Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 17.06.2015, 20:35

podłączyłem mostek trójfazowy zrobiłem pomiary bez obciążenia; 47obr/min- 21,5V; 90obr -36V; 175obr-90V; 350obr-190V; 700obr-350V;
obciążyłem żarówką 100W/230V prąd przy 350obr/min 0,4A a napięcie 90V potem obróciło na prowizorycznym sprzęgle, prądnica stała a silnik się kręcił :); muszę to naprawić;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 17.06.2015, 22:47

Chyba masz trudności z pomiarem obrotów, bo pomiar napięcia jest łatwy i nie powinien zawierać błędów.
Jeżeli większość pomiarów napięcia nieobciążonego jest prawidłowa to:190V powinno być przy wyższych obrotach o 11%, a 90V przy obrotach niższych o 18%.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 18.06.2015, 20:29

nie posiadam obrotomierza małe obroty liczę na piechotę ze stoperem, większe to przelicznik z hz np silnik napędzający prądnicę ma 1400 obrotów na tabliczce i to jest 50 hz, połowa 25hz to 700obr potem 13hz to 350obr i tak dalej; nie wiem na ile to odpowiada rzeczywistym obrotom ale u mnie w firmie tak się przyjmuje, np prędkości pracy pomp czy podajników; czy kolega klistron ze swoim dużym doświadczeniem może coś podpowiedzieć, jak przewinąć tą prądnicę na 24V ?
2 hz-21,5V; 3 hz- 36V; 4hz- 50V; 5hz -65V; 6hz- 79V; 7hz- 90V; 8hz- 124V; 9hz- 137V; 10hz- 150V; 11hz- 163V; 12hz- 175V; 13hz- 190V takie częstotliwości ustawiam na falowniku sterującym silnikiem 0,8kW 1400obr napędzającym prądnicę; przy 25hz- 351V stałego na mostku trójfazowym;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 19.06.2015, 14:53

Pomiarów jest wystarczająco dużo.
Teraz przecinając wystające ucho cewki można policzyć ile jest zwojów w żłobku i zmierzyć jakiej grubości był drut nawojowy.
Drugi element to założenie przy jakim wietrze - obrotach nasze śmigło ma rozpocząć ładowanie akumulatora 24V.
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 21.06.2015, 11:23

wyciąłem uzwojenia; uzwojenie trójfazowe było nawinięte drutem o średnicy 0,7 mm, w cewkach jest po 95 zwojów; cewki nawinięte systemem 1-4; myślę, że najlepiej by było gdyby ładowanie startowało przy wietrze 4m/s; nie znam się na doborze wielkości koła wiatrowego ale po zrobieniu tej prądnicy będę robił próby; czy doświadczeni koledzy z forum mogą podzielić się swoimi pomysłami na uzwojenia tej prądnicy i sposób jej nawinięcia żeby służyła do ładowania akumulatorów 24V?
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Waldemar Pachoł » 22.06.2015, 14:45

Tak na szybko.
Zakładając baterię 24V czyli ładowanie na poziomie 26V i 1A daje nam 26W które prądnica musi uzyskać z koła wiatrowego.
Takie koło przy prędkości wiatru 4m/s powinno mieć co najmniej 1,666m średnicy by te 26W brutto dostarczyć.
Jeśli chodzi o drut to zakładająca 4A/1mm2 przekroju przewodu, z obliczeń wychodzi 1mm2/4 (bo 1A) = 0,25mm2 a to jest drut o średnicy 0.6mm. Jednak taki drut to maksymalnie 75W, powyżej tej mocy drut będzie się zbytnio grzał i się przepali.
Zakładając drut średnicy 1,15mm można będzie z prądnicy brać 4Ax26V=104Wx3F=312W jednak trzeba dostarczyć większych obrotów i większą średnice koła wiatrowego.
Zakładając drut średnicy 1,6mm można będzie brać 8Ax26Vx3F=614W no i oczywiście kwestia obrotów i średnicy koła wiatrowego...
...bo czasami wystarczy rozebrać i dobrze przedmuchać.
Jestem b. rzadko przed monitorem, choć staram się jak mogę - brak czasu. Jeśli szukasz kontaktu bezpośredniego to monitorowany jest tylko mail firmowy.
Avatar użytkownika
Waldemar Pachoł
 
Posty: 1226
Dołączył(a): 17.08.2008, 20:49
Lokalizacja: Ostrołęka

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez klistron » 22.06.2015, 15:27

Przeliczając przedstawione pomiary, potwierdza się to co wcześniej doświadczeni koledzy sugerowali.
Przy w miarę sprawnym śmigle średnicy 3m ja nawinąłbym tą prądnicę drutem Fi 1.1mm wpychając w każdą cewkę co najmniej 41 zwojów.
Ładowanie akumulatorów 24V powinno się pojawić przy wietrze o szybkości nieznacznie przekraczającym 3m/s i oczywiście gdy prądnica
będzie miała minimalny zaczep magnetyczny, pozwalające śmigłu zastartować.
Ostatnio edytowano 24.06.2015, 14:51 przez klistron, łącznie edytowano 1 raz
klistron
 
Posty: 552
Dołączył(a): 22.08.2008, 0:35

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 22.06.2015, 19:52

uprzejmie dziękuję doświadczonym kolegom za przydatne informacje, prądnica nie ma zaskoków bo magnesy klejone są wg informacji uzyskanych na tym forum; zanim się za to zabrałem, poczytałem i wykorzystałem tą wiedzę; będę informował kolegów o postępach i testach uzwojonej już prądnicy; dziękuję jeszcze raz za zainteresowanie i pomoc;
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 23.06.2015, 18:46

kikis napisał(a):, prądnica nie ma zaskoków bo magnesy klejone są wg informacji uzyskanych na tym forum;


Tutaj mowa o zaczepach magnetycznych,zaskoki są zawsze podczas pracy każdej prądnicy pod obciążeniem. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez LONIC » 28.06.2015, 12:27

Moja chodzi dość płynnie. Byle wiaterek i zaczyna się kręcić a jak zaczyna ładować to rozkosznie mruczy :D
LONIC
 
Posty: 260
Dołączył(a): 23.10.2012, 18:15

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez kikis » 26.07.2015, 18:28

witam po długiej nieobecności; zrobiłem test prądnicy po przezwojeniu drutem 2x 0,70- 41zwojów; trzy cewki po 8 palców po połączeniu w gwiazdę i podpięciu mostka trójfazowego dają napięcia;
2 Hz na falowniku ok 47obr/min 41,5V;
3hz-90obr/min 49V;
4Hz 55,8V;
5Hz 62,3V;
25Hz 178V;
gorzej z obciążeniem jak podepnę do Brizo i aku silnik 0,8kW który ją napędza nie daje rady wkręcić się na obroty i na sterowniku pojawia się tylko 2 do 3A ładowania a napięcie nie osiąga poziomu załączenia dodatkowego obciążenia w postaci grzałek w piecu; myślę, że to za mała moc silnika napędzającego prądnicę;
jak załączam 4 PV zamontowane na dachu to prąd na Brizo sięga 30A w słoneczny dzień przy napięciu 28V;
kupiłem łopaty i pospawałem maszt 14m zalałem fundament i będę go stawiał pewnie gdzieś za tydzień jak beton zwiąże; co myślicie o prądnicy dlaczego nie daje więcej prądu i blokuje silnik? 3A to raptem 78W przy 26V
kikis
 
Posty: 16
Dołączył(a): 07.06.2015, 22:53

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez bobo » 12.03.2016, 14:01

witam, jestem nowy na forum i mam pytanko jakie powinny być skosy magnesów czy dwa zęby i jeden żłobek czy możne trzy zęby i żłobek bo takie zdjęcia też widziałem?
bobo
 
Posty: 11
Dołączył(a): 09.03.2016, 19:28

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Juriii » 12.03.2016, 14:44

2 zęby i jeden żłobek.
Juriii
 
Posty: 572
Dołączył(a): 12.05.2013, 9:21

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 12.03.2016, 15:44

Juriii napisał(a):2 zęby i jeden żłobek.

TYLKO TAK,innej opcji nie warto próbować. ;) ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez bobo » 12.03.2016, 20:12

a wiec powinno powinno to wyglądać

download/file.php?id=342&mode=view - zdjęcie Maćka

lub tak jak ktoś zaznaczył to kolorem czerwonym - niestety nie wiem kogo to zdjęcie download/file.php?id=1962&mode=view

a nie powinno to być wykonane w taki sposób download/file.php?id=1211&mode=view
DLACZEGO

JAKA POWINNA BYĆ SZEROKOŚĆ BIEGUNÓW MAGNETYCZNYCH ???
bobo
 
Posty: 11
Dołączył(a): 09.03.2016, 19:28

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 13.03.2016, 23:51

bobo napisał(a):a wiec powinno powinno to wyglądać


lub tak jak ktoś zaznaczył to kolorem czerwonym - niestety nie wiem kogo to zdjęcie download/file.php?id=1962&mode=view

a nie powinno to być wykonane w taki sposób download/file.php?id=1211&mode=view
?


Tak jak zaznaczono na czerwono.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez bobo » 14.03.2016, 19:52

TOMMASZ jakie powinny być szerokości nabiegunników dla stojana 48złobków - stojan nawiniety na 3fazy
bobo
 
Posty: 11
Dołączył(a): 09.03.2016, 19:28

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 08.06.2016, 20:59

Witam wszystkich zapaleńców.Jestem tutaj nowy na tym forum choć już od dawna tutaj zaglądałem i zgłębiałem temat.Jestem jak i Wy pozytywnie nakręcony pralkowcami i postanowiłem w końcu działać.Zdobyłem silnik od wiatki produkcji czeskiej z Mohelnicy,taki jak opisywany w tym temacie z 48 żłobkami,wirnik o średnicy 97 mm i długości około 60 mm,stojan niestety krótszy od wirnika i długość jego wynosi 54 mm.Narazie tylko rozebrałem do pomiarów aby wiedzieć o nim jak najwięcej.Chciałbym z tego zrobić prądnice wolnoobrotową do ładowania akumulatorów na 12V bądź 24V.Jest to moja pierwsza przygoda z prądnicą tego typu i w ogóle z przewijaniem silnika ale nie załamuję się.Jeśli sam zrobiłem sterownik Briozo wg.materiałów udostępnionych przez kol.l.j to myślę że prądnice też zrobię.Potrzebował bym pomocy od praktyków którzy już zrobili prądnice na tym silniku i wiedzą jak się za to zabrać aby nie popełnić błędów.Chciałbym dać wirnik do przetoczenia ale wcześniej chciałem zasięgnoć opinii na temat magnesów tzn.jakie magnesy nabyć i jak je kleić na wirnik tzn.pod jakim skosem.Wszelkie pomocne informacje i wskazówki będą mile widziane.
pozdrawiam
telefunk
 
Posty: 73
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez telefunk » 10.06.2016, 19:37

Witam.Nie jestem fachowcem w budowie prądnic ale przeglądając to forum wszyscy piszą o skosie 2 zęby i żłobek ale w cytowanych powyżej wypowiedziach kol.Juriii iTommasz są załączone zdjęcia na ktorych widać troche inny skos tj.3 zęby i żłobek a koledzy piszą co innego.To jak to w końcu jest Panowie?
telefunk
 
Posty: 73
Dołączył(a): 12.04.2016, 20:22

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Brus78 » 10.06.2016, 21:39

Witaj .
Zazwyczaj daje się 2 zęby 1 żłobek ,ale nie można tego brać za regułę.
Ja np u siebie miałem skos na stojanie ,a magnesy wkleiłem według skosu biegunów /prętów na wirniku za drugim podejściem.
Po wklejeniu prosto (pomimo skosu stojana) za pierwszym podejsciem 70 kilogramowej pradnicy nie było można utrzymać w miejscu.
Najlepiej jest po stoczeniu wirnika nakleić jeden biegun. jeśli z jednym biegunem nie będzie zaczepów to z pełnym wirnikiem też nie powinno ich być.
Twój wirnik nie jest zbyt duży więc klejenie i zrywanie to nie jest jakiś wielki wyczyn. Powodzenia
Różnego typu historie....
Avatar użytkownika
Brus78
 
Posty: 541
Dołączył(a): 24.02.2014, 18:32
Lokalizacja: REDA

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 1 gość

cron