Strona 1 z 3

Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 26.01.2012, 18:56
przez TOMMASZ
Witam.
Wpadł mi w ręce taki silnik,jest pordzewiały od zewnątrz,ale wewnątrz jak nowy.Uzwojenie sprawne i fabryczne,przy podłączeniu w gwiazdę opór na każdym z nich wynosi 7ohm.Jak Myślicie,czy to ma sens?.

Pozdrawiam.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 26.01.2012, 21:16
przez Waldemar Pachoł
W sensie coby nie przewijać?

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 26.01.2012, 21:27
przez TOMMASZ
Waldemar Pachoł napisał(a):W sensie coby nie przewijać?


Tak,właśnie o to chodzi.Jutro policzę żłobki,i zmierzę długość wirnika.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 28.01.2012, 16:36
przez TOMMASZ
Witam.

Silnik ma tylko 24 żłobki :shock: ,ale jest nawinięty drutem 1.5 i mimo że na jedną fazę przypadają tylko 4 cewki,to ich opór jest większy niż w moim pralkowcu który ma po 8 cewek na fazę.Z tabeli wynika że na wirnik trzeba wkleić 8 magnesów,czy warto się w to bawić?.Wiem że jest mało cewek,ale każda z nich da więcej volt niż w pralkowcu.

Opór w pralkowcu na jednej fazie-2ohm
Opór w silniku 380V-7ohm

Pozdrawiam.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 28.01.2012, 17:00
przez Maciek
Dużo zależy od wymiarów (pojemności ) żłobka, gdyby zastosować grube magnesy można byłoby się o coś pokusić.A co byś chciał uzyskać?

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 28.01.2012, 21:23
przez TOMMASZ
Tak,pojemność żłobków jest w tym silniku ogromna,są szerokie i długie.Z tego co czytałem na forum i w innych źródłach,aby uzyskać prądnicę wolnoobrotową,trzeba dużej ilości cewek lub magnesów,a najlepiej jednego i drugiego.Chcę oczywiście ładować aku,więc aby nie przewijać powinienem teoretycznie dać więcej magnesów.Co będzie jeśli dam 16 magnesów,a zostawię oryginalne cewki?.

Z tej prądnicy nie chcę robić wiatraka,raczej coś o pionowej osi obrotu.Jeśli się nie uda,to morze jakiś agregat prądotwórczy,ale to nie to forum. ;)

W każdym razie chcę mieć dwie prądnice,które dadzą razem więcej energii.

Za wszelką pomoc będę wdzięczny.

Pozdrawiam.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 28.02.2012, 21:45
przez TOMMASZ
Panowie,jak wkleić magnesy aby kręciło się tak?.

http://www.youtube.com/watch?v=InZ9XtiK ... re=related

:)

Jaki powinien być skos,i ile żłobków powinien łapać żąd magnesów?. Może ktoś eksperymentował?.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 29.02.2012, 9:25
przez Waldemar Pachoł
Magnes powinien łapać konieczną ilość zębów + żłobek.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 29.02.2012, 20:20
przez TOMMASZ
Waldemar Pachoł napisał(a):Magnes powinien łapać konieczną ilość zębów + żłobek.


Waldku,moja pierwsza prądnica jest wykonana w ten sposób co na załączniku,ale są wyczuwalne przeskoki.Nie ma tragedii,ale pewnie mogło by być lepiej.

No i teraz jeśli magnes obejmuje jeszcze większą ilość zębów,to czy będzie lepiej,czy gorzej?. Nurtuje mnie jeszcze jedno,czy z ilością magnesów trzeba trzymać się tabeli?,czy można zastosować więcej aby osiągnąć to samo przy niskich obrotach?.Silnik ma 24 żłobków,po 8 cewek na fazę.Jeśli zastosuję więcej niż wskazane 8 magnesów,to co uzyskam,powiedzmy że wstawię 16.

Z rysunku którego autorem jest Maciek,wynika że magnes powinien łapać 2 i 1/3 zęba,ale przeskoki są.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 29.02.2012, 23:24
przez Maciek
Na fotografii ważny jest skos. Jeszcze wtedy nie wiedziałem, że szerokość może mieć jakieś większe znaczenie. Na wirniku były tylko 4 bieguny o szerokości dwóch magnesów po 10mm czyli biegun 20mm i co ciekawe po włożeniu w stojan z początku nie było w ogóle zaskoków dopiero po jakimś czasie się pojawiły tak jakby stojan nasycił się magnesami.

Pokazałbym coś, ciekawego, ale niestety nie da się dodać plików xls. Jak ktoś będzie chcieć to mogę wysłać na meila.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 01.03.2012, 6:53
przez TOMMASZ
Maciek napisał(a):Pokazałbym coś, ciekawego, ale niestety nie da się dodać plików xls. Jak ktoś będzie chcieć to mogę wysłać na meila.


No to ja poproszę Maćku.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 01.03.2012, 13:14
przez Waldemar Pachoł
Z rysunku którego autorem jest Maciek,wynika że magnes powinien łapać 2 i 1/3 zęba,ale przeskoki są.

Tak, bo magnetyzm nie jest jednorodny w każdym miejscu magnesu - największy jest w osi magnesu.
Powieś na sznureczku kawałem metalowej szpilki i zobacz gdzie ją magnes "cięgnie".

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 01.03.2012, 21:32
przez TOMMASZ
No tak,ale przecież jest jakiś sposób,aby zniwelować a wręcz zlikwidować te przeskoki,tylko jaki?.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 01.03.2012, 21:39
przez Maciek
Według mnie nie są one, aż tak istotne, ponieważ musiałyby być naprawdę potężne, żeby śmigło nie ruszyło. W praktyce to tylko złe będą krety.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 02.03.2012, 12:05
przez Waldemar Pachoł
:) Dokładnie, kretów nie będzie.
By całkowicie zlikwidować moment zaczepowy należałoby tak przykleić magnes by oś magnesu poprowadzić od początku zęba a do końca rowka, tylko im większy skos (i brak momentu zaczepowego) tym mniejsza moc.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 06.03.2012, 13:38
przez wafel
TOMMASZ jak chcesz zrobić prądnice bez przewijania to daj 4 bieguny nie 8 magnesów i magnesy po skosie tak ja pisałeś.

Waldemar Pachoł napisał(a):.. tylko im większy skos (i brak momentu zaczepowego) tym mniejsza moc.

Jeśli będzie 4 biegunach i wypełnienie nie będzie większe jak 75% to skos magnesów nie obniży mocy.
Za duży skos oczywiście spowoduje zmniejszenie mocy i moment zaczepowy.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 08.03.2012, 18:24
przez TOMMASZ
Panowie,zrobiłem ,a raczej chciałem zrobić prądnicę z podobnego silnika.Silnik ma 38 żłobków,zastosowałem magnesy 10x15x15 po 6 szt, na biegun.Skos taki jak do pralkowca,czyli dwa zęby i jeden żłobek.Niestety nie daje prądu,nie ma też przeskoków,wirnik obraca się swobodnie.Chcę tym grzać wodę w zbiorniku.

Co mam zrobić aby dała napięcie na grzałki?,pomóżcie.

Wstawiam zdjęcie stojana,gdzie tkwi mój błąd?.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 08.03.2012, 18:44
przez Maciek
Tam jest 36 żłobków. Ile dałeś biegunów? Czasem silniki są "dziwnie" przewijane i trzeba zmniejszać ilość biegunów na wirniku. Kiedyś mi się taki trafił. Wychodziło że powinien mieć 8 biegunów, a zaczął pracować dopiero na 4!.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 08.03.2012, 18:53
przez TOMMASZ
Sorki,jest 36 żłobków,biegunów jest 12.Pewnie coś pochrzaniłem.Jak powinno to wyglądać?.Czy skos powinien pozostać taki sam?.

Re: Prądnica z silnika 1.5KW,380V- 1410 obr/min.

PostNapisane: 08.03.2012, 19:28
przez TOMMASZ
Maćku,jak dobierałeś ilość biegunów?,metoda prób i błędów?.Jeśli wkleję jeden biegun i nic nie będzie się działo,to zmienić skoś?.
A może inaczej,wkleić po jednym magnesie na każdy biegun,i sprawdzić efekt?.Ilość biegunów dobrać eksperymentalnie?,nie wiem jak to ugryźć.