Strona 1 z 2

Pradnica czy silnik

PostNapisane: 31.01.2017, 19:23
przez ANTEK949
Witam, kupiłem coś takiego przy. Sprzedawca pisał że przy 108 obr 14V 216 OBR 14v 372 obr 49V. Co myślicie o tej prądnicy, czy może to nie prądnica?
Na tej aukcji jest coś podobnego http://www.ekoland.shoper.pl/pl/p/Gener ... -48VAC/698

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 03.02.2017, 18:12
przez telefunk
Coś chyba kolego pokręciłeś z tymi parametrami-miało chyba być 108 obr-14V,216 obr-24V,tak mi się wydaje.Co do tego czy to prądnica czy silnik to raczej jest to prądnica bo posiada" chyba" magnesy stałe.Najprościej sprawdzić to,napędzić np.wiertarką o odpowiedniej mocy bądź na tokarce i zrobić pomiary parametrów na każdej z faz jeśli nie posiadasz mostka prostowniczego.Bez mostka będzie to prąd zmienny ale znając parametry prądu zmiennego bedzie można powiedzieć co to potrafi.Życzę powodzenia w testach

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 03.02.2017, 22:38
przez ANTEK949
Hej, Podłączyłem 2 żarówki h3 55w i jedną 20W mogłem wszystkie zaświecić jednym niezbyt mocnym obrotem bardzo jasno. Bez obciążenia kręcąc wkrętarką na na każdej z trzech faz było 130v. Teraz mam podłączone 3 fazy do dwóch mostów prostowniczych. Myślicie że nadawała by się do ładowania akumulatora? Co było by mi jeszcze potrzebne do tego, nie licząc masztu i śmigieł? Pozdrawiam

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 04.02.2017, 18:26
przez Brus78
Witaj .
Jak widać twoja prądnica wytwarza napięcie . Na moje oko napewno nadaje się do ładowania o ile zagwarantujesz jej warunki pracy tzn obroty przy których napięcie będzie w granicach ładowania.
Robiąc test wkrętarką mogłeś mieć nawet 2000 obrotów wiec trudno z tego oszacować parametry.
Zrób jak kolega wyżej pisał . Na tokarce będziesz wiedział jakie masz obroty.
Ja do testów kupiłem licznik rowerowy z odczytem obrotów .. chyba za 15 zł czy coś takiego.
Jesli masz ja rozłozoną zmierz średnicę drutu.
Pamiętaj . Napięcie zależne jest od obrotów ,a natężenie ograniczone przekrojem drutu.
Na foto widac ,że magnesy sa ze skosem więc zaczepów chyba zbyt dużych nie ma.
Jaka jest waga całości ? jaka średnica wirnika i długość pakietu ?

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 04.02.2017, 19:13
przez ANTEK949
Wkrętarka ma maksymalne obroty 1250 bez obciążenia na drugim biegu wtedy miałem 130V, na pierwszym biegu wkrętarka ma 320obr wtedy miałem napięcie 42v.
Tokarki niestety nie mam, może po niedzieli będzie.
Dł 14.5cm szer 18cm wys 18cm waga 10kg obudowa aluminium dekle są zabezpieczone przed wodą oringami i uszczelniaczami.
Średnica drutu 2mm linka mierzone poza prądnicą w środku było wszystko zabezpieczone.
Bez obciążenia prądnicą kręci się jak zwykłym silnikiem, hałasuje trochę łożysko po niedzieli powinienem wymienić.
Średnica wałka 35mm

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 04.02.2017, 21:44
przez Brus78
ANTEK949
Kable wyjściowe z prądnicy zazwyczaj sa grubsze niż w uzwojeniu. postaraj się gdzieś wcisnąć suwmiarkę i zmierzyć.

Co do wkrętarki czy też wiertarek . to co jest napisane na tabliczce nie zawsze zgadza się z faktami. Rozbieżności nawet do 100 obrotów.

Tak przy okazji . czy ty zapłaciłeś ta cenę z linka?

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 04.02.2017, 22:14
przez ANTEK949
No co ty ja dałem dokładnie 295zł. Chyba warta jest tej kasy, a że jest zima i siedzi się w domu myślałem że coś zrobię z wasza pomocą :) Mieszkam na górce więc może coś się pokręci. Dużych wymagań nie mam, chciałbym oświetlić trochę tylko podwórko. Nie daleko mnie stoi 27 turbin

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 05.02.2017, 22:28
przez Brus78
Za taką cenę to rozumiem :)
w takim razie bym tylko wymienił łożyska (oba)
Poszukaj na allegrze licznika rowerowego z pomiarem obrotów . to chyba najtańszy sposób.
Wtedy znając napięcie przy danych obrotach trzeba pomysleć nad śmigłem.
Ewentualnie jakąś niewielką przekładnią(ale myślę ,że nie będzie potrzebna)

Licznik taki jak na foto za niecałe 10 zł ale musisz zapytac czy napewno ma opcję liczenia obrotów koła. ja za pierwszym razem trafiłem bez tej opcji chociaż wyglądał identycznie.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 06.02.2017, 0:34
przez ANTEK949
Okej jak będę wiedział na pewno napiszę. Może w tym tygodniu kupię tokarkę to będzie łatwiej.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 13.02.2017, 18:48
przez ANTEK949
Witam, na razie ustrugałem coś takiego, przewody puszczono będą przez środek piasty, może być? Zastanawiam się jak zrobić mocowanie składanie ogona, może ktoś ma jakiś pomysł? Tokarki niestety jeszcze nie mam.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 23.02.2017, 12:12
przez nowoa
No będzie solidna konstrukcja

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 28.02.2017, 21:07
przez ANTEK949
Na razie nic nie działam choroba :|
W tym tygodniu może dojedzie tokarka z Holandi to będę mógł coś więcej napisać.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 19.03.2017, 10:38
przez damfur
Witam

Kolego Antek napisz gdzie kupiłeś ta prądnicę

pozdr

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 20.03.2017, 12:50
przez ANTEK949
Kolego kupiłem na allegro.
Dlaczego pytasz?

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 23.06.2017, 13:28
przez ANTEK949
Panowie dziś w końcu sprawdziłem jakie napięcie prądnica daje po mostku, wyszło mi coś takiego. Czy jest okej, czy jednak lipa?

280obr 38.0V
400obr 54.5V
560obr 76.5V
800obr 108.6V
1120obr 154V
1600obr 426V

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 25.06.2017, 10:46
przez set
ANTEK949 napisał(a):Panowie dziś w końcu sprawdziłem jakie napięcie prądnica daje po mostku, wyszło mi coś takiego. Czy jest okej, czy jednak lipa?

280obr 38.0V
400obr 54.5V
560obr 76.5V
800obr 108.6V
1120obr 154V
1600obr 426V


Tak w ogóle to zadajesz dziwne pytania.Nie masz żadnych założeń a bynajmniej nie piszesz, do czego służyć ma prądnica czy do ładowania akumulatorów 12V czy 24V czy do grzania wody. Twoje pomiary niewiele wnoszą do tematu bo pomiary bez obciążenia są mało przydatne.Patrząc na napięcia na sucho to na 1V potrzeba 7 obr/min więc do początku ładowania Instalacji 24V potrzeba około 175 obr.Z programu wiatrak wynika że śmigło o średnicy 2,5m uzyska takie obroty przy wietrze 4,m/s. Moc takiego śmigła przy 10m/s to 1 Kw więc pasowałoby napędzić prądnicę w tokarce do około 400 obr i obciążyć tak żeby napięcie po mostku wynosiło 28V, w danym momencie trzeba zmierzyć wartość natężenia prądu i wtedy będzie wiadomo jaką moc ma prądnicy przy 400 obr. Załóżmy że zmierzone natężenie wynosi 20A napięcie 28V to 20x28=560W. jeżeli uzyskasz natężenie 35A przy 28V to dysponujesz mocą 980W. Prądnicę trzeba obciążać stopniowo i obserwować czy się nie grzeje.Początek ładowania łatwo wyznaczyć znając tylko napięcie bez obciążenia ale doświadczalny pomiar mocy jest jest istotny żeby nie przewymiarować śmigła bo spalisz prądnicę. Jeżeli dasz za małe obciążenie w postaci grzałek to regulator ładowania nie obciąży na tyle prądnicy żeby uzyskać zadane napięcie, a jak za bardzo obciążysz prądnicę to się spali.
Proponuję poczytać a nie pytać czy lipa czy nie bo nikt nie jest wróżką i bez odpowiednich danych nic się nie dowiesz.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 26.06.2017, 13:31
przez ANTEK949
Dzięki za odpowiedz bardzo mi się przyda :) Jedyne co jeszcze zrobiłem i nie napisałem o tym. Podłączyłem pod prądnice dwie żarówki h7 po 60W równolegle, przy 140 obrotach żarówki świeciły bardzo jasno, woltomierz pokazywał 10V.
Przy 200 obr żarówki się spaliły.
Myślę że prądnice chciałbym wykorzystać do ładowania akumulatorów, nie wiem tylko czy 12 V czy 24V

Przed chwilą podłączyłem żarówki o mocy 267W 12V przy 400obr miernik pokazywał 11,7W drugi miernik 19,62A
Muszę kupić żarówki na 24V i więcej Wat

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 28.06.2017, 15:07
przez ANTEK949
Przed chwilą podłączałem 8 żarówek po 100W 24v
Przy 560 obr 25V 22A, 8 żarówek
Przy 400 obr 20V 20A 8 żarówek
Przy 280 obr 11V 19A 7 żarówek

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 28.06.2017, 21:48
przez Szympik188
Według mnie to jeśli bez przekładni na 12v i mniejsze śmigła do 2,5m śr. a 24v to tylko z przekładnią i średnica powyżej 2,5m ewentualnie 5 łopat.

Re: Pradnica czy silnik

PostNapisane: 28.06.2017, 22:06
przez ANTEK949
W przekładnie nie chce mi się bawić, zostanę chyba przy 12V. Chyba że ktoś jeszcze coś podpowie ;)