Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez janeko51 » 26.01.2014, 13:41

Jak włoże3 drugi wirnik bez magnesów,to wałek obróci się ze 3 - 3 razy nim stanie.Natomiast wirnik z magnesami wykona około pól obrotu i staje.Jest to jednak opór mało istotny,jednak wyczuwalny.Myślę, że jest to spowodowane niezbyt precyzyjnym dopasowaniem skosu. Zaskoki są tak małe,że praktycznie trzeba się dobrze wczuć,żeby je wyczuć.Ogólnie jest dobrze.
janeko51
 
Posty: 12
Dołączył(a): 16.11.2012, 19:48

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 26.01.2014, 13:42

To ok. Nie powinno przeszkadzać. U mnie też jak bez obciążenia pokrece za wał to max 1 obrót zrobi.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 26.01.2014, 14:33

Ja poprostu chyba mam zbyt silne magnesy. Można zrobić większą szczelinę albo zostawić tak jak jest. Śmigła powinny to wystartować. Zaskoków nie ma. Kleiłem od rana w różnych konfiguracjach i opcja 3 zęby i żłobek jest najlepsza. Jest tylko stały wyczuwalny opór prawdopodobnie spowodowany wielkością i mocą magnesów. Tego nie przeskoczę. Nie mam jeszcze mostka i jak podłączam żarówkę 75W pod 2 fazy to bardzo ciężko się kręci to normalne?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 26.01.2014, 17:27

Oczywiście jest to normalny stan. Trzeba włożyć energii mechanicznej w obrót aby uzyskać elektryczną. Im większą moc odbiornika podłączymy, tym mocniej trzeba kręcić.
Ostatnio edytowano 27.01.2014, 11:28 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 26.01.2014, 17:32

Zwarcie jednej cewki też stawia opór. Taką przypadłość ustalimy mierząc napięcie zmienne między zerem a fazą. Faza ze zwarta cewką, lub odwrotnie połączoną będzie miała niższe napięcie od pozostałych faz przy tych samych obrotach.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 26.01.2014, 17:40

To będę musiał dodać śmigieł aby to ruszyło. Chyba że po mostku ta siła będzie potrzebna mniejsza. Jutro przepoleruję magnesy tak aby były jak najbliższe okręgu i wtedy zobaczę. Teraz są rogi które są bardzo blisko stojana. Przerwa jest mniejsza niż 1mm a chciałbym aby przerwa była równomierna po całym obwodzie. Zrobić koło z kwadratowych magnesów jest b ciężko :D Potem zażywicuję wirnik i po kłopocie. Zobaczymy jak to wyjdzie na wietrze. Jakie są rekomendowane magnesy dla 48 żłobków? Jakie wklejaliście? Poza tym trzeba te wszystkie doświadczenia jakoś skompresować do danego przepisu np przepis na prądnicę z silnika od pralki 36,48 żłobków. Opisać to solidnie w jednym poście jaki drut, jakie fi,ile zwoi,ile cewek,jaki poskok, ile magnesów,jakich i jak wklejać, jakim klejem i jak to wszystko zrobić krok po kroku aby było ok bo jak tu wchodzi jakiś młodziak aby miał z tego konkretną wiedzę a nie musiał biegać po całym necie i wyszukiwać wiadomości które nie są spójne. Moja propozycja jest taka i napewno wzmocni to wiarygodność tego forum. Jak ktoś już wykonał działającą prądnicę to niech poda tu krok po kroku jak to zrobić, z wszystkimi szczegółami. Troszkę to zajmie czasu ale chyba będzie warto. Wyłuskiwanie jakichś wiadomości z całego forum jest cholernie męczące a próby czasochłonne, upierdliwe i kosztowne. Może jakaś obopólna pomoc w tej dziedzinie!!! Jeden jest dobry w przezwojeniu drugi w magnesach i jakoś się będziemy uzupełniać? Co Wy na to?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 26.01.2014, 18:22

Ręce opadają,szkoda że nie robicie przerwy pomiędzy stojanem a magnesami na 1 cm. :shock:
Co do skosu,wspomniałem jaki ma być a i tak kleicie po swojemu,ktoś wspomniał że minimalne zaczepy będą zawsze a to nie prawda.
Nie powinno ich być wcale a skos robi się jednakowy na każdym stojanie,ale indywidualnie do każdego stojana co wynika z jego konstrukcji czyli rozmiarów żłobków i zębów/nabiegunników oraz długości pakietu. :idea:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 26.01.2014, 20:10

Tomasz. Ja nie mówię o zaczepach bo takowych nie mam. Jak już miałem to na surowo to sobię porobiłem doświadczenia i posprawdzałem różne skosy tak sam dla siebię. Ponażekałem sobie na forum bo tak lubię i twierdzę że każde doświadczenia prowadzą do jakichś tam wniosków i jak ktoś świeży to przeczyta to będzie wiedział co i jak. Klejenie na skos jak najbardziej i nie ma innej lepszej metody. Sam to sprawdziłem. Szczelinę mam 1mm w najszerszym punkcie a na rogach jest to prześwit bardzo malutki dlatego przeszlifuję to aby szczelina była mniej więcej równa po całym obwodzie. Wiadomo że magnes bardziej ciągnie w tym miejscu gdzie prześwit jest najmniejszy. Klej faktycznie jest dobry super glue na ciepły wirnik bo można to pokleić bardzo szybko i delikatnie się z tym obchodząc można wirnik zamontować i zobaczyć jakie są zaskoki. Opór mam spowodowany nie zaskokami a tym że mam sporą powierzchnię magnesów a one są naprawdę mocne więc ciągną do stojana jak głupie. Skoro już nie mam zaskoków a opór jest jednostajny dość spory to po przeszlifowaniu powinno być ok.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 26.01.2014, 20:42

Czy ktoś raczy odpowiedzieć jakiej szerokości powinien być magnes dedykowany do mojego silnika? Skoro 40x15x5 jest tak szeroki że zakrywa prosto 2 zęby i żłobek? Ile powinien wynosić magnes? 2 zęby?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez janeko51 » 26.01.2014, 23:05

Opierając się na doświadczeniach Jesiotra z elektrody,wynika,że magnesy powinny pokrywać jak największą powierzchnię wirnika.Odległość pomiędzy magnesami / biegunami / na wirniku powinna być troszkę większa niż szczelina pomiędzy wirnikiem a stojanem aby pole magnetyczne zamykało się przez stojan,a nie bezpośrednio między magnesami N - S .
janeko51
 
Posty: 12
Dołączył(a): 16.11.2012, 19:48

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 27.01.2014, 1:10

Mocniejsze magnesy to to bardzo dobrze, bo większe napięcie z jednego zwoju. Wielu Kolegów, między innymi Tommasz zwracał uwagę na precyzję skosu zależną nie od szerokości wirnika a STOJANA. Kolejna sprawa to im mniejsza szczelina tym mniejsza strata strumienia magnetycznego i uzyskana większa moc z prądnicy. Powierzchnia wirnika w cale nie musi być idealnie okrągła. Ważne jest by wirnik nie OBCIERAŁ się o stojan. Profesjonalne prądnice szczelinę wirnik stojan mają dużo mniejszą od milimetra. Są one rzędu 0.2-0.3 milimetra.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 27.01.2014, 18:12

Panowie a ile mniej więcej taka prądnica ma mocy?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 27.01.2014, 19:49

klistron napisał(a): Tommasz zwracał uwagę na precyzję skosu zależną nie od szerokości wirnika a STOJANA.

Wystarczy Tomek. ;)
LONIC napisał(a):Panowie a ile mniej więcej taka prądnica ma mocy?

Mniej więcej to nikt nie wie,ale na dużej przerwie można stracić o 1/3 a nawet połowę mocy z tego co można by z niej wyciągnąć,im większa przerwa tym gorzej.Przerwą nie likwiduje się zaczepów. :!: :idea:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 27.01.2014, 20:24

Tak rzędu jakoś chociaż! 100W 200W 300W Jakimi prądami tu będzie trzeba dysponować? Tomek. Jeszcze raz Ci napiszę. Miałeś rację co do skosu. I wszyscy klejący magnesy powinni Tobie ufać jak Zawiszy. Racja niezaprzeczalna i jedyna. Magnesy na skos tak Jak radzi Tomek i nie inaczej. Jak ktoś świeży to przeczyta to " zapomnij człowieku o jakichkolwiek innowacjach i klej jak Tomek" nie ma zaskoków a opór jest spowodowany oddziaływaniem magnesów na stojan. Opór musi być bo magnesy ciągną każdy w swoją stronę. Opór jest stały a zaskoki charakteryzaują się takim "prykaniem" obracając wirnik wyczuwalne są takie progi. Ja mam spory opór ponieważ mam mocne magnesy i zrobiłem prądnicę na ścisk czyli z bardzo malą przerwą. Czyli pewnie mocną:)
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 27.01.2014, 21:37

O.k , czyli nie ma u Ciebie zaczepów tylko zaskoki pod obciążeniem i gra.
LONIC napisał(a):Tak rzędu jakoś chociaż! 100W 200W 300W Jakimi prądami tu będzie trzeba dysponować?

Jeśli pytanie dotyczy prądów na te moce,to zależy od napięcia. Napięcie x prąd = moc.
100W:12V=8.3A
200W:12V=16.66A
300W:12V=25A
przy wyższym napięciu jest znacznie lepiej

100W:24V=4.16A
200W:24V=8.33A
300W:24=12.5A

100W:48=2.08A
200W:48=4.16A
300W:48V=6.25A
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 27.01.2014, 22:48

Aby ustalić co prądnica może to najprościej dokonać pomiarów na przykład z jednej fazy.
Znając napięcie zmienne fazy nieobciążonej i obroty, oraz drugi pomiar fazy obciążonej np. żarówką reflektorową 12V 55W. Po ustaleniu obrotów, napięcia i natężeni, możemy prawie wszystko powiedzieć o danej prądnicy.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 29.01.2014, 20:31

Panowie. Zapytam więc inaczej. Ile " jakiś przedział" osiągają takie prądnice od pralki.Ja wiem że to zależy od wszystkiego ale chcę mieć jakieś rozeznanie. Przykładowo jak ktoś ma podobną to niech napisze ile tam wyciąga. Mniej więcej. Nie zależy mi na dokładnym wyliczeniu. Jedną zro biłem z pralki 36 żłobków ale posłuchalem się tam kogoś niekoniecznie na tym forum i wsypałem jej za mało drutu. I zdaje się że połączyłem to w trójkąt teraz nie pamiętam. Efekt był taki że ładowała jak dobrze powiało więc poszła do kumpla na działkę na mazury gdzie działa. Śmigła z rury rozpiętość 2,5 m regulowane od 6 śmigieł do 3. Chyba niechcący dobrze te śmigła zrobiłem bo działają już trzeci tok i jest ok. Ze względu że ma dom na górce i wieczne wiatry zostawiliśmy 6 śmigieł. Wolniej się kręci jest ciszej i wydajniej. Druga u mnie na działce z silnika szeregowego szczotkowego opisanego już na tych forach i tu była porażka maksymalna. Ładowanie rzędu " przy Ksawerym to może niecały amper" Śmigła z rury oczywiście 6 łopat rozpiętość 1,8 m. Kręcą się fajnie w każdą pogodę i tu jest taki mały haczyk że nie rozkręcają się jak głupie tylko do pewnego momentu. Też przeżyły huragan na moich oczach bez szwanku. Są gdzieś w innym dziale ich zdjęcia. Wy chcecie otrzymać jak najwięcej Watów z prądnicy a ja chcę ją dostosować do moich potrzeb! Mnie nie potrzebne jest 500W! Wystarczy mi 100-150W góra. Dlatego pytam i pytam bo jak moja jest teraz zrobiona na więcej to jej te śmigła przecież nie uciągną prawda? Dlatego mówiłem o większej szczelinie np aby zmniejszyć moc i mieć ładowanie rzędu do 4A. Mniejsza szczelina to łątwiejszy rozruch, prąd ładowania itd. Ja wiem że w takim razie zastosowałem za mocne magnesy ale co zrobić. Tak już mam i tego nie przeskoczę. Jakieś rady, sugestie?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 29.01.2014, 21:00

LONIC napisał(a):Ze względu że ma dom na górce i wieczne wiatry zostawiliśmy 6 śmigieł. Wolniej się kręci jest ciszej i wydajniej.

Niestety prawda jest zupełnie inna w przypadku 6 śmigieł jeśli nie ma przekładni. Napięciowo jest dużo gorej niż na 3 łopatach.

LONIC napisał(a):Dlatego mówiłem o większej szczelinie np aby zmniejszyć moc i mieć ładowanie rzędu do 4A. Mniejsza szczelina to łątwiejszy rozruch, prąd ładowania itd.

LONIC napisał(a):Wystarczy mi 100-150W góra.

Hmmm... Nie wiem czy dobrze Ciebie rozumiem. Maksymalnie 4A, ale 150W czyli prądnica musi pracować przy napięciu 37,5V. (bo 37,4V x 4A = 150W)
Pamiętaj napięcie leży w funkcji obrotów.
Jeśli więc osiągniesz (dzięki obrotom) napięcie 400V to przy 4A będzie 1600W.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 29.01.2014, 22:28

LONIC napisał(a): Dlatego pytam i pytam bo jak moja jest teraz zrobiona na więcej to jej te śmigła przecież nie uciągną prawda?

Większa moc w niczym nie przeszkadza poza rozwiązaniem problemu ewentualnego późniejszego rozruchu, ale to można usprawnić większa średnicą śmigieł lub zwiększeniem liczby łopat. Większa moc to zysk bo wcześniej, przy mniejszych obrotach mamy to co chcieliśmy odebrać. Podłączonym obciążeniem decydujemy przy jakich obrotach to następuje. Zmieniając akumlatory z 12 na 24 wolt, ładowanie nastąpi przy podwójnych obrotach z 12V.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 31.01.2014, 19:50

Mniejsza moc to łatwiejszy rozruch. Mniejsza płaszczyzna magnesów też wiąże się z mniejszą mocą i mniejszymi voltami.Więcej śmigieł to mniejsze obroty, lepszy rozruch i moc przy małych obrotach. Z tego co mierzę na sucho to ładowanie powinno się rozpocząć naprawdę przy małych obrotach. Teraz kleję jakąś prowizoryczną osłonę i jutro idzie na maszt :D Aż jestem ciekawy bo mimo mrozów wieje u mnie nieziemsko.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości