Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 08.04.2013, 10:12

SiEm: Mylisz się w kwestii interpretacji:
b) urządzeń o wysokości powyżej 3 m na obiektach budowlanych,

Urządzeń a więc nie budowli.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 10.04.2013, 23:22

Dzisiaj byłem u przewijacza silników i dowiedziałem się że biegun ma mieć taką szerokość żaby pokrywał dwa nabiegunniki czyli dwie boki cewki bo taki jest układ trójfazowy, jeżeli w jednej fazie na wykresie trójfazowym wartość max to 1 to w dwóch pozostałych fazach ma wynosić 0,5.Przy biegunie za szerokim jest to zakłócone co skutkuje spadkiem mocy prądnicy.Wydaje się to logiczne.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez e-11 » 19.04.2013, 9:41

jacaj65 napisał(a):Panowie - sukces, właśnie przetestowałem zrobioną przeze mnie prądnicę z pralki.
48 żłobków, 8 par biegunów magnetycznych, magnesy 15x15x5, nawinięte cewki z drutu 1mm po 38 zw. Kręcę jednym palcem i nie wyczuwam zaskoków.
.

Witam Kolegów mam taki dylemat próbuje dobrać magnesy do prądnicy z silnika pralki 48 żłobków, z tego co napisał kolega jacaj65 to zastosował magnesy o szerokości 15 mm właśnie w silniku 48 żłobków. Ale moje pytanie przy takiej szerokości magnesów obejmuje on swoja szerokością trzy cewki. Tz. jedna cewka centralnie w środku z drugiej fazy magnes na nią nachodzi a z fazy trzeciej schodzi. Ale jest moment kiedy magnes jest nad wszystkimi cewkami z każdej fazy . Czy to jest prawidłowe. Bo z kolei przy konstrukcji 36 żłobków podawana szerokość 15 mm magnesu to schodzi z jednej fazy nachodzi na druga i nie ma takiego momentu żeby magnes był jednocześnie nad trzema fazami. Mógłby się ktoś wypowiedzieć w tej kwestii . Pozdrawiam
e-11
 
Posty: 3
Dołączył(a): 05.03.2011, 12:47

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 19.04.2013, 15:54

Według mnie biegun magnetyczny powinien mieć szerokość dwóch nabiegunników, jeżeli jest szerszy to prądnica będzie miała mniejszą moc ale to moja teoria jeszcze nie sprawdzona. Największa SEM jest wtedy gdy nad bokami cewek znajdują się bieguny N i S w pozostałych cewkach z dwóch faz jest połowa SEM, tak wynika też z wykresu prądu trójfazowego
1 faza 1
2 faza 0,5
3 faza 0,5
Przy szerokim magnesie jest
1 faza 1
2 faza 1
3 faza 0
To są tylko moje przemyślenia nie potwierdzone przez nikogo.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez e-11 » 20.04.2013, 13:02

Czy ktoś mógłby to potwierdzić lub przedstawic swoje doświadczenia
e-11
 
Posty: 3
Dołączył(a): 05.03.2011, 12:47

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 20.04.2013, 13:22

Z tego co opisuje Set wychodzi na jedno,tylko że szerszy biegun ma większe pole magnetyczne a więc i moc teoretycznie powinna być większa.A żeby to sprawdzić trzeba będzie wykonać dwa identyczne wirniki i wpakować je w jeden stojan,oczywiście raz jeden a raz drugi. ;) Wtedy można się wypowiedzieć na temat osiągów,a nie domysłów.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 20.04.2013, 14:31

Tomek nie chodzi mi o większe pole magnetyczne szerszego bieguna tylko o że szerokie bieguny N i S podczas obrotu wirnika w pewnym momencie znajdują się równocześnie nad dwoma nabiegunnikami pomiędzy którymi są boki cewek, co moim zdanie skutkuje brakiem indukcji elektromagnetycznej.
Tak jak pisał Tomek trzeba to sprawdzić i podjąłem pewne kroki żeby to zrobić
Robię pralkowca 36 żłobków o szerokości wirnika 80 mm czyli 3 w jednym biegun będzie składał się z 3 magnesów o szerokości 5mm (wklejane w frezowane rowki) jak uda się go godziwie sprzedać to zrobię taki sam stojan ale inny wirnik o szerokich biegunach i wtedy porównam wyniki.

Tak na marginesie wpadł mi w ręce fajny stojan 48 żłobków fi 165 długość pakietu 135mm jest lekki bo obwódka wokół żłobków nie jest gruba.
Załączniki
48 żł fi 16,5 1.jpg
48 żł 16,5 2.jpg
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 23.04.2013, 19:27

Set,gdzie ty wykopujesz takie stojany?.Ja szukam i nic :( .
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 23.04.2013, 20:10

Tego trafiłem przez przypadek z jakiegoś starego silnika nawet mam plan jak zrobić szybciej obudowy i dekle.
Cały czas mam 72 żłobki fi wew 350, z niego to by była prądnica, prędkość obwodowa dwa razy większa niż w mojej prądnicy.
Ostatnio edytowano 23.04.2013, 20:26 przez set, łącznie edytowano 1 raz
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 23.04.2013, 20:25

Wiem Set,ale ten dla mnie za duży.Szukam czegoś mniejszego,podobnego do tego z załącznika.

Mam takiego pecha że są wypalone albo rozcięte i nici z prądnicy.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 23.04.2013, 20:27

Zbieram co mi wpadnie w ręce może kiedyś się przyda nigdy nic nie wiadomo.
Następny nabytek
72 żłobki
Średnica wirnika 270
długość pakietu 170 mm (był trochę zmechelony więc trzeba było go skrócić )
Załączniki
72 żł fi 27 2.jpg
72 żł fi 27 1.jpg
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 12.05.2013, 9:45

Witam kolegów konstruktorów. Co do pokrycia nabiegunników magnesami to ja znalazłem takie zdjęcie. Czy moge sie tym sugerować przy budowie prądnicy z małego silnika 3-fazowego, a dokładnie 380V 0,125W. Mam zamiar go przewinąć drutem 0.8mm w trzy fazy. Magnesy na wirniku to cztery pary biegunów 13x10x5 (długość stojana to 40mm). Będzie go napędzało śmigło szybkoobrotowe o średnicy 1.1m. Zadaniem prądnicy bedzie doładowywanie akumulatora w układzie solarnym w pochmurne dni(oświetlenie ogrodu).

SCHEMAT_PRADNICY[1].jpg


A tu fotki mojego silnika:

IMG_0953.JPG

IMG_0956.JPG

IMG_0957.JPG


A tu śmigła:

3227225727.jpg
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Wafel2 » 12.05.2013, 12:48

Juriii Na jakie napięcie ma być prądnica?
Wafel2
 
Posty: 12
Dołączył(a): 11.02.2013, 20:59

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 19.05.2013, 16:15

Juriii,ja bym sobie odpuścił ten silnik.Nie dość że mały/krótki stojan to zaledwie 24 żłobki,będzie miał słabe osiągi przy sporych obrotach. :idea:
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 22.05.2013, 5:33

Pradnica ma ładowac akumulator 12V 40Ah. Duze moce nie sa potrzebne. Dobrze by bylo zeby przy 3m/s dawała ten 1A ładowania. Jakim grubym drutem ja nawinąć?
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 22.05.2013, 6:04

Skoro tak sprawa wygląda,to potrzebny jest wirnik i cewka testowa.Nawiń jedną i upakuj w stojan,poskręcaj prądnicę i zamontuj śmigło.Prądnicę zamocuj na czymś co da się ustawić pod wiatr,napięcie z tej cewki powinno osiągnąć około 1.5V przy założonym przez Ciebie wietrze.
Uzyskasz 18V i po wyprostowaniu i przesłaniu napięcia długim kablem powinno być wystarczające aby ładować ako 12V.Grubość drutu dobierz tak aby zmieścić jak najgrubszy przy założonym napięciu z jednej cewki,czyli te 1.5V.
Ale jeśli przy tym napięciu będzie 1A to masz zaledwie 12-14W,do czego to będzie służyć?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 22.05.2013, 12:41

Juriii napisał(a):Dobrze by bylo zeby przy 3m/s dawała ten 1A ładowania. Jakim grubym drutem ja nawinąć?

By przy 3m/s dysponować 14.4V i 1A trzeba mieć śmigło o średnicy 2.5m <- ale obliczeniowo. Praktyka może wymagać dużo większego śmigła.

Jeśli ładowany będzie akumulator 40Ah, czyli prądem 4A, to wystarczy drut o średnicy 0,6mm dla prądnicy trójfazowej.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 22.05.2013, 17:31

No moze to 3m/s to rzeczywiscie za maly wiatr. Ale 5m/s to juz ten 1A powinien byc. Wiatrak ma wspomagac w pochmurne dnisolara. Solar ma 20W i lduje akumulator 12V 40Ah. Odbiornik to 10 modulow led. Calosc bierze 0.7 A i oswietla ogrod w nocy, a panel daje 1A w pelnym sloncu. Smiglo mam laminatowe kupilem na aukcjach 3 lopaty, w sumie 1,1m, smiglo szybkoobrotowe. Magnesy tez juz mam, a wirnik sie juz przetacza.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 28.05.2013, 19:48

Witam. Prace powoli do przodu. Tu już naklejone wstępnie magnesy na wirniku, i prawie wykonany kołpak na śmigło. U tokarza sie robi mocowanie obrotowe do "gondoli". Czy do budowy ślizgu obrotowego(przeniesienie napięcia) moge wykorzystać szczotkotrzymacz od powiedzmy alternatora Fiata 126p?
IMG_1027.JPG

IMG_1028.JPG

IMG_1029.JPG

IMG_1031.JPG

Magnesy na wirniku ułożyłem jak na załączonym obrazku:
P1.JPG

Jeden biegun magnetyczny pokrywa 2,5 nabiegunnika stojana. Jednakże wyczuwalne są naskoki. Czy zmieni sie to po nawinięciu stojana?
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez l.j » 28.05.2013, 21:16

Teoretycznie biegun powinien mieć szerokość 3 nadbiegunników - wtedy nie powinno być zaskoków i nie trzeba kleić magnesów ze skosem. Mogłeś dać trochę szersze magnesy, ale z tym co masz teraz nie powinno być źle. Co do zaskoków po nawinięciu stojana, to na pewno się trochę zwiększą.
Pomyślnych wiatrów i słonecznych dni...
Avatar użytkownika
l.j
Administrator
 
Posty: 162
Dołączył(a): 16.07.2008, 17:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron