Prądnica z silnika od pralki Polar.

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez tipsntrix » 19.01.2014, 11:46

TOMMASZ napisał(a):Ponoć najlepiej jest symetryczni i prosto,ale wtedy biegun musi mieć szerokość na dwa zęby i jeden żłobek aby nie było zaczepów,niestety nie sprawdzałem jak to jest w praktyce.


Niestety, nie do końca, zrobiłem wczoraj kilka testów , moje magnesy 15x15x5 pokrywają dwa zęby i żłobek jak widać na zdjęciu poniżej, moment zaczepowy był taki że ręką ciężko było przekręcić. odległość międzu magnesami wyszła:
obwód wirnika po stoczeniu - 266mm
16x magnes 15mm = 240 mm
co daje przerwę między nimi (266-240)/16=1,62mm
Obrazek

więc odkleiłem magnesy i przekleiłem po skosie, z racji że mam 3 takie magnesy na biegun zrobiłem przesunięcie o około 1,2mm. Zaczepy są mniejsze, ale są.Śmigło ma problem z wystartowaniem, jednak jak już się obraca to sie obraca.
Czy przesunięcie jest za małe? teoretycznie teraz biegun pokrywa 3 żłobki
tipsntrix
 
Posty: 35
Dołączył(a): 01.12.2013, 18:28

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 19.01.2014, 12:37

Ze zdjęcia wynika raczej, iż magnes pokrywa trzy zęby. A moment zaczepowy: proponuję wziąć szpilke na nitce i zobaczyć gdzie ją magnes przyciąga - wtedy będzie jasne skąd moment zaczepowy.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 19.01.2014, 14:59

Jeśli kleisz ze skosem,to skos musi mieć dokładnie dwa zęby i jeden żłobek w każdym silniku i na 100% nie będzie zaczepów. Trzeba dokładnie nanieść oś osi wirnika na wirnik.potem zmierz suwmiarką dwa zęby i jeden żłobek w stojanie,nanieś to na wirnik z jednej strony od wyznaczonej wcześniej osi i masz już odpowiedni skos i wszystko beż zaczepów,teraz wystarczy podzielić na ilość biegunów i to wszystko. W każdym silniku robi się identycznie.

Właśnie dla tego kleję zawsze na skos.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez janeko51 » 20.01.2014, 22:59

Jeśli mogę wtrącić swoje trzy grosze ze swojego doświadczenia,to podpowiem tak: Ilość biegunów magnetycznych na wirniku jest parzysta. Bieguny są rozłożone symetrycznie po obwodzie wirnika,co powoduje, że 16 przerw pomiędzy magnesami zawsze ustawi się prostopadle do 16 przerw między zębami .Są dwa wyjścia z tej sytuacji.Po pierwsze robimy taki skos magnesu na wirniku,że jak patrzymy na magnes wzdłuż stojana ,to połowa rowku stojana ma być z lewj strony magnesu , a połowa drugiego rowka ma być widoczna z prawej strony magnesu .Wtedy magnesy płynnie pokonują przerwy między zębami.Drugim sposobem jest niesymetryczne rozmieszczenie magnesów na wirniku.Każdą kolejną przerwę pomiędzy magnesami zwiększamy o 0,5 mm,tak ,że ostatnia szczelina wykdziew nam o 8 mm większa.Ja u siebie mam zrobione tak jak w 1 przypadku,że jeden biegun pokrywa 2 połówki rowków i zaskoków nie ma wcale
janeko51
 
Posty: 12
Dołączył(a): 16.11.2012, 19:48

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 20.01.2014, 23:56

janeko51 napisał(a): jeden biegun pokrywa 2 połówki rowków i zaskoków nie ma wcale

Czyli jeśli skos jest na dwa zęby i jeden żłobek,to magnesy pokrywają dokładnie po połowie dwa żłobki z lewej i prawej strony magnesu/bieguna. :D

To samo stanie się gdy magnesy będą klejone symetrycznie i prosto,a szerokość bieguna/magnesu będzie odpowiadała szerokości dwóch zębów i jednego żłobka. :D
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 24.01.2014, 21:00

Witam. Więc tak. Prosto niesymetrycznie z moimi magnesami wyszła porażka. Takie zaskoki że nie dało się przekręcić ręką. Pokleiłem na skos, potem uzupełniłem szczeliny specjalnym kitem do wyważania wirników i na tokarni papierem ściernym wypolerowałem wszystkie różki i ktawędzie tak że nie ma za bardzo co zaczepić bo wszystko jest mniej więcej w tej samej odległości od stojana. Biegunowości nie pomyliłem napewno. A jest taki efekt że dość ciężko jest zakręcić wałkiem dwoma palcami a silny ze mnie facet, ale jako takich zaskoków nie ma. Jest natomiast taki stały dość spory opór. Jak zwieram 2 fazy to masakra. Wogóle nie zakręcę. Tracę powoli wenę, cierpliwość, opuszki palców, kasę i czas. Wirnik średnica 85mm dł 40mm. Stojan 48 żłobków. Magnesy 40,15,5 dł,szer,głęb. Co robię źle? Zaraz jak mi się załaduje to dam zdjęcie wirnika.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 24.01.2014, 21:24

Obraz.jpg
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez klistron » 24.01.2014, 22:33

Lonic zwarcie faz to hamulec i musi być ciężko obrócić. wirnikiem, bo prądnica daje duży amperaż. Jest to prawidłowe zjawisko.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 25.01.2014, 0:09

Jeśli prądnica na zwarciu faz ciężko się obraca to świetnie,na zwarciu trzech faz będzie jeszcze ciężej i tak ma być. Tak działa właśnie hamulec magnetyczny ,czyli podczas dużych wiatrów sterownik obciąża dodatkowo prądnicę aby ją spowolnić i ograniczyć napięcie oraz obroty śmigła/turbiny,tak ma działać. Jeśli skos jest prawidłowy,czyli dwa zęby i jeden żłobek to bez zwierania faz wirnik powinien się obracać tak, jak by magnesów nie było tam wcale. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez tipsntrix » 25.01.2014, 17:33

witam,
kolego LONIC widzę że walczysz z tym samym co ja, twój wirnik jest taki sam jak mój....Wygląda na to że mamy za szerokie magnesy. skoro masz 15mm szerokości to magnes pokrywa Ci więcej niż dwa żłobki i rowek.
Panie Waldemarze poniżej zdjęcie dokładne, czy jest jakieś rozwiązanie "zaczepów". Proszę opisać sposób z igłą:) bo nie bardzo rozumie jak to zrobić..
Rozumie że nie ma różnicy czy stojan jest nawinięty czy nie, przeskoki są bez cewek to i będą z cewkami?

Obrazek
tipsntrix
 
Posty: 35
Dołączył(a): 01.12.2013, 18:28

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 25.01.2014, 18:21

No faktycznie mamy podobny problem. Teraz już wiesz że taki skos jak namoim zdjęciu jest nieprawidłowy. Prosto też jest nieprawidłowo. Większy skos nie ma sensu więc pozostaje mniejszy skos.Chyba że już ktoś ma rozwiązanie i nam podpowie. Mój skos teraz powoduje to że nie ma zaskoków jako takich tylko jest jeden wielki zaskok naokoło. Jak kręcę wirnikiem to nie pryka jak w przypadku zaskoków tylko jednostajnie ale dość ciężko się obraca. I co Ty chcesz badać tą igłą?
Ostatnio edytowano 25.01.2014, 18:29 przez LONIC, łącznie edytowano 1 raz
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 25.01.2014, 18:22

Jakiej szerokości w naszym wypadku powinny być magnesy? Może uda się zeszlifować jakoś żeby nie tracić kasy na nowe.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Waldemar Pachoł » 25.01.2014, 18:45

Sorry, pisze wolno i jedną ręką - mam kaftanik gipsowy. :P
W żadnym wypadku nie szlifować neodymów - rdzewieją i to bardzo szybko (dwa sezony i po magnesie), ew. zabezpieczyć i to bardzo dokładnie żywicą.
Magnesy macie OK!

Zróbcie albo myk "chiński", albo
Tak naklejcie magnesy aby skosu rozpoczynała się w osi zęba a kończyła w osi żłobka, bo magnes przyciąga do swojej osi, stąd by zniwelować zaskoki przesunięcia również muszą wypadać w osiach.
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez TOMMASZ » 25.01.2014, 19:34

Powinno się obracać tak ,żarówka miała bodaj 100W - https://www.youtube.com/watch?v=y1k-_mktMPg
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 25.01.2014, 19:46

Waldek Weź mi to narysuj jakoś bo mnie tu szlag trafia. Może jak pokleiłem prosto to mi coś haczyło o stojan. Patrz zdjęcie. Przykleiłem tak na wzór abyś zobaczył jaką ma szerokość. Szlifowałem aby osiągnąć jak najbardziej zbliżony kształt do koła. Oczywiście później jak się z tym uporam to okleję to taśmą szklaną i polaieruję żywicą. Dawać jakiś skos? Czy kleić jeszcze raz na prosto? Może lżejszy skos niż ten co mam załatwi sprawę?
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 25.01.2014, 19:46

stojan.jpg
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez LONIC » 25.01.2014, 19:53

Przezwoić prądnicę czy silnik dowolnego rodzaju potrafię z zamkniętymi oczami ale klejenie tych magnesów to mnie rozwala na łopatki.
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 26.01.2014, 10:30

Jak magnesy nie mieszczą się pomiędzy dwoma nabiegunnikami i żłobkiem to zrób skos na 3 nabiegunniki i żłobek. Tak jak w załączonym obrazku.

beznazwy.png
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez janeko51 » 26.01.2014, 11:37

Juriii napisał(a):Jak magnesy nie mieszczą się pomiędzy dwoma nabiegunnikami i żłobkiem to zrób skos na 3 nabiegunniki i żłobek. Tak jak w załączonym obrazku.

beznazwy.png

Tak właśnie mam zrobione i jest ok. Pozostaje jednak ciągły stały opór,do pokonania w 2 palcach.
janeko51
 
Posty: 12
Dołączył(a): 16.11.2012, 19:48

Re: Prądnica z silnika od pralki Polar.

Postprzez Juriii » 26.01.2014, 12:34

Minimalne wyczówalne przeskoki nawet przy idealnie ułożonych magnesach zawsze będą, i nie odgrywają większej roli. A stały opór może jest spowodowany oporami tocznymi na łożyskach?
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 3 gości