Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 21.04.2014, 20:03

Szczerze nie spodziewałem się ,że aż tyle wejdzie :)
Dam radę zmieścić te 80 ale musze je cierpliwie układać , a nawijając na moją zmyslna nawijarką układać ciasno zwoje.
Druga cewka weszła juz luźniej.
Najciężej wkłada się druga nogę bo przeszkadza poprzednia cewka.
Na razie mam tylko kilogram drutu ,a zrobiłem z niego trzy cewki i trochę zostało.
Waga jednej cewki ważona na średnio dokładnej wadze to 300 gram.
Myślę ,że nie będę robił cewki testowej.. poprostu nakręcę tak całą prądnicę .
Trochę zmusza mnie do tego moja sytuacja.
. Mam nadzieję ,że będzie dobrze :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 21.04.2014, 21:38

Brus78 napisał(a):. Mam nadzieję ,że będzie dobrze :)


Ja też mam taką nadzieję,ale.
Może się okazać że za szybko osiągniesz napięcie a prądy będą za małe więc i osiągi będą mniejsze,ja bym przetestował jedną cewkę dla świętego spokoju.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 21.04.2014, 22:22

Właśnie chętnie bym zrobił test ,ale
trochę mam skomplikowana sytuację jeśli chodzi o dowóz materiałów.
Jestem za granica i cieżko mi zorganizować wszystko..
Tym razem mam nadzieję ,że nie masz racji :)
rzeczywiście o tym nie pomyślałem.
Cały czas wydawało mi się,że volty będą ciężkie do osiągnięcia ze wzgledu na 36 żłóbków.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.04.2014, 11:37

Volty będą i to znaczne bo jest długi odcinek czynnego zwoju.
Przy obecnym nawinięciu w jednej fazie bezpieczne natężenie to 5.5A a w przeciążeniu może dochodzić do 8A. Możliwa moc z trzech faz przy 110V to 1560/2180W a gdy uzyskało by się 230V to mieli byśmy 3200/4500 Wat.
Cewka testowa jednoznacznie umożliwia określenie obrotów przy jakich może to wystąpić. Wiadome byłoby czy są to realne obroty do osiągnięcia ze śmigła oraz czy trafnie dobrana jest grubość drutu do przewidywanych potrzeb.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 22.04.2014, 15:51

Jak pisałem prędzej chcę uniknąć przekładni nawet gdyby miało to ograniczyć wydajność całości.
Zrobię jak radzicie . trochę całość mi się przeciągnie czasowo ale w koncu nie robię tego na chwilę :)
Nie mam dostępu do tokarki ale mam dostęp do 1600wattowej wiertarki hilti która posłuży za napęd przy testach.
Jak podaje producent obroty 0-360
Obroty nie są do konkretnego zmierzenia wiec zakupiłem licznik rowerowy z pomiarem częstotliwości obrotów kola więc się nada.
Jakie proponujecie dać obciazenie,a raczej co jako obciążenie do testów na pełnej cewce?

Klistron
Rozumiem ,że dane które podajesz są dla drutu 2x0.80 ?
Zobaczymy niebawem co powie cewka testowa .. jeśli wypadnie dobrze to może nawinę np 3x0.80
Drut wolałbym użyć raczej cieńszy bo dobrze sie go nawija ,a poza tym
Cewka w moim żłobku jest jak palec i nie łatwo bedzie ją formować.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 22.04.2014, 20:31

Do testów żarówka 24V 5-15W,układanie cewek jest proste nawet przy drucie 1.6mm,ale trzeba to robić po jednym albo kilku drutach z osobna drewnianym kołeczkiem zaostrzonym na końcu jak ołówek.Wtedy uginasz jak chcesz i drut się nie uszkodzi. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.04.2014, 21:22

Brus78 jeżeli są problemy z testem pod obciążeniem to „test wiertarko-wy na SEM” też dużo powie. Byle by znać uzyskane napięcie bez obciążenia i przy jakich obrotach. Z wagi cewki można w przybliżeniu ustalić jej długość i oporność co da możliwość dalszych może mniej dokładnych „przewidywań”.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.04.2014, 21:34

Gdyby jednak udało się wspomnianą cewkę obciążyć jakąś żarówką lub spiralą, to po ustaleniu jeszcze obrotów obciążonych i napięcia oraz natężenia wiedzieli byśmy dużo dokładniej, prawie wszystko o budowanej prądnicy.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 22.04.2014, 21:51

W moim stojanie zęby sa bardzo ostre i trzeba bardzo uważać żeby nie pokaleczyć drutów.
Folię poliestrową wyciagam około 1 cm ponad ząb i wtedy jak po lejku wkladam druty.
Pierwsza cewkę zrobiłem wkładając folię jak widziałem u innych i po sprawdzeniu okazało się ,że mam przebicie do stojana i jeszcze między drutami :/
spróbuje ją przewinąć ale nie wiem czy dam radę odzyskać drut.
Klistron
Mam zwykły miernik tutaj więc co nieco mogę pomierzyć. opór jednego druta w cewce 2ohm a opór 2 drutów równoległych 1,5 .tak przynajmniej pokazuje miernik.
izolację tylko zeskrobałem więc nie wiem tez czy styk był dobry.. to taki test na kolanie :)
Pytałem o odbiornik bo na budowie mamy troche sprzetu więc coś wymyślę :)
Oczywiście wyniki będę wrzucał :) Na razie czekam na przetoczony wirnik i magnesy.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 22.04.2014, 22:19

Ostre krawędzie stojana można śmiało przeciągnąć papierem ściernym,tylko tyle aby nie kaleczyły drutów.
Miernik przekłamuje,pokazuje za duży opór. Albo masz tam słabe baterie,albo przewody miernika mają spory opór i wszystko się sumuje.Zewrzyj same przewody i zobacz co pokazuje miernik,ten wynik potem trzeba odjąć od wyniku z pomiaru cewki przy zwykłym mierniku.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.04.2014, 22:27

Z omomierzami cyfrowymi bywa często dość znaczny rozrzut szczególnie przy mili Ohmach. Dlatego ja bardziej polegam na pomiarze natężenia i spadku napięcia na danym elemencie co daje możliwość precyzyjniejszego obliczenia napotykanego oporu. Sam widzisz że równoległe dwa druty powinni mieć połowę oporu jednego a miernik pokazuje więcej.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 23.04.2014, 15:25

TOMMASZ dzięki za radę. Tak właśnie myslałem ale obawiałem się żebym czegos nie popsuł :) Zrobie jak proponujesz .

Klistron tak własnie jakiś dziwny ten pomiar wyszedł. tym bardziej ,że na 1 drucie powinien być opór dwa razy wyższy niż na 2.
Może to być wina styku bo inne parametry miernik raczej mi dobrze wskazywał.
Jak wspominałem .. druty tylko oskrobałem trochę :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 23.04.2014, 16:36

Wspomniana 300 gramowa cewka 2x0.8mm powinna mieć oporność w okolicach 0.57 ohma.
Wychodzi na nią około, dwa razy po 32 mb drutu nawojowego.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 24.04.2014, 21:20

Klistron Poczekam z tym pomiarem do czasu zbudowania wirnika.Niestety jeszcze nie dotarł.
W wolnej chwili powierciłem i założyłem dekle prądnicy oraz zbudowałem nawijarkę z licznikiem.
Nawijarkę zbudowałem z tego co znalazłem na budowie w pracy więc w sumie koszt to chyba 8 zł za licznik.
Poniżej foto... może komuś się przyda :)
Załączniki
nawijarka Brus78.JPG
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 25.04.2014, 12:44

Nawijarka pomysłowa, dobrze spełni swoja funkcję. Czy licznik cofa się gdy odwija się zwoje?.
Jaki to typ i gdzie można go zakupić.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 25.04.2014, 16:17

Bardzo fajnie się ją nawija i nie ma problemu ze zdejmowaniem cewek ,czego się obawiałem.
Licznik pochodzi od najzwyklejszej skakanki których pełno na aledrogo.. Kosztowała chyba 7 czy 8 zł. Chyba ciężko o tańszy :)
Tyle ,ze sam licznik trzeba sobie zaadoptowac i troszkę przerobic uchwyt obracajacy.
Tak , licznik cofa się jeśli kreci się do tyłu . Ma tez przycisk reset.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 28.04.2014, 18:51

Dziś przytargałem z pracy do testów wspomnianą prędzej wiertarke Hilti.
Maszyna ma 1600 watów .Sprawdziłem tez obroty realne i wyglada to tak.
Bieg pierwszy 196 obr/min
Bieg drugi około 260 obr min
Oba pomiary zrobione całkowicie na luzie licznikiem rowerowym z funkcją mierzenia obrotów koła.
Czy uważacie ,że takie 2 pomiary obrotowe wystarczą ,czy szukać czegoś bardziej wolnoobrotowego ?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 28.04.2014, 21:27

Te wolniejsze obroty pierwszego biegu będą trafniejsze. Tylko zbyt mocno nie obciążaj prądnicy aby Ci nadgarstka nie ukręciło.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 13.05.2014, 23:17

Troszkę odświeżę temat ...W końcu po długich bojach dostałem magnesy.
Przy okazji mam pytanie o samo ich klejenie. bedę używał kleju sekundowego typu superglue.
Mój każdy biegun będzie się składał z 6 magnesów. dwa na szerokość i 3 po długości.
Rozumiem,że przy klejeniu każdego bieguna magnesy mają przyciągać się do siebie .. czy tak?
Bardzo łatwo złożyć z nich pasek 2x3 magnesy ale wolę się upewnić.

Podobne pytanie dotyczy klejenia następnych biegunów.. skoro będą przeciwne to oddzielne bieguny powinny przyciągać się do siebie?
Wolę się upewnić ,żeby nie było sytuacji ,że będę wszystko zrywał :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez polo232 » 14.05.2014, 7:53

Jeden biegun to tak jak by to był jeden magnes. Gdyby go rozbić na kawałki to wszystkie kawałki przy próbie złożenia będą się odpychać.
Natomiast bieguny mają być rozłożone naprzemiennie N-S-N-S-N- itd, dlatego będą się przyciągać. Powodzenia.
Avatar użytkownika
polo232
 
Posty: 42
Dołączył(a): 02.02.2013, 17:32

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości

cron