Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 14.05.2014, 19:06

Dzięki.A więc z tego wynika ,że takze kazdy następny biegun będzie przyciągał do poprzedniego?
Właśnie na próbę wkleiłem jeden biegun prosto.po złożeniu i obracaniu ręką nie da się wyczuć najmniejszego oporu zaczepowego.
Po obróceniu ręką wirnik robi jeszcze 2 obroty.Myślę ,ze w takim przypadku o skosach nie ma co myśleć :)
Problem występuje typu odrywania niklu od magnesów wiec staram się zeskrobać w miejscu klejenia.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 14.05.2014, 19:58

Wklej dwa bieguny i wtedy zakręć,ale jeśli nic nie daje się wyczuć to powinno być dobrze.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 14.05.2014, 22:54

Zrobiłem jak proponowałeś TOMMASZ .Po wklejeniu 2 biegunów efekt podobny tyle ,że koniecznie bedę musiał zeszlifować kanty magnesów bo jest ciasno i lekko ocieraja o zęby stojana.
Nadal nie uzyskałem pytania na nurtujące mnie pytanie.. czy następne bieguny powinny przyciągać czy odpychac od poprzednich?
Trafiłem gdzieś na post ,że można kleić żeby się odpychały.
U mnie jeden biegun to 6 magnesów więc wolałbym uniknąć zrywania całości :/
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 14.05.2014, 23:21

Kolega wyżej odpowiedział,jeśli kleisz biegun z kilku rzędów magnesów te będą się odpychać i wtedy powstaje jeden szerszy biegun.Następny biegun będzie przyciągał do poprzedniego.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez polo232 » 15.05.2014, 9:57

Obrazek
- zamieszczony odręczny rysunek pozwoli
upewnić się czy te "puzle" są poukładane prawidłowo.
Avatar użytkownika
polo232
 
Posty: 42
Dołączył(a): 02.02.2013, 17:32

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 15.05.2014, 15:09

Dzięki wielkie :)
W takim razie musze zrywać część magnesów.. Tak właśnie nie zgadzało mi się ..
Kleiłem wszystkie tak ,że się przyciągają i nie dawało mi to spokoju.. dużo łatwiejsza sprawa jest jeśli mamy biegun na jedną szerokość magnesu.

Drugie podejście do klejenia skończyło się porażką.
Magnesy są na tyle silne ,że przy próbie klejenia ich jak na rysunku odrywają się i wskakuja jeden na drugi.
Pierwszy rząd to nie problem . Kleiłem klejami sekundowymi cx80 i superglue.... najlepszy czas jaki wytrzymały kleje to może 5 minut.
Będę chyba musiał pomyśleć o czymś w stylu opaski. bez tego nie ma szans.
Załączniki
Biegun.jpg
tak wyglada mój biegun
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 15.05.2014, 21:35

Zmatuj sobie dobrze wirnik i magnesy papierem ściernym 80 ,odtłuść każdy magnes i wirnik. Superglu jest odpowiedni,nagrzej wirnik do 50 stopni i wklej jeden rząd bieguna,nagrzej znowu i klej drugi rząd ale tym razem nakładaj klej nie tylko na wirnik ale i na bok magnesy pierwszego rzędu,gwarantuję że nic się nie odklei,podczas przekładania wirnika uważaj żeby nim nie stukać. ;) Kleiłem już tego sporo i niekiedy jeden biegun składał się z trzech rzędów,nic się nie odklei.Wirnik musi być ciepły. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 15.05.2014, 21:54

Dzieki TOMMASZ za wskazówki.
Zrobie następne podejście jak tylko przestaną bolec mnie palce :)
Wszystko odtłuszczam rozpuszczalnikiem typu aceton i matuję też.Od strony wirnika zawsze klej dobrze trzyma.
W sumie mógłbym przejechać pilnikiem wirnik żeby go spłaszczyć pod magnesy. powierzchnia byłaby większa.
Odrywa się od magnesu. Czy nikiel zdzieracie cały z magnesów? Część skrobię a tam gdzie nie jest dobrze zeskrobane nikiel zostaje na wirniku.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez polo232 » 15.05.2014, 22:25

Zamieściłem rysunek bo to wszystko jest proste pod warunkiem' że złapiesz o co w
tym chodzi. Drugą prądnicę będziesz robił z zamkniętymi oczami. Rysunek jest poglądowy, ale taka sama sytuacja jest u Ciebie. Jeszcze jedna moja rada-jak wkleisz już kilka biegunów weż do ręki jakikolwiek magnes, możesz go trzymać jak chcesz, ale jak zaczniesz go przesówać nad wklejonymi biegunami to jeżeli jeden biegun
będzie przyciągał to następny ma odpychać, Nie bardzo wiem co mogę doradzić w temacie samego klejenia. Zobacz jak ja to robiłem. W Twojej sytuacji nie wiem czy nie lepiej byłoby wkleić przekładki rozdzielające bieguny /plastik sklejka/ i wtedy wkleić co drugi biegun , czyli np. wszyskie
/N/ a następnie pomiędzy nich wkładać biegun /S/ Klejąc co drugi siły działające są mniesze ze względu na odległość, a klejąc pomiędzy dwoma biegunami sily się równoważą. Cierpliwości - może koledzy coś doradzą.
Avatar użytkownika
polo232
 
Posty: 42
Dołączył(a): 02.02.2013, 17:32

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 15.05.2014, 23:36

Dzięki za rady.
Własnie w ten sposób sprawdzałem wczoraj jak pierwszy raz wkleiłem bieguny i mi coś nie grało bo taki magnes do trzech z szesciu przyciagał a do reszty odpychał w tym samym biegunie.
W sumie od wczoraj wklejam ,a raczej próbuję... poszły mi 2 tubki kleju a przykleiłem dobrze łącznie 4 magnesy.
Nie ma problemu kupić superglue za 2 zł ale tu gdzie jestem tego typu klej kosztuje około 30 zł za 3 gramy.
Problem polega na tym ,że prawie nie jestem w stanie dosunąć magnesu jeden do drugiego na szerokość..a to jeszcze trzeba przytrzymać żeby złapało.
Nie miałem pojęcia ,że będzie to aż tak trudne.. problem nie polega na przyciaganiu a na odpychaniu.
Nie wierzę ,że tak po prostu dosuwacie magnesy jeden do drugiego..na to potzzeba naprawdę dużej siły,a do tego jeden magnes wskakuje na drugi .
Może macie jakieś słabe magnesy :P
Próbowałem je przytrzymac taśmami,opaskami kablowymi.. wszystko jest za słabe.
Gdybym miał bieguny z 1 magnesu na szerokości już dawno byłbym po testach na 1 cewce.
Zastanawiam się ,czy nie podzielic biegunów na 24 zamiast dwunastu.. i inaczej nawinąć prądnicę.To będzie o wiele łatwiejsze.
Jutro postaram się skombinowac jakąś taśme z otworami i skręcac to jak opaską metalową.. innej możliwości nie ma.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Juriii » 16.05.2014, 5:23

Uzyj zwyklej opaski zaciskowej takiej regulowanej o dobranej w miare srednicy i problemu nie bedzie.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 16.05.2014, 5:40

Wsumie problem polega nie na tym czy magnes jest mocny czy słaby ale na jego rozmiarze,to normalne że magnes 15x15 odpycha się słabiej niż magnes 15x45 bo to tak jak byś kleił trzy jednocześnie a do tego źle przylegają do samego wirnika.Dlatego ja zawsze jeśli jest tylko taka możliwość stosuję małe kwadratowe magnesy i kleję nawet cztery rzędy,wtedy można wkleić nawet magnesy N42 i mocniejsze.Więcej roboty ale znacznie przyjemniej,do tego nie wystają ranty i otrzymuje się piękny okrągły kształt wirnika. :)

Duże magnesy są świetne w amerykanach.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 16.05.2014, 15:40

Dzięki za rady panowie .
Dziś po drodze zajechałem do marketu Jula i o dziwo dostałem klej typu superglue po 5 Koron - 2,50zł :)
Wszystkie inne na półce były po 60-70 koron .. oczywiście na etykiecie zamiast po norwesku były polskie opisy :)
Przy okazji nabyłem opaski.
Zrobię jak radzi TOMMASZ .. wirnik się grzeje i dziś postaram się wkleić po jednym rzędzie kazdego bieguna.
Czy ktos z was robił już moze prądnicę 24biegunową na 36 żłobkach ?

Wkleiłem po jednym rzędzie magnesów... są zaczepy... jak myslicie zrywać czy spróbować dokleić drugi rząd?
Nie sądze żeby doklejenie drugiego rzędu zlikwidowało zaczepy.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 16.05.2014, 23:12

Po złożeniu prądnicy z połówkami biegunów nie odparłem się pokusie sprawdzenia cewki testowej ,która czekała w stojanie.
Do napedzenia mam akurat tylko wkrętarkę więc postanowilem jej uzyć.
Test zrobiłem na razie tylko bez obciążenia ,ale to może dać możliwie jakiś obraz.
A więc cewka 80 zwojów 0,8 x2
62 rpm -2,5-4,2v
100rpm- 5,7v
144rpm - 8,8v
164rpm - 9,8v
200rpm - 12v
250rpm - 14,2v
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 17.05.2014, 14:12

Z przedstawionego wyżej testu „PÓŁ BIEGUNÓW „ po uwzględnieniu wszystkich 18 cewek po 80 zwojów
liczyć można z całej prądnicy na SEM DC wynoszące:
14 rpm 12V DC
28 rpm 24V DC
56 rpm 48V DC
100 rpm 86V DC
200 rpm 171V DC
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 17.05.2014, 14:22

Klistron dzięki :) to daje jakis obraz,Czy uważasz ,że w tym przypadku podwójny drut 0,8 to dobry wybór?
wygląda na to ,że chyba jednak będę musiał zrywać magnesy :/
Liczyłem,że uda się bez skosów. W tej chwili mam prawie wszystkie "półbieguny" a 3 pełne i niestety zaczepy są.
Po przełamaniu zaczepu można zakręcić ręką wirnikiem i robi on pełny obrót.Jednak siła do przełamania jest dość spora..
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 17.05.2014, 15:02

Do tego aby otrzymać jakiś obraz osiągów Twojej prądnicy potrzebne są prądy przy konkretnych napięciach. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 1:22

Mając w miarę dokładnie wykonany test bez obciążenia, to jest ustalone SEM i znając ilość zużytego drutu nawojowego, możemy dość precyzyjnie ustalić zarówno natężenia jak i moc tej prądnicy. Test cewki pod obciążeniem dałby prawdopodobnie precyzyjniejsza ocenę. W mojej praktyce często nie miało to jednak większego znaczenia. I tak na przykład: Faza tej prądnicy (drut2x0.8) ma oporność dochodzącą do 4 Ohmów, które to znacznie ograniczą natężenie.
Podłączając przykładowo grzałkę 10 Ohm do jednej fazy i zera, to przy 56 rpm przepłynie 1.4A wydzielając 17W, a przy 200rpm będzie 5A i odzyskamy z jednej fazy 257W.
Sprawność wyjdzie około 75%, stąd śmigło musi dać o 25% więcej mocy która się wydzieli w tej fazie na ciepło.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 18.05.2014, 1:26

Odnośnie grubości drutu to już wcześniej sugerowałem aby się z tym wstrzymać do ostatecznych testów jednej cewki. Wtedy ustalimy przy jakich PLANOWANYCH obrotach zależnych od panujących u nas wiatrów, uzyskamy nasze niezbędne napięcie, a na nie jest potrzebna określona liczba zwojów. I teraz dopiero jesteśmy w stanie ustalić grubość drutu możliwą do wepchnięcia w żłobki. Ta grubości drutu między innymi decyduje o sprawności i odzyskiwanej mocy.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 18.05.2014, 10:06

KLISTRON,w sumie to KOLEGA Nas słucha,ale tylko połowicznie. :lol:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron