Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 20.06.2014, 18:42

Liczysz jedną fazę i potem mnożysz x3,do testów nie trzeba używać aż tak dużych odbiorników bo ciężko zakręcić nawet tokarką.Wystarczy po 200W na fazę,podłącz prądnicę w gwiazdę i między każdą fazę a zero podepnij taki sam odbiornik,o tej samej mocy w Watach.Rozpędź prądnicę tak aby uzyskać 230V na każdej fazie i pomierz obroty, prąd na jednej fazie,a potem x3 i wynik gotowy.Oczywiście test nie uwzględnia spadku napięcia pod większym obciążeniem ale daje już dobry obraz osiągów twojej prądnicy,spadek napięcia nie będzie duży bo masz długi pakiet blach w stojanie i długie bieguny N.S.N.S.
Czyli napięcie x prąd jednej fazy x3= moc Watt. prądnicy przy danym napięciu i obratach.
:D ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 20.06.2014, 21:23

Nie wiem czy dobrze zrozumiałem TOMMASZ ale postarałem się zrobić jak pisałeś.
A więc podłączyłem prądnicę w gwiazdę,wziąłem 3 żarniki halogenowe po 300W i połączyłem je wszystkie jednym końcem.
Ten wspólny koniec podłączyłem do środka gwiazdy.
Fazy podłączyłem do drugich końców żarników.
O dziwo moją wiertarką Hilti bez problemu rozkręciłem ją do wysokich obrotów.
Prądnicę musiałem rozkręcić do prawie 350 obrotów.A więc:
Obroty---Nap.obciążenie--Natężenie
346rpm-------230V------------1,2A
300rpm-------195V------------1,1A
250rpm-------164V------------1,0A
220rpm-------146V------------0,9A
200rpm-------130V------------0,8A
180rpm-------120V------------0,8A
150rpm-------100V------------0,7A
90rpm---------60V-------------0,4A
Spróbowałem podłączenia bez wyprowadzenia ze środka gwiazdy... nie wiem jaka jest różnica... ja nie zaobserwowałem żadnej.
Wyników napięcia bez obciążenia nie zapisywałem ale spadki sa około 2-4V pod obciążeniem względem obrotów luzem.
Z moich obserwacji widzę,że prądnica podłączona w ten sposób ma dużo mniejszy moment niż podłączone przez mostek prostowniczy.
Poza tym chodzi wiele płynniej.
Gdzieś wyczytałem ,że jedna faza z 3 powinna byc odwrotnie nawinieta lub odwrotnie połaczona.. Próbowałem różnych podłaczeń.
Efekt jest taki ,że szarpie i czuć mocne zaczepy więc odpuściłem.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 20.06.2014, 22:15

Nazywam się Tomek. ;)
Trochę słaby prąd przy tym napięciu 230V.Dziwna sprawa bo powinno być więcej.Czy ten miernik cęgowy dobrze mierzy?. Żarniki podłączyłeś dobrze,to właśnie jest gwiazda i tutaj uzyskuje się wyższe napięcie ale mniejszy prąd przy tych samych obrotach,połączenie w trójkąt jest wydajniejsze ale napięcie jest niższe,za to o wiele większy prąd więc moc przy tych samych obrotach jest większa.

Co do prądu to faktycznie,jest taka zależność że im większe obciążenie tym bardziej wzrasta prąd.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 20.06.2014, 22:26

Dobrze Tomku :)
Prąd słaby bo taki wymusza odbiornik. żarnik ma jak podaje producent 300W ale przy 240V.
Przeliczyłem to. Przy 230Vx1,2A mamy jakieś 275W.
Niestety nie dysponuję 3 równymi obciążeniami o większej mocy.
Mogę podłączyć w trójkąt kosztem napięcia wzrośnie amperaż.ale tak czy tak moc pobierana przez żarniki nie wzrośnie.

Dziwnie to jakoś wygląda .bo jeśli odłączę kebel od środka gwiazdy praktycznie nie ma to znaczenia.Nic się nie zmienia.

Spróbowałbym w trójkąt ale nie wiem jak łączyć.. czy początki faz z końcami następnej czy jak? Tego nie wiem :)
..A moze podłączyć miedzyfazowo ? :)
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez TOMMASZ » 21.06.2014, 6:17

Podłączenie w trójkąt i gwiazdę.
http://www.elektroinstalacje.info/image ... ROJKAT.gif
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 21.06.2014, 9:04

Jak obrazowo wygląda połączenie w trójkąt to wiem.
Miałem bardziej na mysli jak łączyć. Czy czy koniec pierwszej z końcem drugiej fazy . czy może jakoś inaczej.
Potestuję:) dzięki .

Apdejt:
Połączyłem początki faz z końcami w trójkąt jak wyczytałem gdzieśtam i sprawa wygląda całkowicie inaczej niż w przypadku gwiazdy.
Napięcia spadły nieznacznie.
Na luzie w gwiazdę 230v osiągałem przy 340rpm... w trójkąt 230V przy 350rpm więc różnica nieznaczna.
Za to amperaże podskoczyły znacznie.. powiedziałbym o 50% wartości gwiazdy.
Poniżej wyniki pod obciążeniem do 300rpm(nie chciałem spalić żarników)
Prądnicę musiałem rozkręcić do prawie 350 obrotów.A więc:
--------------GWIAZDA------------------------------TRÓJKAT------------------------GWIAZDA/TRÓJKĄT wydajność W
Obroty---Nap.obciążenie--Natężenie| Nap obciążenie------Natężenie
346rpm-------230V------------1,2A-----|--230V-----------------LUZ 350rpm
300rpm-------195V------------1,1A-----|--181V-----------------1,8A----------------214,5W/325,8W
250rpm-------164V------------1,0A-----|--151V-----------------1,6A----------------164W /241,6W
220rpm-------146V------------0,9A-----|--136V-----------------1,5A----------------131,4W/204W
200rpm-------130V------------0,8A-----|--120V-----------------1,4A----------------104W / 168W
180rpm-------120V------------0,8A-----|--108V-----------------1,3A----------------96W / 140W
150rpm-------100V------------0,7A-----|--90V------------------1,1A-----------------70W / 99W
90rpm---------60V-------------0,4A-----|--55V------------------0,7A-----------------24W / 38,5W
Nie trzeba dużo liczyc żeby widzieć różnicę.
Zastanawiam się ,czemu Na forach proponują podłączenie w gwiazdę skoro trójkąt jest 50% wydajniejszy?
Czy ma to związek z grubością drutu? Nie wiem jak mam liczyć Możliwość obciążenia dla trójkąta. Czy też 5,5 na fazę czy może obciażalność jest większa?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 21.06.2014, 18:50

Brus78 Ja najczęściej do obciążania symetrycznego używałem trzech jednakowych spirali. Można się łatwo wpinać w ich połowę
lub w część w zależności od potrzeb. Omomierzem ustalam w jaką część potrzebuję. Do Twojej prądnicy wystarczą około 50 - 100 Ohm.
Trzy spirale podobnie jak cewki można łączyć w gwiazdę lub trójkąt.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 21.06.2014, 19:03

Pomiarów coraz więcej stąd łatwo wychwycić błędne.
Ostatnie pomiary z 20 czerwca całej prądnicy połączonej w gwiazdę pozwalają ustalić szczegółowiej że:
przy 150 i 200 rpm i trzech grzałkach również spiętych w gwiazdę, uzyska się :
1kW/ 1.86kW z 3 grzałek po 17 Ohm, sprawność 75% śmigło musi wnieść 1.4/2.4kW
0.89kW/ 1.57kW z 3 grzałek po 23 Ohm, sprawność 80% śmigło musi wnieść 1.1/2kW
0.73kW/ 1.3kW z 3 grzałek po 31 Ohm, sprawność 85% śmigło musi wnieść 0.86/1.5kW
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 21.06.2014, 19:39

Z tego wynika ,że lepiej używać grzałek o większym oporze.
Co do samych testów to robię je tym co mam do dyspozycji i przedstawiam jak najdokładniej mogę.

Nurtuje mnie jeszcze jedna sprawa .. czy lepiej będzie zastosować grzałki spięte powiedzmy w gwiazdę czy zastosować mostek i używać jednofazowych?Wiadomo .. mostek wniesie swoje straty ale ma też plusy..

Klistron Twoje obliczenia jakoś specjalnie nie napawają optymizmem :)
0.73kW/ 1.3kW przy 150/200rpm.. szału nie ma

Nowy test ..prądnica podłączona w gwiazdę a grzałki międzyfazowo ale nie wiem czy to dobry pomysł :) pewnie nie :)
Same osiągi wyglądaja dużo ciekawiej ,ale za to moment prądnicy wzrósł bardzo znacznie.Na tyle ,że wiertarka z trudem kręci.

Obroty---Nap.obciążenie--Natężenie
180rpm-------193V------------1,8A
148rpm-------151V------------1,5A
90rpm---------89V-------------1,0A
Większych obrotów nie dało się osiągnąć.
Czy grzałki mogą być podłączone w ten sposób? W tym podłączeniu zauważyłem efekt "migotania" światła żarników.
Przy innych połączeniach tego efektu nie było.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.06.2014, 17:00

Na napięciu fazowym szału nie będzie, ale są inne zalety do których jeszcze dotrzesz prawdopodobnie później.
Połączenie żarników w trójkąt i wpięcie ich do wyższego napięcia międzyfazowego prądnicy mającej układ gwiazdy jest trafniejsze bo lepszy odzysk mniejsza strata.
Przy 150 i 200 rpm i trzech grzałkach spiętych w trójkąt można liczyć na :
1.4kW/ 2.8kW z 3 grzałek po 34 Ohm, sprawność 75% śmigło musi wnieść 1.9/3.7kW
0.98kW/ 1.9kW z 3 grzałek po 64 Ohm, sprawność 85% śmigło musi wnieść 1.15/2.2kW
Odnośnie pulsowania to przy małych obrotach, małej częstotliwości zawsze będzie występować. Grzałkom pulsacja nie przeszkadza.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 22.06.2014, 17:38

Dzięki za wyjaśnienie :)
Z minusów połączenia miedzyfazowego moge na tą chwilę wymienić własnie pulsowanie czoego nie widać w połączeniu fazowym oraz dużo wyższy moment.
Jeśli miałbym powiedzmy wolne śmigło o dużym momencie wybrałbym miedzyfazowe... zaś przy szybkim smigle postawiłbym na trójkąt.
Ten moment w połaczeniu międzyfazowym może powodować duże szarpanie i zmiany prędkości śmigła.
To tylko takie moje domysły.
Czy połaczając międzyfazowo/trójkąt/gwiazda zawsze mamy stała wartość obciążenia nominalnego około 5,5A ?
Czy różni się to jakoś dla poszczególnych połaczeń?
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.06.2014, 22:29

Nigdy nie ma stałego obciążania śmigła które pracuje na zmiennym wietrze. My musimy się DOPASOWYWAĆ do zmiennego
wiatru i optymalnych EFEKTYWNYCH obrotów ŚMIGŁA, aby możliwie odbierać NAJWIĘCEJ z tej współpracy z wiatrem i sterującej
tym procesem obciążeniowym INTELIGENTNĄ elektroniką i TRAFNYMI założeniami konstrukcyjnymi.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.06.2014, 23:00

RZECZYWISTOŚĆ nic nie daje za darmo: mocniej obciążasz prądnicę i chcesz więcej odebrać STĄD musi wiatr (a na testach wiertarka) więcej włożyć, to jest moc którą sobie życzymy plus straty jakie trzeba napotkać na tej drodze. Często jesteśmy zawiedzeni że jest mało bo z naszej niesamoświadomi problemu, nieprzewidziane straty znacznie z tych osiągów wiatru UKRADŁY.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.06.2014, 23:21

Wiertarka, tokarka napędzająca to wielka różnica od rzeczywistej mocy wiatru. Trzeba tego praktycznie doświadczyć. Czasami mój zestaw pracował harmonijnie przez dwa miesiące. Wystarczył kilkusekundowy podmuch przedburzowy, który rozwalał WYBUCHOWO obciążenie, bo jedna z trzech żarówek 100W DOSTAŁA nagle 400W i musiała huknąć z przeciążenia a śmigło dostawało szalonych obrotów. Szczęście że te zdarzenia były SEKUNDOWE. Dlatego samoczynny mechaniczny uczył od gwałtownego wiatru stawiam na pierwszym miejscu a elektronika to dopiero drugie niezbędne zabezpieczenie.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 22.06.2014, 23:49

Kol Brus78 zerknij na mój wątek "Śmigło 4.5m"
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 23.06.2014, 18:41

Klistron
Ja powyżej miałem na myśli to ,że podłaczając międzyfazowo moment obrotu pradnicy wzrósł bardzo dużo porównując do połaczeń gwiazda/trójkąt.
Szczerze mówiąc jeszcze sam nie wiem jak będę sterował grzałkami .. nie znalazłem nic co sterowało by grzałkami na 3 fazach.
Większość jest na DC i to jeszcze do 120V.
Przez to też mam dylemat czy podłączać trzyfazowo AC czy może przez mostek ...Ale w przypadku mostka napięcie będzie potężne jak było widać po testach.
W mojej prądnicy mam wszystkie wyprowadzenia cewek nazewnątrz więc w razie czego mogę spróbować połączyć cewki równolegle np po 2.
W ten sposób napięcie DC spadłoby do jakiejś normalnej wartosci ,a dopuszczalne natężenie wzrosło.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez klistron » 23.06.2014, 21:13

Na początek proponuję zdobyć doświadczenia z mostkiem prostowniczym, bo łatwiejsze sterowanie. Łatwiej będzie ustalić optymalną pracę zastosowanego śmigła. Zawrotnych obrotów duże śmigło nie ma, stąd napięcia będą umiarkowane i to znacznie
niższe niż w Twoich testach. 150 rpm pod obciążeniem będzie raczej od święta, chyba że masz wyjątkowe warunki wietrzne.
Bardzo dobrze że zachowałeś możliwość manewru w łączeniu cewek, będzie to przydatne w dopasowaniu całego zestawu
śmigło-prądnica do częstego wiatru.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 23.06.2014, 21:51

Masz rację .. na poczatek zrobię jak sugerujesz.
A propos warunków wietrznych to średnia od lutego do poczatku czerwca 2,5m/s na wysokości 6m.(tak wiem jaką siłę niesie wiatr tej prędkości :)
Ta wartość nie uwzględnia porywów bo jest mierzona co 10 minut.Docelowy maszt będzie miał 12-13m wysokości więc wyniki beda ciut lepsze.
Osobiście jednak uważam ,że ten wynik powinien byc dużo lepszy ,bo wieje prawie zawsze.. Bycmoże moje urzadzenie coś strajkuje.
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 17.08.2014, 9:55

Wrzuciłem na YT 2 filmiki z testów . Jesli ktoś ma ochotę zaglądajcie :)

Cewka testowa 2x0.8
https://www.youtube.com/watch?v=ak8yscPt0AA

oraz 3 fazy gwiazda :
https://www.youtube.com/watch?v=tF7iDNao6yU
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Re: Prądnica z silnika 5,5kw /1440obr /36żł

Postprzez Brus78 » 23.08.2014, 14:15

Trochę nie dawały mi spokoju niskie amperaże przy podłaczeniu w gwiazdę więc pokusiłem się o jeszcze jeden test.
A mianowicie obciązenie to jedna grzałka 500W/230V podłączona za mostkiem prostowniczym.
Prądnica połaczona w gwiazdę oraz pod mostek.Wyniki wyglądają wiele lepiej niż na testach żarnikowych w gwiazdę.
Oto wyniki:
OBROTY------AC 1Faza---NATĘŻENIE 1Faza---VDC 3FAZ
90 RPM---------58VAC-------------0,8A-----------124VDC
125RPM--------73VAC-------------1,1A-----------159VDC
150RPM--------93VAC-------------1,6A-----------176VDC
176RPM-------115VAC-------------1,9A-----------243VDC
186RPM-------124VAC-------------2,1A-----------256VDC
202RPM-------135VAC-------------2,2A-----------274VDC

Dodatkowy test .. 2 grzałki 500W/230V podłaczone równolegle.
Jedyne co udało się osiągnąć to :
90 RPM --56VAC 1 fazy ---1,6A --- 120VDC 3faz

Zapomniałem dodać.... Natężenie dotyczy jednej fazy AC ..Już zmieniłem
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron