Niekochany alternator + dodatki.

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 09.09.2012, 11:34

Cześć!
W necie krązy mit że alternatora nie da się przerobić na pradnicę wolnobrotową .
Da sie da ... oczywioscie jak kazda maszyna wysoko obrotowa traci na mocy przy przeróbce na wolnobrotową...
Obrazek
Parametry :
12V 16A
19V przy 450 rpm

Smigła : Oj rózne od 2 łopatowej struganiny po 3 łopatowe aluminium lub 3 łopatowy plastik ( łopaty ala AIR-x 400 )

Miernik do elektrowni :
Obrazek

Prąd ciągły 20A chwilowy 30A
Pomiar do 2 znaków po przecinku
Amperogodziny 999Ah
Pomiar mocy 999W
Pobór prądu : 35mA ( jakies pytania ? )

Powiem wam że zabawa przednia ( zwłaszcza jak bada się nowy generator )
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Waldemar Pachoł » 09.09.2012, 15:27

Wiatrak fajny, miernik też. Napisz proszę coś więcej.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 22.09.2012, 7:08

Alternator Bosch 45A 36 żlobków. Nawiniety drutem 0.8. Wirnik magnesy stałe.
Drut oryginał to 1.3 10 zw na ccewke u mnie jest 14zw na cewe co daje 144zw na faze.

Dorwałem śmigła z tworzywa sztucznego niezwykle ciche i wysokoobrotowe.

Nimi można nawet napędzać silniki pradu stałego ( np. silnik 36V od skutera elektrycznego )

Co do miernika : Konstrukcja autorska. To jest dopiero początek tego co będzie finalnie projektowane ( dodatkowe moduły --np. bezprzewodowy pomiar prędkosci obrotowej wału pradnicy czy też wiatromierz ) inne prądy napięcia itd...
Miernik ma kompensacje pojemnosci władowanej o akumulatora ( parametr 0.7 do 0.85 zależne od stanu akumulatora i innych czynników)
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez malik222222 » 07.10.2012, 21:26

kolego a jakieś fotki przerobionego alternatora? wirnika uzwojeń itp opis czy prostownik został na swoim miejscu czy jakieś inne rozwiązanie?
malik222222
 
Posty: 214
Dołączył(a): 15.01.2012, 15:34

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 11.10.2012, 5:44

Prostownik został na swoim miejscu. Co do uzwojenia to juz napisałęm w poprzednim poscie.. 12 zw na cewke drut 0.8mm
Wirnik zrobiony od zera najlejone magnesy 20x10x5 ilość sztuk 12.
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez woja14 » 15.10.2012, 19:10

Witam ciekawy projekt sam buduje małą elektrownie lecz teraz jest szkoła i mam mały zastój na alternatorze to musiałeś nowy wirnik robić jestem ciekaw jak byś mógł zrobić zdjęcia od środka to bym był wdzięczny i troche jak byś więcej mógł opisać ponieważ też miałem robić na alternatorze od stara lecz mi odradzono ale z tego wiedzę że dobre wyniki proszę o coś więcej na temat tego projektu.
Pozdrawiam woja14.
woja14
 
Posty: 55
Dołączył(a): 02.05.2012, 19:30
Lokalizacja: Zamojszczyzna

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 20.10.2012, 7:26

Star nie jest zły .... średnica wewnetrza 102mm pakiet blach 26.5mm. ( mój ma 89mm na 25).
Drut to zależne ... ( były 2 wersje 45 i 60A ) albo 1.3 dla 45A i 1.4-1.5mm dla 60A.
Ogolnie wirnik od nowa musisz zrobić z oryginału tylko pozostaje ośka i dystanse oporowe od łożyska przedniego.
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez woja14 » 20.10.2012, 14:34

Witam jeżeli mogę się przyłączyć do postu to pozwolę sobie na wstawienie zdjęć z moich prac których wykonałem dzisiaj
Jeżeli chodzi o alternator to średnica wnętrza tak jak pan pisał, a na tablice pisało 28V max 40A i drut około 1,4mm. Odnośnie wirnika to tak zrobiłem:
Obrazek

A tak wygląda w cewkach
Obrazek

i jeszcze całość:
Obrazek

Na ten wirnik zamierzam wkleić magnesy które już posiadam tylko muszę je zdjąć z innej prądnicy spróbuję na tym drucie zobaczę jakie będą wyniki ale jako alternator to uzwojenia pewnie połączone są w trójkąt czyli wysokoobrotowe jak mi się uda to spróbuję zmienić w gwiazdę ale wszystko dopiero po testach. Myślę że dobrze zrobiłem.

Ale co jeszcze mnie zaskoczyło to połączenie cewek jest w gwiazdę ponieważ są dwa końce zmostkowane z którego jest wyprowadzone zero i 3 druty czyli L1,2,3 czy tak może być ????? w seryjnym czy ktoś coś mógł robić????
woja14
 
Posty: 55
Dołączył(a): 02.05.2012, 19:30
Lokalizacja: Zamojszczyzna

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Kwazor » 20.10.2012, 19:33

Dla 45A stosowało sie drut 1.3mm ( połaczenie gwiazda ) Ten tez jest w gwiazdę podłaczony tyle że 4 drut to środek uzwojenia i on szedł do przekaznika 6V ( indykacja ładowania dla 6 diodowego alternatora )
Zdjecie nr 2 widać przerwe w cewce ... ( gora stojana) mozesz zrobić test ale sukcesu nie wróżę.

Ciekawe ile ma zwoi na cewke...
Panele : 180Wp CIGS + regulatorv MPPT DIY.
Kwazor
 
Posty: 118
Dołączył(a): 09.09.2012, 11:17
Lokalizacja: REDA

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez zibi » 03.11.2012, 14:57

Witam. Przeglądam wszystkie fora o wiatrakach i nie wiem dlaczego wszyscy proponują przerabianie alternatora lub co gorsze amerykanki przecież gdyby to miało leprze parametry to by było montowane w autach też się zabieram za wiatrak i myślę że lepiej pobawić się z przekładnią i automatem który będzie załączał wzbudzenie i dostać ładny uregulowany prą-dzik niż kombinować z uzwojeniem po to żeby otrzymać prąd i potem dopiero kombinować żeby miał jakieś parametry.
moja koncepcja jest taka maszt betonowy ok. 10 m wirnik sześcio płatowy ok 3 m przekładnia koła pasowe na pasek wieloklinowy 1:15 na końcu statecznika zamontuje jakiś włącznik wzbudzenia będzie to kawałek blachy na zawiasie ze sprężynką który pod naporem wiatru się pochyli i załączy wzbudzenie.
tanio też rozwiązałem magazynowanie energii jestem kierowcą tzw. tira i starych akumulatorów w żadnej firmie nie brakuje
potem tylko przetwornica i prąd jest gotowy do podłączenia do sieci .
Teraz gdy nie ma prądu to mam 2 stare akumulatory 220ah przetwornice 1500W i zasilam pompę dmuchawę co. oświetlenie domu komputer telewizor
co myślicie o tym projekcie bo już pomału zaczynam
Pozdrawiam ZIBI
zibi
 
Posty: 21
Dołączył(a): 03.11.2012, 14:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Waldemar Pachoł » 03.11.2012, 15:23

ZIbi... Niestety regulator napięcia w alternatorze działa w taki sposób, iż prąd wzbudzenia jest odcinany w chili gdy napięcie na akumulatorze "dobija" do 14.4V
Wiesz co się stanie gdy wiatrak pracujący na dużych obrotach odłączy się od obciążenia? Proponuję jednak nie sprawdzać tego "organoleptycznie".
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez set » 03.11.2012, 15:56

Zapewne odfrunie !
Im mocniejszy wiatr tym wyższe obroty i napięcie więc wzbudzenie coraz słabsze co za tym idzie prądnica stawia mniejszy opór i śmigło rozkręca się coraz bardziej efekt jak na filmie poniżej
http://www.youtube.com/watch?v=kshfrLNzhnY
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 03.11.2012, 18:35

Witam.
A mnie chodzi po głowie inna koncepcja. Wiadomo, że alternator osiąga swoje 13,8V przy ok. 1000obr/min. Powyżej tych obrotów zaczyna działać regulator obniżając napięcie wzbudzenia aby ustabilizować napięcie.
A czy ktoś z was bawił się w ten sposób (?):
1. Podłączamy 12V do wzbudzenia (ale już bez obniżania).
2. Do wyjścia alternatora podpinamy przetwornicę PWM przetwarzającą i stabilizującą napięcie.

Wiadomo, że wraz ze wzrostem obrotów rośnie napięcie na takim generatorze. Nieco powyżej 1000 obr/min mamy już prawie pełną moc takiego alternatora. Ale podnosząc dalej obroty podnosimy napięcie. I tu się zaczyna to co według mnie jest najciekawsze:
Wiadomo - P=U*I
czyli wraz ze wzrostem napięcia z alternatora mamy większą moc.
Do czego zmierzam?
Przy 13,8V i znamionowym prądzie np. 45A uzyskujemy moc ok. 620W
A co w przypadku gdy przy wyższych obrotach uzyskamy 28V i obciążymy to znów 45A? Uzyskujemy moc 1260W.
I tu wkracza przetwornica PWM. Stabilizuje napięcie do poziomu np. 13,8V (praca z akumulatorem i przetwornicą UPS 12/230V) lub przetwarza bezpośrednio na 230V (na przykład do zasilania grzałek CO). Niektóre przetwornice PWM mają to do siebie, że mogą pracować w dość szerokim zakresie napięć zasilających, co daje sporo możliwości. Mało tego, przetwornice takie pracują z bardzo wysoką sprawnością.
Ważne tylko, żeby nie przekraczać prądu obciążenia alternatora. Jeżeli prąd nie ulega zmianie, to ilość wydzielanego ciepła na uzwojeniach też się nie powinna zmienić. Jedyny problem to to, czy (albo raczej do jakiego poziomu) izolacja uzwojenia wytrzyma podwyższone napięcie.

Moje pytanie:
Czy ktoś z kolegów robił próby z takim układem?
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez zibi » 05.11.2012, 21:33

Dzięki za odpowiedzi w sprawie alternatora do wiatraka załączony filmik jest wymowny ale sądzę że taka sytuacja jak rozłączenie alternatora nie powinna się zdażyć ponieważ jak pisałem chcę zainstalować kilka aku 225Ah bo mam takie gratis
jak wszystko będzie w miarę dobrze działać i nie stanie się to co na filmiku to zainwestuję ok 2tysie w taką przetwornice co się ją wpina do sieci z zasila dom z większym priorytetem na pobór z aku tak że wiatrak zawsze będzie miał co robić żeby tylko wiało ale nawet bez tego to żeby jeden (a może 2 alternatory od osobówki)naładowały takiego byka to się troche musi pokręcić
dopiero zaczynam a czsu wiele nie mam ale jak już to zrobię to chciał bym żeby nie było to tylko chobby i ozdoba. Ostatni mój projekt (to był akurat rębak) robiłem 1,5roku (ale zakończone pełnym sukcesem) tak że i tu nieprędko pochwale się swoim osiągnięciem
Pozdrawiam Zibi
zibi
 
Posty: 21
Dołączył(a): 03.11.2012, 14:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Waldemar Pachoł » 05.11.2012, 22:31

zibi napisał(a):sądzę że taka sytuacja jak rozłączenie alternatora nie powinna się zdażyć ponieważ jak pisałem chcę zainstalować kilka aku 225Ah bo mam takie gratis

Taka sytuacja zdarza się kilka razy na sekundę (jeśli nie kilkanaście), i zdarza się tym częściej im wyższe napięcie na akumulatorze.
Wiatrak nie powinien pracować bez obciążenia. A przy typowym regulatorze od alternatora taka sytuacja ma miejsce.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez zibi » 06.11.2012, 23:01

Cieszę się z każdej wskazówki. Na ten problem też da się zaradzić poprzez zamontowanie włącznika dodatkowego obciążenia gdy napięcie przekroczy np. 13V lub natężenie ładowania za nisko spadnie.Jeśli ktoś znałby jeszcze jakieś przeszkody
dyskwalifikujące alternator do wiatraka to bardzo bym prosił bo mnie nie interesuje grzanie wiatrakiem bojlera c.w.u czy montowanie grzałek w piecu co. (bo opał mam za darmo) tylko ładowanie akumulatorów i wpięcie do sieci.
Do Pana Pachoła mam takie pytanie ile kosztowała by mnie gotowa elektronika która przemieniła by prąd z amerykanki lub prądnicy na prąd ładujący akumulatory obojętne 12 czy 24V
Zibi
zibi
 
Posty: 21
Dołączył(a): 03.11.2012, 14:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Maciek » 06.11.2012, 23:25

Zibi możliwe, że widziałeś jeśli nie przejrzyj filmy użytkownika YT http://www.youtube.com/user/marcus8u05
dojdziesz do wniosku, że szału nie ma druga sprawa to żeby altek mógł coś wyprodukować musi coś skonsumować.
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez zibi » 07.11.2012, 0:19

Nie mogę teraz tego filmiku obejżeć bo jestem u Niemca i man wolny internet w czwartek w angli będę miał lepszy ale 90A przy
wietrze 6m/s to by było moje marzenie ja robię wirnik 6 łopat i średnice ponad 3 m .
Dzięki za link
zibi
 
Posty: 21
Dołączył(a): 03.11.2012, 14:06

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Dario » 12.11.2012, 0:15

Maciek napisał(a):Zibi możliwe, że widziałeś jeśli nie przejrzyj filmy użytkownika YT http://www.youtube.com/user/marcus8u05
dojdziesz do wniosku, że szału nie ma druga sprawa to żeby altek mógł coś wyprodukować musi coś skonsumować.


Oryginalny tak - na początku musi coś skonsumować. Ale ja się zastanawiam się cały czas nad "wspomaganiem" wzbudzenia magnesami stałymi, lub wzbudzeniem tylko i wyłącznie opartym na magnesach stałych. Wtedy ta "konsumpcja" może być na "rozsądnym" poziomie albo całkowicie pominięta. Wcześniej w tym wątku pytałem czy ktoś się zajmował przeróbkami alternatorów, bo praktycznie alternator to nic innego jak prądnica obcowzbudna i nie różni się konstrukcyjnie niczym od silnika przerobionego na prądnicę. Jedynie tym, że ma wzbudzenie w postaci uzwojeń na wirniku zamiast magnesów stałych, co powoduje tą "konsumpcję". Napiszę wam, że aż mnie korci żeby wstawić zamiast uzwojeń jakiś konkretniejszy magnes neodymowy (albo chociaż kobaltowy - takie mam "na stanie") i porobić z tym próby. Wyeliminowanie cewki wzbudzenia usunie problem poboru mocy przez nie, A całość powinna się zachowywać jak typowa prądnica z magnesami stałymi. Jedyna niedogodność - napięcie rosnące wraz z obrotami (jak na przykład w amerykance) ;]
Dario
 
Posty: 28
Dołączył(a): 17.10.2012, 18:31
Lokalizacja: Łódź / Grudziądz

Re: Niekochany alternator + dodatki.

Postprzez Maciek » 12.11.2012, 0:27

Jak już przerabiać to co najmniej silnik z pralki i to minimum 48 żłobków. Już nie raz temat był poruszany na forum. Wszelkiego typu alternatory samochodowe nie sprawdzają się szkoda pieniędzy i czasu.
Avatar użytkownika
Maciek
 
Posty: 250
Dołączył(a): 16.05.2009, 0:53
Lokalizacja: Wieluń

Następna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron