Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez krzysiekbydgoszcz » 27.12.2013, 14:29

Kto i za ile przewinie mi stojan ?? bo sam chyba tego nie zrobie ?? nigdy tego nie robiłem upsss. Ile tego drutu potrzeba ?? jaka grubosc 1,5mm wystarczy ??
krzysiekbydgoszcz
 
Posty: 11
Dołączył(a): 23.12.2013, 13:50

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez gosica » 27.12.2013, 19:43

Krzysiek ja też tak zaczynałem od silnika z pralki. A teraz wiatrak śmiga aż miło .Poszukaj lepiej silnika z pralki 54 żłobki i szaer. wirnika 50mm średnica zew. wirnika 115mm będzie od razu wydajniejsza prądnica, takie silniki znajdziesz na szrocie w cenie 40zł pożniej uśmiechnij się do kolegów z forum to Ci przewiną drut 1,2 mm 2.5 kg plus 54 magnesy 15x15x5 N38 plus 0.5 kg żywicy i prądnica OK powodzenia i nie poddawaj się.
gosica
 
Posty: 15
Dołączył(a): 31.03.2012, 21:33

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez set » 28.12.2013, 0:22

Z tą dużą ilością żłobków też nie ma co przesadzać ważna jest pojemność żłobka.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 28.12.2013, 1:13

Silnik nie powinien mieć mniej niż 36 żłobków i do 48 żłobków,po wyżej wzrośnie nam częstotliwość napięcia a zmaleje moc bo żłobki są mniej pojemne chyba że jest to silnik o dużej średnicy,ale to raczej nie od pralki.Powinieneś szukać silnika od pralki o jak najdłuższym stojanie/wirniku,pakiet blach powinien mieć nie mniej niż 60mm długości. Silniki od pralek ruskich - Wiatka ale silniki produkcji Czeskiej mają nawet długość pakietu 75mm i 48 żłobków a więc tego bym szukał.

O ile się nie mylę , Twój silnik ma pakiet o długości zaledwie 35mm i to za mało aby wyszło z tego coś sensownego. Poszukaj silnika a potem podaj wymiary wirnika i ilość żłobków.

EDIT- jeśli będziesz miał problemy z przezwojeniem,to możesz wysłać do mnie sam stojan i drut,zrobię Ci to za darmo.Pokryjesz jedynie koszt przesyłki,ale wirnik musisz zrobić sam.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez krzysiekbydgoszcz » 29.12.2013, 13:24

TOMMASZ dziekuje i chyba [/flash]skorzystam z twojej pomocy :P a ile tego drutu ?? mozesz podesłac mi linka np z allegro ;) w tygodniu wymontuje jeszcze dwa silniki wrzuce i podpowiesz mi który najlepszy ;)
krzysiekbydgoszcz
 
Posty: 11
Dołączył(a): 23.12.2013, 13:50

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 29.12.2013, 16:22

Jak będę miał stojan w ręku to powiem ile drutu jest potrzebne,muszę usunąć stare uzwojenie i zważyć.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez tipsntrix » 29.12.2013, 23:06

Witam, czy ktoś może powiedzieć , czy magnesy na wirniku mają być ułożone obok siebie -znaczy bez przerw pomiędzy S N S N, i z czego wynika ich szerokość, znaczy jak ją dobrać.(np 24 żłobki , wirnik o obwodzie 120 mm - wiem że nie opłacalne ale z ciekawości chciałem spróbować przed zrobieniem czeoś większego)
Oglądałem dużo zdjęć wirników i widzę. że są różne szkoły.
Znal
tipsntrix
 
Posty: 35
Dołączył(a): 01.12.2013, 18:28

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 29.12.2013, 23:35

Szerokość jak i skos wynika z budowy samego stojana który w każdym silniku jest inny,konkretnie chodzi tu o szerokość zębów i żłobków. Jeśli uda się dobrać magnesy na szerokość dwóch zębów i jednego żłobka , to nie potrzeba robić skosu i nie będzie zaczepów,jednak w dużej większości przypadków jest to nie możliwe ze względu na rozmiarówkę magnesów.Więc pozostaje kleić ze skosem i nie trzeba wtedy przywiązywać uwagi do szerokości przerw pomiędzy biegunami ani do szerokości samych biegunów.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 30.12.2013, 15:24

Oczywiście pokrycie wirnika magnesami powinno być jak najpełniejsze. Ma to wpływ na ilość wytwarzanej mocy w stosunku do obrotów. Ja właśnie ukończyłem prądnice z silnika 3F 550W. Silnik ma także 24 żłobki, i nie jest tak żle. Co najlepsze wyjęte z niego stare uzwojenie warzyło 550g razem z lakierem i takimi tam, a nowego czystego drutu weszło 830g, 69g na cewke i w tym 35zwoi. Przy 120 obr/min ładnie zapala żarówke 12V 50W. W mojej prądnicy biegun pokrywa 3 nabiegunniki i żłobek.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez zyzio 27 » 30.12.2013, 21:25

witam szanownych kolegów ;) mam małą prośbe z racji tego ze u mnie jakos nikt nie umie przezwajac silnika na prądnice to prosiłbym o jakis schemat czy rysunek jak to wykonac? silnik 54 żłobki 18 magnesów neodymowych.
zyzio 27
 
Posty: 61
Dołączył(a): 03.11.2013, 13:29

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 30.12.2013, 23:44

Wszystko zgodnie z tym schematem,zasada jest taka sama dla każdego silnika bez względu na ilość żłobków,zmienia się wtedy tylko ilość cewek na fazach.Ogólnie nawinąć trzeba tak samo jak jest tylko innym drutem i bez uzwojeń pomocniczych,jeśli nie będą wiedzieli to co oni tam przewijają?. :)

Obrazek

Obrazek
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez zyzio 27 » 01.01.2014, 21:00

Witam w Nowym Roku :D pomyślnych wiatrów :D
mam pytanko ile kosztuje przezwajanie silnika? drutu 1mm pojdzie około 2.5kg pytam zeby sie zorientowac w cenach i zeby nie przepłacic czasami.
pozdrawiam
zyzio 27
 
Posty: 61
Dołączył(a): 03.11.2013, 13:29

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 03.01.2014, 21:44

Co do ceny drutu to, te cany na np: "Allegro" są sporo przesadzone. Liczą tam sobie ponad 50zł za pół kilo miedzi. Ja ostatnio w zakładzie przewijania silników kupiłem prawie kilogram drutu fi1.0mm za 40zł. Warto poszukać w okolicy takiego zakładu.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 03.01.2014, 22:52

W rzeczy samej, allegro jest dla ludzi którym się nie chce poszukać i są gotowi zapłacić ciut więcej z tej przyczyny. Najlepsze ceny ma hurtownia spod Skierniewic.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 08.01.2014, 19:25

Panowie mam taki problem z moją małą turbiną. Już drugi raz zerwało mi magnesy z wirnika. Zdarza sie tak przy dłużej trwających mocniejszych, takich jak dzisiaj wiatrach. Ten mały silnik 3F którego użyłem nie posiada wentylatora który by go chłodził. Obudowa gondoli też jest dość szczelna i niema w niej wymiany powietrza. Prądnica została nawinięta drutem 0,6mm, lecz przy takich wiatrach prądy grubo przekraczają 4-5, i wiecej A. Przypuszczam że uzwojenie sie dość mocno rozgrzewa wraz z całym silnikiem, bo nawet gondola w dolej metalowej części jest dość ciepła... Czy to ciepło może wpływać na żywice i sprawiać że poprostu puszcza? A może by tak lekko przetoczyć wirnik, zrobić większą szczeline pomiędzy magnesami i stojanem, i całość owinąć dwoma warstwami włukna szklanego. Pomoże rozwiązać to problem? prosił bym o jakieś rady.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 08.01.2014, 22:02

Wykonaj testy wiertarkowe lub tokarkowe.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 08.01.2014, 22:05

No tak. ale co może powodować taki stan rzeczy? Drgania już sporo ograniczone. Smigło wywarzone. Czy owinięcie wirnika matą szklaną pomoże? Panie Waldku a jaką Pan żywice epoksydową urzywa? Może Pan coś polecić?
Ostatnio edytowano 08.01.2014, 22:26 przez Juriii, łącznie edytowano 1 raz
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 08.01.2014, 22:22

Juriii napisał(a):No tak. ale co może powodować taki stan rzeczy? Drgania już sporo ograniczone. Smigło wywarzone. Czy owinięcie wirnika matą szklaną pomoże?

Za cienki drut a za duże obciążenie i masz grzejnik,żywica tego nie lubi i magnesy puszczają, jeśli zwiększysz szczelinę to nic z niej nie wydusisz bo pole magnetyczne bardzo osłabnie.Lepiej przezwoić grubszym drutem i zrobić otwory w deklach,ale tak aby nie dostała się woda.
W mojej co prawda nie mam otworów i się nie grzeje,ale drut jest grubszy.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 08.01.2014, 23:45

Więc zrobie tak. Powierce dekle żeby ciepło uciekało z prądnicy. Wykonam wlot powietrza od spodu turbiny, do wentylacji wnętrza gondoli. I na magnesy jeszcze połaże tkanine szklaną do wzmocnienia po stoczeniu wirnika o 0,5mm. Dużo sie nie straci a napewno trzymanie będzie mocniejsze.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 09.01.2014, 8:39

Juriii napisał(a):Więc zrobie tak. Powierce dekle żeby ciepło uciekało z prądnicy. Wykonam wlot powietrza od spodu turbiny, do wentylacji wnętrza gondoli. I na magnesy jeszcze połaże tkanine szklaną do wzmocnienia po stoczeniu wirnika o 0,5mm. Dużo sie nie straci a napewno trzymanie będzie mocniejsze.


Na nie wiele się to zda jeśli uzwojenia będą się grzały,magnesy się nie odkleją ale stracą swoje właściwości bo temperatura dla nich to śmierć.
Jakie napięcia jest w Twojej instalacji, 12 czy 24V ?. Jeśli 12V to radzę przezwoić stojan i nie kombinować ze zwiększeniem przerwy, zrób raz a dobrze i nie będzie problemów. Przezwojenie nie jest takie trudne,ja wolę to niż oklejać wirnik.
Do żywicy dodaj talku technicznego ,1 część talku na trzy części żywicy epoxy i mało utwardzacza aby nie utwardzała się za szybko bo wtedy pęka już podczas utwardzania,dobrze jest zrobić sobie próbkę.Magnesy i wirnik muszą być zmatowane papierem grubo ziarnistym i odtłuszczona przed wklejeniem i zalaniem, A sama szczelina powinna być jak najmniejsza i nic się nie odklei.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 2 gości