt żeby wrzucić :/
Teraz kiedy moje cewki wkładałem już kilka razy wiem co i jak to będę próbował zwiększyć ilość zwojów w cewkach do 82. jeśli nie uda się to poprostu odetnę resztę .Jeśli zmieszczę w jeden złobek to w resztę tez dam radę.Kwestia cierpliwości :)
Zrobiłem już nowy,nieco szerszy i dłuższy szablon do nawijania..
TOMMASZ ja cały czas mam nadzieję ,że masz rację :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 07.06.2014, 2:20

Aby przedstawić co się dzieje w prądnicy obciążonej, to na początek załóżmy TEORETYCZNIE że diody mostka są bez strat mocy.
Po analizie pomiaru przedstawionego 25.05.2014, 12:59 i po obciążeniu PROPORCJONALNYM jak w przedstawionym teście
dla 6 CEWEK w każdej FAZIE, można wywnioskować że :
1. Obciążone NAPIĘCIE FAZOWE wyniesie 6*11.6V=69.6VAC
2. NAPIĘCIE STAŁE za MOSTKIEM CAŁEJ OBCIĄŻONEJ PRĄDNICY z TRZECH FAZ PO 5.8A, TEORETYCZNIE GDYBY DIODY
NIE MIAŁY STRAT, to uzyskamy 69.6*2,5=174VDC
3. Wtedy przewidywana odzyskiwana moc byłaby nieznacznie powyżej 2.5kW ale ze względu na straty w mostku będzie mniejsza.
Gdy znajdę czas to dokładniej przeanalizuję ten aspekt . Obecnie mamy już dość szczegółowy obraz możliwości budowanej
prądnicy w zakresie osiąganych napięć w zależności od obrotów.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 11.06.2014, 22:07

Prace nad moją prądnica trwają w miarę możliwości.
W sumie zostały jeszcze 2 cewki do umieszczenia w stojanie.
Ostrożnie zwiększyłem ilość zwojów w cewce do 84 co okazało się dobrym strzałem ale bez przesady.
Cewki układam bez problemów po sugestii Tomka.
Trochę mnie ciągnęło ,zeby jeszcze wcisnąć ze 2-3 zwoje ale zostałem przy 84 i dobrze,a to dlatego ,że po nawinięciu 18 cewek na jednej z rolek zostało 5 zwojów drutu .Zaś drugą musiałem zastapić na końcu wcześniej kupionym drutem.. dosłownie zabrakło 7 zwojów.
Tak więc określam wagę jednej cewki na 333gr :)
Tym razem użyłem drutu w podwójnej izolacji ,który ma średnicę z izolacją 0,85 (w pojedynczej ma 0,83) a dodatkowo zakupiłem kliny/wsuwki ,które bardzo ułatwiają pracę w porównaniu do opasek kablowych.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Wafel2 » 14.06.2014, 8:21

klistron 2,5 kW przy 150 obr/min?
Ja na mój gust nie da się wycisnąć nawet 1,5 kW, oczywiście przy 150 obr/min
Ale nie jest źle prze dobrych łopatach będzie to sensownie działać.
Wafel2
 
Posty: 12
Dołączył(a): 11.02.2013, 20:59

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 14.06.2014, 12:05

Wafel2 napisał(a): klistron 2,5 kW przy 150 obr/min?
Ja na mój gust nie da się wycisnąć nawet 1,5 kW, oczywiście przy 150 obr/min
Ale nie jest źle prze dobrych łopatach będzie to sensownie działać.


To nie jest kwestia gustów,tylko testów i obliczeń na których podstawie przy konkretnych obrotach wyszło to,co wyszło. :)
Ostatnio edytowano 15.06.2014, 18:25 przez TOMMASZ, łącznie edytowano 1 raz
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 15.06.2014, 9:48

Jak tylko dostanę wyfrezowany wirnik zrobię testy i zobaczymy :)
W międzyczasie . nawijaniu zrobiłem kilka fotek przerobionej nawijarki.Musiałem to zrobić ,bo drut dostałem na dużych szpulach po 3kg.
Dodatkowo zastosowałem zacisk naciągający drut co bardzo ułatwia pracę.Może komuś się przyda :)

Co do samego uzwojenia wybrałem taki , a nie inny sposób układania cewek ze względu na łatwość odgięcia cewek od strony wirnika.
W mojej konstrukcji jak widać wyprowadzenie polączeń cewek jest na zewnątrz stojana więc moge zrobić pomiary oraz ewentualnie inaczej połączyć uzwojenie bez rozkładania samej prądnicy.Dodatkowo fazy oznaczyłem kolorami a różne "nogi" cewek różnej średnicy koszulkami wysokotemperaturowymi.
Na jednej z fotek widać też dekiel od środka z przyklejoną na powierzchni folią poliestrową.
Na innym zaś sposób w jaki wkładałem cewki ,żeby nie kaleczyć ich o zęby stojana(taki jakby lejek z folii).Nadmiar folii poliestrowej obcinałem ostrymi nożyczkami i wsuwałem pełnej długości kliny/wsuwki poliestrowe.
Załączniki
nawijarka ver2.JPG
nawijarka ver2,1.JPG
lejek z folii poliestrowej.JPG
wyprowadzenia cewek.JPG
folia na deklu.JPG
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 15.06.2014, 18:26

Wygląda dość profesjonalnie. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 17.06.2014, 19:20

A więc zaczynam testy.
Na początek sprawdziłem napięcie międzyfazowe luzem co przedstawia się tak:
98rpm--------109V
150rpm------160V
190rpm------218V
250rpm------272V
300rpm------333V
Wszystkie 3 fazy a raczej wszystkie napiecia międzyfazowe różnych faz mają podobne wartości .
Ewentualne róznice nie do wychwycenia gołym okiem.
Napięcie jałowe VDC 3 faz :
90rpm-----134V
160rpm----240V
200rpm----300V
250rpm----376V
300rpm----450V

Do testu podłączyłem czajnik z grzałką jak podaje producent 1000-1100W
Czajnik podłączony za mostkiem prostowniczym.
Niestety jedyne co mi się udało uchwycić to
100 rpm i napięcie 135V.
Udało się to osiągnąc tylko chwilowo bo 1600watowa wiertarka Hilti przeskakuje(zabezpieczenie przed połamaniem rąk)

Jakie dalej testy proponujecie ?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 17.06.2014, 23:43

No no !! Ładne osiągi SEM, GRATULUJĘ.
To ile ostatecznie jest zwojów w fazie, jakie magnesy zostały wklejone, no i szczelina musi być znikoma ?.
Moja sugestia: testy pod obciążeniem zrobić przy niższych obrotach, będzie mniejsza moc wydzielana. Będzie bezpieczniej dla nadgarstków. Z takich testów istotne znaczenie ma uchwycenie:
1. Napięcia na końcach grzałki
2. Natężenie płynące przez grzałkę.
3. Obroty przy tym obciążeniu.
Niestety mocy grzałki podaną przez producenta nie możemy brać pod uwagę przy testach, gdyż mamy inne napięcia zasilania od tego co podaje producent. Naszą moc odzyskiwaną ustalimy mnożąc zmierzone powyższe napięcie przez osiągnięty amperaż.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 18.06.2014, 15:53

A dzięki :) jak na pierwszą pradnicę myślę ,że nie jest źle ;) To dzięki Wam jest i działa :)
O moje nadgarstki się nie martwię bo prądnica stoi na podłodze a wiertarka jest w taki sposób unieruchomiona ,że moim zadaniem jest tylko sterowanie wyłącznikiem.To sama wiertarka jest tak zbudowana ,że powyżej jakiegoś momentu zaczyna przeskakiwać i nie ciągnie.
Dziś przytargałem z pracy podobną ale model wyższą. Ta wygląda podobnie ale ma 2 biegi. Jeśli uda się napędzić prądnicę będzie dobrze.

Mój problem polega na tym ,że nie mam odpowiedniego obciążenia.
Dziś chcę zrobić próbę na 3 oddzielnych fazach i 3 żarnikach po 300W.Próba obciążania jednej fazy powoduje szarpanie prądnicą.
Jeśli zaś robie próbę za mostkiem prostowniczym nie mogę zmierzyć natężenia bo nie mam takiego miernika.
Co do Twojego pytania Klistron ostatecznie nawinąłem 84 zwoje na cewkę i zeszło mi na to całe 6 kg drutu i zabrakło kilka zwojów pojedynczego drutu,który dowinąłem z innego 0,8.
Wirnik stoczony był na grubość magnesów 6mm na stronę ale po nałożeniu taśmy z włókna szklanego i nasączeniu jej zywicą nie było szans na włożenie wirnika.Musiałem szlifować tak długo aż pokazały się magnesy a nawet w niektórych miejscach musiałem je szlifować.
Niestety szczeliny nie jestem w stanie zmierzyć.
Postaram się wrzucić jakieś fotki mojego stanowiska testowego :)

Mały update.. zrobiłem test jednej fazy na żarniku halogenowym 300W .
Przedstawia się tak:
Obroty---napiecie luz -- napięcie obciążenie---natężenie
197rpm---135V-----------130V------------0,8A
280rpm---190V-----------184V------------1,1A

Test 2 z podłączoną grzałką 1000V
Obr luz--obr obciązenie--nap. luz--nap. obciażenie--natężenie.
197rpm------197 rpm--------135V---------123V--------------2,1A
280rpm-------271rpm--------190V---------168V--------------3,0A

Test 3 grzejnik 2000W
Obr luz--obr obciązenie--nap. luz--nap. obciażenie--natężenie.
197rpm------197 rpm--------135V---------112V--------------3,9A

Test 4 grzejnik 2000W+grzejnik 1000W
Obr luz--obr obciązenie--nap. luz--nap. obciażenie--natężenie.
197rpm------196 rpm--------135V---------101V--------------5,6A
Miałem jeszcze w zanadrzu 1000W mocy grzejnikowej ale wiertarka nie dała już rady kręcić :)
Poniżej fotki:
Załączniki
Stanowisko testowe.JPG
Wysoce profesjonalne stanowisko testowe :)
Test4-3000W.JPG
Test 4 - 3000W
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 19.06.2014, 20:48

Cały czas jeszcze nie wiem jaką możliwą moc osiągnie moja prądnica.
Jeśli licząc osiągniecia jednej fazy i mnożąc przez 2,5 to wyjdzie około 1400W przy 200 obrotach.
Szczerze mówiąc wolałbym żeby sprawdziła się wersja Klistrona .
Tak więc licząc napięcie jednej fazy 101VAC pod obciażeniem 5,6A wychodziłoby
101Vx 2,5 = 252,5V VDC pomnożąc to przez zsumowane natężenie 3 faz (5,6x3=16,8A)
wychodziłoby 252,5VACx16,8A=4242W oczywiście jeśli nie byłoby strat na mostku itp. Coś strasznie dużo mi wychodzi :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość