SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Budowa prądnicy domowym sposobem

SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez maciek19660714 » 13.07.2012, 19:47

Postanowiłem rozpocząć nowy wątek ponieważ znalazłem w sieci rozwiązanie silnika OUTRUNNER.
Nurtuje mnie więc pytanie czy na zasadzie takiego silnika można by skonstruować prądnicę?
Ciężko zlokalizować, w ogóle jakiekolwiek informacje na jego temat w języku polskim, a to co podaję to link, który znalazłem na Elektrodzie do kalkulatora cewek tegoż silnika na niemieckiej stronie: http://i.caendle.de/dev/test2/?Nuten=96&pole=2

Co prawda główne zastosowanie takiego rozwiązania to jak na razie modelarstwo ale wyczytałem coś o skuterach jeżdżących na takich silnikach, a skoro tak to może mógłby działać w drugą stronę czyli produkować prąd.
W modelarstwie mają dużo lepsze osiągi niż dotychczas stosowane. Może jako prądnice też okazałyby się korzystniejsze niż np. amerykanki czy pralkowce. Co prawda, jak wiadomo ze śmigła o określonej średnicy nie wyjmie się więcej mocy niż ono może odebrać od wiatru ale skoro w modelarstwie ich główna zaletą jest możliwość rezygnacji ze zmniejszającej sprawność przekładni dzięki wysokim obrotom, to już chociażby sam fakt zmniejszenia rozmiarów magnesów i ilości miedzi czyli możliwość zastosowania mniej wolnobieżnej prądnicy byłby chyba korzystny, choćby finansowo.
Główny problem samej konstrukcji polega chyba na tym, że raczej nie da się przerobić zwykłego silnika na tego rodzaju prądnicę, ponieważ chociaż dałoby radę nawinąć cewki typu Outrunner na dotychczasowym rotorze. to teraz musiałby fukcjonować jako stator, a przecież nie ma możliwości by jako rotor kręciła się wokół niego dotychczasowa obudowa.
Jedyne wyjście jakie widzę, jako laik, to jedynie wykorzystanie dotychczasowego rotora do nawinięcia cewek i dorobienie do niego, niezależnie zamocowanego, wirującego w okół niego nowego rotora z przyklejonymi od wewnątrz magnesami, zamocowanego na obciętej odpowiednio piaście. Ponadto jakby się uprzeć można by to wszystko jeszcze prawdopodobnie wcisnąć do starej obudowy, po wcześniejszym stoczeniu z niej żłobków.
Trudne? tak. Wykonalne? Też tak.
Tylko czy warto?
Avatar użytkownika
maciek19660714
 
Posty: 90
Dołączył(a): 20.06.2012, 14:12

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez Waldemar Pachoł » 13.07.2012, 23:01

Na elektrodzie coś podobnego dawno temu zrobił Kolega z suwalskiego, co prawda nietypowe rozwiązanie ale takie jak opisujesz. statyczny stator z cewkami i poruszający się obwodowo rotor z magnesami.
Był też temat cewek U V (ufał - gdzie w zasadzie cały drut produkował prąd - nie było odcinków które nie pracowały).
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez TOMMASZ » 14.07.2012, 11:59

Waldemar Pachoł napisał(a):
Był też temat cewek U V (ufał - gdzie w zasadzie cały drut produkował prąd - nie było odcinków które nie pracowały).

A są jakieś rysunki do wykonania tego typy prądnicy?,bo ciekawie to brzmi. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez maciek19660714 » 14.07.2012, 13:04

Waldemar Pachoł napisał(a):Na elektrodzie coś podobnego dawno temu zrobił Kolega z suwalskiego

Poszukam, a jakbyś pamiętał gdzie to jest na elektrodzie to napisz
Avatar użytkownika
maciek19660714
 
Posty: 90
Dołączył(a): 20.06.2012, 14:12

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez TOMMASZ » 15.07.2012, 0:48

maciek19660714 napisał(a):
Waldemar Pachoł napisał(a):Na elektrodzie coś podobnego dawno temu zrobił Kolega z suwalskiego

a jakbyś pamiętał gdzie to jest na elektrodzie to napisz


http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1932704-1560.html
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez set » 15.07.2012, 8:26

Może ktoś wyjaśnić co to za silnik ?
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez maciek19660714 » 15.07.2012, 18:47

Ha. No mogłby... Ale chyba ten ktoś na urlopie jest, od odpowiadania.
Od pięciu dni nie pisał poza chyba tym jednym wyjątkiem. Pewnie zszedł z plaży dostał się na chwilę do kompa, zobaczył nowy temat, odpisał i teraz dalej się opala.
Ja szukam i szukam, a jak w google wpisałem "cewki U V" to na piątym miejscu wyskoczyło mi to:
wiatraki.memu.pl ? Zobacz wątek - SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA" i kółko się zamknęło...
A na pozostałych miejscach tylko lampy UV...
Przyjemnego wypoczynku Waldku.
A ja szukam dalej...
Avatar użytkownika
maciek19660714
 
Posty: 90
Dołączył(a): 20.06.2012, 14:12

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez Waldemar Pachoł » 15.07.2012, 19:37

Cewka wygląda jak na rysunku (kolor czarny). Magnesy w kolorze niebieskim są na jej zewnętrznej stronie. Chodziło o to by wykorzystać całą długość drutu.
Bez nazwy.jpg

Outrunner:
outrunner-brushless-rc-motor.jpg
big-Stator-External-Rotor-Motor-.jpg
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: SILNIK OUTRUNNER JAKO PRĄDNICA

Postprzez maciek19660714 » 15.07.2012, 20:55

Odnośnie U V:
Rzeczywiście cały drut pracuje.
Ciekawe jaki zysk na mocy?

Odnośnie OUTRUNNER:
Tak Wikipedia tłumaczy angielski tekst o zasadzie działania:
"Prądu stałego (włączać i wyłączać przy wysokiej częstotliwości do napięcia modulacji) jest zazwyczaj przechodzi przez trzy lub więcej uzwojeń nie sąsiadujących ze sobą, a grupy tak pobudzonych przeplatają się elektronicznie w oparciu wirnik zwrotny. Liczba stałych magnesów w wirniku nie pasuje do liczby biegunów stojana, jednak różnica między liczbą biegunów magnesu i liczby biegunów stojana zapewnia efekt, który może być rozumiany jako podobny do planetarnej przekładni . Liczba biegunów magnetycznych podzielona przez 2 daje stosunek pola magnetycznego prędkości obrotowej silnika do prędkości obrotowej. W związku z wyprzedzeniem elektromagnetycznym impuls wokół osi silnika przebiega znacznie szybciej niż wirnik się obraca. Dzięki większej liczbie biegunów magnesów maksymalny moment obrotowy wzrasta, podczas gdy prędkość wirnika wcześniej zmniejsza się proporcjonalnie do stosunku biegunów magnesów do biegunów stojana."

Biorąc pod uwagę to co pokazuje kalkulator cewek i czytając to tragiczne tłumaczenie, jak na mój laicki rozumek główna tajemnica takiego silnika tkwi w specjalnym połączeniu cewek.
A co gdyby "przekonwertować" to specjalne ustawienie do Amerykanki?
Avatar użytkownika
maciek19660714
 
Posty: 90
Dołączył(a): 20.06.2012, 14:12


Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron