Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 29.03.2014, 19:34

Witajcie.
Wpadł mi dziś w ręce stary silnik AEG DBJ 55/4 o mocy 5,5kw i 1440obr/min . Trójkąt/gwiazda.
Silnik starego typu obudowany żeliwem.
Po rozebraniu okazał się stojan 36 żłobkowy,długości 11 cm o średnicy wewnętrznej 16 cm.
Żłobki głębokości około 2cm i 1 cm szerokości.
Stojan ma fabryczny skos więc nie sądzę, żeby klejenie magnesów ze skosem było konieczne.
Możecie mi powiedzieć czy warto i ewentualnie ile można z tego wyciągnąć?
Moim celem jest tylko i wyłącznie podgrzewanie cwu i wspomaganie co.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 29.03.2014, 20:38

Prądnica będzie miała nawet taką moc jaką ma ten silnik,ale nie wiem przy jakich obrotach bo do tego trzeba testów. Jeśli ma to służyć do grzania CWU i wspomagania CO , to trzeba napięcia 3x 230V bo wtedy będzie wydajna. Ale obroty będą musiały być znacznie wyższe i tutaj musi być zrobiony test na jednej cewce,żłobki są pojemne więc można nawijać nawet drutem 1.2mm bo zmieści się tam i tak nie mniej niż 60-70 zwojów.Jeszcze lepiej nawijać podwójnie drutem 2x 0.8mm,wtedy wejdzie jeszcze więcej i napięcie będzie wyższe przy niższych obrotach.

Co do skosu,to zależy jaki skos ma stojan.

No i trzeba będzie zastosować przekładnię nawet 1/3 , a więc i turbina musi być spora,jej średnica tak w przybliżeniu to 6-7m.
W każdym razie i tak w pierwszej kolejności trzeba wykonać wirnik w taki sposób aby nie było nawet minimalnych zaczepów,bo inaczej śmigło/turbina zwyczajnie nie ruszy przekładną.

To już nie przelewki,co nie znaczy że się nie da. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 29.03.2014, 21:20

TOMMASZ dzięki.
Tak myslałem ,że turbina około 6 m średnicy.
Oryginalnego uzwojenia jeszcze nie wycinałem ,ale napewno trzeba je usunąć bo cewki sa bardzo długie,nierówne i praktycznie mają szerokość od 10 do 15 centymetrów .poza tym wystają poza stojan jakieś 5-6cm z każdej strony.
Skos sprawdziłem.. jest to około 1 cm na długości stojana jakieś 11 cm więc szału nie ma.
Co do drutu to zrobię jak sugerujesz ale pierw wytnę stare uzwojenie i zobaczę ile mniej więcej go trzeba.

Jak myślisz , czy warto zastosować ten silnik jako materiał na prądnicę czy lepiej szukać czegoś innego?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 29.03.2014, 23:22

Ten silnik to świetny materiał na prądnicę bo ma pojemne żłobki,a skoro ma obsługiwać grzałki to częstotliwość niema znaczenia.

Uzwojenie koniecznie wywalić i przezwoić w paskoku 1/4 ,magnesy trzeba wkleić tak aby ich całkowity skos wynosił dwa zęby i jeden żłobek , a dokładnie ząb, żłobek ,ząb i żłobek uwzględniając przy tym skos stojana więc będzie troszkę trudniej, ale tylko troszkę bo wystarczy od skosu który podałem odjąć skos stojana,wklej jeden biegun i spróbuj jak się obraca,jeśli nie będzie zaczepów to można kleić wszystkie.

Magnesy 15x15x5 N38H powinny zmieścić się w poskoku 1/4 z takim skosem i takie ja bym zastosował,szersze bieguny nie są konieczne i mogą zaszkodzić. Można je wkleić odskokami zachowując wyznaczony skos,nie zbieraj wirnika więcej niż wynosi grubość magnesów bo stracisz na mocy,lepiej zeszlifować same ich ranty po wklejeniu i zalaniu żywicą.

W załącznikach sposoby klejenia magnesów,w obu przypadkach kleiłem z tym samym skosem i zero zaczepów.
Załączniki
DSC00068.jpg
tutaj w linii.
DSC00080.jpg
taki sposób klejenia magnesów-odskokami
pradnica_luna kierunek nawijania.jpg
paskok 1/4
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 30.03.2014, 0:10

Dzieki wielkie :)
Nie spodziewałem się tak wyczerpującej odpowiedzi.
Czytałem temat o potrójnym pakiecie Tamat i tam chyba kolega Bumcyś bardzo ładnie rozrysował układ 1-3 myślałem o zastosowaniu tego układu.
Co Ty o tym myslisz?Tam własnie rysunek jest na 36 żłobkowym stojanie.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 30.03.2014, 9:19

Prądnica Bumcysia jest świetna,ale ja nigdy nie robiłem prądnicy z takim paskokiem więc tutaj lepiej będzie jak on sam się wypowie.
Ja powiem tylko że w paskoku 1/3 nie da zmieścić bieguna w oku cewki pod odpowiednim skosem aby uniknąć całkowicie zaczepów. Sam zaczep nie jest niczym groźnym jeśli śmigło jest mocowane bezpośrednio na osi prądnicy,gorzej jest wtedy gdy mamy przekładnię. Wtedy zaczep jest mocniejszy o ilość przełożenia w przekładni co uniemożliwi szybki start,turbina ruszy dopiero przy bardzo silnym wietrze.

Paskok 1/3 zapewnia krótkie odcinki miedzi nieaktywnej,ma to znaczenie przy niskim napięciu bo minimalizuje straty w uzwojeniach i przy napięciach 12-24 i 48V jest lepiej,ale jeśli twoja prądnica ma dawać napięcie 230V to nie będzie to miało większego znaczenia,przy takim napięciu straty są minimalne choć zdaję sobie sprawę że nie zawsze powieje tak aby to napięcie uzyskać .Ja jednak zrobiłbym wpaskoku1/4 ze skosem magnesów który zapewni ci szybki start i mniejsze opory w przekładni.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 30.03.2014, 11:47

Rozumiem.
Skoro poskok 1-3 przy moich napięciach ma mi niewiele dać to zrobię jak sugerujesz.
Trochę sugerowałem się tym mając nadzieję ,że będę mógł powiększyć ilość par biegunów/magnesów ale nie wiem czy to prawidłowe myslenie.
I nie wiem czy ewentualnie zwiększenie ilości biegunów coś da do mojego celu.
Jesli kolega Bumcyś sledzi wątek to proszę o dołożenie swoich 3 groszy :)
Prawdę mówiąc nie potrzebuję tak mocnej prądnicy ,a silnik dostałem za darmo i dlatego został potencjalnym dawcą.
Wolałbym uniknąć przekładni ,ale nie wiem czy to będzie możliwe.
Uzwojenia juz wydłubałem. na jeden żłobek przypada 48 drutów fi około 1,2 (średnica gołego drutu po odwinięciu izolacji)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 30.03.2014, 12:05

Fabrycznie żłobki nie są nabite do samego końca,więc wejdzie więcej. Aby uniknąć przekładni będą potrzebne grzałki na niższe napięcie.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 30.03.2014, 16:53

To prawda.
W stojanie, w żłobkach była dość gruba izolacja grubości 0,5mm.
Rysunek,który pokazałeś znam .Wydaje mi się ,że na średnicę 16 cm wirnika te 12 magnesów jakoś zginie.
Może dobrym rozwiązaniem byłoby zastosowanie 24 magnesów?
Nie wiem tylko z jakim skutkiem.. w kieszeni napewno się odczuje ale czy coś więcej?
Zapewne przy niższych obrotach uzyskałbym 50hz ale czy dla grzałek to ma jakieś znaczenie ?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 30.03.2014, 19:08

Częstotliwość nie ma tu żadnego znaczenia, z ilością biegunów nigdy nie eksperymentowałem,trzeba by to sprawdzić.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 30.03.2014, 20:49

Właśnie poświęciłem trochę czasu ,żeby ewentualnie zwiększyć ilość biegunów /magnesów
Odrysowałem sobie tarczę stojana a raczej plastikową nakładkę która prawie dokładnie odzwierciedla mój stojan.
Próbowałem wrzucić 18 magnesów dla paskoku 1-4 ale co któraś noga cewki trafia na 2 jednakowe bieguny np S.
Dlatego rozrysowałem to samo posiłkując się rysunkiem Bumcysia ale dla paskoku 1-3 .
Wg mnie to dobry układ bo szeroki na 20mm magnes oświetla zawsze 2 złobki.
W takim układzie nie trafia na 2 jednakowe bieguny tą samą cewką.
Sprawdziłem to też na stojanie wkładając kawałki drutów w miejsca cewek. wszystko pasuje.
Wrzucam efekt moich kombinacji. Dobrze byłoby gdyby ktoś jeszcze się wypowiedział.
Załączniki
prądnica 36żł 18magnesów.jpg
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 31.03.2014, 0:36

Brus78 To taka wstępna przymiarka możliwej mocy z 3 faz pojedynczo nawijanych do tego silnika 36ż.
Drut fi 1mm to przy 110V jest 1/1.5kW (nominalnie/przeciążenie)
Drut fi 1mm to przy 230V jest 2.2/3.2kW
Aby coś bardziej konkretnie powiedzieć przy jakich obrotach to nastąpi to jest niezbędny test z jedną cewką w stojanie i z wirnikiem mającym wklejone wszystkie magnesy.
Musimy wiedzieć ile zwojów, jaka ilość metrów drutu poszła na cewkę. Zmierzyć napięcie przy znanych obrotach.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 31.03.2014, 0:39

Cewka testowa nie musi całkowicie wypełniać żłobek. Może mieć mniej zwojów.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 31.03.2014, 15:23

Klistron dzięki.
Ja zamierzam nawinąć tak jak radzi TOMMASZ 0,8 podwójnie.
Czy uważasz ,że 1x 1mm będzie lepiej? cieńszego drutu wejdzie więcej.
Oczywiście pierw będe robił testy.
Na razie jestem w zagramanicy więc nie mam dostępu ani do drutu ani do magnesów.
Ale zamierzam całość niedługo poprzywozic.
Jeszcze pytanie do ciebie .. co sądzisz o takim układzie magnesów jak rozrysowałem?
Magnes szerokości 20mm będzie świecił w 2 żłobki jednocześnie a jednocześnie zmieści się pomiędzy nogami cewki.
Węższy.. np 15mm nie obejmie obu żłobków. Zaś magnes 10mm szerokości bedzie miał szerokość nadbiegunnika i zaświeci w jeden żłobek.
Na moim rysunku szerokości magnesów to dokładnie 20 mm i dokładnie jak na rysunku wygląda to w realu.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 01.04.2014, 0:27

Ja jeżeli czegoś praktycznie nie sprawdziłem to raczej się nie wypowiadam. Stąd w sprawie owych magnesów kieruj
zapytania do Tomka i Bumcysia.
Natomiast w sprawie drutu wypowiem się zdecydowanie.
Na początek nie ustalaj grubości drutu, bo może się okazać że trafniejszy może być 1.2 lub 0.8mm, lub inny.
Wszystko okaże się po próbie z jedną cewką testową. Ja wykonał bym ją z drutu jaki masz pod ręką.
Ważne jest aby cewka w żłobku nie wibrowała, była sztywno osadzona.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 01.04.2014, 21:03

Jedyny jaki mam drut pod ręką to ten ,który odwinąłem ,a raczej wyprułem z silnika.
Nie mierzyłem ale jakieś 1- 1,2 .
Nawinę na początek nim .jest trochę poprzecierany ale powinien dac radę :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 01.04.2014, 22:16

Z ilością biegunów nic nie kombinuj, trzymaj się tabeli z załącznika. Co do szerokości biegunów ,jeśli zdecydujesz że prądnica ma mieć paskok 1/4 czuli tradycyjnie to po wyznaczeniu skosu o którym mówiłem muszą się one zmieścić w oku cewki.
Jeśli metoda Bumcysia ,to powinno się zastosować magnesy o szerokości na dwa zęby i jeden żłobek ale głowy nie dam i zostawiam tutaj pole do popisu Koledze Bumcysiowi. bo on już taką robił. :)
Załączniki
tabela biegunów.jpg
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 01.04.2014, 22:56

W moim przypadku szerokość 2 zębów i żłobka to jakieś 24mm... dlatego własnie chce zastosowac magnesy 20mm.
wydaje mi się ,że szersze będa za bardzo odstawać. ewentualnie moge zastosować 2 szt po 12mm na szerokośc ale wtedy ledwie zmieszczę sie w oku.
Co do ilości magnesów to pomyślałem w ten sposób żeby nie było 1/3 pustego wirnika ,a dodatkowo da to o 50% częstsze zmiany biegunów więc chyba lepiej.
Na innym forum(zapewne znasz) ktoś własnie przerabiał silnik z fabrycznym skośnym stojanem i kleił magnesy prosto. oczywiście nie ma reguły na to.
TOMMASZ możesz mi wytłumaczyć czy to dobrze czy źle jeśli na dwie nogi cewki trafiają jednocześnie 2 różne bieguny magnesów?
Jeśli nie ty .. To moze ktoś inny jest w stanie to wyklarować.Ja myślalem ze to bardzo dobrze i dlatego tak rozrysowałem stojan. ale naszły mnie wątpliwości.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 01.04.2014, 23:17

Z drutu pociętego, a jak sam wspominasz że „raczej wyprutego z silnika” to najczęściej wychodzi cewka „hamulcowa” a nie testowa. Uszkodzenia w emalii będą przyczyną zwarć między zwojowych i taki test nie da wiarygodnych wyników.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 02.04.2014, 0:11

Ja nigdy nie stosuję magnesów o długości całego stojana,bo nie dość że odstają to ni jak je przykleić, nie przylegają dobrze do krzywizny wirnika.

Dostępne są różne rozmiary magnesów , 15x15x5 - 10x10x5 - 12,5x12,5x5 - 20x20x5 - 10x25x5 itd. Jest więcej roboty ze szlifowaniem i klejeniem ale efekty są lepsze.

Co do magnesów i boków cewek , to faktycznie nie może być sytuacji aby na dwa boki jednej cewki zachodziły te same magnesy N,N albo S,S. Powinny nachodzić N i S , więc ktoś się pomylił.

Z ilością biegunów teoretycznie Masz rację , ale żeby ruszyć wirnik bez skosu trzeba będzie konia, a jak zastosujesz skos w paskoku 1/3 to zajdzie właśnie takie zjawisko jak nachodzenie tego samego bieguna na oba boki każdej cewki i znowu klops.Po za ty w taki ułożeniu i ilości biegunów na jednej fazie magnesy nachodzę NS a częściowo SN czyli nic z tego nie będzie. Powinno wystarczyć że stosujesz podwójną ilość cewek. Łatwo jest przedobrzyć i wpakować się w koszty, bo skos jest niczym innym jak poszerzeniem bieguna i Twój wirnik wcale nie będzie pusty.

Zrób coś sprawdzonego,coś co zadziała. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Następna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość