Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 22.12.2014, 23:11

Nawinąć każdą cewkę podwójnie drutem 0.8mm i będzie dobrze,ale pralkowiec musi być odpowiedni.Stojan musi mieć odpowiednią długość i średnice,długość nie mniejsza niż 6cm.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 28.12.2014, 16:27

witam. panowie, co myslicie o takim wirniku(nie patrzec na wymiary). duzo prostszy do wykonania.http://obrazki.elektroda.pl/9741855200_1333128449.jpg
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 30.12.2014, 18:17

witam. nikt nie próbował?? ja znalazłem tylko dwie wzmianki na ten temat na elektrodzie. jedna wypowiedz była na plus dla tego rozwiązania. chciałbym poznać więcej opinii.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 30.12.2014, 20:32

No ja bym zrobił ten pierścień magnetyczny o grubości conajmniej 20mm. Swój wirnik wykonałem w jednej bryle, i jestem pewny że magnesy są wykorzystane na max-a
IMG_3487.JPG

Zapodaj tego linaka z elektrody jeśli możesz.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 30.12.2014, 20:49

witam. http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1932704-1290.html mniej więcej w połowie strony. to jest jedyna opinia jaka znalazłem na temat takiego wirnika.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 30.12.2014, 21:30

Wirnik nie musi być wykonany z pełnego materiału bo będzie strasznie ciężki,ale musi być wykonany ze stali konstrukcyjnej czyli tej najzwyklejszej.
Na rysunku jest tuleja a na jej środku krążek i następna tuleja na wirnik,słabe rozwiązanie bo panują tam duże przeciążenia.Poszedł bym raczej w stronę rury stalowej o odpowiedniej średnicy ale ze wspawanymi deklami z obu stron,w deklach otwory na oś i wirnik jest lekki i solidny. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 30.12.2014, 21:42

No dobrze, ale orginalny wirnik był złożony z blach, co w sumie dawało taką samą+/- wage jak tego dorobionego. A zazwyczaj wystarczy stoczyc orginalny wirnik i sprawa załatwiona.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 30.12.2014, 21:49

Nie koniecznie,owszem jest złożony z blach krzemowych które są lekkie a do tego po między tymi blachami jest aluminium które jest jeszcze lżejsze.Pełny wirnik jest ok bo spełnia swoje zadanie i pole magnetyczne się zamyka,ale ma sporą wagę w porównaniu do oryginału,zważ oryginał.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 30.12.2014, 22:01

Sprzeczać sie nie bede bo nima oco. Ale lekki nie był, blachy miał lakierowane, całość poszła do lamusa...
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 30.12.2014, 23:24

No i bardzo dobrze bo faktycznie nie ma o co się spierać :) ,ja tylko odpowiedziałem na podjęty przez Ciebie temat.Sam kiedyś miałem podobnie,wirnik się rozpadł i dorabiałem z pełnego wałka i dlatego tak twierdzę.
Dorabiając jednak wirnik z rury mamy lżejszy wirnik od tego oryginalnego,a jak wiadomo im lżejsza całość tym lepiej.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez set » 31.12.2014, 0:02

Przy silniku z pralki jest to bez większego znaczenia problem pojawia się przy większych prądnicach u mnie przy średnicy 160 i dł 180mm pełny wirnik ważyłby prawie 30 kg więc prądnica zamiast około 70 kg ważyłaby 100.
set
 
Posty: 752
Dołączył(a): 04.03.2012, 20:04
Lokalizacja: Jędrzejów

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 31.12.2014, 10:11

witam. panowie nie sądziłem ze wywołam to taką burze. z tego co ja wyczytałem na temat tego wynika to to ze rotor nie może być pełny tylko w formie "rury" coby pole mag. nie zamykało się przez wirnik tyko przez stojan. dlatego pytałam, bo sadziłem ze ktoś już takie cudo testował. a wiadomo im więcej opinii tym lepiej. TOMMASZ sorki nie mogłem się powstrzymać. mylisz się, w takich blachach zawartość krzemu jest w granicach 3-4%. wiec wielkiej różnicy w wadze nie będzie, Juriii ma racje.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 31.12.2014, 11:10

stelf1 napisał(a): TOMMASZ sorki nie mogłem się powstrzymać. mylisz się, w takich blachach zawartość krzemu jest w granicach 3-4%. wiec wielkiej różnicy w wadze nie będzie, Juriii ma racje.

Skoro ma rację,to niech tak będzie. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez magnus54 » 31.12.2014, 11:37

(... )rotor nie może być pełny tylko w formie "rury" coby pole mag. nie zamykało się przez wirnik tyko przez stojan (...)

Rotor może być pełny albo może być w formie rury.
Jak jest w formie rury to rura musi mieć ściankę wystarczająco grubą żeby pole SWOBODNIE przechodziło po ściance rury.
Pole ma robić zamkniętą pętlę przechodząc przez stojan i przez wirnik. Zbyt cienka ścianka rury utrudniałaby przepływ strumienia magn. w tej pętli.
magnus54
 
Posty: 14
Dołączył(a): 08.04.2014, 14:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 31.12.2014, 12:40

Wirnik oryginalny jest w dużej części wypełniony aluminium,co wpływa na jego mniejszą wagę.I to będzie śmiało 2/5 wagi mniej.
Nie wiem jak ma się pełen wirnik do zamykania się czy rozchodzenia pola,bo zwyczajnie tego nie widać,ale ja nie zauważyłem różnicy w osiągach wirnika pełnego czy oryginalnego.
A to czy waga jest istotna przy takiej prądnicy czy nie,to już zostawię każdemu do wyboru,bo dla mnie miało to znaczenie gdy montowałem to na dachy i w dodatku na kalenicy.
Załączniki
images.jpg
images.jpg (8.07 KiB) Przeglądane 13448 razy
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez magnus54 » 31.12.2014, 13:20

ja nie zauważyłem różnicy w osiągach wirnika pełnego czy oryginalnego

Racja, różnice są niewielkie, a przy „na wszelki wypadek silniejszych” magnesach może nawet nie ma żadnej różnicy. Zęby stojana i tak się nasycą.
Przy aluminiowych żłobkach pole w wirniku też się zamyka z niewielkim dodatkowym oporem na opłynięcie aluminiowych rowków dookoła w dobrze przewodzącej blasze ze stali krzemowej.
Ja w swoim poprzednim wpisie traktowałem wirnik oryginalny jako „pełny”, a nie „rurowy”.
Jednak na dobrze dobranej „rurze” można oszczędzić jeszcze więcej na wadze, szczególnie przy większych średnicach.
Jeśli komuś się chce... :D
magnus54
 
Posty: 14
Dołączył(a): 08.04.2014, 14:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 31.12.2014, 15:01

panowie. mnie chodzi o rozmieszczenie magnesów nie o to czy wirnik ma być pełny czy nie. w tych linkach co podałem magnesy są na "sztorc" a nie na płasko naklejone na wirnik. tak jak pisali na elektrodzie na pewno można zmniejszyć szczelinę do minimum. z pewnością będzie mniejsza niż przy tradycyjnym wirniku. głownie chodzi mi o sprawność takiego ułożenia magnesów. na marginesie, wirnik nie może być pełny bo pole zamknie się przez wirnik a nie przez stojan(uzwojenie). chodzi mi sprawność takiego okładu w stosunku do tradycyjnego. pozdrawiam.
PS
w wirniku tradycyjnym jest mało aluminium. z niego jest wykonana tylko klatka a reszta to stal.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez magnus54 » 31.12.2014, 17:09

wirnik nie może być pełny bo pole zamknie się przez wirnik a nie przez stojan(uzwojenie


Czy dobrze zrozumiałem że pytasz o coś takiego?
Załączniki
wirnik n.jpg
magnus54
 
Posty: 14
Dołączył(a): 08.04.2014, 14:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez stelf1 » 31.12.2014, 17:19

magnus. dokładnie już to wklejałem wcześniej.
stelf1
 
Posty: 15
Dołączył(a): 09.12.2014, 12:29

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez magnus54 » 31.12.2014, 21:51

Zrobiłem trzy analizy z „użyciem” magnesów N38 o przekroju 7mm x 2,4 mm. dla średnicy stojana 98mm i średnicy wirnika 97,2mm, stojan 48 żłobków, 16 biegunów na wirniku.
1 – układ „klasyczny”, każdy biegun na 2 szerokości magnesów (32 magnesy)
r1.JPG

2 – układ proponowany przez Ciebie z użyciem tej samej ilości magnesów (32 magnesy)
r2.JPG

3 – układ proponowany przez Ciebie z użyciem połowy magnesów (16 magnesów)
r3.JPG

W porównaniu z „klasycznym” proponowany układ magnesów jest znacznie wydajniejszy (szacuję pobieżnie wzrost wydajności magnesów o ok. 50%)

Jest jednak problem:
Gdyby wykonać wypełnienie rotora pomiędzy magnesami z trapezowych kostek stalowych, to podczas pracy prądnicy powstawałyby w nich silne prądy wirowe powodujące straty mocy wydzielane w postaci ciepła (grzanie się rotora).
Sposobem zminimalizowania tych szkodliwych prądów byłoby wykonanie tych trapezowych bloczków wypełniających z poklejonych (lub fachowo znitowanych) płytek blachy transformatorowej – takiej samej jak blachy stojana. Nie wiem czy te bloczki blachy transformatorowej dałoby się dostatecznie mocno zamocować na wirniku, tak żeby nie odpadły przy dużych obrotach....
Jeśli wykonanie byłoby w ogóle możliwe, to na pewno nie byłoby łatwe ani tanie...
magnus54
 
Posty: 14
Dołączył(a): 08.04.2014, 14:29

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron