witam
czytając post zauważyłem, choc mogłem przeoczyc jakąs czesc to brak odpowiedzi na podstawowe pytanie jakie zadał autor......hamulec elektromagnetyczny
hamulec elektromagnetyczny to nic innego jak zwarcie cewek pradnicy w wyniku przepływu pradu zwarciowego wytwarza sie na nich tak duze pole elektromagnetyczne które przeciwdziała polu zastosowanych magnesów co powoduje ogromny opór w ruchu obrotowym rotoru
kazdy hamulec ma swoje plusy i minusy.......
hamulec elektromagnetyczny działa w pewnych granicach wiatru a te uzależnione sa od smigieł ( rodzaj profilu, jego wielkosc )
jesli w pradnicy np 500w mamy jakies tam śmigła które przy wietrze 10m/s daja nam moc nominalna to w zaleznosci od zastosowanych smigieł ów hamulec bedzie działał do jakiejs predkosci granicznej wiatru powyzej której energia wiatru odbierana przez smigła bedzie tak duza ze siła tego hamulca bedzie niewystarczajaca i rotor zacznie sie obracac a im bedzie wiekszy wiatr ponad ta granice tym bedzie obracał sie szybciej, jesli energia smigieł na wale nie bedzie wieksza od energii hamulca i rotor nie bedzie sie obracał nic sie nie stanie
przekroczenie tej granicy wiatru spowoduje uszkodzenie elektrowni poprzez spalenie cewek uzwojenia w wyniku płynacego pradu zwarciowego .... osobiscie widziałem wiele tragicznych dla urzadzenia przypadków przekroczenia tej granicy
spalone cewki
powytapiane czesci z tworzyw sztucznych
blachy stojana powykrecane od wysokiej tamperatury
magnesy neodymowe pod wpływem tej temperatury straciły 90% swojego pola magnetycznego
w wyniku tych nastepstw przy silnym wietrze niejednokrotnie taka turbina wiatrowa ladowała na glebie gdyz obracajacy sie rotor stawiał taki opor dla wiatru ze nie wytrzymały czesci mocujace do masztu!!
wszystkie te hamulce które wczesnies przez poprzedników zostały wymienione w jakis sposob spełniaja swoje zadania ale maja swoje wady
hamulec tarczowy ..... przy stabilizacji obrotów szybko sie zuzyje ale jest idealny do wyhamowywania całkowitego elektrowni bo ma wielka moc hamujaca
hamulec elektromagnetyczny ... jak juz pisałem bardzo prosty i tani w realizacji lecz do pewnej predkosci wiatru
hamulec odsrodkowy ...czyli cos na zasadzie działania sprzegław np. kosach spalinowych a mianowicie pod wpływem siły odsrodkowej klocki zaczynaja trzec o powierzchnie wewnetrzna cylindra i przekazywac na niego obroty
w przypadku elektrowni wiatrowej nieruchomy cylinder bedzie wychamowywał obroty elektrowni predkosc obrotowa rorotu przy której ten hamulec bedzie działał bedzie uzalezniona od siły sprezyn trzymajacyh klocki
osobiscie widze tylko wady... bark mozliwosc zahamowania na stałe elektroni i czesta wymiana klockow
zmienna geometria śmigieł to super sprawa... konstrukcja sterowna elektronicznie jest nam w stanie wystabilizowac obroty na odpowiednim poziomie a takze skutecznie przy wspołpracy z hamulcem elektromagnetycznym zatrzymac elektrownie
mozna takze zastosowac mechaniczne ustawianie kata smigieł np. przez przeciwagi na ktore działa siła osdrodkowa ale ten sposob słuzy tylko do stabilizaci obrotów rotoru
tak czy siak obje te konstrukcje dokładaja duzy nakład pracy i materiałow podczas realizacji no chyba ze ktos buduje elektronie by miec czym sie chwalic a fakt ze koszt energii jaka generuje i koszt stworzenia projektu zwroci sie np po 20 latach nie ma zadnego znaczenia

:):)
jedynym racjonalnym rozwiazaniem jest zastosowanie skretnego ogona sterowanego na wiele wymyslnych sposobow
istnieje tu mozliwosc regulacji predkosci obrotowej rotoru jak i całkowite wyhamowanie elektrowni przy wspołpracy z wczesniej wspomnianym juz hamulcu elektromagnetycznym
nie przekłada sie na wielkie koszty co skraca czas w którym zwraca sie koszt budowy całego projektu a on sam zaczyna przynosic nam oszczednosci w postaci wyprodukowanej energi czy to gromadzonej w bankach akumulatorów czy tez przekazywanej bezposrednio w grzałki