Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 30.03.2014, 13:33

Tomku przykleiłem magnesy ze skosem na dwa zęby i żłobek, skos wyznaczony na długości stojana. Rezultat jest taki że zaczep co prawda zmniejszył się, ale odrobinę w porównaniu do skosu ząb i żłobek. Ręce mi już opadają nie wiem w czym tkwi wina, gdy przykleiłem jeden magnes to zaczepu nie było wcale jakby wogule nie było magnesu w środku. Czy może to być wina kleju? Stosowałem tym razem poxipol. Jeszcze jedno pytanie czy po przyklejeniu trzeba szlifować magnesy na tokarce? Gdzieś o tym czytałem ale czy magnes się nie przegrzeje.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 30.03.2014, 15:09

Szympik188 napisał(a): gdy przykleiłem jeden magnes to zaczepu nie było wcale jakby wogule nie było magnesu w środku.


I tak powinno być,jeśli wklejenie reszty biegunów spowodowało powstanie zaczepów to oznacza że gdzieś zrobiłeś błąd. Albo inne magnesy mają inne skosy albo jest pomiędzy nimi nie równy odstęp,sprawdź jeszcze czy są wklejone prawidłowo N,S,N,S i wstaw dobre zdjęcie wirnika.
Klej nie ma z tym nic wspólnego, tokarka może być ale trzeba dobrego tokarza.,bo jeśli będzie chciał zrobić to zbyt szybko to magnesy się przegrzeją a nawet oderwą. Ja sam zawsze szlifowałem ręcznie,bo bałem się to dać na tokarnię po moich perypetiach z tokarzami .

Jak wyznaczasz skos i odległości wszystkich biegunów ? , ja robię to suwmiarką na wirniku i znaczę rysikiem .
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 04.04.2014, 20:09

Witam, Bieguny są na pewno wklejone poprawnie nsns. Skos wyznaczam tak jak piszesz suwmiarką i rysikiem z tym, że mam utrudnioną prace bo po pod poprzedni skos szlifowałem wirnik i mam 16 płaszczyzn na wirniku, na okręgu jest lepiej to rozrysować. Dlatego tym razem rozrysowałem na opaskach zaciskowych. Pomiędzy magnesy wkładałem przekładki plastikowe grubości ok 1,7mm

Co do tokarza to racja, mi tez rozjechały się trochę blachy wirnika tokarz stwierdził że nic się nie stanie, ale to moja wina bo z pośpiechu zapomniałem skręcić go śrubami, widać na zdj.
Więc jeśli ktoś zabiera się za toczenie wirnika to zawsze trzeba pamiętać o skręceniu go śrubami przed toczeniem :!:
Załączniki
skos na 2 zęby i żłobek.jpg
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 04.04.2014, 20:36

ale ja czegoś tu nie rozumiem,masz dłuższy wirnik od magnesów,dlaczego?.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 04.04.2014, 20:43

Dlatego że stojan ma 47 mm. Magnesy 50mm, a Wirnik ma 57mm tyle że podczas toczenia końcowe blachy wirnika rozeszły się i jest takie złudzenie że jest dużo dłuższy
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 04.04.2014, 20:50

Rozumiem,ja kiedyś miałem silnik od pralki wiatka ale mój miał długość stojana i wirnika 65mm.Widać robili różne,niektóre bardziej oszczędne.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 04.04.2014, 21:08

Wymiar wirnika który podałem 57mm to same blachy wirnika, przed stoczeniem cały miał bodajże 62mm razem z tymi aluminiowymi pierścieniami, które oderwałem bo się już ledwo trzymały. Właśnie się dziwiłem dlaczego stojan jest krótszy od wirnika.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 05.08.2014, 23:13

Witam po dłużej przerwie. Na początek chciałbym podziękować za pomoc kolegom a szczególnie Tomkowi za pomoc w wykonaniu wirnika pradnicy:)
Okazało sie że magnesy byly nie zbyt dokladnie przyklejone, zaskoki sa ale minimalne nie bede juz nic zmieniał dla mnie jest ok. Mam teraz kolejny problem chciałbym teraz zająć się stojanem, czyli go przewinąć tylko na 12V czy 24V ktore rozwiązanie jest lepsze? Nie wiem jaki drut zastosować czytałem że jedni dają 0.6mm drudzy nawet 1.2mm, może ktos ma podobną pradnice i mógłby się podzielić jakim drutem i jaka moc osiągnął przy określonych obr. Moim napędem jest koło wodne o śr 80 cm z przełożeniem 1:3 daje mi to ok 150obr/min i
ok 85V na fabrycznym uzwojeniu bez obciążenia. Jaką moc moge wyciągnąć przy takich obrotach(liczę że obroty przy obciążeniu jeszcze spadną) oczywiscie po przezwojeniu stojana?
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 07.08.2014, 1:58

Moja propozycja to przed decyzjami co do grubości planowanego uzwojenia, proponuję wpierw przeprowadzić test na fabrycznym uzwojeniu. Można będzie łatwo ocenić na jaką moc możesz liczyć z tego koła wodnego i napędzającej go strugi wodnej.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 07.08.2014, 2:08

Wpierw można by to uzwojenie obciążyć oporem rzędu 170 ohm o mocy co najmniej 40W. Po zmierzeniu napięcia na oporze i natężenia płynącego oraz przy jakich obrotach to się dzieje, to można by już dużo przewidywać. Wspomniany opór nie musi być taki jak ja podałem. Można dobrać inny. W mojej powierzchownej ocenie tego koła wodnego wydaje mi się że odchyłka rzędu + - 30%. też dałaby trafną ocenę.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 07.08.2014, 21:19

Kolego klistron dzieki za wypowiedź. Test przeprowadzilem na małej zarówce typu halogenowego na 230V 50 wat,
ale bylo za małe napięcie zeby zaświeciła mocno, oczywiscie nie stosowałem
żadnego mostka ani nic w tym rodzaju. Kolo nieznacznie zwolniło. Niestety nie zmierzyłem wtedy napięcia ani natężenia, zrobie to jutro. Pytanie czy ta żarówka bedzie odpowiednia czy użyć czegoś innego? Co do obrotów to musze wprowadzić pare poprawek w kole bo nie jest uszczelnione i woda się przelewa do kolejnych przegrod i wymienić
łańcuch bo cos zgrzyta.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 09.08.2014, 17:43

Można i taką żarówką chociaż ma ona znaczną oporność po rozgrzaniu żarnika bo około 1000 ohm i odzyskana moc przy niższym napięciu będzie znacznie niższa niż te 50W dla napięcia 230V.
We wspomnianym pomiarze nie chodzi oto aby żarówka się świeciła. Ważna jest moc obciążenia którą obliczamy z wzoru [Wat]=[V]*[A]
Aby była ona większa wystarczy połączyć równolegle kilka takich żarówek.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 14.08.2014, 18:49

Witam. Sorki że tak długo nie odpisuje, to z braku czasu na pierwszym miejscu praca a na drugim majsterkowanie;)
Postarałem się trochę ztuningować moja konstrukcję, założyłem przekładnie pasową wraz z kołami z pralki automatycznej. Przełożenie 1:6 uzyskałem bez obciążenia 450obr/min i 196V. Pomiary zrobiłem niestety nie do końca ponieważ nie mogę zmierzyć natężenia prądu zmiennego zwykłym multimetrem. Trzeba by było pewnie go najpierw wyprostować? Podam moje pomiary może to da sie jakoś policzyć? a więc tak:
Zwykła żarówka 40 wat (opór 104 ohm) spadek napięcia z 196V (przy 450obr/min) do ok 98V (przy ok 225obr/min)
Zwykła żarówka 75 wat (opór 54 ohm) spadek z 196V do 65V (przy ok 160obr/min)
Obie żarówki na raz spadek z 196V do 46V(przy ok 138 obr/min
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 06.09.2014, 18:19

Witam ponownie, zakupiłem mostek prostowniczy 3fazowy 35 A aby móc nareszcie zmierzyć natężenie . Kolego klistron licze na twoja wypowiedź w tym temacie ponieważ ja nie ogarniam niektórych rzeczy. Dokonałem kilku pomiarów przy różnym przełożeniu i różnym obciążeniu i uzyskana moc jest zaskakująco mała niż mi się wydawało waha się w przedziale 3-9 wat!! Zrobiłem jak mówiłeś połączyłem kilka żarówek i oto wyniki:
Przepływ przez rure 2.6 l/min przełożenie 1:3 obroty 205/min napięcie po mostku bez obciążenia wynosi 110V
żarówka 75 wat obr 105/min 46V 0.14A = 6,44 wat
żarówka 60 wat obr 110/min 49V 0.14A = 6,86 wat
dwie żarówki 60 wat obr 79/min 28V 0,11A = 3 wat
dwie żarówki 75 wat i 60 wat obr 72/min 24V 0,22 = 5,28 wat
przepływ przez rure 1,8l/min 180 obr/min napięcie po mostku 97V razem dwie żarówki 60wat i jedna 75wat obr 51/min 12V i 0,24A
Jak to się teraz ma do przezwojenia prądnicy czy wogóle ma to sens? Pozdrawiam
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 06.09.2014, 20:18

No cóż. Powodem tak niskiej mocy jest przedewszystkim zbyt mały przepływ wody. 2,6l/min to troche za mało żeby liczyć na kokosy.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 07.09.2014, 12:16

Juriii ja nie liczyłem na kokosy, wystarczyło by mi nawet 50 wat. Przepływ rzeki waha się od 2 - 5 l/min zależy od pory roku. Chciałbym jakoś wykorzystać tą prądnice skoro ją już mam dlatego tu pisze i proszę o waszą poradę. Zastanawia mnie jeszcze czy jeśli przezwoiłbym ją grubszym drutem na napięcie np 24V to czy osiągi będą trochę lepsze? Wtedy opór uzwojenia prądnicy się zmniejszy, ale czy będzie stawiała mniejszy opór na obciążeniu?
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 07.09.2014, 23:44

Po pierwsze: 1. Przepływ 2-5 Litrów/minutę to BARDZO mało. Czy nie jest to na sekundę.
Po drugie: 2. Z przedstawionych pomiarów przy starannym dopasowaniu uzwojenia z TEJ STRUGI WODNEJ trudno będzie zwiększyć moc obecnie mierzoną o 50%.
Po trzecie: 3. Mały przepływ stąd mała niesiona energia wody, chociaż są niezłe zachęcające obroty kręcącego się koła wodnego. Są one niestety tylko na LUZIE, gdzie pokonuje się jedynie mały opór na łożyska, no i część oporu powietrza i lepkość wody. Osobiście przykro mi że przy nieznacznym obciążaniu, to koło wodne mocno zwalnia, pokazując jaką rzeczywiście małą moc ta wykorzystywana struga wody niesie.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 07.09.2014, 23:50

Może warunki terenowe pozwalają na zastawienie i spiętrzenie wody. Przy różnicy poziomów, to czasami okresowo można wykorzystać więcej energii potencjalnej wody.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 08.09.2014, 14:27

Poprawka nastąpiła pomyłka z mojej strony, oczywiscie w poprzednich postach chodziło o litr na sekundę. Oto kilka zdjęć, może ktoś uchwyci co mozna by poprawić. Różnica poziomów wody to ok 1.5m a wiadomo ze do łopatki turbiny jest mniej, jak liczy sie różnicę spadku? Względem łopatki turbiny czy pomiędzy różnica poziomu wód?
Załączniki
DSC03393.jpg
DSC03395.jpg
DSC03427.JPG
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 05.12.2014, 18:40

Witam. Panowie potrzebuję waszej pomocy w obliczeniu napięcia przewijanej prądnicy z postów powyżej(48 żłobków). Kolega zrobił mi jedną cewkę testową z drutu 1.05 w podwójnej izolacji weszło 42 zwoje (na moje oko ze 4 jeszcze by upchnął). Test wykonałem bez obciążenia i tak przy ok. 75obr/min daje 0.5V , przy ok. 92obr/min daje 0.7V przy ok. 150obr/min daje 1.3V Chciałbym żeby przy ok 75obr/min miała napięcie ładowania 12V akumulatora a przy ponad 150obr 24V. Jak to policzyć? Proszę o jakieś wskazówki, każda podpowiedź będzie dla mnie cenna
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron