Prądnica z silnika od wiatki

Budowa prądnicy domowym sposobem

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 19.03.2014, 20:35

Szkoda mi teraz tego rozbierać. Czy możliwe jest że zaczepy może powodować jeden pęknięty magnes, sam rożek o wym z długości 10mm z szerokości 5mm? Pękł przy pierwszym wkładaniu w stojan. Zauważyłem też że 3 magnesy są krzywo przyklejone odchyłka ok 1mm może nawet nie.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Bumcyś » 19.03.2014, 21:07

Szympik188 To nie jest wina pękniętego magnesu, ale źle dobranego skosu magnesów. To co napisał TOMMASZ jest przez nas wszystkich stosowane. Prawidłowy skos, to dwa zęby stojana i jeden rowek. Jeśli nie chcesz narobić się przy szlifowaniu rantów magnesów (ale bez tego chyba nie obejdzie się), to w miejscach klejenia magnesów zeszlifuj wirnik bardziej na płasko. W ten sposób magnesy będą bardziej przylegały do powierzchni wirnika. Możesz to zrobić dobrym płaskim pilnikiem. Pozdrawiam.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 19.03.2014, 21:09

Niestety to nie wina pęknięcia magnesu ani tych krzywo wklejonych,jaką szerokość ma u ciebie magnes i jaką szerokość masz na dwóch zębach i jednym żłobku?. Sprawdź suwmiarką.

Edit-z rysunku widzę że szerokość w stojanie to 13mm a magnes ma 15mm czyli aby wkleić prosto magnes jest o 2mm za szeroki.Ale jak je już odkleisz,a niestety musisz,to spróbuj wkleić jeden,tylko jeden biegun prosto bez skosu i włóż wirnik w stojan.Zakręć ośką i sprawdź co się dzieje,jeśli zaczepów nie będzie to można kleić wszystkie bieguny,jeśli będzie jakiś słaby zaczep to nie klej bo jak wkleisz wszystkie to zaczepy będą mocniejsze o iloczyn biegunów.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 19.03.2014, 22:06

Kolego Bumcyś wirnik właśnie jest szlifowany ma płask pod magnes jak mówisz i to mnie teraz martwi bo jak ja sobie rozrysuje nowy skos?

TOMMASZ skoro sugerujesz dać na prosto to może jakoś ominąć te 2 mm i dać taki właśnie skos na 2mm. jeden magnes będzie miarodajny?
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 19.03.2014, 22:14

Można by to zrobić gdyby magnesu były węższe,a są szersze.Ale cz twój rysunek jest dokładny?,suwmiarka jest i powinno się zmierzyć jednocześnie dwa zęby i jeden żłobek a nie z osobna. ;)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 19.03.2014, 22:44

Na rysunku chciałem głownie pokazać skos,nie jest dokładny (rysowany w paint) ale przy okazji podałem potrzebne wymiary dla orientacji. Żłobek + ząb = 6,5mm na rysunku ucięło jedną linie zęba nie wiem czemu. Czyli dwa zęby i żłobek mają około 11mm.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 20.03.2014, 7:19

Nie zrozumiałeś mnie,mówiąc dwa zęby i jeden żłobek nie uwzględniłem żłobka pomiędzy tymi dwoma zębami. Na rysunku zaznaczyłem prawidłowo,więc lecisz dwa zęby nie licząc żłobka między nimi i dodajesz jeden żłobek.

Czyli wychodzi 13mm . Spróbuj wkleić jeden biegun na wprost.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 20.03.2014, 11:39

Właśnie to mi się nie podobało w tym co pisałeś a co narysowałeś, 2 zęby to 2 zęby dla mnie :) . Teraz jestem chociaż pewny.
Magnesy oderwane ciężko nie było ale ostrożności nigdy za wiele. Martwią mnie spody magnesów, na powierzchni która była klejona odrywa się warstwa ochronna z niklu od magnesu, czy to normalne po oderwaniu? wygląda jakby puchło. Trzeba ją teraz pewnie zerwać?
Próba wklejenia na wprost jednego magnesu: oś obraca się lekko palcami, ale jest wyczuwalny maleńki zaczep a gdy dojdzie jeszcze 15 magnesów może być ciężko. Czy jeśli wkleję ma próbę 1 biegun na skos o którym mówisz i wrzucę w stojan to będzie wtedy wyczuwalny zaczep czy nie?
Załączniki
skos 2 modified.jpg
sorki za jakość robione z telefonu, Taki skos ma być?
były skos.jpg
Taki był skos wcześniej, na ząb i żłobek
DSC0326200 modified.jpg
magnes po demontażu
Ostatnio edytowano 21.03.2014, 20:37 przez Szympik188, łącznie edytowano 1 raz
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 20.03.2014, 17:26

Nikiel trzeba usunąć,ja zawsze usuwam bo potrafi się oderwać podczas pracy prądnicy od wirnika. Jeśli wkleiłeś jeden magnes i jest minimalny zaczep to zfazuj tylko krawędzie magnesu po obu stronach o 1mm na całej długości magnesu.Wtedy nie będzie zaczepu i wszystkie można tak wkleić ale trzeba je będzie wszystkie fazować o ten 1mm z każdej strony. Jeśli wkleisz ze skosem który podałem to zaczepów nie będzie wcale,ale spróbuj jednak prosto bo wtedy magnes mieści się w oku cewki.
Załączniki
faza magnesu.gif
faza magnesu.gif (3.44 KiB) Przeglądane 14605 razy
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 20.03.2014, 22:21

Fajnie by było wkleić na wprost bo mam szlifowany wirnik pod magnesy, tylko obawiam się że nadal będą zaczepy i znowu będę musiał odklejać :( wklejał już ktoś w takim silniku magnesy na wprost z taką szerokością? Jaka powinna być szerokość bieguna magnetycznego aby można było wklejać prosto i prądnica obracała się lekko? Jeśli wkleję na skos 2 zęby i żłobek to sporo piłowania mnie czeka, ranty dużo odstaja. Trzeba było kupić węższe magnesy albo kilka krótszych niestety.
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 20.03.2014, 22:34

No szkoda że nie zapytałeś o magnesy zanim się za to zabrałeś,ale teraz już je masz i trzeba przez to przebrnąć. Otóż na wprost magnes musi pokrywać dokładnie dwa zęby i jeden żłobek, między zębami żłobka nie licz.Czyli u ciebie dokładnie 13mm.
Dlatego zeszlifuj ranty na jednym i sprawdź. :)
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Bumcyś » 20.03.2014, 23:07

[b]Szympik188[b] Niklem się nie przejmuj najlepiej go zeskrobać jak już się odrywa, bo mogą później oderwać się magnesy od wirnika, a magnesom nic przez to nie będzie szkodziło. Mniemam,że stojan jest nawinięty w poskoku 1-4 itd. Więc "oko"cewki obejmuje trzy zęby i dwa rowki. Magnesy masz szerokości 15 mm, więc zajmują dwa zęby, dwa rowki i część trzeciego zęba. Pozostaje wolna przestrzeń w oku cewki w przybliżeniu około 4,5mm, czyli gdzieś jeden ząb. Byłbym za tym, aby jednak dać minimalny skos o jeden ząb i jeden rowek. Mimo tego, że magnes minimalnie wyjdzie poza obręb cewki, to minimalna strata strumienia magnetycznego wynagrodzi pomniejszeniem zaczepu, a to z kolei przeniesie się na łatwiejszy start prądnicy. Ja tak miałem w mojej ostatniej prądnicy. Miałem magnesy o szerokości 18 mm i mieściły się "na ścisk" w oku cewki (nawijałem w poskoku 1-3). Wkleiłem więc magnesy na wprost aby nie mieć strat. Wynik był taki, że nie mogłem ręką zakręcić wirnikiem. Było bardzo ciężko, z fazowałem ranty magnesów i nadal było ciężko. Zerwałem więc drugi rząd magnesów i zastosowałem przesunięcie drugiego rzędu o 5 stopni (dałem skos). Rezultat był taki, że bez problemu kręciłem wirnikiem ręką. Prądnica nie straciła istotnie na wydajności, mimo, iż strumień magnetyczny minimalnie wyszedł poza obrys cewki. U Ciebie powinno być podobnie. Zawsze jest tak, że jak dasz magnes na wprost to siła strumienia magnetycznego na całej długości działa na ząb stojana,na bok cewki, to tak samo jak uderzenie czołowe w przeszkodę. Jeśli dasz skos, to "pokonanie" tych przeszkód będzie łagodniejsze. Pamiętaj, aby po szlifowaniu rantów dokładnie oczyścić wirnik z opiłków. Jak wszystkie magnesy z fazujesz, to pomaluj cały wirnik farbą antykorozyjną.
Avatar użytkownika
Bumcyś
 
Posty: 172
Dołączył(a): 06.10.2012, 10:40

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 20.03.2014, 23:32

Ranty zeszlifowane, wklejony jeden magnes i oś obraca się lżej niż jak były ranty, przy ruszaniu jest mały opór, ale jak się już ruszy to lekko się kręci. Wygląda na to że tak przykleję resztę. Jeśli to nie wypali to zostaje ten upragniony skos:) Jeszcze pytanko czy jest jakaś różnica w wydajności prądnicy z magnesami na prosto a ze skosem? Chodzi mi o uzyskaną moc.

Kolego bumcyś magnesy były już tak wklejone jeden ząb i żłobek rezultat był taki że nie mogłem całą dłonią ukręcić osi (zdjęcie starego Skosu drugie zdjęcie z mojego postu wyżej) Uzwojenie silnika fabryczne 1-4
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 21.03.2014, 8:03

Skos czy prosto,osiągi prądnicy będą identyczne pod warunkiem że biegun mieści się w oku cewki. Gdyby magnesy miały 10mm szerokości to nie było by problemu ze skosem. Każdy stojan jest inny i ma inne szerokości zębów i żłobków,a silniki od pralek niestety mają drobnicę i tu jest utrudnienie.
W sumie to ja wolę te które mają 36 żłobków,mieści się tam więcej miedzi i mniejszy problem z magnesami.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 21.03.2014, 20:50

Mam silnik pralki luna z 36 żłobkami, średnica wirnika 115mm ale długość stojanu to zaledwie 30mm pewnie nie dużo by z niego wyciągnął.Ten który przerabiam dostałem od kolegi. z fazowałem 4 magnesy i na próbe przykleiłem tymi samymi biegunami wszystkie na przeciw siebie i to był chyba zły pomysł bo kręci się ciężko. Bardzo trudno szlifuje sie ranty :oops: (oczywiście papierem ściernym)
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 21.03.2014, 21:53

Przyklej tak jak być powinno,N-S-N-S.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 21.03.2014, 23:26

Przykleiłem 8 magnesów, 4(nsns) na jednej ćwiartce wirnika i 4 na przeciwległej ćwiartce dla zrównoważenia sił i kicha zaczepy są nadal i to jeszcze mocniejsze...
Niedawno oglądałem filmik na znanym portalu, gdzie firma produkująca prądnice stosuje do 36 żłobków 8 szerokich magnesów. Ciekawe na jakiej zasadzie tam to działa
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 22.03.2014, 8:49

Czyli pozostaje jednak skos który podałem.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez Szympik188 » 22.03.2014, 15:03

Szczerze mówiąc ten skos mnie przeraża przy szerokości mojego magnesu, trzeba będzie dużo szlifować ranty a co za tym idzie magnes zrobi się cieńszy na końcach. Moim skromnym zdaniem przy szerszym biegunie skos powinien być proporcjonalnie mniejszy czy się mylę?
Szympik188
 
Posty: 181
Dołączył(a): 18.03.2014, 22:14

Re: Prądnica z silnika od wiatki

Postprzez TOMMASZ » 28.03.2014, 21:57

Mylisz się,skos zawsze pozostaje ten sam bez względu na szerokość biegunów.
Nie udzielam porad na PW.
TOMMASZ
 
Posty: 976
Dołączył(a): 30.10.2011, 11:44

Poprzednia stronaNastępna strona

Powrót do Prądnica

Kto przegląda forum

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zidentyfikowanych użytkowników i 0 gości

cron