Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 15.12.2012, 17:17

Bumcyś napisał(a):Witaj TOMMASZ
Przy 60 obr/min miałem 15V po prostowniku, po obciążeniu żarówką 12V55W miałem 12V i prąd 6A. Poza tym prądnica bez problemu rozświeciła do białości żarówkę 220V/60W.

Cześć.
Całkiem dobry wynik.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 15.12.2012, 20:53

Witam
Też tak sądzę, to bardzo dobra prądnica do ładowania baterii akumulatorów 12V. Bardzo dobrze się spisuje. Obecnie mam z niej prąd do oświetlenia zewnętrznego domu (led bo szkoda marnotrawić cennych watów), zasilam też kotłownię i mam jedno gniazdo awaryjne w domu z ekologicznym prądem. Wszystko jednak zależy od wiatru ;) Cieszy mnie jednak to, że jeśli będzie przerwa w dostawie energii, u mnie w domu zawsze coś zaświeci :lol:, a ciekawscy zachodzą w łeb jak to możliwe :shock: Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 16.12.2012, 1:55

Bumcyś napisał(a):Witam
Cieszy mnie jednak to, że jeśli będzie przerwa w dostawie energii, u mnie w domu zawsze coś zaświeci :lol:, a ciekawscy zachodzą w łeb jak to możliwe :shock: Pozdrawiam.

Ja mam dokładnie tak samo. :lol:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 16.12.2012, 15:04

Szanowni koledzy, zmierzajmy do efektywnego celu. Odpowiedzmy sobie na to pytanie co dało podzielenie cewek w żłobku na dwie części. Przepraszam że wkładam kij w mrowisko, ale zawsze byłem dociekliwy i chce wiedzieć po co to:
1. Czy lepiej się tak nawija.
2. Czy większe osiągi.
Bo moim zdaniem w 1fazie zostało łącznie tyle samo zwojów.
Częstotliwość ta sama bo zależy nie od ilości cewek a jedynie od ilości biegunów i obrotów.
Może mnie ktoś sprostuje bo się mylę ?.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 16.12.2012, 18:37

No i wsadziłeś ten kij. ;)
Szczerze mówiąc to cały czas się nad tym zastanawiam i nie jestem pewien swoich wniosków.Jeśli na częstotliwość ma wpływ ilość biegunów,to oznacza że ma to związek z prędkością omiatania cewek przez wirnik,im więcej magnesów tym więcej ich przejdzie przez cewkę na jeden obrót wirnika.
I jeśli nawiniemy więcej cewek,to dzieje się tak samo,to tak na chłopski rozum ale nie jestem pewien czy dobrze myślę.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 16.12.2012, 18:40

Zasugerowałem się drugim rysunkiem Tomka z 9 grudnia 2912, ale widzę że Bumcyś rozmieścił różne fazy w jednym żłobku -stąd trzeba to ponownie przeanalizować co na tym uzyskał.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 16.12.2012, 18:59

Jeżeli wsadzamy więcej cewek w fazę, to musimy zadbać o takie ich rozmieszczenie, aby w szczycie "lewa noga" miała nad sobą np: biegun N, a prawa S. Wtedy uzyskamy największy efekt. I dlatego jest mi wiadomo, że częstotliwość zależy jest nie od cewek, a od biegunów. W amerykance dla 24 magnesów i 9 cewek jest 12 par biegunów i jeden obrót/sek daje 6Hz. Rozważę to do przedstawionej przez Bumcyś prądnicy i jak będę miał coś konstruktywnego to się podzielę.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Waldemar Pachoł » 16.12.2012, 19:46

To :) ja ten kij wyjmę i zapytam (retorycznie) jak myślicie? Dlaczego tak właśnie nawija się uzwojenia w alternatorach?
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez TOMMASZ » 16.12.2012, 20:41

Waldemar Pachoł napisał(a):To :) ja ten kij wyjmę i zapytam (retorycznie) jak myślicie? Dlaczego tak właśnie nawija się uzwojenia w alternatorach?

Waldku,a może powiedziałbyś coś więcej?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 17.12.2012, 12:19

Aby przesunięcie kolejnej fazy było co 120 stopni.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 17.12.2012, 12:29

Bumcyś napisał(a):Tak jest nawinięta moja prądnica
Zdjęcie-0050.jpg
Dzisiaj weszło ;), a wczoraj nie chciało. F1-czerwone, F2-zielone, F3-żółte. Trochę to niezdarnie wygląda, ale sam rysowałem :lol:


Czy zgadzamy się że ta prądnica pomimo zwiększenia ilości cewek, przy jednym obrocie/sek będzie miała częstotliwość 6Hz ?
Ostatnio edytowano 20.12.2012, 15:21 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 20.12.2012, 0:25

Bumcyś: Przy podziale w 1 fazie zachowana jest taka sama ilość zwojów, jaka jest możliwa do uzyskania bez podziału. Ten sprytny podział cewek jednak coś dał. Skrócił nieczynną cześć cewek. Krótsze zwoje to mniejszy opór, a tym samym mniejsze straty w stojanie. Brawo tak trzymać!
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 20.12.2012, 15:39

"Bumcyś" Użyłem magnesów neodymowych N38 24 sztuki o wymiarach 40x18x10 (takie miałem z odzysku z amerykanki.
Wirnik został przetoczony do średnicy 93 mm.)"

Czy magnesy jednak nie miały grubość 6mm. Bo o grubości 10mm nie sposób zmieścić między podanymi średnicami stojana i wirnika. 105 -93=12 Na dwa magnesy 10mm trzeba 20mm po 10 z każdej strony. Chyba że wirnik został przetoczony nie na 93mm a na 83mm
Ostatnio edytowano 21.12.2012, 0:07 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 20.12.2012, 17:37

Witamkisoft
Widzę, że próbujesz rozgryźć moje założenia przy budowie takiej konstrukcji prądnicy. Nie kierowałem się prostotą w sposobie uzwojenia, bo wcale tak łatwo nie było wepchnąć taką ilość miedzi, ale chciałem mieć w stojanie 36 żłobkowym 12 cewek na 1 fazę. Dlaczego? Dlatego, aby przy jak najmniejszych obrotach mieć prąd o częstotliwości 50Hz. Co do szczegółów technicznych, jak przeanalizujesz dokładnie mój rysunek- schemat rozmieszczenia cewek i magnesów, to zobaczysz, że w przypadku, gdy dwa boki cewek tej samej fazy są w sąsiedztwie, to nad ich nogami jest biegun s, a nad sąsiednimi nogami cewek tej samej fazy jest biegun n, szerokość magnesów jest tak dobrana, że mieści się on w obrębie jednej cewki (aby nie było strat), a obejmuje dwa nabiegunniki ( tyle co 1 cewka) i tylko część kolejnego żłobka.Nawet jak magnes znajdzie się nad nogami cewek tej samej fazy, znajdujących się w sąsiedztwie, to nie wchodzi on na nogi cewek innych faz (bo to strata). Druga strona i zaleta takiego uzwojenia, to kształt cewki. Zwróć uwagę na szerokość cewki w części niepracującej, która ma szerokość tylko dwóch nabiegunników, to też mniejsze straty. Kolejna rzecz, to większa ilość cewek = większa ilość biegunów co ma wpływ na szybsze uzyskanie prądu o częstotliwości 50Hz. Dla jednej cewki, czyli jednego bieguna s i jednego bieguna n potrzebne jest 2900 obr, aby uzyskać prąd o częstotliwości 50Hz, czyli ~ 0,02 Hz na 1 obrót. 12 cewek = 24 bieguny, 1 obr prądnicy z 24 biegunami = 0,2 Hz. Tak więc w przypadku mojej konstrukcji, prąd o częstotliwości 50Hz uzyskuje przy ~ 250 obr. W założeniu przy tych obrotach miało być nominalnie 50V, ale wyszło ciut więcej, co mnie w ogóle nie martwi.:D. Czy taka konstrukcja ma zalety, czy wady, rozważania pozostawiam Wam koledzy, a z chęcią poczytam komentarzy bardziej doświadczonych konstruktorów.Tak też potrafi zrobić
Zdjęcie-0034.jpg
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 20.12.2012, 22:29

Witaj Bumcyś Odpowiadasz dla kiszofta czy klistrona.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 20.12.2012, 22:38

Bo jeżeli dla klistrona, to w moim dzisiejszym poscie z godz 0:25, masz moje pełne uznanie za ten skrót między nabiegunnikami. To jest bardzo słuszny kierunek konstrukcyjny. Jednak z tą częstotliwością to dalej mam wątpliwości. Próbowałeś ją może zmierzyć. Precyzyjnie rozrysowałem Twoją prądnicę w Intelli CAD i mnie wychodzi że 250 obr/min da 25Hz.
Ostatnio edytowano 21.12.2012, 10:10 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez set » 21.12.2012, 0:41

Panowie wytłumaczcie łopatologicznie o co chodzi?
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez klistron » 21.12.2012, 10:19

Witaj Set. Bumcyś podziałem cewek skrócił część nieaktywną cewki, tą wystająca poza stojan. Szerokość cewki jest węższa bo opasuje nie trzy nabiegunniki a dwa.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 21.12.2012, 11:56

Witam!
Jak widać pomyliłem nicki-sorry. Jasne, że pisałem dla klistron.
Precyzyjnych pomiarów Hz nie robiłem, ale sugerowałem się wiedza zawartą w arkuszu kalkulacyjnym dla prądnic autorstwa "o Wojtek 32", wyszukanym jakiś czas wstecz na elektrodzie. Jestem przekonany, że przy moim rozmieszczeniu cewek i magnesów (mimo, że na wirniku jest 12 biegunów),częstotliwość 50Hz uzyskuje przy 250 obr. Jeśli się mylę, to gdzie tkwi błąd?
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Wiatrak 1KW z silnika elektrycznego 3KW, szje34a

Postprzez Bumcyś » 21.12.2012, 12:09

Set Jeśli znasz zasady indukcji elektromagnetycznej (prawo Faradaya), to wiadomym jest, że podczas zmiany pola magnetycznego względem przewodnika indukowany jest prąd. Jednak jest on indukowany w nogach cewki. Czoło cewki jest częścią nieaktywną i tam powstają straty. Jeśli kształt cewki jest taki, że czoło jest wąskie, to straty są mniejsze. Dlatego ja tak zrobiłem. Nawijałem cewki o szerokości dwóch nabiegunników. To tak w skrócie.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 13 gości

cron