Śmigło 4,5 m

...inspiracji dla innych nigdy za wiele

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 26.09.2014, 1:49

Podstawowym i PIERWSZOPLANOWYM gwarantem uzyskania z prądnicy rdzeniowej wysokiej mocy jest łączna siła strumienia magnesów i możliwa najmniejsza szczelina powietrzna między nabiegunnikami. Miedź to dopiero kolejny trzeci gwarant mocy, bo zawsze wprowadza niestety uboczne nieporządne skutki w postaci swojego oporu czynnego, jak i oporu indukcyjnego zauważanego przy dużej ilości zwojów. Stad aby to szkodliwie zjawisko zmniejszać powinniśmy zmierzać do jak najgrubszego drutu nawojowego przy posiadanych wiatrach - dostępnych obrotach śmigła.
Rozszerzanie magnesów wzdłuż osi obrotu wirnika to nieefektywne wykorzystanie jego powierzchni oraz niepotrzebne dodatkowe straty w miedzi. Każda przerwa między magnesami na wirniku to dodatkowa nieaktywna miedź w żłobku, której i tak mamy nadto na końcach cewek.
Ostatnio edytowano 30.09.2014, 23:45 przez klistron, łącznie edytowano 2 razy
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 26.09.2014, 23:52

Moja kolejna podpowiedz może komuś będzie przydatna.
Otóż jeżeli Ktoś podaje że jego rdzeniówka nieobciążona uzyskuje 140Vdc napędzana wiertarką przy 1000 obr/min, to jest bardzo łatwo przeliczyć przy jakich obrotach rozpocznie ładowanie na przykład: 24 vol twego akumulatora.
1000rpm / 140Vdc * 24Vdc = 171,4rpm.
Oczywiście jeżeli prawdą jest że wiertarka faktycznie tak kręciła. Z mojego rozeznania w większości przypadków jej obroty są co najmniej o 7-10% mniejsze, stąd o tyle samo procent należy podwyższyć obliczone obroty rozpoczęcia ładowania akumulatora.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 26.10.2014, 14:06

Klistron mam jeszcze pytanie dotyczące twoich śmigieł.
Czy wiesz może jakie obroty osiągaja twoje śmigła biegając luzem ?
nie chodzi mi o oddaną energię lecz same obroty dla przybliżonej wartości wiatru.Ta wiedza byłaby dla mnie pomocna.
Chcę oszacować wstępnie jakiego wiatru potrzeba by w mojej gondoli rozpocząć ładowanie akumulatorów od sterowania obrotem.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 30.10.2014, 1:29

Śmigło 2.6 i mniejsze puszczałem luzem i dwa razy skończyło się to „katastrofą”, stąd nigdy więcej nie odważyłem się puszczać luzem nieobciążonego śmigła mającego średnicę powyżej 3 metrów.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 30.10.2014, 1:37

Moje śmigła pracują luzem tylko od startu do uzyskania obrotów progu rozpoczęcia ładowania akumulatorów.
W obecnym zestawie śmigło – prądnica ten próg dla akumulatorów 24V jest przy
trzech punktach, to jest w okolicach 24rpm, 37rpm i 74rpm i wszystko jest zależne jaki wiatr w danej chwili występuje.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 01.11.2014, 11:59

Kol. Brus78 przybliżone powiązanie szybkości wiatru z obrotami śmigła można znaleźć w pierwszym poście na pierwszej stronie tego wątku. Przy małej mocy odbieranej, obroty bywają nieznacznie niższe od obrotów luzem. Zasadniczy wpływ na to powiązanie mają: średnica śmigła i narzucone kąty na śmigło dające określone TSR. W szybkim śmigle często jest rzędu 8x.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 01.11.2014, 14:27

Dzieki :)
Czytałem historię twojego śmigła od dechy do dechy i widziałem twój opis.
Moje śmigło ma latać powyżej 120 obrotów i w ten sposób chcę wszystko ustawić.. Poniżej tych obrotów ma latać luzem .. ewentualnie łodowac aku do sterowania.
W twoim przypadku jak widze szybkie śmigło nie jest potrzebne.Ja zaś o takim marzę :)
Niestety kupić takiego nie mozna,a przynajmniej nie widziałem w Polsce.
Chętnie pobawiłbym sie w stworzenie szablonu,kopyta takiego szybkiego śmigła ale niestety program wiatrak to
dla mnie czarna magia tym bardziej ,że w nim sa tylko chyba 4 profile śmigieł.
Jeśli ktoś miałby ochotę pomóc mi z tym będe wdzięczny.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Juriii » 01.11.2014, 15:18

Brus jak to nie można kupić zerknij na aukcje tego gościa http://allegro.pl/smigla-wiatrak-elektr ... 39095.html
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Waldemar Pachoł » 01.11.2014, 16:50

Brus, tu za dużo kombinować się niestety nie da.
W przypadku "szybkiego" śmigła musisz niestety rozważać tylko śmigło dwułopatowe, gdyż te najwięcej od wiatru odbierze wtedy jeśli jego parametr Z = 7, czyli tyle razy końcówka śmigła będzie szybsza od wiatru.
W przypadku śmigieł trójłopatowych Z powinno wynieść 4,5.
Odchyłki od tych parametrów skutkują tym, że się potem ludzie zastanawiają dlaczego pomimo średnicy śmigło oddaje tylko 60% mocy wynikającej ze wzorów.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 01.11.2014, 17:15

Juriii te śmigła z aukcji widziałem.. jakoś mnie nie przekonują.
Waldek jakoś mało konstrukcji dwupłatowych widac na rynku. :)
Mnie interesuje śmigło ,które bedzie mogło pracowac przy około 250 obrotach.. Na 300 raczej nie ma co liczyć przy tej średnicy :)
Chociaż Chińczycy robą śmigła trzypłatowe ,które rzekomo przy srednicy chyba 5,7m nominalnie pracują na 300 rpm :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Waldemar Pachoł » 01.11.2014, 20:29

Słuchaj zrobić i takie można, tylko zamiast 100W z m2 przy 8m/s będziesz miał 40W. Skoda materiału, czasu, pracy.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1225
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 02.11.2014, 2:01

Bywa że] Ktoś zapomina podstawowe prawa mechaniki: ŻE MOC TO NIE TYLKO MOMENT
OBROTOWY, ALE: TAKŻE OBROTY
I "JAKIŚ TAM" współczynnik równoważący jednostki przeliczeniowe.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 19.11.2014, 13:07

Dwu łopatowe śmigło zdecydowanie przegrywa z trzema łopatami z dwóch powodów:
1. Sinusoidalnego przebiegu momentu żyroskopowego powodującego znaczne wibracje przy zmianie kierunku
wiatru -trzy łopaty nie mają tego problemu.
2. Trzy łopaty mają o 50% większy moment startowy od dwóch łopat.
Ostatnio edytowano 17.03.2015, 0:33 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 19.11.2014, 13:11

Brus78 To wspomniane wyżej chińskie śmigło średnicy 5.7m musiało by być niewiarygodnie rewelacyjne aby pod obciążeniem koniec łopaty uzyskiwał 90m/s. Ciekawi mnie jaką szybkość wiatru przewidziano do pracy nominalnej.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 19.11.2014, 16:29

Klistron .
Z tego co pamiętam 9m/s dla obrotów nominalnych 300rpm.
Mi jakoś ciężko w to uwierzyć.Pewnie nie tylko mi :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 26.11.2014, 12:33

Do osiągniecie 300rpm przez 5.7m śmigło z wiatru 9m/s niezbędna jest szybkobieżność Z wynosząca 10x .
Przy pracy luzem mogę sobie to jeszcze wyobrazić, ale pod obciążeniem zawsze obserwowałem spadek obrotów SZYBKIEGO śmigła, a tym samym i spadek Z. Obciążane śmigła uzyskiwały Z od 7x do 6x, a w skrajnych przypadkach po przeciążeniu Z= 5x.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 05.12.2014, 19:04

Klistron ja podałem dane które dostałem od kogoś.. Mi tez ciężko uwierzyc w te dane .
Mam do ciebie jeszcze pytanie dotyczące samych mocowań łopat.
jak zauważyłem u ciebie średnica tarczy/okręgu mocowania jest niewielka.
Często widzę 2 typy mocowań jeśli chodzi o kształt.
Pierwsze to dłuższa ale wąskie a drugie podobne jak u ciebie.Czy mozesz określić jakie największe siły działają na mocowanie?
czy jest to siła gnąca w kierunku wiatru czy raczej odśrodkowa.
Moja gondola ma średnicę 34cm i najlepiej dopasowałbym się okręgiem do niej ale obawiam się ,że łopaty odfruną.
Mogę łopaty zrobić tak ,że okręg ten podziele na 3 i mocowania wypełnią tą średnicę..
w tym przypadku mocowanie jednego płata miałoby 18cm głębokości o szerokość 30 cm i zaciete byłoby na 120 stopni.
Jutro chcę strugać łopaty i chciałbym znać twoją opinię.Dzięki
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 12.12.2014, 2:07

Dłuższe przebywanie w rejonie bez internetu staje się nie do zniesienia.
Brus78, wybacz jeżeli jest za późno w sprawie śmigła- może poniższe sugestie przydadzą się do następnego.
Znając życie i Twoje zacięcie w temacie to na tym projekcie nie skończy się przygoda z wiatrem.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez klistron » 12.12.2014, 2:20

Co mogę po moim raczkowaniu w temacie śmigła 3 do 4.5m podpowiedzieć:
1. Na małym i średnim wiaterku ciągle napotykanym, prawie nie zauważamy zagrożeń.
2. Po prawie rocznej bezawaryjnej pracy śmigła, dwa jesienne silne krótkie podmuchy wywołały graniczne obroty i dogięły łopaty do masztu. Wpierw zaterkotało na maszcie a przy drugim, akurat z profilu zauważyłem wygięcie w kształcie połowy elipsy, oraz niezłe trzaski skracające śmigło z średnicy 4,12 na 3,6m. Nadmieniam że 430mm oddalenie końca łopaty od masztu wydawało się wystarczające dla cienkiego, szybkiego, wiotkiego śmigła.
3. Może i nie doszło by do tego gdybym nie chciał zobaczyć jego granicznych obrotów przy częściowym zmniejszaniu obciążenia prądnicy.
Wniosek:
A. Przy wzrastaniu obrotów gwałtownie rośnie napór na śmigło i maszt.
B. Powstająca siła odśrodkowa raczej nam sprzyja bo dąży do wyprostowania łopat, ale nie zawsze wystarczająco.
C. Mocowanie na samych śrubach szybciej gubi symetrie i wyważenie niż mocowanie na śrubach i szerokim wsparciu bocznym 120 stopniowym.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Śmigło 4,5 m

Postprzez Brus78 » 12.12.2014, 20:34

Klistron lepiej późno niż wcale :)
Twoje spostrzeżenia i doświadczenia są bardzo cenne dla mnie.
Co prawda już jestem dość daleko z moimi śmigłami ale dobrze wiedzieć.
Ja na tą chwilę robię śmigło 5,7 metra wg Hugh Pigotta ale z małymi zmianami.
Trzymałem się podanych przez niego kątów w danych stacjach a łopaty sa dłuższe z zachowaniem kątów.
Dlaczego takie długie? bo taki miałem materiał a obciąć zawsze można :)
Natomiast jesli chodzi o mocowania skorzystałem z twojej wcześniejszej podpowiedzi dotyczącej szerokości mocowania.
U mnie mocowanie będzie miało szerokość 30cm,długość 32 i grubość 5 cm.
Jak na razie przy śmigłach spędziłem łącznie jakieś 14 godzin ale jeszcze kilka przede mną :)
Mam jeszcze do ciebie pytanie dotyczące szerokości..
Czy uważasz ,że szerokość 35cm w najszerszym miejscu będzie wystarczająca?
Na tą chwilę mogę jeszcze zrobić doklejki poszerzające np do 40 cm przy nasadzie.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Pochwal się swoją konstrukcją...

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron